2 dompelpompen op 1 put?

• Tags kelder riolering water waterbeheer watervoorziening
  • Lid geworden
    20 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Ik heb een bron in mijn kelder die zich permanent vult met proper grondwater. Om dat water te kunnen gebruiken op mijn toilet, tuin en wasmachine zou ik gebruik maken van watertonnen, die ik vul aan de hand van een dompelpomp.

Maar wat met het overtollige water? Ik schat dat ik slechts 40% van het water zal nodig hebben, de rest zal overtollig zijn. Ik heb geen overloopmogelijkheden, aangezien de riolering een verdiep hoger ligt dan de kelder.
    Daarom denk ik er aan een 2de dompelpomp te plaatsen die het water naar de riolering pompt en die dan iets later aanschiet als de 1ste dompelpomp.

Kan ik 2 dompelpompen op 1 put zetten of zoek ik problemen?

Waarom moet dat 'overtollig' water weg? Laat dat lekker in de grond zitten!

Waar staat je reservoir dan waar je dat grondwater uit gebruikt voor toilet tuin en wasmachine?
    Komt er altijd water in die kelder of alleen het laatste jaar? Is dat een kruipkelder?

Verstandig is het zeker niet om grondwater onder je woning weg te gaan pompen maar al zet je daar 10 pompen neer, die kunnen allemaal werken.

Ik zou ook niet proberen al het grondwater onder mijn huis weg te pompen.
    Het grondwater zorgt ervoor dat de bovenlagen stabiel blijven.
    Het is niet de eerste keer dat er verzakkingen zijn bij omliggende panden wanneer er een appartementsgebouw wordt neergepoot waarbij het grondwater eerst wordt weggepompt.

Opborrelend of bovenliggend grondwater wegpompen is wel iets anders dan wat ze doen bij bouw-droogzuigingen.

leuke bezigheid, een beetje grondwater wegpompen naar de riolering
    en zeggen dat er in bijna gans vlaanderen een oppompverbod is voor de landbouwers :love:

leuke bezigheid, een beetje grondwater wegpompen naar de riolering
    en zeggen dat er in bijna gans vlaanderen een oppompverbod is voor de landbouwers :love:
    Dure hobby ook, met een dompelpomp die 1500-2000W trekt.

Ik heb een bron in mijn kelder die zich permanent vult met proper grondwater. Om dat water te kunnen gebruiken op mijn toilet, tuin en wasmachine zou ik gebruik maken van watertonnen, die ik vul aan de hand van een dompelpomp.

Maar wat met het overtollige water? Ik schat dat ik slechts 40% van het water zal nodig hebben, de rest zal overtollig zijn. Ik heb geen overloopmogelijkheden, aangezien de riolering een verdiep hoger ligt dan de kelder.
    Daarom denk ik er aan een 2de dompelpomp te plaatsen die het water naar de riolering pompt en die dan iets later aanschiet als de 1ste dompelpomp.

Is het zeker en vast een bron ?
    Of is het gewoon dat er grondwater door je keldervloer komt omdat de kelder niet waterdicht is en het grondwaterpeil hoog staat ?

Hoeveel water geeft die bron ?
    Met andere woorden als je uitrekent dat die bron 50 of 500 of meer liter water per uur geeft dan kun je aan de hand van die berekening je pomp kiezen.
    Een dompelpomp die 5000 liter per geeft , trekt dan je bron/put/grondwater constant droog.
    Je dompelpomp--of eender welke pomp-- moet in verhouding staan met het aantal liter water dat vrij komt.

Je wil dus een dompelpomp van laat ons zeggen 5000 liter water per uur ( 83 liter per minuut) een waterton vullen met een inhoud van ... ?
    Neem nu dat je een een vat of 2 zet van 1000 liter water elk. Dan heb je die gevuld op een 25 tal minuutjes.
    Die pomp draait dus met horten en stoten.

Je ziet je pompdebiet moet wel evenredig zijn met het aantal liter water dat je ook kunt opvangen.

En wat is het waterverbruik ?
    Ik lees dat je het wil gebruiken voor het toilet .
    een toilet verbruikt gemiddeld 6 liter water per keer.
    Een persoon gebruikt gemiddeld 5 keer het toilet per dag is dus 30 liter water per dag
    maal 365 dagen is 10950 liter water per jaar.
    Je 2 tankjes van 2000 liter moeten dus alleen voor het toilet 6 keer gevuld worden of tewel 3 uurtjes draaien

Tuin is een contradixie. Je gaat je tuin sproeien met water dat je eerst wegpompt ?
    Leg eens uit wat daar van het voordeel is ?

Wasmachine : per wasbeurt was het een 30 tal liter water dat werd gebruikt ... 1 keer per week per persoon is dus 30 maal 52 weken =1560 liter water.
    Is dus 25 minuten pompen op 1 jaar

Wel je water efficiënt gebruiken ?
    Plaats regenputten die water opvangen en infiltreert overtollig water traag in eigen bodem.

Ik zou toch opletten met continu water oppompen, je zal niet de eerste zijn die dat doet, en die maandenlang zo zand onder de eigen funderingen vandaan spoelt.

Maar als antwoord op je vraag of je problemen zoekt,.... als je gewoon constant een draaiende pomp in je kelder hebt staan, dan vrees ik dat je inderdaad vroeg of laat problemen gaat maken of verergeren.

Putboorders stoppen ook een pomp die volcontinu draait de eerste dagen, om de waterader naar de put te trekken. Als jij nu hele dagen gaat pompen ga je de waterader gewoon naar je kelder trekken, en zal je steeds meer moeten gaan pompen.

Misschien toch eens denken aan een meer structurele oplossing?

@Veerle GUns : kom je nog wat feedback geven aub? niet leuk dat iemand een vraag stelt en daarna niks meer van zich laat horen...

Waarom moet dat 'overtollig' water weg? Laat dat lekker in de grond zitten!
    Het blijft jammer genoeg opkomen en mijn kelder loopt onder als ik het niet wegpomp. Deze winter 2 maal voorgehad omdat de dompelpomp niet van beste kwaliteit is...
    Het water moet dus zowiezo weggepompt worden, en dat doe ik al 20 jaar. Maar met de drogere zomers wil ik het langzaam aan gaan gebruiken.

Waar staat je reservoir dan waar je dat grondwater uit gebruikt voor toilet tuin en wasmachine?
    Komt er altijd water in die kelder of alleen het laatste jaar? Is dat een kruipkelder?
    De waterput staat in mijn kruipkelder. Ik gebruik het momenteel nog niet voor toilet of wasmachine, ik ben aan het uitvogelen wat ik zou nodig hebben om dat te doen.
    Het is een kleine put, ongeveer 300 liter inhoud, en die leeg ik tijdens drogen maanden ongeveer 3 keer per dag, tijdens de natte wintermaanden tot 12 keer per etmaal.
    Ik kan in mijn kelder 2 tonnen van 500liter plaatsen voor toilet en wasmachine, maar als die vol zijn, wat doe ik dan met overtollig water. Vandaar dat ik er aan denk om 2 dompelpompen in de put te plaatsen. 1 naar de 2 tonnen, en 1 naar de riolering.

Is het zeker en vast een bron ?
    Of is het gewoon dat er grondwater door je keldervloer komt omdat de kelder niet waterdicht is en het grondwaterpeil hoog staat ?

Hoeveel water geeft die bron ?
    Met andere woorden als je uitrekent dat die bron 50 of 500 of meer liter water per uur geeft dan kun je aan de hand van die berekening je pomp kiezen.
    Een dompelpomp die 5000 liter per geeft , trekt dan je bron/put/grondwater constant droog.
    Je dompelpomp--of eender welke pomp-- moet in verhouding staan met het aantal liter water dat vrij komt.

Je wil dus een dompelpomp van laat ons zeggen 5000 liter water per uur ( 83 liter per minuut) een waterton vullen met een inhoud van ... ?
    Neem nu dat je een een vat of 2 zet van 1000 liter water elk. Dan heb je die gevuld op een 25 tal minuutjes.
    Die pomp draait dus met horten en stoten.

Je ziet je pompdebiet moet wel evenredig zijn met het aantal liter water dat je ook kunt opvangen.

En wat is het waterverbruik ?
    Ik lees dat je het wil gebruiken voor het toilet .
    een toilet verbruikt gemiddeld 6 liter water per keer.
    Een persoon gebruikt gemiddeld 5 keer het toilet per dag is dus 30 liter water per dag
    maal 365 dagen is 10950 liter water per jaar.
    Je 2 tankjes van 2000 liter moeten dus alleen voor het toilet 6 keer gevuld worden of tewel 3 uurtjes draaien

Tuin is een contradixie. Je gaat je tuin sproeien met water dat je eerst wegpompt ?
    Leg eens uit wat daar van het voordeel is ?

Wasmachine : per wasbeurt was het een 30 tal liter water dat werd gebruikt ... 1 keer per week per persoon is dus 30 maal 52 weken =1560 liter water.
    Is dus 25 minuten pompen op 1 jaar

Wel je water efficiënt gebruiken ?
    Plaats regenputten die water opvangen en infiltreert overtollig water traag in eigen bodem.
    Bedankt voor al je info!

Ben niet zeker of het een bron is. Het gaat om een zeer oud huis, gebouwd in 1840 en bij de bouw van het huis hebben ze een put voorzien die zich spontaan blijft vullen met zeer proper water. Vandaar dat ik het een bron noem.
    Ik pomp het water al 20 jaar weg, dus risico op verzakking is er niet.

Ik schat dat de put ongeveer 300liter water kan bevatten, dan begint hij over te lopen in mijn kelder, wat ook gebeurt als ik het water niet wegpomp. Ik pomp ongeveer 3 à 4 keer per etmaal in zeer droge maanden, in zeer natte wintermaanden kan dat bijna elke 2 uur zijn. Dus tussen de 1.200 en 3.500 liter per dag.
    Het hoeft geen krachtige pomp te zijn, die permanent pompt. De simpele dompelpomp die er nu opstaat doet prima zijn werk. Meestal pompt hij op +/- 20 minuutjes de put zo goed als droog.

De tuin staat momenteel poeierdroog, alsook de moestuin. Waarom zou ik kraantjeswater in de tuin gebruiken als ik gelijktijdig 100'en liters wegpomp uit de kelder? Dus in de zomer wil ik het water in de tuin gebruiken.

Ik dacht dat als ik tonnen in mijn kelder zou zetten, ik het water kan gebruiken voor toilet en wasmachine.
    Maar als ik een pomp zet naar de tonnen, wat moet ik dan met het overtollige water, dat er zeker nog steeds zal zijn. Vandaar mijn vraag, kan ik een dompelpomp naar de tonnen zetten (ongeveer 1000 liter, waarvan ik dus dagelijks 30 liter gebruik...) en een 2de dompelpomp in dezelfde put naar de riolering om het overtollige water weg te pompen?

Denk dat je het probleem verkeerd aanpakt.
    Plaats een pomp in die ' bron '
    Pomp water in een reservoir .
    Omdat je sowieso moet oppompen kan je beter dat reservoir in de tuin of koer plaatsen . In plaats van in een kruipruimte waar je amper aan kan.
    Plaats een zo groot mogelijk reservoir en dan denk ik aan minimum 5000liter water .
    Laat hier ook het regenwater in toekomen.
    Plaats een pomp in dit reservoir om het water te recuperen in het huis voor wc, was of kraan
    Zorg voor een overloop die aansluit op de riolering
    Let op , zet de scheiding van afval waters en hemelwaters op punt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan