• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

15 jaar terugdraaiende teller is geen zekerheid

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Gisteren een artikel tegen gekomen dat Zuhal Demir zelf zegt dat de 15 jaar terugdraaiende teller geen zekerheid is. Denk dat ze gelijk heeft als je het artikel zo leest want het is een procedure van de Vreg, Creg en de federale overheid die dit juridisch aanvechten en door dat de federale overheid erbij zit, zal de 15 jaar terugdraaide teller wel komen te vervallen want de federale overheid haalt ook geld uit de nieuwe regeling doordat eigenaars dan belastingen moeten betalen op de vergoedingen die ze krijgen om stroom op het net te zetten. 

Voor de uitspraak zal wel wachten zijn op volgend jaar want dan wordt de nieuwe tarriefstructuur ingevoerd en zal iedereen daar aan vast hangen en de 15 jaar terugdraaiende teller verdwijnd dan zo.

 Dus iedereen die nu nog rap zonnepanelen legt voor de 15 jaar terugdraaiende teller is er waarschijnlijk aan voor de moeite.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
10 minuten 1,2 kW is goed voor 2/3 van een kwartier dus voor 2/3*1,2kW dus een kwartierpiek van 800W dus een uurpiek van 3200W.
Je hebt in die 10 minuten wel maar 200Wh verbruikt, maar dat heeft daar niets mee te maken.

wordt niet gerekend in Wh (verbruik) maar in W (vermogen).
Euh, dat is niet wat ik lees de site van de vreg: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...an-ik-inzicht-krijgen-mijn-capaciteitsgebruik

"Door uw kwartierverbruiken (kWh) te vermenigvuldigen met 4 bekomt u uw kwartiervermogens."
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Voor al diegene met extra toestellen op de P1 poort van hun digitale meter om hun verbruik te meten, wat is het voordeel hiervan?

Ok, is snap dat je onmiddelijk kan zien hoeveel vermogen je van het net trekt, maar tenzij je dat toestel ook gebruikt om andere verbruikers aan te sturen om pieken te vermijden zie ik niet bepaald een meerwaarde tov de cijfers die je op mijn.fluvius kan bekijken. Of mis ik iets?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
"Door uw kwartierverbruiken (kWh) te vermenigvuldigen met 4 bekomt u uw kwartiervermogens."
En hoe bereken je dat kwartierverbruik?
die kan je gewoon aflezen op de fluvius website?
jaja, maar hoe wordt dat berekend? Want anders is het vinden van de grootverbruikers moeilijk..
Voor al diegene met extra toestellen op de P1 poort van hun digitale meter om hun verbruik te meten, wat is het voordeel hiervan?

Ok, is snap dat je onmiddelijk kan zien hoeveel vermogen je van het net trekt, maar tenzij je dat toestel ook gebruikt om andere verbruikers aan te sturen om pieken te vermijden zie ik niet bepaald een meerwaarde tov de cijfers die je op mijn.fluvius kan bekijken. Of mis ik iets?
om in te lezen in de domotica en rechtstreeks acties aan te koppelen ;)
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
"Door uw kwartierverbruiken (kWh) te vermenigvuldigen met 4 bekomt u uw kwartiervermogens."
En hoe bereken je dat kwartierverbruik?
De berekening staat al in voorgaande berichten (vb 10min 1.2kW = 0.2kWh), maar dat zal je vooral moeten meten. Bij toestellen die een constant vermogen afgeven zou je kunnen gaan rekenen, maar bij bv een kookplaat wordt dat een stuk moeilijker.
 
Laatst bewerkt:

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
"Door uw kwartierverbruiken (kWh) te vermenigvuldigen met 4 bekomt u uw kwartiervermogens."
En hoe bereken je dat kwartierverbruik?
die kan je gewoon aflezen op de fluvius website?
jaja, maar hoe wordt dat berekend? Want anders is het vinden van de grootverbruikers moeilijk..
Toch gewoon kijken hoeveel vermogen je effectief gebruikt gedurende dat kwartier, stel je hebt een standaardverbruik van 100W en een grootverbruiker die gedurende 5 minuten 1500W trekt, dan heb je een piek van 100W*(15/15)+1500W*(5/15)=600W.
Voor al diegene met extra toestellen op de P1 poort van hun digitale meter om hun verbruik te meten, wat is het voordeel hiervan?

Ok, is snap dat je onmiddelijk kan zien hoeveel vermogen je van het net trekt, maar tenzij je dat toestel ook gebruikt om andere verbruikers aan te sturen om pieken te vermijden zie ik niet bepaald een meerwaarde tov de cijfers die je op mijn.fluvius kan bekijken. Of mis ik iets?
om in te lezen in de domotica en rechtstreeks acties aan te koppelen ;)
Ben je zeker dat het mevrouw getmixedup is die met haar kookkunsten pieken veroorzaakt of ligt het misschien toch aan meneer getmixedup die zijn domotica slimmer wou maken en daarbij verkeerde acties aan bepaalde verbruiken gekoppeld heeft :p

Zelf heb ik ook domotica (NHC) maar ik heb geen grootverbruikers die daarmee gestuurd worden, of zijn er andere kleine acties die je laat uitvoeren op basis van gegevens die je uitleest uit je digitale meter?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
@Kegel het gaat niet over je geloven of niet :) maar ik heb -voor zover ik weet- niet eens voor 10kW aan toestellen in huis, laat staan dat ik die een kwartier gelijktijdig allemaal ga aanzetten. Hoe ik dan aan een capaciteitspiek van 3,5kW kom, is me een raadsel. De berekening die ik maakte, leek te kloppen en DIY bevestigde dit.

Dus ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar de officiële berekeningen. Heb je misschien bronnen die jouw berekeningen ondersteunen? Dan bekijk ik die al eens. Want momenteel kom ik enkel maar op hetzelfde uit als wat DIY zei.
@Kegel zijn berekening is juist.
Verbruik (in kWh) per kwartier *4=piekvermogen dat Fluvius bijhoudt.

Dat je geen 10kW in huis zou hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Alle kookplaten samen zijn bij ons al 9kW (5 kookplaten)
Droogkast, vaatwas, wasmachine: elk zo'n 2-3kW =>6-9kW
Onze regenpomp is 800W denk ik
Microgolf is zo'n 1500W (elektrisch vermogen is typisch zo'n 1.5keer het afgegeven vermogen, dus standje "800W" verbruikt vlot 1200W)
Alle verlichting samen is ook wel ergens 1000W
Ventilatie op vol vermogen is 500W denk ik
Onze PC heeft voeding van 650W (dat hij wellicht wel nooit moet leveren, maar toch)
2 laptops met 60 en 90W voeding
4 PC-schermen (2 thuiswerkers) =100-200W

Alles samen: 20kW, zonder de verwarming te rekenen.
Strijkijzer, TV, HiFi, modem, NAS, Diepvries, koelkast, ...

Uiteraard zijn dat allemaal piekverbruiken en is de kans dat je 10kW tegelijk gaat verbruiken nogal klein, maar om 3.5kW tegelijk aan te zetten moet je toch niet veel moeite doen denk ik.
vaatwas en wasmachine tegelijk laten warmen is meer dan voldoende.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
@Kegel het gaat niet over je geloven of niet :) maar ik heb -voor zover ik weet- niet eens voor 10kW aan toestellen in huis, laat staan dat ik die een kwartier gelijktijdig allemaal ga aanzetten. Hoe ik dan aan een capaciteitspiek van 3,5kW kom, is me een raadsel. De berekening die ik maakte, leek te kloppen en DIY bevestigde dit.

Dus ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar de officiële berekeningen. Heb je misschien bronnen die jouw berekeningen ondersteunen? Dan bekijk ik die al eens. Want momenteel kom ik enkel maar op hetzelfde uit als wat DIY zei.
@Kegel zijn berekening is juist.
Verbruik (in kWh) per kwartier *4=piekvermogen dat Fluvius bijhoudt.

Dat je geen 10kW in huis zou hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Alle kookplaten samen zijn bij ons al 9kW (5 kookplaten)
Droogkast, vaatwas, wasmachine: elk zo'n 2-3kW =>6-9kW
Onze regenpomp is 800W denk ik
Microgolf is zo'n 1500W (elektrisch vermogen is typisch zo'n 1.5keer het afgegeven vermogen, dus standje "800W" verbruikt vlot 1200W)
Alle verlichting samen is ook wel ergens 1000W
Ventilatie op vol vermogen is 500W denk ik
Onze PC heeft voeding van 650W (dat hij wellicht wel nooit moet leveren, maar toch)
2 laptops met 60 en 90W voeding
4 PC-schermen (2 thuiswerkers) =100-200W

Alles samen: 20kW, zonder de verwarming te rekenen.
Strijkijzer, TV, HiFi, modem, NAS, Diepvries, koelkast, ...

Uiteraard zijn dat allemaal piekverbruiken en is de kans dat je 10kW tegelijk gaat verbruiken nogal klein, maar om 3.5kW tegelijk aan te zetten moet je toch niet veel moeite doen denk ik.
vaatwas en wasmachine tegelijk laten warmen is meer dan voldoende.
Ventilatie denk ik dat je overschat. Onze verbruikt <50w op middenstand
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210624-201656.jpg
    Screenshot_20210624-201656.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 5

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
@Kegel het gaat niet over je geloven of niet :) maar ik heb -voor zover ik weet- niet eens voor 10kW aan toestellen in huis, laat staan dat ik die een kwartier gelijktijdig allemaal ga aanzetten. Hoe ik dan aan een capaciteitspiek van 3,5kW kom, is me een raadsel. De berekening die ik maakte, leek te kloppen en DIY bevestigde dit.

Dus ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar de officiële berekeningen. Heb je misschien bronnen die jouw berekeningen ondersteunen? Dan bekijk ik die al eens. Want momenteel kom ik enkel maar op hetzelfde uit als wat DIY zei.
Je kookplaat is waarschijnlijk al iets van een 7200W. Ik heb net even getest en ik kom vlot voorbij de 4000W gedurende het koken met enkel de kookplaten. (geen oven of frietketel of microgolf).
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Als je een digitale meter hebt kan ik je iets als DSMR reader aanraden. Dit refresht elke paar seconden je instant verbruik. Je kan dan meteen zien wat je oven/kookplaat/.. toevoegt aan je verbruik als je het opzet. Zijn ook 100% nauwkeurige cijfers want hangt aan je digitale meter (met die slimme plugs is het soms wat hit and miss met nauwkeurigheid) Kwartierpieken zitten er (nog) niet in maar je gaat hier wel kunnen zien of je instantaan 10kW trekt.
Linkje toevallig? :) Google geeft nogal verschillende resultaten (kabels van 17 euro tot 'kastjes' van +200 euro)

Beetje werk aan. Is gebaseerd op een Raspberry pi. Iets van een 100 euro dacht ik. Software is gratis. Kabeltje kan je zelf maken of kopen voor 10-20 euro als ik me goed herinner.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ventilatie denk ik dat je overschat. Onze verbruikt <50w op middenstand
Foutje inderdaad. Max vermogen is 340 ipv 500.
Typisch staat hij op stand 4, dan zou totaal vermogen 90W moeten zijn.
Vallox 150SE
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Denk ook aan de stofzuiger. Zo'n standaardtoestel (dus geen dingen op batterijen) trekken ook iets van een 1500W. Stel dat je wasmachine aanstaat en net aan het verwarmen is, 2kW. Dit doet hij hier toch 45-60m aan een stuk. Als je dan ook een kwartier gaat stofzuigen zit je effectief aan een piek van 3,5kW, ander verbruik niet meegerekend.
 

chaccamacca

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2015
Berichten
351
Waarderingsscore
56
Punten
28
En nu het nieuws dat de installatie van zonnepanelen 15% tot 20% duurder gaat worden.
En iedereen betaald netkosten. Netkosten is voor aanleg,onderhoud en beheer.
Maar in een straat waar wat veel zonnepanelen staan slaan de omvormers in veiligheid bij veel zon. Het stroomnet zou dat niet aankunnen.
Maar wat is er dan de vorige jaren gebeurd met het geld voor aanleg en onderhoud?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
En nu het nieuws dat de installatie van zonnepanelen 15% tot 20% duurder gaat worden.
En iedereen betaald netkosten. Netkosten is voor aanleg,onderhoud en beheer.
Maar in een straat waar wat veel zonnepanelen staan slaan de omvormers in veiligheid bij veel zon. Het stroomnet zou dat niet aankunnen.
Maar wat is er dan de vorige jaren gebeurd met het geld voor aanleg en onderhoud?
Poef, weg
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Maar wat is er dan de vorige jaren gebeurd met het geld voor aanleg en onderhoud?
Misschien opgebruikt voor instandhouden van wat er is en aanleg nieuwe wijken.
Misschien te veel uitgekeerd naar de gemeenten om gemeentebelastingen laag te houden.
Misschien in iemand zijn zakken beland.

Ik weet het niet, maar u ook niet, beetje simpel om dan maar te beslissen dat je weeral bedrogen bent.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
En nu het nieuws dat de installatie van zonnepanelen 15% tot 20% duurder gaat worden.
En iedereen betaald netkosten. Netkosten is voor aanleg,onderhoud en beheer.
Maar in een straat waar wat veel zonnepanelen staan slaan de omvormers in veiligheid bij veel zon. Het stroomnet zou dat niet aankunnen.
Maar wat is er dan de vorige jaren gebeurd met het geld voor aanleg en onderhoud?
Kost PV-installatie en netkosten zijn toch 2 verschillende dingen ?
Stijging panelen komt net zoals bij alle andere bouwmaterialen voort van de grondstoffen, wereldwijde sourcing en transport dat in de soep gedraaid is. Zal snel terug zakken eens alles ok is.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb ze vorige week aangevraagd, maar de te verwachten 'afwijking' tov de simulatie is er nog wel. In de premieaanvraag gaan ze uit van het AC-vermogen van de omvormer en in de simulatie van het Wp-vermogen van de panelen. :unsure: Scheelt een paar 100€
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan