• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

1 enkel aansluitpunt voor bijkomende-equipotentiale verbinding voor CV

Guy O

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2024
Waarderingsscore
6
Punten
8
Beste forumleden,

Ik was eens aan het kijken hoe ik mijn bijkomende equipotentiale verbindingen ga doen, voor ik alles afwerk en er niet meer aankan. Om met de CV te beginnen, de situatie is hier ongeveer als volgt:

* In de kelder staat de teller.
* Vanuit de teller vertrekt een koperen buis, die afgesplitst wordt naar de keuken. De andere kant van de splitsing vervolgt ondergronds in een alpex buis, die uitkomt in de berging, waar we verder in opbouw gaan me een koperen buis naar de gasketel. [X]
* Vanuit de gasketel vertrekken 3 zones (per verdiep 1), dus naar 3 collectoren. Tussen de collector van het verdiep&zolder en de berging zit alpex, al de rest is gewoon koper in opbouw.
* Analoog, maar dan omgekeerde weg, voor de 3 collectoren voor de retour.

Samengevat, een combinatie van koperen buizen en alpex dus. Alles is met alles verbonden, met de gasketel als hart van de ster.

Nu vraag ik mij af of het voltstaat om enkel en alleen de koperen buis van de gasinvoer aan de gasketel in de berging (zie [X] hierboven) met een aardingsbandklem te verbinden met de aardingsonderbreker? In de berging staat immers ook de onderbreker, op nog geen 20cm van [X].

Ik heb eens de weerstand gemeten een multimeter + lange VOB draad, alles is inderdaad dan verbonden met de onderbreker: de teller, alle 6 collectoren, de aansluiting in de keuken. Ik heb zelf getest op 1 radiator op zolder waarvan de verf een beetje beschadigd is en ik dus het plaatmateriaal kan aanraken.

Volstaat dat? Is dat deugdelijk? Het "bijzondere" is dan wel dat de eventuele lekstroom via de ketel loopt, mag dat wel?

Ik heb heel wat zitten lezen op dit forum en elders, en daar lijkt men steeds alle componenten (collectoren, teller, ...) te aarden (meestal met 1 ononderbroken draad). Maar wat is daar de meerwaarde, of eerder misschien de noodzaak, van, aangezien toch al alles sowieso via een weg met de gasaanvoer verbonden is?

Laatst bewerkt:
De meerwaarde is dat het verplicht is…
In jouw geval is het makkelijkste om de 5 koperbuizen (CV alle en retour, gas, SWW koud en warm) aan de ketel met elkaar te verbinden door op elke buis een klem te zetten, en dan met een ononderbroken aardingsdraad van minstens 6mm2 deze klemmen met elkaar te verbinden en dan verder naar de aardscheider.

Top, dan zal ik het zo inderdaad doen. Da's letterlijk nog geen 50cm extra kabel, samen met een paar extra bandklemmen.

In feite zijn we dan de ketel aan het bypassen. Ik vraag me dan wel af, wat is de reden? Mag die dan geen deel uitmaken van de equipotentiale verbinding? De ketel op zijn eigen is ook geaard via de 3G2,5 XVB.

Voor alle zekerheid: het is zeker niet mijn bedoeling om AREI paragrafen te laten citeren ofzo, het is gewoon om een beetje te begrijpen.

Aanraakbare metalen delen moeten geaard zijn.
Die koperbuizen vallen daar onder.

In principe, aangezien de radiatoren met kunststof buizen verbonden zijn met de collector, moeten de individuele radiatoren ook allemaal geaard zijn, maar dat wordt gelukkig niet afgedwongen.
Je moet ook verplicht meteen na de gasteller en meteen na de waterteller zo’n gelijkaardige aarding aanbrengen. Als het vanaf daar dan verdergaat in metaal (bvb koper of staal) tot aan collectoren en ketel, dan is wat ik eerder zei niet meer verplicht want dat is dan afgedekt door de equipotentiaal van de teller.
Als het dan vanaf de ketel naar de collectoren ook nog eens metaal is, dan moeten ook de collectoren niet meer aan de equipotentiaal.
Meestal is dat tegenwoordig echter allemaal kunststof meerlagenbuis en daarom moet de equipotentiaal behalve achter de teller ook op elke collector. De ketel zelf moet niet, want die zit aan de aarding in het stopcontact.

Dus het is mogelijk dat die verbinding tussen de 5 buizen en de scheider in jouw geval niet noodzakelijk is. Maar als een keurder dat lijntje ziet lopen is hij meteen content.

Helemaal duidelijk, ik ga het uitvoeren zoals je aangeeft.

Dan nog 1 vraag hierover: ik heb op redelijke hoogte (vlak onder het plafond eigenlijk) een eenzame collector voor het water op het verdiep, inderdaad verbonden via alpex. Moet deze ook geaard worden? Het gaat mij dus om de hoogte, je kan er alleen aan als je op een ladder gaat staan (en je vervolgens jezelf in veel bochten wringt, want er staan een kast voor).

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan