Ik heb een simulatie gedaan op basis van mijn eigen situatie (huidig een terugdraaiende analoge teller).
Conclusie het invoeren van het capaciteitstarrief heeft een licht negatieve impact op de kosten die ik zou moeten betalen bij gelijk verbruik.
Als mijn netto verbruik echter zou stijgen (volgend jaar een elektrische wagen, bwm IX3 aan 18.9 kwh/100 km, 25K km/jaar waarvan 80% thuis opgeladen en geen extra panelen), is het nieuw tarief voordeliger. Met gelijke opbrengst panelen ben ik 311 euro beter af onder het nieuw tarief).
Versneld overschakelen naar een digitale meter heeft een negatieve impact van 206 euro (40% direct verbruik, opbrengesten injectie, meerkost elektriciteit/dustributie door niet terugdraaien, verlies van premie, ...). Ik zou pas break-even draaien bij een direct verbruik van 74,5%).
In de nieuwe situatie van de elektrische wagen zoals hierboven beschreven zou ik break even draaien met een digitale meter bij een direct verbruik van 58,25%).
Geen idee of dat laatste haalbaar is met een elektrische wagen. Ik ga denk ik de komst van de wagen en laadpaal afwachten want de laadpaal komt met een verbruikmeter zodat ik perfect verbruik en opbrengst in de tijd tegen elkaar kan afzetten. Beslissing zal dus eerder naar 2023 gaan.