2 spots (zelfde kring) werken niet meer

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hey allemaal,

Ik heb gebouwd in 2006-2007 en was toen een regelmatige gast op dit forum. Ik kan zeggen dat ik nog steeds gelukkig woon in mijn huis.
Maar zo blijkt, heb ik eens te meer hulp nodig van jullie ;)

transfos.jpg

Hierboven zou dus een foto komen van de verschillende transfo's die mijn 12v inbouwspots aansturen.
Ik heb deze allemaal uitgemeten, en indien ik de schakelaars op (licht = aan) zet, krijg ik op alle transfo's bovenaan 220v en onderaan een 11.5v...

Behalve bij één...
Zodus, ik zou denken dat die transfo stuk is, en dit klopt ook want ik kan de spots aansluiten op een andere transfo, en dan werken ze weer.

Alleen vind ik het wel zeer vreemd dat in tegenstelling to de andere transfo's, deze (kapotte) transfo, indien ik de schakelaar af zet, geen 0 volt meet, maar 70 volt. Bij de anderen is het altijd 0 of (indien schakelaar aan) 220v. ... De output van deze 'kapotte' (?) transfo is wel steeds 0 volt.

Wie kan verklaren waarom er steeds (?) minimum 70v op die transfo staat?

P.S. Ik ben geen electricien, eerder een doe-het-zelver die graag zelf wat prutst ;-)

Dank jullie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
3.172
Waarderingsscore
1.900
Punten
113
Ik ben geen expert in transfo's, dus ik kan die 70v niet verklaren

Maar het is misschien de moment om je 12V spots te vervangen door GU10 LED lampen en de transfo eruit te halen? Dat gaat aanzienlijk minder verbruiken...
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
11.307
Waarderingsscore
1.357
Punten
113
@de_conne : welcome back ;), ik heb je afbeelding ff aangepast uit je dropbox, zodat ze in je topic staat ;).

De 70V daar zullen anderen een beter antwoord op kunnen geven, maar als je ze aanzet, en je meet 0V op de uitgang, denk ik inderdaad dat je transfo kapot is ;).
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Thx!

Ik vraag me wel af of die constante 70v op die transfo er niet voor gezorgd heeft dat hij nu stuk is en de anderen niet?
Verder, iemand enig idee waar ik zo'n transfo kan vinden??? Diegene die ik terug vind lijken er in de verste verte niet op :)

Thx!
 

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.243
Waarderingsscore
89
Punten
48
Dat zien der mij nog oude ferrietkern transfos uit. Wegen ze gigantisch veel en worden ze lekker warm?

Ik denk dat je wel een modernere geswitchte transfo kan gebruiken in de plaats, maar zoals aangehaald, kijk misschien of je niet kan overschakelen op led verlichting, al dan niet met transfos op 12v
 

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.305
Waarderingsscore
84
Punten
48
Meet je die 70 V spanning ook op de uitgang van de trafo als de lampen ervan zijn afgekoppeld, dus als er niets is aangesloten aan de secundaire kant?
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik heb zonet de onderste bruine en zwarte draad (waar 0 bij staat in bovenstaande foto) los gekoppeld, en ik meet bovenaan de transfo nog steeds 70v, als ik de schakelaar van het licht aan zet, meet ik daar 220v.
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Laatst bewerkt:

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
kijk misschien of je niet kan overschakelen op led verlichting, al dan niet met transfos op 12v
Waarom zou ik kiezen voor 12v? Ik vermoed dat de transfo's me meer zullen kosten dan als ik voor 220v led spots ga? Of is er een goeie reden om er nog transfo's tussen te hangen?
 

boran

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.243
Waarderingsscore
89
Punten
48
Wel, ik weet niet welke draadsectie er naar die lampen ligt en welk armatuur er is, is dat wel geschikt voor 220v?
Maar indien mogelijk lijkt 220v mij wel een goede oplossing.
 

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.305
Waarderingsscore
84
Punten
48
Sorry, ik bedoelde eigenlijk de primaire kant, dus bovenaan, aan de 230 V kant. Meet eens met de trafo afgekoppeld tussen de draden. (Wees voorzichtig.)
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Sorry, ik bedoelde eigenlijk de primaire kant, dus bovenaan, aan de 230 V kant. Meet eens met de trafo afgekoppeld tussen de draden. (Wees voorzichtig.)
Duidelijk: even afgekoppeld en draden gemeten: 70v, uiteraard 0v op de Trafo...
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Heb uiteindelijk gekozen om zelf maar een nieuwe trafo te bestellen. Wel electronisch, hoop dat dit het probleem oplost. Heb nog steeds geen idee waar die 70v vandaan komt, maar wil ook geen LED steken, waar constant 70v op staat. Brand dat dan zachtjes? Dus geen risico, en voor 15€ heb ik mogelijks weer licht.

Ik zal in de toekomst eens nadenken om alle hallogeenspots te vervangen door LED, maar om nu 17 werkende spots en 5 trafo's zomaar weg te smijten en te vervangen door LEDs ... Ten eerste: hoe lang eer ik die kost er uit heb? Ten tweede: ik ben niet zo van werkend materiaal weg te smijten, lijkt me ook niet zo ecologisch...

Ik zal nog even updaten als ik de nieuwe trafo heb geinstalleerd ;-)
 

MattiV

Lid
Lid geworden
22 jun 2022
Berichten
99
Waarderingsscore
85
Punten
18
Wordt iedere transfo met een aparte schakelaar bedient?
Of zitten er meerdere transfo's op dezelfde schakelaar(s)?
M.a.w. hoe zit de schakeling juist in elkaar?
Als die ene transfo op een aparte schakelaar zit zou ik eens kijken naar die schakelaar.
En welke schakelaar(s) worden er gebruikt? Enkel, dubbel, wissel?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
2.796
Waarderingsscore
499
Punten
83
snap u gedachte maar 17 lampjes van 35W of 50W is 595W/850W en met led is dat amper 85W.... en geen gezeik meer ;)
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
13.668
Waarderingsscore
1.102
Punten
113
Duidelijk: even afgekoppeld en draden gemeten: 70v, uiteraard 0v op de Trafo...
Je hebt nog niet vermeld hoe je meet, van fase naar nul of naar tweede fase of naar de aarde.
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Je hebt nog niet vermeld hoe je meet, van fase naar nul of naar tweede fase of naar de aarde.
Net even bekeken, maar dat weet ik niet. Dat zijn gewoon 2 zwarte kabels die toekomen, ik meet hier eender hoe altijd 70v en als ik de schakelaar op zet meet ik 220v.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
13.668
Waarderingsscore
1.102
Punten
113
Begin dan maar eens om bij de schakelaar te meten en het liefste naar een aarding, of beter direct de schakelaar vervangen.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.053
Waarderingsscore
948
Punten
113
Ik heb wel een vermoeden. De korte versie: geen zorgen maken over die 70V, er is niks kapot.

De lange versie:
Een schakelaar die "open" staat is eigenlijk een condensator, dat wil zeggen: 2 geleiders met een isolator tussen. Een condensator heeft als eigenschap dat hij gelijkspanning tegenhoudt en wisselspanning doorlaat; hoe hoger de frequentie van de wisselspanning, hoe beter hij doorlaat.
De schakelaar is maar een heel kleine condensator en 50Hz van de netspanning is maar een heel lage frequentie. Van zo gauw je iets aansluit op die kring, zet je dat in feite in serie met die condensator (dus je transfo, een lamp,...). Door de hoge impedantie (zeg maar weerstand) van die condensator komt er dan geen spanning meer over die belasting te staan.
Je voltmeter heeft echter ook een heel hoge impedantie, hij belast die kring nauwelijks. Zijn impedantie zal in dezelfde ordegrootte zijn als die van de condensator (schakelaar), dus daardoor meet je toch een zekere spanning. Daarom meet je die 70V.

Waarom meet je die dan niet bij de andere transfo's? Wel, mijn vermoeden is dat bij de defecte transfo de primaire wikkeling defect is. Dat wil zeggen, de wikkeling waar 230V op komt. Dus die transfo vormt geen belasting, en je voltmeter is het enige wat er in serie staat met die schakelaar.
Bij de andere transfo's is die primaire wel goed, en die heeft een vrij lage impedantie. Je mag je voltmeter daar dan gerust parallel opzetten, door de lage impedantie van die primaire spoel meet je 0V.

Wil je mijn uitleg checken? Eens je de transfo gedemonteerd hebt (dus geen draden meer aangesloten), meet je eens op de stand "Ohm" (groen vanboven op je meter, zet bvb op 200 of 2K). Meet op de kant waar 230V op kwam. Volgens mij ga je daar oneindig meten. Meet eens aan de andere kant, daar zal we wellicht een hele lage waarde meten.
En als je dan wil verifiëren, haal even de draden los van een transfo die wel goed is, en doe dezelfde meting. Dan ga je primair ook een lage waarde meten.

Opgelet, bij elektronische transfo's werkt het niet zo. En hierboven is al vermeld: als de afstand naar de spots groot is, moet je gewikkelde transfo's nemen.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
1.552
Waarderingsscore
575
Punten
113
Heb nog steeds geen idee waar die 70v vandaan komt

Perfecte uitleg van Stefaan.
Indien de verbindingen van de draden naar de transfo ok zijn moet de primaire wikkeling van die transfo inderdaad intern onderbroken zijn = defecte transfo.
Anders zou de weerstand van de wikkeling die 70 volt omlaag trekken.

Nu, buiten de capaciteitswerking van de parallelle draden is er een andere mogelijkheid van die 70 volt, namelijk een bedradingsfout in je schakelaar.
In de meeste straten ligt er een net van 3x400V +N
Dat zijn 4 draden waarvan 3 lijndraden en één neuter.
Tussen de drie lijndraden staat er telkens 400 volt, tussen elk van die drie draden en de neuter 230 volt.

Je stopcontacten en verlichtingskringen in huis krijgen dan zo een lijndraad en de neuter.
Men gebruikt de blauwe kleur voor de neuterdraad.
Tov de grond (aarding) staat er op de neuter geen spanning.
Daarom wordt bij een enkelpolige schakelaar de lijndraad onderbroken, zodanig dat er dan bij de verbruiker (bv de lampvoet) er geen enkele spanning aanwezig is (de neuterdraad wordt dan niet onderbroken maar heeft ook geen spanning tov de aarde = veilig).

Indien dit foutief is bekabeld en men de neuter onderbreekt ipv de lijndraad, zal bij een open schakelaar er wél spanning aanwezig zijn bij de verbruiker, namelijk die lijndraad = minder veilig.

Doordat jouw digitale mulimeter een zéér hoge interne weerstand heeft (er vloeit dus maar een uiterst miniem stroompje om te meten) zal die toch een zekere spanning aangeven wanneer één van de meetpennen aan een lijndraad contact maakt en de andere meetpen niet verbonden, gewoon in de lucht (via elektromagnetische golven).

70 volt is daarbij wel al vrij hoog, ik ben hier in huis op enkele plaatsen die meting gaan doen, zowel met een goedkoper model als met mijn Fluke multimeter en de hoogste waarde is met die laatste bij een stopcontact in de salon, nl 35 volt.

Of dat dit bij jou het geval is kan je vaststellen door bij gesloten schakelaar te meten tussen elk van de losse draden die normaal met de primaire van transfo (bovenkant) zijn verbonden en een aardingspunt.
Bij de blauwe draad zou je dan geen spanning mogen meten en bij de bruine draad 230 volt.

Als dat omgekeerd is .. dan is op die plaats blauw niet de neuter maar een lijndraad en onderbreekt de schakelaar de neuter ipv de lijndraad.


EDIT volgens jouw uitleg komt er op de primaire geen blauw - bruin toe maar tweemaal zwart.
Dat zijn gewoon 2 zwarte kabels die toekomen.
Mijn uitleg blijft dan hetzelfde, enkel hebben de draden dan andere kleuren.

In het geval het net in jouw straat 3x230V is, zal je dan bij beide draden een spanning meten van ongeveer 133 volt naar de aarding toe.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan