Aankoop keuken via tussenkomst bouwonderneming? (en Diapal vs Dovy)

• Tags keuken keukentoestellen werkblad
  • Inscrit
    20 Fev 2011
    Réactions
    0
    Momenteel staan wij heel dichtbij de start van de bouw van onze nieuwbouw. We doen dit via een bouwonderneming. Een soort SOD, maar wel op onze maat. Zij hebben hun vaste mensen en firma's waarmee ze werken en ook aantal zaken in eigen beheer. Op dit moment zitten we in de laatste rechte lijn met de keuze van alles in en rond het huis. Vorige week gingen wij, samen met hen, langs bij Diapal voor het ontwerp en de offerte van onze keuken.

Wat betreft het ontwerp ben ik zeer tevreden. De keuken is volledig op maat en zoals wij ze willen. Om een idee te geven:

Het gaat om een muurwand van net geen 400 cm. En parallel een schiereiland van 400 cm op 105 cm.

De muurwand heeft 3 kolomkasten van 60cm en 2x2 ladekasten van 110 cm. De ladekasten lopen ook over in de 3de kolomkast en springen een 10-tal cm vooruit. Boven de ladekasten ligt een werkblad met centraal een inductieplaat. Boven het werkblad zijn ook nog een kruidenhangkastje van 2x45cm en 2 hangkasten van 50 cm voorzien. Rond de muurwand is een MDF-kast voorzien van 20cm.

Het eiland heeft aan de ene kant 2x2 ladekasten van 90 cm en een kast van 60cm (met vaatwas in). Aan de andere kant zitten 4 kasten van 60 cm. Op het eiland zit een dubbele spoelbak in onderbouw, met een ingefreesd afdruipvlak. Eveneens ligt er hetzelfde werklblad als aan de muurwand. De laatste 145cm zijn bedoeld als tafel.
    • Materiaal kolomkasten: laminaat (HPL) in montana eik donker
    • Materiaal andere kasten: laminaat (HPL) wit
    • Materiaal corpus kasten: TST wit (weet niet meer exact wat dit was, vermoed melamine)
    • Afboording kasten en corpus: ABS-bandjes
    • Werkblad: graniet Zimbabwe Black Antix (gebrand en geborsteld)
    • Toestellen: koelkast, dampkap, vaatwas, inductieplaat, oven, microgolf van AEG

Tot daar toe zeer tevreden. Tot de offerte kwam. Ik wist natuurlijk wel dat dit geen goedkope keuken zou zijn, maar had toch iets minder verwacht van prijs. Vooral omdat wij duidelijk gemaakt hadden dat we normaal gezien ook op Diapal beroep willen doen voor het maken van een inbouwkast voor de slaapkamer, kasten voor in de berging, een kastje voor in het toilet. En ook de meubels voor de badkamer worden door Diapal gedaan.

Een totaalprijs van 22.949,49€ (excl. BTW) vond ik toch wel aan de hoge kant. De inductieplaat kregen we nog cadeau, waardoor het uiteindelijk 22.000 € rond, en dus 26.620 € (met BTW) werd. Wel kunnen wij nog eens praten met iemand van de bouwonderneming, er zou misschien nog wel iets af kunnen gaan. Wat mijn gevoel bevestigde dat de bouwonderneming zelf wellicht een serieus % op de 'normale prijs' zal bijgerekend hebben.

Wat denken jullie hiervan? Een 'eerlijke' prijs? Of is dit er toch wat over?

Bovendien zit ik wat in over het systeem met de ABS-bandjes. Ik had eindelijk meer een gelakte keuken in gedachten ipv eentje in laminaat. Ik hoor natuurlijk dat laminaat toch wel sterker is en minder gevoelig voor schade. Anderzijds vind ik gelakt wel mooier, aangezien er geen enkel naadje te zien is. We hebben het echter bij die laminaat gehouden, want er werd ons gezegd dat hetzelfde in gelakte versie nog zo'n 4.000-5.000 € meer zou kosten.

Is dat zo, dat dit prijsverschil zo groot kan zijn? En lopen we met het systeem van ABS-bandjes niet het risico dat we binnen een paar jaar met een keuken zitten waarbij de fronten een ander kleur hebben gekregen dan de ABS-bandjes, omdat er een ongelijke verkleuring is?

Omdat ik toch een beetje wou vergelijken ben ik intussen ook naar Dovy getrokken. Ik wou een vergelijkingspunt, dus heb ik maar meteen voor een dure maar zeker degelijke keukenbouwer gekozen. Ook omdat Diapal beweerde dat Dovy nog een stuk duurder was. Heb een exacte kopie van ons ontwerp laten maken. Dit weekend krijg ik daar een prijs van, ben benieuwd...

Ik haalde bij hen ook nog eens ABS-bandjes aan. Ik wist natuurlijk dat ze dit zouden afbreken. Heb foto's gezien van heel felle verkleuringen, echt lelijk! Ik hoop dat het niet dat is dat we zouden krijgen, maar er mss verschillende kwalilteit in ABS-bandjes is?

In ieder geval gaan zij een prijs maken voor laminaat en gelakt. Laminaat is bij hen natuurlijk niet met ABS. Maar 'met het zwarte lijntje' ofwel de nieuwe versie frontlaminaat (maar is zelfde prijs nu). Volgens de verkoper zou het verschil met gelakt daar helemaal zo groot niet zijn. Ofwel hebben ze mij bij Diapal dan iets wijsgemaakt (omdat ze zelf liever laminaat verkopen)? Ofwel is het laminaat-systeem bij Dovy gewoon duurder, waardoor het verschil met gelukt sowieso kleiner is. Verkoper zei alleszins dat laminaat met ABS een stuk goedkoper zal zijn.

Intussen hebben wij dus de prijs van Dovy ontvangen, voor exact dezelfde keuken. Met 20.796 € zijn zij dus goedkoper dan de 22.000 € van Diapal. (excl BTW allemaal)

Daarbij komt dan nog dat wij voor die prijs bij Dovy een keuken zouden hebben die natuurlijk kwalitatief beter is:

-Fronten van kasten in frontlaminaat ipv laminaat met ABS-bandjes. (Wij zitten er redelijk mee in dat we na X aantal tijd met verkleuring van ABS gaan zitten.)

-Binnenkant van de kasten in laminaat ipv melamine. (En dus kasten die binnenin beter tegen een deuk kunnen, en met meer grip voor de scharnieren.)

-Verlengde garantie op AEG-toestellen van 2+3 jaar

-10 jaar garantie op de volledige keuken

Het lijkt ons toch heel bizar dat:

-Dovy 1.120 € goedkoper uitkomt voor de toestellen/spoelbak/kraan. Wij kregen daar onmiddellijk de inductiekookplaat EN vaatwas gratis. Bovendien wist men ons te vertellen dat bij aankoop van minimum 5 AEG-toestellen er van AEG op al die toestellen 15% korting mocht gegeven worden, wat we ook kregen.

-de prijs van de kasten+graniet bij Dovy ietsje goedkoper is. Dit terwijl Diapal werkt met laminaat met ABS-afwerking en de binnenkant van de kasten in melamine zijn. Wij weten natuurlijk ook wel dat die zaken ervoor zorgen dat de kostprijs van die kasten een stuk lager is...

Voor ons lijkt de conclusie dan ook te zijn dat we 'in het zak gezet zijn'. We lijken een prijs voor een keuken gekregen te hebben die een pak hoger ligt dan de prijs die iemand anders 'normaal' voor die keuken zou krijgen. Dat terwijl we werden verteld dat Diapal zeer schappelijk is met zijn prijzen en ze zeker hun best zouden doen voor ons. En daarenboven nadat wij dan ook nog te kennen hadden gegeven dat wij van plan waren om ook nog een aantal anderen maatproducten voor in ons huis door hen zouden laten maken.

Bovendien kan Dovy ons voor amper 1.117 € meer die keuken in matte lak leveren. We zitten dan nog niet aan de prijs van Diapal...!

Ik vermoed dat de prijs een paar 1000 euro lager had moeten liggen, en er dus iemand met die paar 1000 euro aan de haal is. Niet moeilijk wie dat dan zou zijn...

Hoe zouden jullie hierop reageren? Zomaar slikken? Of toch de bouwonderneming hierop aanspreken en het eventueel hard spelen? Het kan mij niet schelen dat ze 500-1000 euro winst uit onze keuken halen hoor, ik weet ook hoe dat werkt. Maar ik vind het er nu een beetje over...

bouwen jullie met bouwonderneming "Cov..." uit Diksmuide?

Kan je een foto posten van het keukenontwerp? De prijs is van vele factoren afhankelijk en ik vermoed dat het toch wel grote eiland hier een belangrijke rol zal in spelen.

PatrickVH;1984443 wrote:
    De prijs is van vele factoren afhankelijk en ik vermoed dat het toch wel grote eiland hier een belangrijke rol zal in spelen.

Het eiland is met een kleine 400cm x 105cm idd niet klein. 145cm x 105cm daarvan is tafel, en er zitten daar dus geen kasten onder.

Maar goed, zowel bij Diapal als bij Dovy is dat eiland exact even groot natuurlijk. Feit is dat zij iets goedkoper blijven, voor exact hetzelfde. En dat ze qua materialen dan natuurlijk nog beter zijn. En dat terwijl wij dachten, en er ons ook gezegd was, dat Dovy een stuk duurder zou zijn...

laat even een kennis een keuken samenstellen bij diapal en bij dovy .

Bekijk of er ook een gelijkaardig verschil is.

je zit wel met een wand van 4m en een eiland met 5m kast dus in mijn eigen zijn dat nog goede prijzen ;)

en natuurlijk blijft er overal wat geld plakken als niet rechtstreeks ergens gaan kopen!

Wij hebben bij Grando een keuken gekocht met vergelijkbare afmetingen met wand van 4m20 en eiland (quartz composiet) van 3m20x95 met toestellen van Neff (ijskast van 2m, diepvriezer van 2m, combi oven, microgolf, inductieplaat en vaatwas, dampkap Novy zen, en kraan van Francke.

Deze was normaal +30.000 en nu kunnen kopen als toonzaalmodel voor wel wat minder ;)

Dus zo slecht lijken mij die prijzen niet...

Via een sleutel op de deur wordt je natuurlijk geringeloord met de keuken. De korting die de keukenbouwer geeft, gaat rechtstreeks naar de zak van de bouwfirma in kwestie. De vraag is of je in het contract hebt laten opnemen dat de bouwfirma je keuken mag zetten of niet. Indien wel, dan heb je het vlaggen.

Restez informé. Inscrivez-vous à notre newsletter.
Restez informé. Inscrivez-vous à notre newsletter.
Retour