• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

2 spots (zelfde kring) werken niet meer

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hey allemaal,

Ik heb gebouwd in 2006-2007 en was toen een regelmatige gast op dit forum. Ik kan zeggen dat ik nog steeds gelukkig woon in mijn huis.
Maar zo blijkt, heb ik eens te meer hulp nodig van jullie ;)

transfos.jpg

Hierboven zou dus een foto komen van de verschillende transfo's die mijn 12v inbouwspots aansturen.
Ik heb deze allemaal uitgemeten, en indien ik de schakelaars op (licht = aan) zet, krijg ik op alle transfo's bovenaan 220v en onderaan een 11.5v...

Behalve bij één...
Zodus, ik zou denken dat die transfo stuk is, en dit klopt ook want ik kan de spots aansluiten op een andere transfo, en dan werken ze weer.

Alleen vind ik het wel zeer vreemd dat in tegenstelling to de andere transfo's, deze (kapotte) transfo, indien ik de schakelaar af zet, geen 0 volt meet, maar 70 volt. Bij de anderen is het altijd 0 of (indien schakelaar aan) 220v. ... De output van deze 'kapotte' (?) transfo is wel steeds 0 volt.

Wie kan verklaren waarom er steeds (?) minimum 70v op die transfo staat?

P.S. Ik ben geen electricien, eerder een doe-het-zelver die graag zelf wat prutst ;-)

Dank jullie!

Laatst bewerkt door een moderator:

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Waarderingsscore
5
Punten
18
Wauw, super reacties! Dat gaat mijn petje net te boven.
Ik denk dat Stefaan Van Slycken het bij het juiste eind had.

Ik heb deze trafo besteld (electronisch ipv gewikkeld, maar de kapotte kring zit idd wel erg dicht tegen de trafo's) => https://www.bol.com/be/nl/p/osram-t...?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611

Geinstalleerd, en alles werkt terug zoals voordien. En als ik nu meet als de schakelaar af staat meet ik idd 0v en 220 als hij op staat. Dus die kapotte trafo zorgde voor die 70v meting.

Hartelijk dank allemaal!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan