Ik heb een bron in mijn kelder die zich permanent vult met proper grondwater. Om dat water te kunnen gebruiken op mijn toilet, tuin en wasmachine zou ik gebruik maken van watertonnen, die ik vul aan de hand van een dompelpomp.
Maar wat met het overtollige water? Ik schat dat ik slechts 40% van het water zal nodig hebben, de rest zal overtollig zijn. Ik heb geen overloopmogelijkheden, aangezien de riolering een verdiep hoger ligt dan de kelder.
Daarom denk ik er aan een 2de dompelpomp te plaatsen die het water naar de riolering pompt en die dan iets later aanschiet als de 1ste dompelpomp.
Kan ik 2 dompelpompen op 1 put zetten of zoek ik problemen?
Is het zeker en vast een bron ?
Of is het gewoon dat er grondwater door je keldervloer komt omdat de kelder niet waterdicht is en het grondwaterpeil hoog staat ?
Hoeveel water geeft die bron ?
Met andere woorden als je uitrekent dat die bron 50 of 500 of meer liter water per uur geeft dan kun je aan de hand van die berekening je pomp kiezen.
Een dompelpomp die 5000 liter per geeft , trekt dan je bron/put/grondwater constant droog.
Je dompelpomp--of eender welke pomp-- moet in verhouding staan met het aantal liter water dat vrij komt.
Je wil dus een dompelpomp van laat ons zeggen 5000 liter water per uur ( 83 liter per minuut) een waterton vullen met een inhoud van ... ?
Neem nu dat je een een vat of 2 zet van 1000 liter water elk. Dan heb je die gevuld op een 25 tal minuutjes.
Die pomp draait dus met horten en stoten.
Je ziet je pompdebiet moet wel evenredig zijn met het aantal liter water dat je ook kunt opvangen.
En wat is het waterverbruik ?
Ik lees dat je het wil gebruiken voor het toilet .
een toilet verbruikt gemiddeld 6 liter water per keer.
Een persoon gebruikt gemiddeld 5 keer het toilet per dag is dus 30 liter water per dag
maal 365 dagen is 10950 liter water per jaar.
Je 2 tankjes van 2000 liter moeten dus alleen voor het toilet 6 keer gevuld worden of tewel 3 uurtjes draaien
Tuin is een contradixie. Je gaat je tuin sproeien met water dat je eerst wegpompt ?
Leg eens uit wat daar van het voordeel is ?
Wasmachine : per wasbeurt was het een 30 tal liter water dat werd gebruikt ... 1 keer per week per persoon is dus 30 maal 52 weken =1560 liter water.
Is dus 25 minuten pompen op 1 jaar
Wel je water efficiënt gebruiken ?
Plaats regenputten die water opvangen en infiltreert overtollig water traag in eigen bodem.