• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuring laadpunten met parallelle diff B, afgekeurd

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Hallo,

Bestaande situatie in een appartementsblok, kabel van tellerkast naar kantoor. Laadpunten in de ondergrondse garage nodig. Hiervoor kabel naar kantoor onderbroken, extra bord in het meterlokaal geplaatst.

Schema van het nieuwe bord in het meterlokaal:
Schema.PNG

Volgens de documentatie van Volta (zie bijlages) op pagina 4 was ik ervan overtuigd dat dit geen issue zou zijn.

afbeelding.png

Toch bij keuring (helaas uitgevoerd terwijl ik zelf niet aanwezig was om evt vragen aan de keurder te kunnen stellen) de volgende inbreuk vastgesteld:
1670363750749.png
Ofwel interpreteer ik die documentatie van Volta verkeerd? Ofwel is mijn schema verkeerd getekend ofwel heeft de keurder dit onterecht afgekeurd?
Ieder laadpunt heeft nog individueel zo'n "Diff-6mA-DC" module (IEC62955 conform) per laadpunt.

Toevallig een professioneel elektricien hier die zijn mening kan geven? Idealiter lezen hier keurders mee, want ik begrijp echt niet wat er niet ok is aan de opstelling.

Gr.

Philippe
 

Bijlagen

  • differentieel-type-a-of-b-voor-laadpunten-elektrische-voertuigen.pdf
    503,8 KB · Weergaven: 45

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Daar ben ik nog niet zeker van. Hoeveel woningen hebben de laatste jaren gewone flex in de valse plafonds liggen? Sinds recent mag dat ook niet meer. Idem voor de aardingsdraad naar uw zonnepanelen en netwerkkabel naar de omvormer, moet nu ook zonder pardon cca zijn. Een overgangsregel van enkele jaren zou leuk geweest zijn.
Wacht dan maar tot de andere nieuwe regels komen. Waarbij je op schema de CPR moet bij plaatsen, dus Cca of Eca. En de verplichting van alles achter 30mA differentieels met max van 8 automaten erachter. Voor alles wat nieuw word toegevoegd aan het AREI is er een overgangsperiode van 3 maanden.
 

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
920
Waarderingsscore
112
Punten
43
Tja, er is een verschil tussen theorie en praktijk. Al de woningen waar men reeds maanden of jaren aan het verbouwen is gaan al hun bekabeling er niet gaan uithalen. Als de keurders het al moeilijk hebben om de nieuwe regels feilloos over te nemen, wat dan met de electricien of doe het zelver. En dan nog de regels die zeker voor interpretatie vatbaar zijn.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Hallo,

Bestaande situatie in een appartementsblok, kabel van tellerkast naar kantoor. Laadpunten in de ondergrondse garage nodig. Hiervoor kabel naar kantoor onderbroken, extra bord in het meterlokaal geplaatst.

Schema van het nieuwe bord in het meterlokaal:
Bekijk bijlage 91406

Volgens de documentatie van Volta (zie bijlages) op pagina 4 was ik ervan overtuigd dat dit geen issue zou zijn.

Bekijk bijlage 91404

Toch bij keuring (helaas uitgevoerd terwijl ik zelf niet aanwezig was om evt vragen aan de keurder te kunnen stellen) de volgende inbreuk vastgesteld:
Bekijk bijlage 91407
Ofwel interpreteer ik die documentatie van Volta verkeerd? Ofwel is mijn schema verkeerd getekend ofwel heeft de keurder dit onterecht afgekeurd?
Ieder laadpunt heeft nog individueel zo'n "Diff-6mA-DC" module (IEC62955 conform) per laadpunt.

Toevallig een professioneel elektricien hier die zijn mening kan geven? Idealiter lezen hier keurders mee, want ik begrijp echt niet wat er niet ok is aan de opstelling.

Gr.

Philippe
Document van Volta is oud en telt niet meer met de nieuwe regels van Arei. Heb contact met een keurder op mijn Facebook pagina (zie mijn onderschrift) die me dit bericht heeft gestuurd " Hoi, betreft de uitvoering van laadpalen ben ik nu een tekst aan het voorbereiden om hem daarna te posten (maar is serieuze tekst). Zouden we eens geen webinar via teams of zoom opzetten? Je mag me steeds contacteren." Dus als ik meer weet post ik het hier.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dus je had voor elke laadpaal een differentieel moeten voorzien en als er al een 6mA detectie inzit mag dit zelfs een type A zijn.
Enkel als het na 1/11/22 geplaatst is.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Dus je had voor elke laadpaal een differentieel moeten voorzien en als er al een 6mA detectie inzit mag dit zelfs een type A zijn.
Enkel als het na 1/11/22 geplaatst is.
Als u laadpaal voor 1/11/22 geplaatst is maar je laat die nu pas keuren moet je wel de regels na 1/11/22 volgen want datum van keuring indienststelling telt en niet plaatsing laadpaal.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In 7.22 staat dat anders. Geplaatst voor 1/11 is gekeurd volgens oude regels.
Tenzij ik dat mislezen heb.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
In 7.22 staat dat anders. Geplaatst voor 1/11 is gekeurd volgens oude regels.
Tenzij ik dat mislezen heb.
ik heb dat gedaan, maar nog niet laten keuren... dom van mij, maar ik heb hem zelf geïnstalleerd... Ik kan nooit bewijzen dat hij voor 1/11 geïnstalleerd is geweest...
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat moet je dan op eer en geweten verklaren. eventueel op papier

Da was bij de wijziging van AREI 2020 althans zo.
Als je verklaarde dat je aan de installatie begonnen was voor eind mei 2020 werd het nog gekeurd volgens die regels van oud AREI ook al was de keuring erna. Dat kon zo tot 2 jaar daarna.

Zoiets kan je nooit bewijzen, dus wordt 'gedeclareerd".
Ik vermoed dat het nu ook zoiets zal zijn.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
In 7.22 staat dat anders. Geplaatst voor 1/11 is gekeurd volgens oude regels.
Tenzij ik dat mislezen heb.
ik heb dat gedaan, maar nog niet laten keuren... dom van mij, maar ik heb hem zelf geïnstalleerd... Ik kan nooit bewijzen dat hij voor 1/11 geïnstalleerd is geweest...
Aankoopbewijs van jouw laadpaal/wallbox kan al dienen als startpunt. Als je die gekocht hebt na 1/11 kan je nooit voor 1/11 geïnstalleerd hebben. Omgekeerd kan wel ;)
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
In mijn geval ben ik in september de eerste werkzaamheden gestart, dan probleem gehad met interferentie vanwege de lange afstanden door de parkeergarage en afgewerkt eind oktober. Eind november is de keuring geweest en die was dus afgekeurd/negatief.

Ik heb wat tekst op de foto toegevoegd om één en ander te verduidelijken.

Ieder laadpunt heeft dus zo'n Diff-6mA-DC module (RCM14-03 van Western Automation, IEC62955 conform) dat dus 6mA DC en 30mA AC detectie doet. Ook heeft ieder laadpunt zijn eigen automaat en deze automaten hangen dan nog achter een type B diff die parallel staat aan de 300mA type A die het kantoor voedt.

Ik las ook ergens een opmerking over de klemmen, dat komt omdat de kabel te kort was met het nieuwe bord ertussen, op deze manier kon ik het netjes aan elkaar zetten. Waarom zou dit niet mogen en wat is een goed alternatief hierop?

Het hilarische is, als ik nu gewoon 2 industrële 16A 3-fase mennekes stopcontacten had geplaatst en daarachter zo'n mobiele lader die tot 11kW kan, dan zou het prima mogen... Te gek voor woorden eigenlijk. Nu is het een full blown systeem met RFID en load balancing. Zodat wanneer in de zomer de airco's het kantoor koelen de zekering van Fluvius er niet uitklapt. Ach ja, laten we proberen deze installatie conform te krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_3369crop_uitleg.jpg
    IMG_3369crop_uitleg.jpg
    293,1 KB · Weergaven: 28
  • RCM14-03 Rev B-1.pdf
    284,9 KB · Weergaven: 23

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
776
Waarderingsscore
258
Punten
63
Het hilarische is, als ik nu gewoon 2 industrële 16A 3-fase mennekes stopcontacten had geplaatst en daarachter zo'n mobiele lader die tot 11kW kan, dan zou het prima mogen... Te gek voor woorden eigenlijk.
Dit is inderdaad te gek voor woorden. De wetgeving trekt op niks, en logica zit er al helemaal niet achter. Wat maakt een EV lader nu zo verschillend van andere DC-AC omvormers met permanente DC bronnen (PV, batterijsystemen)? Succesvol lobbywerk van de elektrische industrie vermoed ik. Of old autosector om de EV transitie wat te bemoeilijken? Who knows. Ik heb hier bv ook een extra stopcontact achter een 6mA type A differentieel geplaatst om veilig via een stopcontact te kunnen laden mocht de laadpaal kuren hebben, maar ik had dit stopcontact dus gewoon als een normaal stopcontact moeten plaatsen om in orde te zijn. Niet veel goesting om dit gaan aan te passen...
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
industrële 16A 3-fase mennekes stopcontacten
Dat zou ook afgekeurd geweest zijn, want die zijn niet toegelaten in een huishoudelijke installatie wegens het ontbreken van kinderveiligheid.


Wat de klemmen betreft: als dat de voedende kabel van de teller was, dan zou dat niet gemogen hebben, want niet verzegelbaar (wat niet wil zeggen dat de keurder ook effectief verzegelt, ook al moet dat volgens de wet, maar het moet verzegelbaar zijn).
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
industrële 16A 3-fase mennekes stopcontacten
Dat zou ook afgekeurd geweest zijn, want die zijn niet toegelaten in een huishoudelijke installatie wegens het ontbreken van kinderveiligheid.

Ben je daar zeker van? Want diegene die het hardst zeurt over keuringen van laadpunten in de blok heeft zelf zo'n systeem met zijn Porsche lader, zie foto... Of is de ondergrondse parking een "niet huishoudelijke" omgeving?

Maar bon, laat ons focussen op hoe ik de installatie conform krijg, niet wat andere mensen uitsteken. Dus alle tips welkom.
Als ik het goed lees kan ik de type B weghalen, de 2 automaten vervangen door die compacte automaten van halve breedte en dan 2 diff's type A van 30mA plaatsen per laadpunt en in combinatie met die Diff-6mA-DC module zou alles gekeurd moeten geraken?
 

Bijlagen

  • IMG_2008.jpg
    IMG_2008.jpg
    131,2 KB · Weergaven: 32

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
776
Waarderingsscore
258
Punten
63
industrële 16A 3-fase mennekes stopcontacten
Dat zou ook afgekeurd geweest zijn, want die zijn niet toegelaten in een huishoudelijke installatie wegens het ontbreken van kinderveiligheid.


Wat de klemmen betreft: als dat de voedende kabel van de teller was, dan zou dat niet gemogen hebben, want niet verzegelbaar (wat niet wil zeggen dat de keurder ook effectief verzegelt, ook al moet dat volgens de wet, maar het moet verzegelbaar zijn).
Dan één met kinderveiligheid, bestaan ook: https://www.accu-machine.nl/cee-wandcontactdoos-voor-buiten-5-polig-16a-voor-v.html
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Garage is een niet-huishoudelijke installatie en daar word een CEE stopcontact wel toegelaten. Maarten vaste laadpaal mag niet via stekker aangesloten zitten.

@ebe Dat stopcontact is ook zonder kinderbeveiliging. Je hebt CEE stopcontacten met daar een schakelaar langs staan en die schakelaar kun je enkel opzetten als er een stekker inzit. Zit de stekker erin en schakelaar staat op kun je stekker ook niet uittrekken. Dus schakelaar dan eerst uit zetten.
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Dus je had voor elke laadpaal een differentieel moeten voorzien en als er al een 6mA detectie inzit mag dit zelfs een type A zijn.
Ben je daar zeker van? Ik dacht altijd type B en dan per laadpunt nog zo'n Diff-6mA-DC module ? Zou echt graag input van een keurder krijgen.
Overigens heb ik zelf de instantie die de installatie afkeurde gecontacteerd en die "geven geen info langs de telefoon" en per e-mail ook nog geen antwoord mogen ontvangen...

Garage is een niet-huishoudelijke installatie en daar word een CEE stopcontact wel toegelaten. Maarten vaste laadpaal mag niet via stekker aangesloten zitten.

@ebe Dat stopcontact is ook zonder kinderbeveiliging. Je hebt CEE stopcontacten met daar een schakelaar langs staan en die schakelaar kun je enkel opzetten als er een stekker inzit. Zit de stekker erin en schakelaar staat op kun je stekker ook niet uittrekken. Dus schakelaar dan eerst uit zetten.

Mbt de industriële stopcontacten, ik heb bij mij thuis in een inpandige garage naast het elektrisch bord op een 175-180cm boven de grond een Mennekes 422 en een Mennekes 1649 (CEE-contactdoos en contactdoos met beschermingscontact in één behuizing). Elk stopcontact heeft overigens zijn eigen automaat. 4P 32A en 4P 16A.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Dus je had voor elke laadpaal een differentieel moeten voorzien en als er al een 6mA detectie inzit mag dit zelfs een type A zijn.
Ben je daar zeker van? Ik dacht altijd type B en dan per laadpunt nog zo'n Diff-6mA-DC module ? Zou echt graag input van een keurder krijgen.
Overigens heb ik zelf de instantie die de installatie afkeurde gecontacteerd en die "geven geen info langs de telefoon" en per e-mail ook nog geen antwoord mogen ontvangen...
Bericht 17 en 19 wat ik hier gepost heb zijn teksten van een goede keurder.

Antwoorden komen vanuit reacties op dit bericht: https://www.facebook.com/groups/290672806262333/permalink/534673071862304/
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Ok, dan zou ik zogezegd het volgende moeten doen.
- Type B 30mA verwijderen
- 2 stuks type A / 4P 40A 30mA bestellen en deze allebei parallel aan de 300mA type A plaatsen (rechts onderaan op de foto)
- Van iedere 30mA diff naar een compacte 4P 20A automaat (EPC34C20) naar de laadcontroller die hun Diff-6mA-DC module (IEC62955 conform) hebben

Installatie zou dan perfect door de keuring moeten geraken, correct?

NieuwSchema.PNG
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ieder laadpunt heeft dus zo'n Diff-6mA-DC module (RCM14-03 van Western Automation, IEC62955 conform) dat dus 6mA DC en 30mA AC detectie doet. Ook heeft ieder laadpunt zijn eigen automaat en deze automaten hangen dan nog achter een type B diff die parallel staat aan de 300mA type A die het kantoor voedt.
Dus de module binnenin de laadinrichting is een volwaardige type A RCD met bijhorende 6mA detectie volgens de norm?

Dan ben je toch gewoon in orde in de huidige situatie?
- Iedere toegekende stroombaan heeft zijn eigen differentieelbeveiliging (de zogezegde A+ gesitueerd in de laadinrichting zelf), een van de mogelijkheden uit het overzicht van @Eendraadsschema )
- Iedere toegekende stroombaan heeft een overbelastingsbeveiliging (de automaten)
- de 2 toegekende stroombanen voor de laadpalen kunnen hun eigen 6mA gaan cumuleren naar 12mA DC stroomopwaarts. Maar dat is geen probleem want daar zit een Type B die vanaf 30mA gaat trippen (een type A zou blind worden) waardoor de beveiliging tegen onrechtstreekse aanraking in orde is
- er zit geen type A stroomopwaarts van een type B (hetgeen in huishoudelijke ruimte niet mag volgens 5.3.5.3.)

Dus dan ben je toch gewoon in orde, niet?
Keurder vragen om de inbreuk te verwijderen en een update van het verslag te bezorgen. Er is nl geen type A stroomopwaarts van...
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Dat was ook exact mijn beredenering met die type B. Maar als het wel gekeurd geraakt met 2 type A's ipv 1 type B, dan kan ik daar ook wel mee leven. Maar om de één of andere reden lijkt de huidige configuratie mij beter dan met type A's.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan