2 auto's bij zelfde verzekeraar, wat bij ongeval met 1 in fout???

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Even verduidelijken want het lijkt simpel: ikzelf verzeker 2 wagens op mijn naam bij een verzekeringsagent. Stel dat ik met 1 wagen een ongeval in fout zou hebben. Dus bonus-malus omhoog. Logisch... Maar is dit dan voor de 2 wagens tegelijk dat de premie verhoogt?

Belangrijk, want mijn zoon wil zijn wagen ook op mijn naam zetten, en dan spreken we al over 3 wagens (of grof gesteld, over 3 verzekeringspremies die verhoogd zouden worden bij 1 ongeval in fout !)

Iemand een mening ?

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
301
Punten
83
Neen, uw andere verzekeringen gaan niet direct veranderen

Lid geworden
2 jan 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ga jij dan hoofdgebruiker zijn van 3 voertuigen?

Weet dat als je zoon hoofdgebruiker is van die wagen, je fraudeert.

Je probeert immers op die manier de premie voor je zoon laag te houden (vermoedelijk is hij een jonge beginnende bestuurder), terwijl hij tot een risicogroep behoort.

En antwoord op je vraag: is je verzekering niet gekoppeld aan de wagen?

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
21
Punten
38
Zoals Tokke schrijft: het is al enige tijd verboden voor uw kinderen een verzekering op uw naam te zetten. Het voertuig moet voor de hoofdgebruiker verzekerd zijn of de verzekeraar moet bij schade niet tussenkomen. Je kan wel je eigen verzekering laten uitbreiden naar "derden", maar dan gaat je premie omhoog.

Trouwens: zelfs als je nu fraudeert is het uitstel van executie. Je moet vandaag de dag kunnen bewijzen dat je 5 jaar rij ervaring hebt om een bepaalde gunstige bonus malus te krijgen - uw rijbewijs hebben is nit voldoende, je moet een verzekeringshistoriek hebben! Als je zoon nu zichzelf niet verzekerd, moet hij over 10 jaar (of wanneer je dan stopt met je verzekering voor je zoon te nemen) nog met een slechte score starten en veel betalen. Ga voor de korte pijn, doe het legaal, laat hem zichzelf verzekeren en als je wil helpen, spring dan financieel bij.

Bij mijn weten is de bonus-malus gekoppeld aan een persoon (en die zijn rijgedrag). Dus ja... lijkt me wel zo te zijn dat de premie voor alle verzekeringen omhoog gaat. Nog een reden om toch voor uw zoon een aparte verzekering te nemen.

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bedankt allen. Dit was/is meteen duidelijk voor mij.

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij deden het vroeger zo: de auto stond op naam van man, maar we vermeldden duidelijk bij de verzekeraar dat de regelmatige bestuurders jonge gasten waren. Iedereen in orde. Man had wel alleen die auto op zijn naam. Vroeger lang geleden toen ik leerde rijden, schreef pa 3 auto's in op zijn naam, en daar deden ze moeilijk over, want zeiden ze, ge kunt nooit met 3 auto's tegelijk rijden tenzij uw kinderen met ene rijden. Ok zei pa, dan doe ik alles naar een andere verzekeraar en het ging ineens toch :)

ook onthouden: stel, je zoon rijdt met de auto die op jouw naam verzekerd staat en blijft mooi uit de problemen. Als zoon dan later op eigen naam begint als hij iets ouder is, dan kan je zeggen" kijk, die auto's hebben nooit iets voorgehad, dus automatisch heeft zoon ook nooit iets voorgehad" Wij kregen zo die jaren cadeau van de verzekeraar, zodat ik direct een stuk lager kon starten met bonus malus. Scheelt een hele slok op de borrel, een hap uit de kader ( zegt man altijd, iets Liers denk ik :) )

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Babelutte;1979851 wrote:
Wij deden het vroeger zo: de auto stond op naam van man, maar we vermeldden duidelijk bij de verzekeraar dat de regelmatige bestuurders jonge gasten waren. Iedereen in orde. Man had wel alleen die auto op zijn naam. Vroeger lang geleden toen ik leerde rijden, schreef pa 3 auto's in op zijn naam, en daar deden ze moeilijk over, want zeiden ze, ge kunt nooit met 3 auto's tegelijk rijden tenzij uw kinderen met ene rijden. Ok zei pa, dan doe ik alles naar een andere verzekeraar en het ging ineens toch :)

Idd. Vroeger was dit bij ons thuis ook zo. Maar toen ik nu ging informeren was er maar één trefwoord: "hoofdbestuurder". En met de boodschap dat 1 persoon hoofdbestuurder is van 2 wagens niet kan.

Lid geworden
2 jan 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
@TS: dus je uitgangspunt van als hoofdbestuurder 2 wagens te verzekeren is dus niet meer mogelijk.

De wetgever heeft immers het begrip "hoofdbestuurder" niet zomaar uitgevonden.

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Waarderingsscore
1
Punten
38
Tokke1976;1979858 wrote:
@TS: dus je uitgangspunt van als hoofdbestuurder 2 wagens te verzekeren is dus niet meer mogelijk.

De wetgever heeft immers het begrip "hoofdbestuurder" niet zomaar uitgevonden.

Ik zie nu idd juist dat ik de topic start met al 2 wagens: eigenlijk niet volledig juist want de andere staat op naam van vrouwlief (maar ik betaal wel mee
icon11.png
).

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
21
Punten
38
Mijn echtgenote heeft het voor gehad -- reed al 15 jaar occasioneel met wagen van ouders, en wou toen eigen verzekering nemen voor eigen wagen. Forget it, die 15 jaar was niet aantoonbaar dus bij merendeel verzekeraars (waaronder haat eigen werkgever :)) was het starten vanaf nul. Zoals Babelutte zei, je kan soms wat regelen (hoewel de makelaar nu wel die hoofdbestuurder door de vingers kan zien, vraag me af als er 20 miljoen uitgekeerd moet worden of ze dan geen plotse acute amnesie gaan hebben, maar soit :)). In ons geval: samen met lening, brand, ssv en familiale ook autoverzekering over gezet. Toen wilden ze toch wat punten lager starten op bonus malus schaal :).

Zou eerder daar op aansturen Jockari, als ge al twee autoverzekeringen hebt, korting vragen op derde! Tot 30% korting is haalbaar als consument (als makelaar aan z'n marge snoeit).

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
Bij mij is dat wel gelukt.

Heb altijd met een firmawagen gereden.

Bij de aankoop van een eerste occasie als 2e wagen voor de mevr. heb ik bij de verzekering een document moeten ondertekenen dat ik al 5j regelmatig reed en zonder ongevallen.

BM was toen naar beneden gegaan.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.202
Punten
113
Om op de vraag van TS te antwoorden : Neen , enkel de verzekering van de wagen die in het ongeval betrokken was gaat omhoog

Bespreek de rest even met uw makelaar want verzekerinsmaatschappijen hebben zo hun eigen regels:

Zo heb ik al mijn verzekeringen bij 1 makelaar en bij 1 en dezelfde maatschappij. (huis ,familiale , persoonlijke, auto's ,bedrijfsgebouwen en rollend materiaal...)

Welnu,* de auto van mijn dochter (19 j) is verzekerd op haar naam tegen een tarief van 50 %

* bij een gewoon ongeval in fout (zonder bezwarende omstandigheden zoals drank of straatrace)gaat mijn BM niet omhoog.

* heb ik een omnium op mijn wagen met 0 € vrijstelling.

Dus : onderhandelen zou ik zeggen.

Bovenaan