• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Waar eindigt het?

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Beste,
Graag had ik eens geweten hoe jullie de economische situatie in de bouw zien?
Steigende intresten
Hoge inflatie
Dure grondstoffen
Is dit tijdelijk of van zeer lange duur?
Valt alles komende jaren op zijn gat?
Gaan we terug naar intresten van ik zeg maar wat 13% zoals begin jaren 80?
Wat doen de lonen?
Is dit enkel het gevolg van die ene Rus die een paar bommetjes gooit of is er meer aan de hand?
...?

Gewoon eens een open discussie voeren zonder kretiek (want niemand heeft een glazen bol natuurlijk)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Goede punten van Stefaan, maar toch op eentje inpikken.
6. Hoewel we vaak berichten horen over dat onze kinderen het "slechter" hebben dan wij - iets wat al 20-30 jaar rondzingt - zie ik daar nog niet direct de grote tekenen van. Het hangt er vooral van af wat je ziet als "slechter". Gaat dat over je bewoonbare oppervlakte of je disposable income? Gaat dat over het aantal reizen dat je per jaar maakt of het aantal auto's dat je hebt? Ik denk dat er een zekere verschuiving in waardepatroon tussen generaties is, en dat dat er kan zijn is op zich al een teken van rijkdom denk ik. Dat we niet enkel aan "eten en werken" moeten denken. Wat vroeger "een boerderijke van een keuterboer" was, biedt nu plaats aan 6 appartementen. Maar dat keuterboerke ging geen 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie.
... ik voel me een heel klein beetje aangesproken op dit punt :)

Ik zie daar absoluut wel de tekenen van. Zeker in mijn eigen situatie. Maar ik ken nog mensen die er de tekenen niet van zien en ook mensen die er de tekenen wel van zien. En dat lijkt heel sterk af te hangen van je eigen situatie alsook van de situatie van je kennissenkring om je heen en waar je je eigen situatie automatisch (gewild of ongewild, bewust of onbewust) aan gaat aftoetsen en vergelijken.

Een aantal van de argumenten herken ik ook als 'klassiekers' die door de generatie boven me worden aangehaald (niet perse naar mij persoonlijk, maar naar mijn generatie):
- dat van aantal auto's hebben. Dat zou je ook kunnen omschrijven als: aantal auto's nodig hebben. Als je met 2 voltijds gaat werken dan kom je al snel in een situatie waarin je 2 auto's nodig hebt. I.t.t. vroeger toen vaak maar 1 van de 2 ging werken, waarbij al snel 1 auto in het gezin voldoet. Voor mij is het geen fun of luxe ding.
- 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie --> dat is nog een argument waar iets voor te zeggen is. dat is "disposable" maar wordt ook regelmatig niet in het breder plaatje gebruikt. Kennissen, ongeveer even oud als mij, werken zich het hele jaar kapot met 2 en gaan inderdaad 2x/j op citytrip en een vliegvakantie. Die hebben dat ook al te horen gekregen. Maar dat is dan ook eigenlijk hun enige vrije tijd die ze hebben voor hunzelf en met hun kinderen. Hun ouders zeggen dan: wij deden dat vroeger niet, maar zij gingen veel minder werken, hadden veel meer vrije tijd thuis en veel meer "quality time" met hun kinderen. En aan dat punt gaan de ouders voorbij en dat gooien ze niet mee in de weegschaal.

En zo zijn er nog een paar klassiekers: "Moeten de kinderen wel zo vele naar de crèche? Wij hebben jullie vroeger nooit naar de crèche gedaan..." of "Hebben jullie wel een poetsvrouw nodig? Wij deden dat vroeger altijd zelf..." of "Het is hier altijd zo rommelig in huis, bij ons was het vroeger altijd piekfijn in orde..." maar ondertussen krijgen wij wel te horen "Jullie hebben het veel te druk en veel te veel stress, ge moet wat meer ontspannen en rust nemen..."
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Goede punten van Stefaan, maar toch op eentje inpikken.
6. Hoewel we vaak berichten horen over dat onze kinderen het "slechter" hebben dan wij - iets wat al 20-30 jaar rondzingt - zie ik daar nog niet direct de grote tekenen van. Het hangt er vooral van af wat je ziet als "slechter". Gaat dat over je bewoonbare oppervlakte of je disposable income? Gaat dat over het aantal reizen dat je per jaar maakt of het aantal auto's dat je hebt? Ik denk dat er een zekere verschuiving in waardepatroon tussen generaties is, en dat dat er kan zijn is op zich al een teken van rijkdom denk ik. Dat we niet enkel aan "eten en werken" moeten denken. Wat vroeger "een boerderijke van een keuterboer" was, biedt nu plaats aan 6 appartementen. Maar dat keuterboerke ging geen 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie.
... ik voel me een heel klein beetje aangesproken op dit punt :)

Ik zie daar absoluut wel de tekenen van. Zeker in mijn eigen situatie. Maar ik ken nog mensen die er de tekenen niet van zien en ook mensen die er de tekenen wel van zien. En dat lijkt heel sterk af te hangen van je eigen situatie alsook van de situatie van je kennissenkring om je heen en waar je je eigen situatie automatisch (gewild of ongewild, bewust of onbewust) aan gaat aftoetsen en vergelijken.

Een aantal van de argumenten herken ik ook als 'klassiekers' die door de generatie boven me worden aangehaald (niet perse naar mij persoonlijk, maar naar mijn generatie):
- dat van aantal auto's hebben. Dat zou je ook kunnen omschrijven als: aantal auto's nodig hebben. Als je met 2 voltijds gaat werken dan kom je al snel in een situatie waarin je 2 auto's nodig hebt. I.t.t. vroeger toen vaak maar 1 van de 2 ging werken, waarbij al snel 1 auto in het gezin voldoet. Voor mij is het geen fun of luxe ding.
- 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie --> dat is nog een argument waar iets voor te zeggen is. dat is "disposable" maar wordt ook regelmatig niet in het breder plaatje gebruikt. Kennissen, ongeveer even oud als mij, werken zich het hele jaar kapot met 2 en gaan inderdaad 2x/j op citytrip en een vliegvakantie. Die hebben dat ook al te horen gekregen. Maar dat is dan ook eigenlijk hun enige vrije tijd die ze hebben voor hunzelf en met hun kinderen. Hun ouders zeggen dan: wij deden dat vroeger niet, maar zij gingen veel minder werken, hadden veel meer vrije tijd thuis en veel meer "quality time" met hun kinderen. En aan dat punt gaan de ouders voorbij en dat gooien ze niet mee in de weegschaal.

En zo zijn er nog een paar klassiekers: "Moeten de kinderen wel zo vele naar de crèche? Wij hebben jullie vroeger nooit naar de crèche gedaan..." of "Hebben jullie wel een poetsvrouw nodig? Wij deden dat vroeger altijd zelf..." of "Het is hier altijd zo rommelig in huis, bij ons was het vroeger altijd piekfijn in orde..." maar ondertussen krijgen wij wel te horen "Jullie hebben het veel te druk en veel te veel stress, ge moet wat meer ontspannen en rust nemen..."
Dat is toch echt een cirkelredenering?

Als je nu zou kiezen om wel maar met 1 iemand te gaan werken:
- maar 1 auto nodige = 1 afbetaling, 1 verzekering en 1 keer verbruik
- kinderen moeten niet naar de opvang = minder uitgaven voor opvang en meer "quality time" dus minder dure vakantie nodig
- zelf tijd om huis te onderhouden = geen poetsvrouw nodig = minder uitgaven....
- huis zal opgeruimd zijn = minder opmerkingen en stress

Dat is net het hele punt! Je moet niet met 2 gaan werken maar je maakt die keuze! Bovendien kan je ook met 2 gaan werken met de fiets en op vakantie gaan met de fiets (zelfs met de kinderen).

Wij zijn jonge dertigers dus ik denk dat ik me ook aangesproken zou mogen voelen in deze, maar wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken. Of omgekeerd; moest er maar 1 van ons twee werken (of beide deeltijds) dan zouden we andere keuzes moeten maken. En als je die keuzes zou maken, zouden al die "klassiekers" ineens kloppen en in elkaar vallen ;) Het zijn keuzes en die mag ieder voor zichzelf maken!
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.491
Waarderingsscore
971
Punten
113
Zo herkenbaar die crèche. Ze vergeten er dan wel bij te vertellen dat de grootouders toen ofwel al op pensioen waren ofwel huismoeder waren en de kindjes daar praktisch werden opgevoed.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.491
Waarderingsscore
971
Punten
113
Uitspraken als "met één loon toekomen" is ook al gevaarlijk hé, het gemiddelde loon in Vlaanderen ligt denk ik niet hetzelfde als het hier zal zijn.

En ik ga akkoord dat twee auto's vaak een keuze is. Wij hebben er bvb voor gekozen om dicht bij een groot station te gaan wonen vroeger en hadden dus maar één auto nodig, vaak enkel in het weekend. Maar daar betaal je dan ook weer voor.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Uitspraken als "met één loon toekomen" is ook al gevaarlijk hé
net als het woord "toekomen". Wat betekent dat? Kan je dan water en brood kopen of kan je dan een dure computer+smartphone kopen met een snelle internetverbinding?

Alles hangt af van de keuzes die je maakt. Maar daarom ook dat ik schreef:
wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken
met de nadruk op "wij" en "andere keuzes"
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat is toch echt een cirkelredenering?

Als je nu zou kiezen om wel maar met 1 iemand te gaan werken:
- maar 1 auto nodige = 1 afbetaling, 1 verzekering en 1 keer verbruik
- kinderen moeten niet naar de opvang = minder uitgaven voor opvang en meer "quality time" dus minder dure vakantie nodig
- zelf tijd om huis te onderhouden = geen poetsvrouw nodig = minder uitgaven....
- huis zal opgeruimd zijn = minder opmerkingen en stress

Dat is net het hele punt! Je moet niet met 2 gaan werken maar je maakt die keuze! Bovendien kan je ook met 2 gaan werken met de fiets en op vakantie gaan met de fiets (zelfs met de kinderen).

Wij zijn jonge dertigers dus ik denk dat ik me ook aangesproken zou mogen voelen in deze, maar wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken. Of omgekeerd; moest er maar 1 van ons twee werken (of beide deeltijds) dan zouden we andere keuzes moeten maken. En als je die keuzes zou maken, zouden al die "klassiekers" ineens kloppen en in elkaar vallen ;) Het zijn keuzes en die mag ieder voor zichzelf maken!
Misschien even voor de duidelijkheid. Ik klaag in se niet over mijn situatie (die inderdaad het gevolg is van de keuze die ik/wij maak/maken), maar ik erger me aan de commentaar/het klagen die de generatie boven mij heeft op hoe wij ons leven leiden en de gevolgen daarvan. En hoe simplistisch en eenzijdig zij het bekijken.
En daarbij komen dan een aantal argumenten op tafel die ik meende te herkennen in de tekst van Stefaan (en die bij andere misschien wel terecht zijn).

Het is gewoon frustrerend dat ze even fijntjes gaan vertellen hoe we het anders kunnen doen want zij deden dat vroeger ook zo en dat is goed gegaan. Maar als je dan gezond en open mee wil redeneren en opbouwend in de discussie wilt stappen (want we beschouwen onszelf niet als alwetend) en dan ook aangeeft dat er ook nadelen zijn aan hun voorstel om het anders te doen, dan gaan ze er niet meer op in. En een maand later blijft de plaat hangen en begint dezelfde discussie weer van nul af aan...

Wij reflecteren eigenlijk continu hoe we het nu beter kunnen aanpakken. 1 vd 2 stoppen met werken heeft al op tafel gelegen als scenario, of halftijds of deeltijds, of als zelfstandige beginnen, of flexi-jobben,... tot nu toe wegen de voordelen daarvan niet op tegen de nadelen.

Wat betreft de vakanties of uitetengaan voelde ik me overigens niet aangesproken. En wordt ik ook niet op aangesproken door de generatie boven mij. We zijn in de laatste 3 jaar 1x een midweekske buiten hoogseizoen naar zee gegaan. Gewoon voor de kinderen eigenlijk. En daar hebben we gewoon ons eigen potje gekookt.

Zo herkenbaar die crèche. Ze vergeten er dan wel bij te vertellen dat de grootouders toen ofwel al op pensioen waren ofwel huismoeder waren en de kindjes daar praktisch werden opgevoed.
Exact dat dus bij ons ook. Maar als wij nu aan hun vragen om in het weekend eens een paar uurtjes op te letten is het een gezucht en geblaas.
En pas op, ze moeten dat van mij ook niet, ik klaag daar op zich niet over. Maar ik vind dan die oneliners "wij hebben jullie vroeger nooit naar de creche gestuurd" wel een beetje misplaatst.

Sorry als ik het topic wat offtopic heb getrokken, maar ik werd getriggerd op een aantal puntje in Stefaan zijn relaas (dat overigens goed en onderbouwd was).
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Goede punten van Stefaan, maar toch op eentje inpikken.
6. Hoewel we vaak berichten horen over dat onze kinderen het "slechter" hebben dan wij - iets wat al 20-30 jaar rondzingt - zie ik daar nog niet direct de grote tekenen van. Het hangt er vooral van af wat je ziet als "slechter". Gaat dat over je bewoonbare oppervlakte of je disposable income? Gaat dat over het aantal reizen dat je per jaar maakt of het aantal auto's dat je hebt? Ik denk dat er een zekere verschuiving in waardepatroon tussen generaties is, en dat dat er kan zijn is op zich al een teken van rijkdom denk ik. Dat we niet enkel aan "eten en werken" moeten denken. Wat vroeger "een boerderijke van een keuterboer" was, biedt nu plaats aan 6 appartementen. Maar dat keuterboerke ging geen 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie.
... ik voel me een heel klein beetje aangesproken op dit punt :)

Ik zie daar absoluut wel de tekenen van. Zeker in mijn eigen situatie. Maar ik ken nog mensen die er de tekenen niet van zien en ook mensen die er de tekenen wel van zien. En dat lijkt heel sterk af te hangen van je eigen situatie alsook van de situatie van je kennissenkring om je heen en waar je je eigen situatie automatisch (gewild of ongewild, bewust of onbewust) aan gaat aftoetsen en vergelijken.

Een aantal van de argumenten herken ik ook als 'klassiekers' die door de generatie boven me worden aangehaald (niet perse naar mij persoonlijk, maar naar mijn generatie):
- dat van aantal auto's hebben. Dat zou je ook kunnen omschrijven als: aantal auto's nodig hebben. Als je met 2 voltijds gaat werken dan kom je al snel in een situatie waarin je 2 auto's nodig hebt. I.t.t. vroeger toen vaak maar 1 van de 2 ging werken, waarbij al snel 1 auto in het gezin voldoet. Voor mij is het geen fun of luxe ding.
- 2x per jaar op citytrip en 1x op vliegvakantie --> dat is nog een argument waar iets voor te zeggen is. dat is "disposable" maar wordt ook regelmatig niet in het breder plaatje gebruikt. Kennissen, ongeveer even oud als mij, werken zich het hele jaar kapot met 2 en gaan inderdaad 2x/j op citytrip en een vliegvakantie. Die hebben dat ook al te horen gekregen. Maar dat is dan ook eigenlijk hun enige vrije tijd die ze hebben voor hunzelf en met hun kinderen. Hun ouders zeggen dan: wij deden dat vroeger niet, maar zij gingen veel minder werken, hadden veel meer vrije tijd thuis en veel meer "quality time" met hun kinderen. En aan dat punt gaan de ouders voorbij en dat gooien ze niet mee in de weegschaal.

En zo zijn er nog een paar klassiekers: "Moeten de kinderen wel zo vele naar de crèche? Wij hebben jullie vroeger nooit naar de crèche gedaan..." of "Hebben jullie wel een poetsvrouw nodig? Wij deden dat vroeger altijd zelf..." of "Het is hier altijd zo rommelig in huis, bij ons was het vroeger altijd piekfijn in orde..." maar ondertussen krijgen wij wel te horen "Jullie hebben het veel te druk en veel te veel stress, ge moet wat meer ontspannen en rust nemen..."
Het gaat niet zo zeer over 2 wagens hebben. Wij hebben er ook 2. En natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, maar over het algemeen zie ik rondom mij :
De kost van die wagens. Leasing, want dat is gemakkelijk en zonder zorgen. Pas afgestudeerden nemen ook die leasing, want een nieuwe wagen kunnen ze zo niet kopen. Dan hoor ik her en der collegas met bouwplannen. Tendens is dat het allemaal nieuw en van eerste keer perfect moet zijn. Etentjes en reizen moeten ook dan blijven kunnen.
Allemaal geen probleem mee, maar zo zet je jezelf wel vast in dat stressvol leven.

Je kan meer werken om de kosten te dekken.
Maar je kan ook alternatieven zoeken, die ervoor zorgen dat die kosten een stuk lager liggen.
Keuzes die je maakt, en dat moet ieder voor zich uitmaken.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dat is toch echt een cirkelredenering?

Als je nu zou kiezen om wel maar met 1 iemand te gaan werken:
- maar 1 auto nodige = 1 afbetaling, 1 verzekering en 1 keer verbruik
- kinderen moeten niet naar de opvang = minder uitgaven voor opvang en meer "quality time" dus minder dure vakantie nodig
- zelf tijd om huis te onderhouden = geen poetsvrouw nodig = minder uitgaven....
- huis zal opgeruimd zijn = minder opmerkingen en stress

Dat is net het hele punt! Je moet niet met 2 gaan werken maar je maakt die keuze! Bovendien kan je ook met 2 gaan werken met de fiets en op vakantie gaan met de fiets (zelfs met de kinderen).

Wij zijn jonge dertigers dus ik denk dat ik me ook aangesproken zou mogen voelen in deze, maar wij zouden perfect met 1 loon toekomen als we dan bepaalde keuzes anders maken. Of omgekeerd; moest er maar 1 van ons twee werken (of beide deeltijds) dan zouden we andere keuzes moeten maken. En als je die keuzes zou maken, zouden al die "klassiekers" ineens kloppen en in elkaar vallen ;) Het zijn keuzes en die mag ieder voor zichzelf maken!
Misschien even voor de duidelijkheid. Ik klaag in se niet over mijn situatie (die inderdaad het gevolg is van de keuze die ik/wij maak/maken), maar ik erger me aan de commentaar/het klagen die de generatie boven mij heeft op hoe wij ons leven leiden en de gevolgen daarvan. En hoe simplistisch en eenzijdig zij het bekijken.
En daarbij komen dan een aantal argumenten op tafel die ik meende te herkennen in de tekst van Stefaan (en die bij andere misschien wel terecht zijn).

Het is gewoon frustrerend dat ze even fijntjes gaan vertellen hoe we het anders kunnen doen want zij deden dat vroeger ook zo en dat is goed gegaan. Maar als je dan gezond en open mee wil redeneren en opbouwend in de discussie wilt stappen (want we beschouwen onszelf niet als alwetend) en dan ook aangeeft dat er ook nadelen zijn aan hun voorstel om het anders te doen, dan gaan ze er niet meer op in. En een maand later blijft de plaat hangen en begint dezelfde discussie weer van nul af aan...

Wij reflecteren eigenlijk continu hoe we het nu beter kunnen aanpakken. 1 vd 2 stoppen met werken heeft al op tafel gelegen als scenario, of halftijds of deeltijds, of als zelfstandige beginnen, of flexi-jobben,... tot nu toe wegen de voordelen daarvan niet op tegen de nadelen.

Wat betreft de vakanties of uitetengaan voelde ik me overigens niet aangesproken. En wordt ik ook niet op aangesproken door de generatie boven mij. We zijn in de laatste 3 jaar 1x een midweekske buiten hoogseizoen naar zee gegaan. Gewoon voor de kinderen eigenlijk. En daar hebben we gewoon ons eigen potje gekookt.

Zo herkenbaar die crèche. Ze vergeten er dan wel bij te vertellen dat de grootouders toen ofwel al op pensioen waren ofwel huismoeder waren en de kindjes daar praktisch werden opgevoed.
Exact dat dus bij ons ook. Maar als wij nu aan hun vragen om in het weekend eens een paar uurtjes op te letten is het een gezucht en geblaas.
En pas op, ze moeten dat van mij ook niet, ik klaag daar op zich niet over. Maar ik vind dan die oneliners "wij hebben jullie vroeger nooit naar de creche gestuurd" wel een beetje misplaatst.

Sorry als ik het topic wat offtopic heb getrokken, maar ik werd getriggerd op een aantal puntje in Stefaan zijn relaas (dat overigens goed en onderbouwd was).
Je kan situaties tussen generaties niet met elkaar vergelijken.
Toen mijn ouders hun villa nabij Brussel bouwden in de jaren 70 was het ook voor een postbode haalbaar om een grond te kopen en te bouwen...
Nu is die wijk een sociale woonwijk voor bedrijfleiders en vrije beroepers. De auto's die je ziet staan zijn X5, A6, XC90, Range Rover etc. Dus er is zeker wat "opgeschoven" in 2 generaties.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
De auto's die je ziet staan zijn X5, A6, XC90, Range Rover etc. Dus er is zeker wat "opgeschoven" in 2 generaties.
Hybrides die amper prive iets kosten. Ik ben een autoliefhebber, geef niet graag geld uit maar mijn dagelijkse wagen is geen SUV hok met minimuum VAA en maximaal belastingsvoordeel en dat heeft me al veeeeel gekost. Als we dat nu is allemaal aanpassen zal het aantal wagens wat je opnoemt aanzienlijk afnemen. Let op ik ben niet tegen firma wagens wel tegen het bevoordelen van grote groepen omwille van milieu.

Het gaat niet zo zeer over 2 wagens hebben. Wij hebben er ook 2. En natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, maar over het algemeen zie ik rondom mij :
De kost van die wagens. Leasing, want dat is gemakkelijk en zonder zorgen. Pas afgestudeerden nemen ook die leasing, want een nieuwe wagen kunnen ze zo niet kopen. Dan hoor ik her en der collegas met bouwplannen. Tendens is dat het allemaal nieuw en van eerste keer perfect moet zijn. Etentjes en reizen moeten ook dan blijven kunnen.
Allemaal geen probleem mee, maar zo zet je jezelf wel vast in dat stressvol leven.

Je kan meer werken om de kosten te dekken.
Maar je kan ook alternatieven zoeken, die ervoor zorgen dat die kosten een stuk lager liggen.
Keuzes die je maakt, en dat moet ieder voor zich uitmaken.
Inderdaad dat is ook wat ik overal zie. Als ik zie wat ik met 100 euro kan doen tov sommige andere maar ik doe dan ook geen citytrips, 4/week op restaurant, verre onvergetelijke rijzen. Daar tegenover staat dat ik de kostprijs van mijn eigen woning (moest ik het laten doen heb, wat trouwens nooit goed was gekomen gezien de complexiteit maar dat is een andere discussie) of de waarde met niemand durf te delen.

Alles in het leven zijn keuzes en soms moet je de onbewandelde paden bewandelen, je moet uit het hokjes denken stappen. Het hokjes denken waarin de meeste Vlamingen zich al dan niet bewust bevinden. Dit vraagt de nodige moed want de meeste mensen duwen je wat graag terug in het keurslijf. Door echter je hier niets van aan te trekken kan je zaken bereiken die misschien anders moeilijk of niet te bereiken zijn. Zoals het bouwen/verbouwen/verwerven van een woning.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
De fiscale aftrekbaarheid van wagens gaat de komende 8 jaar sterk afnemen, en ook terecht naar mijn mening. Voor zelfstandigen en loontrekkenden met bedrijfswagens zal dat wel wat verandering brengen. Wie daar nog maximaal van wil genieten moet de regelgeving maar eens opzoeken voor de komende jaren.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Wat "middenklasse" is hangt af van welke partij je gelooft, als de N-VA lagere belastingen voor de middenklasse belooft is dat een héél andere middenklasse dan als SP-A spreekt over mensen uit de middenklasse die het moeilijk hebben :p

Ik begrijp die opmerking over mijn "dooddoeners" over de 2 auto's en dergelijke, maar wat je "nodig" hebt en hoe hard je daarvoor wil werken is inderdaad vaak een moeilijke afweging. Heeft elke partner een auto nodig? In principe niet, maar het is vaak een merde om met het openbaar vervoer op je werk te komen. En je werk opzeggen om iets dichter in de buurt te zoeken zodat je met de fiets kan is vaak zo 'n schrikwekkende stap. En stel u voor dat dochter naar pianoles moet en zoon naar hockey... Enfin ja, je hoort me al komen: dat ze hunne velo pakken. Ik reed vroeger elke dag een kwartier heen en terug naar school met de fiets, en als 't regende deed ik een regenfrak aan. Dan spreken we over de jaren '90. Als 't een hagelstorm was of er stonden rukwinden werd ik eventueel eens gevoerd. En als ze te klein zijn voor hun eigen fiets, kost een fietskar niet zo heel veel hoor. Waar gaan ze naar de jeugdbeweging, toch geen 40 kilometer verder? Maar ja, 't is een gemak, 2 auto's. En dan liefst alle 4 jaar een nieuwe (oftewel: het moet van de leasingfirma. En die leasingwagen, dat is toch een deel van je loon? Iemand zou eens moeten rekenen wat het voordeligst uitkomt, leasingwagen in je loonpakket of zelf een - misschien wat kleinere - auto kopen en hem opgebruiken.)

Ik zal natuurlijk direct toegeven dat mijn visie - wellicht net als die van iedereen - gekleurd is door mijn sociale groep; de vrienden en kennissen komen nu eenmaal meestal uit een zelfde "klasse" en je zal zelden vrienden blijven met iemand die er een radicaal andere levensvisie op nahoudt. Dus ik ken nogal wat "hard" werkende (dat wil zeggen, meestal koppels van 1 voltijdse en minstens 1 deeltijdse werker), niet-te-zot-doende middenklassers, een paar zeer goed verdienende bedrijfsleiders - gelukkig van het eerlijke type die ik het van harte gun - en dan nog een paar mensen die het financieel lastiger hebben wegens niks meegekregen van thuis, maar dankzij slim omgaan met hun geld en doorzettingsvermogen raken die ook waar ze willen zijn. En dan ken ik ook nog de typische sukkelaars, laaggeschoold, altijd stommiteiten tegenkomen, nooit geld, altijd miserie. Maar is het niet altijd zo geweest?

Ik wil maar zeggen, we moeten ons niet te veel laten vangen aan die eeuwige doemberichten. Hoe gaat die boutade ook alweer? "Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht."
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Stefaan noemt zichzelf een simpele electricien maar schrijft beter dan 99% van de journalisten (y)
Ik geef toe dat het valse bescheidenheid is hoor ? maar bedankt!

(Trouwens, die letterbaggeraars die de Vlaamse gazetten vullen kan je bezwaarlijk nog journalisten noemen. Er gaat geen dag voorbij of er staat een dt- of spelfout in hun artikels, die vaak dan nog met wat dagen vertraging en met wegneming van elke nuance overgeschreven zijn uit buitenlandse kranten... Als je wil lezen waar De Standaard binnen 2 weken over gaat schrijven, lees dan vandaag The Guardian :p ). Maar ja, het volk krijgt zowel de politiekers als de gazetten die het verdient zeker?)
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Stefaan noemt zichzelf een simpele electricien maar schrijft beter dan 99% van de journalisten (y)
Ik geef toe dat het valse bescheidenheid is hoor ? maar bedankt!

(Trouwens, die letterbaggeraars die de Vlaamse gazetten vullen kan je bezwaarlijk nog journalisten noemen. Er gaat geen dag voorbij of er staat een dt- of spelfout in hun artikels, die vaak dan nog met wat dagen vertraging en met wegneming van elke nuance overgeschreven zijn uit buitenlandse kranten... Als je wil lezen waar De Standaard binnen 2 weken over gaat schrijven, lees dan vandaag The Guardian :p ). Maar ja, het volk krijgt zowel de politiekers als de gazetten die het verdient zeker?)
De titel van dit topic anders ook geen reclame voor juiste spelling :) niks naar de TS voor alle duidelijkheid, kan gebeuren, maar doet pijn aan de ogen.

Ik ben al jaren afgehaakt wat betreft lezen kranten. Staat ook nog nauwelijks nieuws in.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Wat "middenklasse" is hangt af van welke partij je gelooft, als de N-VA lagere belastingen voor de middenklasse belooft is dat een héél andere middenklasse dan als SP-A spreekt over mensen uit de middenklasse die het moeilijk hebben
Dat bedoel ik. Wie zijn ze, wat doen ze? Zei ooit iemand.

Het gevoel bij SP-A, Vooruit moeten we tegenwoordig zeggen, is meestal dat het gaat over de sukkelaars en dat de rijken worden aanzien als de hardwerkende twee-verdieners die misschien ook nog een tweede woonst hebben maar dan komt het weer: wie zijn nu de rijken?

Wanneer behoor je niet meer tot de middenklasse en wordt je gecatalogeerd als rijk?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als we mogen voortgaan op de regels rond energie-steun van 192€ per maand, dan zijn de ‘rijken’ (de top 10%) de mensen die meer dan 5.000 bruto per maand hebben: 62.500 belastbaar. Daar 13% RSZ bij geeft het bruto-jaarinkomen, dus 70.650, en dat gedeeld door 13,92 (het aantal betaalde maanden in een jaar) geeft een dikke 5000€ bruto-salaris.

Het bruto mediaanloon ligt op ongeveer 3500€. Dat is dus de middenklasse.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Als we mogen voortgaan op de regels rond energie-steun van 192€ per maand, dan zijn de ‘rijken’ (de top 10%) de mensen die meer dan 5.000 bruto per maand hebben: 62.500 belastbaar. Daar 13% RSZ bij geeft het bruto-jaarinkomen, dus 70.650, en dat gedeeld door 13,92 (het aantal betaalde maanden in een jaar) geeft een dikke 5000€ bruto-salaris.
5k bruto per maand en dan ben je rijk... Ik heb de indruk dat je in BE al snel als rijk wordt gezien, vooral als het belastingen betreft.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.491
Waarderingsscore
971
Punten
113
Wat "middenklasse" is hangt af van welke partij je gelooft, als de N-VA lagere belastingen voor de middenklasse belooft is dat een héél andere middenklasse dan als SP-A spreekt over mensen uit de middenklasse die het moeilijk hebben :p

Ik begrijp die opmerking over mijn "dooddoeners" over de 2 auto's en dergelijke, maar wat je "nodig" hebt en hoe hard je daarvoor wil werken is inderdaad vaak een moeilijke afweging. Heeft elke partner een auto nodig? In principe niet, maar het is vaak een merde om met het openbaar vervoer op je werk te komen. En je werk opzeggen om iets dichter in de buurt te zoeken zodat je met de fiets kan is vaak zo 'n schrikwekkende stap. En stel u voor dat dochter naar pianoles moet en zoon naar hockey... Enfin ja, je hoort me al komen: dat ze hunne velo pakken. Ik reed vroeger elke dag een kwartier heen en terug naar school met de fiets, en als 't regende deed ik een regenfrak aan. Dan spreken we over de jaren '90. Als 't een hagelstorm was of er stonden rukwinden werd ik eventueel eens gevoerd. En als ze te klein zijn voor hun eigen fiets, kost een fietskar niet zo heel veel hoor. Waar gaan ze naar de jeugdbeweging, toch geen 40 kilometer verder? Maar ja, 't is een gemak, 2 auto's. En dan liefst alle 4 jaar een nieuwe (oftewel: het moet van de leasingfirma. En die leasingwagen, dat is toch een deel van je loon? Iemand zou eens moeten rekenen wat het voordeligst uitkomt, leasingwagen in je loonpakket of zelf een - misschien wat kleinere - auto kopen en hem opgebruiken.)

Ik zal natuurlijk direct toegeven dat mijn visie - wellicht net als die van iedereen - gekleurd is door mijn sociale groep; de vrienden en kennissen komen nu eenmaal meestal uit een zelfde "klasse" en je zal zelden vrienden blijven met iemand die er een radicaal andere levensvisie op nahoudt. Dus ik ken nogal wat "hard" werkende (dat wil zeggen, meestal koppels van 1 voltijdse en minstens 1 deeltijdse werker), niet-te-zot-doende middenklassers, een paar zeer goed verdienende bedrijfsleiders - gelukkig van het eerlijke type die ik het van harte gun - en dan nog een paar mensen die het financieel lastiger hebben wegens niks meegekregen van thuis, maar dankzij slim omgaan met hun geld en doorzettingsvermogen raken die ook waar ze willen zijn. En dan ken ik ook nog de typische sukkelaars, laaggeschoold, altijd stommiteiten tegenkomen, nooit geld, altijd miserie. Maar is het niet altijd zo geweest?

Ik wil maar zeggen, we moeten ons niet te veel laten vangen aan die eeuwige doemberichten. Hoe gaat die boutade ook alweer? "Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht."
Of je gaat dichter bij een groot station wonen, maar dat merk je dan weer in de prijs van je huis :p Zou ook nog een interessante prijsvergelijking zijn.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Iemand zou eens moeten rekenen wat het voordeligst uitkomt, leasingwagen in je loonpakket of zelf een - misschien wat kleinere - auto kopen en hem opgebruiken.)
Dat opgebruiken is niet evident wanneer de overheid de regels verandert.

Voor de euronorm 5(a) diesels kreeg je 10 j geleden nog 1000 euro subsidie.

1. Vanaf 2024 mag je veel steden niet meer in tenzij je elke drie maand een boete wil bepalen. Daar zijn we bijna.

2. 10% van die wagens geraakt niet door de eerste keuring door nieuwe uitstootregels sinds dit jaar. Ken al 2 mensen in mijn omgeving waar de filter kuisen en nadien een dure nieuwe filter geen soelaas brengen.
Ja dan sta je daar met Vlaanderens voortrekkersrol....

Benieuwd wat het over 10 jaar gaat zijn voor de huidige wagens...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Pak een phev leasewagen met budget van 700€ (lease+omnium+onderhoud+banden). Dat is dan bvb de Lynk&Co O1, de Hyundai Tucson Shine, Cupra Formentor,…

Dat kost uw werkgever dus ruwweg 700€+100€ brandstof en elek + wat rsz en belastingen op verworpen uitgaven pakt nog eens 150€
TCO ongeveer 950€/mnd


Dezelfde loonkost omgerekend naar loon is maal 12, delen door 1,25 en delen door 13,92 ofwel 655 bruto per maand. Die valt dan natuurlijk in de hoogste schaal, dus daar gaat eerst 13% vanaf en dan nog eens 45% (tenzij je meer dan 42k belastbaar hebt, dan 50%)
Ofwel netto 310€.
Je hebt ook geen VAA van 140€/mnd, dus ook 45% op te betalen is 65€.
Totaal heb je netto dan 375€/mnd om een auto mee te kopen. Maar je krijgt dat ongeveer 14 keer (in werkelijkheid is dat netto maar 13,5 keer) dus je hebt jaarlijks 5000€ om de auto mee te betalen.
Die auto kost 45 a 50k.
En daar komt dan nog verbruik, onderhoud en verzekering bij.
Dus je moet al minstens 15j mee rondrijden zonder kosten om effen te komen.
Op de batterij is 8j garantie.

Dan zijn we nog niet aan de leukere wagens zoals X3, Q5, XC60 begonnen…

Je kan natuurlijk ook gaan voor iets bescheidener model dan de leasing, en zonder batterij, maar dan ga je er op 10j wellicht nog niet komen.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan