• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

2 AREI vragen

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Ik stel deze vraag natuurlijk zodat geïnteresseerden dit kunnen lezen en eigenlijk gewoon omdat ik te lui ben om heel het AREI door te ploegen.

Vraag 1: Vanuit het meterbord loopt er een XVB kabel naar een metalen industrieel bord. De eerste differentieel staat onmiddellijk waar de voedingskabel het bord binnenkomt. Is dit toegelaten?

Vraag 2: Is een metalen industrieel bord (als in bedradingskanalen, dinrail en andere toestellen gemonteerd op een metalen montageplaat) waar de automaten niet zijn afgeschermd, uiteraard is het bord afsluitbaar met een deur, toegelaten in particuliere woningbouw?

Zelf heb ik toch maar het AREI snel doorzocht en mijn antwoorden zijn:
Vraag 1: Ja, volgens hetgeen is opgenomen in 4.2.4.3 is het toegelaten als de leiding volgens klasse 2 worden uitgevoerd (dubbel geisoleerd). De voedingskabel is een XVB die vanuit de meterkast naar het verdeelbord loopt en daar onmiddellijk wordt aangesloten op de 300mA diff. Het eindpunt om de kabel aan te sluiten bij de differentieel kan discutabel zijn. Dit valt op te lossen door een klein kastje of door lokaal een isolatie onder de differentieel te plaatsen.

Vraag 2: Ja, een metalen bord is toegelaten, alle genaakbare delen worden verbonden met de beschermingsgeleider dus een metalen bord valt onder klasse 1. Echter kan ik nergens terugvinden hoe het zit met de mogelijkheid tot het aanraken van bv de schroeven van een automaat (het toevoegen van een IP klasse zou hierin wel soulaas bieden, daarin zijn duidelijk omlijnde categorieën opgelijst).

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Het doel van de bovenvermelde wartel is om de kabel te fixeren.

In een industriële kast met volle montageplaat wordt in zo'n situatie normaal iets onder de Din-rail nog een stukje C-rail geplaatst (met korte stud als afstandshouder tussen montageplaat en C-rail) als fixatiepunt of trekontlasting. Colsoneer je XVB kabel (uiteraard met op dat punt nog voorzien van buitenmantel) tegen die C-rail als stevige fixatie en op zo'n manier dat de aders van de kabel naar de diff toe ver genoeg van de montageplaat blijven en er ook met moeite niet tegenaan geduwd kunnen worden.

Er is helemaal geen noodzaak om de hoofddiff in een apart kunstof kastje te steken.. Het gaat 'em om maatregelen ter voorkoming dat er via het kort stukje ontblote aders een foutspanning op de massa zou kunnen komen te staan.

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
71
Punten
28
Ik heb in beide kasten ...
Die stopcontacten 3x400V zijn dit er van 16A of 32A. Als dit er van 16A zijn moet de automaat ook 16A zijn. En 3x400V stopcontacten mogen ook niet zomaar in een huishoudelijke installatie staan hoor.

....
Op het vet aangestipte wil ik toch even terugkomen:
Als dit er van 16A zijn moet de automaat ook 16A zijn.
Heb je het datablad van een gewoon Niko-stopcontact al eens bekeken?
Sokkel voor stopcontact met penaarde en beschermingsafsluiters, inbouwdiepte 28,5 mm, 16 A/250 Vac, insteekklemmen. Niko 170-33105
Die automaat voor een stopcontact 16A mag er eentje van 20A zijn. Maak je gebruik van smeltveiligheden dan moeten deze een waarde van 16A hebben, draadsectie min. 2,5mm².
Bij CEE stopcontacten is dit anders hoor. De 16A op deze stopcontacten is de max waarde van de automaat.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Het doel van de bovenvermelde wartel is om de kabel te fixeren.

In een industriële kast met volle montageplaat wordt in zo'n situatie normaal iets onder de Din-rail nog een stukje C-rail geplaatst (met korte stud als afstandshouder tussen montageplaat en C-rail) als fixatiepunt of trekontlasting. Colsoneer je XVB kabel (uiteraard met op dat punt nog voorzien van buitenmantel) tegen die C-rail als stevige fixatie en op zo'n manier dat de aders van de kabel naar de diff toe ver genoeg van de montageplaat blijven en er ook met moeite niet tegenaan geduwd kunnen worden.

Er is helemaal geen noodzaak om de hoofddiff in een apart kunstof kastje te steken.. Het gaat 'em om maatregelen ter voorkoming dat er via het kort stukje ontblote aders een foutspanning op de massa zou kunnen komen te staan.
Begrijp ik en volledig mee akkoord maar ik was weer aan het verder doordenken dat de keurder zou kunnen zeggen "ja maar er kan een draad loskomen enz...".

"colsoneer" geweldig woord :D

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Die stopcontacten 3x400V zijn dit er van 16A of 32A. Als dit er van 16A zijn moet de automaat ook 16A zijn. En 3x400V stopcontacten mogen ook niet zomaar in een huishoudelijke installatie staan hoor.

....
Sokkel voor stopcontact met penaarde en beschermingsafsluiters, inbouwdiepte 28,5 mm, 16 A/250 Vac, insteekklemmen. Niko 170-33105
Die automaat voor een stopcontact 16A mag er eentje van 20A zijn. Maak je gebruik van smeltveiligheden dan moeten deze een waarde van 16A hebben, draadsectie min. 2,5mm².
Bij CEE stopcontacten is dit anders hoor. De 16A op deze stopcontacten is de max waarde van de automaat.
Blijft nog altijd de vraag: zijn deze toegelaten binnen een huishoudelijk omgeving?

Ik lees in het arei dat de techinsche ruimte binnen de woning niet als huishoudelijke omgeving wordt aanzien... maar wat met de garage, knutselkot, mijnen hof ...

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Waarderingsscore
71
Punten
28

....
Blijft nog altijd de vraag: zijn deze toegelaten binnen een huishoudelijk omgeving?

Ik lees in het arei dat de techinsche ruimte binnen de woning niet als huishoudelijke omgeving wordt aanzien... maar wat met de garage, knutselkot, mijnen hof ...

Een 3fasig stopcontact mag niet zonder kinderveiligheid gebruikt worden in een huishoudelijke installatie tenzij het is voor verplaatsbare toestellen met vaste standplaats (het gaat principieel over de 3fasige keukentoestellen met het stopcontact achter het toestel of ingebouwd in de keukenkast).

Die ruimtes als niet-huishoudelijke installatie laten keuren is een oplossing.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113

Een 3fasig stopcontact mag niet zonder kinderveiligheid gebruikt worden in een huishoudelijke installatie tenzij het is voor verplaatsbare toestellen met vaste standplaats (het gaat principieel over de 3fasige keukentoestellen met het stopcontact achter het toestel of ingebouwd in de keukenkast).

Die ruimtes als niet-huishoudelijke installatie laten keuren is een oplossing.
CNC portaalfrees van 1500kg verplaats je niet op 1,2,3... en die zal je ook niet in de living of keuken van een gezin tegenkomen (hoop ik).

• Haha
Waarderingen: BnB2

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Die bepaling ken ik. Wat wordt echter aanzien als kinderbescherming? Valt het klepje van een CEE stekker hier ook onder?

Nu mijn huis is ook niet echt kindvriendelijk te noemen, toegangsbruggen zonder railings, trap zonder railings, enz...

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
"ja maar er kan een draad loskomen enz...".
Dat is weer zo'n nonargument dat ik catalogeer in de schuif van "als mijn tante kloten had, dan was het mijn nonkel".

Als de keurder dat zegt, dan schroef je de kooiklemmen van de diff los en nodig je hem uit om de aders eens uit de kooien proberen te krijgen. Indien de fixatie goed is uitgevoerd lukt hem dat niet. Hoezo "toevallig loskomen"?

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Ik weet het maar ik wil de keurder ter wille zijn, alles volgens de regeltjes doen. Het is mijn eigen woning waar ik al even aan bezig ben en in mijne plafond, in heel de woning eigenlijk, zitten er ECA kabels die daar al sinds de wijziging van het AREI zitten. Aangezien ik die in geen enkel geval kan vervangen zonder mijne plafond en mijne vloer te vermassacreren...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan