2 stukken MDF goed ondersteunen om op een tafel te leggen...

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.865
Waarderingsscore
3.463
Punten
113
Owkee... Wij hebben in onze living een vierkante tafel staan waar we met 8 personen aan kunnen zitten van 1m60 op 1m60. Wanneer er bezoek komt, bijvoorbeeld met nieuwjaar dit jaar, leggen we daar een grote vierkante plank op van 2m op 2m zodat we er met 12, of in 't slechtste geval zelfs met 16 aan kunnen zitten. (gesjellig toch :). )

We hebben hiervoor een MDF plaat van die afmetingen, maar die is zo onhandig om te verzetten, en vooral zo zwaar dat ik die in 2 stukken wil doen, om die dan zo op de tafel te leggen. Ik moet dus een systeem vinden, waarmee ik die plaat opnieuw stevig genoeg kan maken zonder dat ik daar een half uur voor nodig heb.

Mijn idee was:
  1. plaat in 2 stukken
  2. bestel of haal ergens 2 stalen l-profielen
  3. boor gaten in de l-profielen
  4. leg de l-profielen op de planken
  5. boor de gaten door de planken
  6. neem een zo plat mogelijke vijs en werk die in, in de platen
  7. vijs vast
  8. leg de plaat op de tafel...
Hier zie ik een aantal problemen...
  1. ik heb geen kolomboormachine, en aangezien dat l-profiel toch redelijk stevig moet zijn ga ik daar nooit deftig een gat in kunnen boren
  2. door de vijzen langs boven weg te werken, ga je daar altijd wat oneffenheden hebben. Daar komt wel een tafelbeschermer op, maar toch...
  3. het is toch altijd wel wat gedoe om die dingen vast te schroeven enzo.
Zien jullie een andere manier om dit op te lossen?
ik zou een CLS kunnen gebruiken om het "boorprobleem" op te lossen, maar dan zit ik nog altijd met het "oneffen" probleem...

thanks,
c00kie
 
Oplossing
Wat ik gedaan heb (om min of meer zelfde reden):
* plaat in 2 gezaagd
* deuvels er in, elk aan 1 plaat gelijmd zodat vergissen bij terugplaatsen uitgesloten is (want perfect symmetrisch is dat allemaal niet gemaakt). Ik heb genoeg aan 2 deuvels, maar bij jouw breedte misschien beter 4. Lamello’s kan ook, maar dat schuift tov elkaar in de breedte dus moeilijker de gaten vinden voor de balkjes.
* 2 CLS balkjes (allez, eentje in 2 gezaagd) van 40x40 er bovenop gelegd, netjes parallel, enkele cm verder dan breedte van de onderliggende tafel, en daar elk 4 gaten doorheen geboord, telkens 2 op ene en 2 op andere helft.
* met een freesboor (of vlinderboor) het gat in de plaat wat verzonken en daar een bout M8 met halfronde kop doorheen...
Schroeven kan je verzonken in je plaat boren en nadien met MDF-plamuur mooi dichtmaken. Als je dan nadien schuurt ga je geen oneffenheden voelen.
 
hoe dik is die mdf plaat ?
Want anders frees je daar 2 cirkeltjes in en een verbindingsas.
dan steek je daar ... god hoe noemt dat ??
Das zijn 2 halve rondjes in metaal die in de 2 cirkelvormige openingen gaan en daartussen zit dan een draadstang en met 2 moeren trek je die halve rondjes samen en dan zitten die 2 platen vast.

Euh als ik op de naam kom dan geef ik het nog ff door
Euh euh , duidelijk dat met 1 verbinding je niet toekomt, je zal er zeker 2 moeten steken en anders 3
 
tafelbladspanner ?

Trekbeugel tafelblad ?
 
Zoiets als dit aanschaffen.
is te duur jong, mijn mdf plaat heb ik al en is goedkoper :p.

Schroeven kan je verzonken in je plaat boren en nadien met MDF-plamuur mooi dichtmaken. Als je dan nadien schuurt ga je geen oneffenheden voelen.
ik moet dat ook nog kunnen demonteren achteraf natuurlijk... dus als ik een bout & moer gebruik, en ik zorg dat die bout vast in de plaat zit, gaat dat vroeg of laat toch "krakeleren" en terug open gaan...

hoe dik is die mdf plaat ?
Want anders frees je daar 2 cirkeltjes in en een verbindingsas.
dan steek je daar ... god hoe noemt dat ??
Das zijn 2 halve rondjes in metaal die in de 2 cirkelvormige openingen gaan en daartussen zit dan een draadstang en met 2 moeren trek je die halve rondjes samen en dan zitten die 2 platen vast.

Euh als ik op de naam kom dan geef ik het nog ff door
Euh euh , duidelijk dat met 1 verbinding je niet toekomt, je zal er zeker 2 moeten steken en anders 3
ik heb al proberen zoeken met je beschrijving, maar ik vind het nog nie direct :p
gaat dat stevig genoeg zijn? plus... dan moet ik schone gaten kunnen maken... Da is volgens mij even moeilijk als deftig gaten in een metalen profiel boren.
Gewoon enkele scharnieren, zodat je de platen kan samenplooien?
had ik ook al aan gedacht, maar die scharnieren zouden dan langs den bovenkant moeten zitten, want als ze langs onder zitten, en er leunt iemand op tafel, dan heb ik schrik dat da open gaat klappen :p
 
Of ge zoekt u 2 platen met tand-en-groef of klikprofiel.
 
zeg man
zevert is nie
je neemt je boormachientje van den aldi
je ramt daar een houtboor in van 30mm, liever iets meer.
je boort de 2 gaten in die mdf plaat ( duid wel effe aan met potlood waar want anders zit dan meters te ver 😖 a kennende
Je pakt dan een boorke van 10 mm en je boort dat sleufke uit met je boormachien.
Plak een stickertje van den Bouwinfo op je boor dat je overal even diep boort.
Je koopt dan een goeie scherpe houtbeitel van 10 mm en van 40 mm
met die van 40 mm beitel je die sleuf mooi recht uit
met die van 10 mm beitel je de onderkant uit
met schuurpapier ga je er effe over
en je plaats die beugel en pak dan een sleuteltje van 12 en je trekt aan.

Nie moeilijk doen
Eerst effe natuurlijk oefenen op 2 plankskes
 
mmm
voor een getrokke verken wil ik wel es tot daar tene
 
Scharnieren infrezen lijkt mij ook nog een goede oplossing, dan plooi je ze samen en moet je het niet demonteren.

Hoe dik is den mdf?
 
Of ge zoekt u 2 platen met tand-en-groef of klikprofiel.
'k heb den mdf al, want heeft al een paar keer dienst gedaan in zijn geheel... maar daar wil ik vanaf :p
zeg man
zevert is nie
je neemt je boormachientje van den aldi
da ligt al 17 jaar op 't stort, ondertussen hier ne schone makita liggen die da jobke wel kan doen.
je ramt daar een houtboor in van 30mm, liever iets meer.
je boort de 2 gaten in die mdf plaat ( duid wel effe aan met potlood waar want anders zit dan meters te ver 😖 a kennende
bij 't geen da gij doorgestuurd had stond deze ook bij :). dus kan ik dan mee bestellen
Je pakt dan een boorke van 10 mm en je boort dat sleufke uit met je boormachien.
kan met bovenfrees ook hé... da ligt hier ook ergens
Plak een stickertje van den Bouwinfo op je boor dat je overal even diep boort.
Je koopt dan een goeie scherpe houtbeitel van 10 mm en van 40 mm
met die van 40 mm beitel je die sleuf mooi recht uit
met die van 10 mm beitel je de onderkant uit
met schuurpapier ga je er effe over
en je plaats die beugel en pak dan een sleuteltje van 12 en je trekt aan.

Nie moeilijk doen
Eerst effe natuurlijk oefenen op 2 plankskes
as 't nie macheert kommekik naar turkije een maand in je huis wonen! voorzie wel internet want ik moet kunnen werken.
 
Scharnieren infrezen lijkt mij ook nog een goede oplossing, dan plooi je ze samen en moet je het niet demonteren.

Hoe dik is den mdf?
18mm
 
hem nog nen elentrieker van doen
24 of waren het nu 34 ? lampen buiten
en maar 3 beneden
gaan we veranderen
 
Wij hebben exact hetzelfde van doen met 2 en/of 4 mdf platen van 1m22 x 2m44 voor 20 tot 36 man; heel gesjellig, maar inderdaad ook heel ambetant om te verplaatsen naar de kelder. We hebben laatst 2 à 3 tafels op zelfde hoogte die er onder gezet en met latten langs de onderkant de platen aan mekaar gevezen en extra ondersteuning gegeven. De vijzen staken allemaal langs boven erin, verzonken, voelde je niets van.

Heel brakke oplossing, ik dacht toen meteen aan een alu subframe, desnoods in stukken die met bouten aan mekaar hangen. MDF platen wegen zwaar genoeg om niet eraf te glijden; op dat subframe zou ik een paar pinnen laten uitsteken die de mdf platen dan op hun plaats houden. Dat is sowieso allemaal custom las-werk, dus dat zal moeten wachten tot ik nog eens avondschool lassen heropstart.

Ik volg hier dus heel geïnteresseerd.
 
en de snelle makkelijke oplossing? je zaagt ze in 2, je legt ze op tafel mooi tegen elkaar, en dan vijs je onderaan, tegen de bestaande tafel langs beide kanten een overschotje van een lat van bvb 1meter met 2 vijzen vast op elke kant van de plaat. 8 vijzen, 2 stukjes hout, meer moet dat niet zijn toch?

Anders inderdaad verzonken pianoscharnier infrezen en monteren.

Of van die koppelstukken waar ze werkbladen van keukens mee aan elkaar zetten infrezen onderaan.
 
Wat ik gedaan heb (om min of meer zelfde reden):
* plaat in 2 gezaagd
* deuvels er in, elk aan 1 plaat gelijmd zodat vergissen bij terugplaatsen uitgesloten is (want perfect symmetrisch is dat allemaal niet gemaakt). Ik heb genoeg aan 2 deuvels, maar bij jouw breedte misschien beter 4. Lamello’s kan ook, maar dat schuift tov elkaar in de breedte dus moeilijker de gaten vinden voor de balkjes.
* 2 CLS balkjes (allez, eentje in 2 gezaagd) van 40x40 er bovenop gelegd, netjes parallel, enkele cm verder dan breedte van de onderliggende tafel, en daar elk 4 gaten doorheen geboord, telkens 2 op ene en 2 op andere helft.
* met een freesboor (of vlinderboor) het gat in de plaat wat verzonken en daar een bout M8 met halfronde kop doorheen, uiteraard ook door de balkjes, en dan vleugelmoer er op.
* bij elk feest weer perfect.

Mijn eigen bouwsel is iets uitgebreider omdat er ook nog een tussenstuk tussen kan om de tafel wat langer te maken, maar het doel is hetzelfde.
Het past perfect rond de tafel zonder al te veel te kunnen schuiven (er ligt wel een antislip rubbermat tussen ter grootte van de onderliggende tafel, als bescherming).

Omdat de balkjes natuurlijk maar op 1 manier passen als je ze zonder kolomboor maakt, maak ik die nooit volledig los. Elk blad houdt 1 balkje, met 1 bout, dat dan horizontaal gedraaid wordt (en weer beetje vast gedraaid) zodat het niet meer uit het blad steekt bij het verhuizen/stockeren. Als je de panelen omdraait tov elkaar heb je boven en onder een balkje tussen de platen. Het geheel is dan wel cm of 5 dikker (inclusief de vleugelmoeren) dan gewoon 2 platen tegen elkaar, maar je moet die balkjes toch ergens kwijt. De bouten steek ik in de overblijvende gaten en moer er op.

Mijn balkjes zijn ongeveer 1,5m lang, schat ik. Een bout op 15cm van het midden en op 10cm van het einde van de balk. Daar kan je wat mee spelen om opbergen te vergemakkelijken voor jouw situatie. Mijn afmetingen zijn heel anders dan die van jou.

De bouten zijn ingekort zodat ze niet uit de vleugelmoer uitsteken en niemand zich kan kwetsen of dure kleren beschadigen.

(De oplossing van Caroto was mijn eerste poging, maar omdat de vijzen na een paar keer wat minder goed grijpen overgestapt op bovenstaande. Dat is intussen ook al veranderd zonder vleugelmoeren en met inslagmoeren in de balkjes zodat van langs boven de platte moeren ingedraaid worden en die onderaan niet meer uit steken.)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
bon... c00kie de klusser zal da dit weekend eens proberen ;). foto's en resultaat volgen!
 
Wij hebben exact hetzelfde van doen met 2 en/of 4 mdf platen van 1m22 x 2m44 voor 20 tot 36 man; heel gesjellig, maar inderdaad ook heel ambetant om te verplaatsen naar de kelder. We hebben laatst 2 à 3 tafels op zelfde hoogte die er onder gezet en met latten langs de onderkant de platen aan mekaar gevezen en extra ondersteuning gegeven. De vijzen staken allemaal langs boven erin, verzonken, voelde je niets van.

Heel brakke oplossing, ik dacht toen meteen aan een alu subframe, desnoods in stukken die met bouten aan mekaar hangen. MDF platen wegen zwaar genoeg om niet eraf te glijden; op dat subframe zou ik een paar pinnen laten uitsteken die de mdf platen dan op hun plaats houden. Dat is sowieso allemaal custom las-werk, dus dat zal moeten wachten tot ik nog eens avondschool lassen heropstart.

Ik volg hier dus heel geïnteresseerd.
Zie bovenstaande.
Ik gebruik wel geen mdf omdat dat te zwaar is, maar multiplex watervast 18mm.
Alle stukken zijn 122x122 (of een zaagsnede minder) en passen in elkaar tot desnoods een zeer lang geheel. De uiteinden van de balkjes zijn onder hoek van 45° (eigenlijk 60) zodat ze in elkaar schuiven en mekaar vastzetten (anders niet genoeg dracht of balkjes naast elkaar op verschillende breedtes). De twee uiterste stukken zijn altijd verplicht te gebruiken anders steken de scherpe hoeken van de balkjes op de middenstukken uit). Maar dat is weeral een heel ander verhaal dan hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan