Gaan airco’s straks onze stroomfactuur doen ontsporen? Of zit het probleem ergens anders?
De voorbije dagen waarschuwden verschillende media voor hogere elektriciteitsprijzen door het stijgende gebruik van airco’s tijdens warme periodes. Op zich klopt dat natuurlijk: wanneer 100.000den gezinnen tegelijk beginnen te koelen, stijgt de vraag naar elektriciteit stevig. Maar het debat dreigt opnieuw te simplistisch gevoerd te worden. Want nee, de klassieke airco is waarschijnlijk niet hét grote probleem van ons elektriciteitsnet. Het echte probleem is dat onze woningen in sneltempo volledig elektrificeren, terwijl het net en het verbruiksgedrag daar nog niet overal op voorzien zijn. En beide zijn niet zo eenvoudig op te lossen... Airco’s zijn niet meer uitzonderlijk Laten we eerlijk zijn, tien jaar geleden werd een airco in...
Steeds meer hitte in België: is jouw woning klaar voor oververhitting?
Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd voor een persconferentie tijdens Batibouw door 1 van onze partners, namelijk Renson. Het ging eigenlijk vooral over het klimaat, de opwarming van de aarde, en wat daar dan eigenlijk de impact van is op ons land, onze woningen. Ik heb even getwijfeld of ik in de winter wel moet schrijven over hittestress, maar ik vond de uiteenzetting was zo interessant, en het is wel iets actueels, dat ik dacht: "Hier moet ik toch iets over vertellen, want er gaan forumgebruikers zijn die daar ongetwijfeld een ongezouten mening over hebben.". Waar ging het in grote lijnen over? Iedereen heeft het ongetwijfeld al meegemaakt: Na een paar warme dagen wordt het warmer & warmer in huis, alles is opgewarmd, de muren...
Kwartierprijzen vanaf 1 oktober 2025
Na een eerste aankondiging dat ze van start gingen gaan op 12 juni met kwartierprijzen, is het sinds 1 oktober effectief zo ver. Voor het overgrote deel van de woningen & energiecontracten veranderd er in weze niks. Het zijn de personen met een een dynamisch tarief waar het nog lastiger voor wordt. Voor zij die het niet kennen, de "dynamische energiemarkt" werkt door de prijzen voor elektriciteit (en eigenlijk ook gas), mee te laten bewegen met de actuele prijzen op de groothandelsmarkt. Voor elektriciteit was het vroeger zo dat de prijzen een dag op voorhand bepaald werden door vraag & aanbod. De ondertussen, voor mij althans, bekende day ahead prijzen. Deze kun je hier bijvoorbeeld raadplegen. Voor energieleveranciers zijn mensen...
Terug
Bovenaan