Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr 03 sep 2010, 11:06

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 zonnepanelen voor minder dan 3000 euro ??? !!! 
Auteur Bericht

Bericht 
jandc schreef:
Bwa, eur/Wp is vrij goed voor die panelen. Ik weet alleen niet hoe het zit met subsidies, groenstroomcertificten e.d.. Je moet gans de boel nog gaan aansluiten op je bestaande kast ook.

Wp is Wattpiek. Het maximaal vermogen dat zo'n paneel (of serie panelen) kan leveren. kWh is de jaarlijkse energieopbrengst. Je mag ongeveer 0.85 kWh rekenen per geinstalleerde kWp.

Die 3 paneeltjes van 180Wp geven 540Wp en dat levert ongeveer een 0,46 kWh per jaar op. Je hebt dan net iets meer dan 2 jaar nodig om 1 groenstroomcertificaat te bekomen.

Rekenen gaat u ook niet goed af. Drie panelen van 180 Wp leveren in 1 uur ongeveer 460 Wh ofwel 0,46 kWh, over een heel jaar kan dat oplopen tot zo'n 100-200 kWh afhankelijk van het aantal zonuren, de opstelling van de panelen en eventuele belemmeringen.

do 04 okt 2007, 18:41
Profiel

Bericht 
archiklusser schreef:
jandc schreef:
Bwa, eur/Wp is vrij goed voor die panelen. Ik weet alleen niet hoe het zit met subsidies, groenstroomcertificten e.d.. Je moet gans de boel nog gaan aansluiten op je bestaande kast ook.

Wp is Wattpiek. Het maximaal vermogen dat zo'n paneel (of serie panelen) kan leveren. kWh is de jaarlijkse energieopbrengst. Je mag ongeveer 0.85 kWh rekenen per geinstalleerde kWp.

Die 3 paneeltjes van 180Wp geven 540Wp en dat levert ongeveer een 0,46 kWh per jaar op. Je hebt dan net iets meer dan 2 jaar nodig om 1 groenstroomcertificaat te bekomen.

Rekenen gaat u ook niet goed af. Drie panelen van 180 Wp leveren in 1 uur ongeveer 460 Wh ofwel 0,46 kWh, over een heel jaar kan dat oplopen tot zo'n 100-200 kWh afhankelijk van het aantal zonuren, de opstelling van de panelen en eventuele belemmeringen.

yeah sure sure

Stelregel in Belgie is een 850 Wh op jaarbasis per geinstalleerde kWp. 't kan zijn dat Nederlanders wat zuiniger zijn uiteraard. En 3 panelen van 180Wp leveren 540W op bij volle zon en ideale omstandigheden (instaling, temperatuur, enz).

do 04 okt 2007, 21:05
Profiel

Bericht 
Tiens in Nederland rekenen ze 800Wh per kWp.

http://www.bouwtrefpunt.nl/zonnepanelen.htm

Dus die 540Wp is 432Wh en laten we dan nog effe 95% rendement van de omzetter rekenen komen we aan 410Wh...

do 04 okt 2007, 21:10
Profiel

Bericht 
jandc schreef:

Dus die 540Wp is 432Wh en laten we dan nog effe 95% rendement van de omzetter rekenen komen we aan 410Wh...

Het blijft moeilijk, nietwaar? 100 Wp levert per jaar 80 kWh, dus 540 Wp levert per jaar 432 kWh.

do 04 okt 2007, 21:50
Profiel

Bericht 
archiklusser schreef:
jandc schreef:

Het blijft moeilijk, nietwaar? 100 Wp levert per jaar 80 kWh, dus 540 Wp levert per jaar 432 kWh.

ieieieieieieie. ik ga me vanaf nu totaal onthouden van prefixen die grootordes moeten aanduiden.

kiloWh inderdaad, niet Wh.

do 04 okt 2007, 22:04
Profiel

Bericht 
jandc schreef:
Allez mensen, leer ne keer es rekenen.

Conclusie: wees voorzichtig met het terecht wijzen van anderen. Voor je het weet verwijt de pot de ketel. :mrgreen:

do 04 okt 2007, 22:11
Profiel

Bericht 
Er staat deze maand een interresant artikel over zonneboilers. Het besluit is eigenlijk dat je het geld beter investeerd in beter isolatie voor je woning icm lagerendementsketel.

do 04 okt 2007, 22:20
Profiel

Bericht 
peterke schreef:
Er staat deze maand een interresant artikel over zonneboilers. Het besluit is eigenlijk dat je het geld beter investeerd in beter isolatie voor je woning icm lagerendementsketel.

Misschien juist voor nieuwbouw, maar we zijn niet allemaal bouwers, hier kruipen ook wat verbouwers rond. :roll:

do 04 okt 2007, 22:43
Profiel WWW

Bericht huhu :-)
TIP nr1: plaats ze niet zelf
TIP nr2: koop ze niet zelf (garantie? ga jij naar duitsland rijden?)
Tip nr3: maar een juiste keuze dus kies voor een bekent merk en dat garantie geeft voor 20 jaar op het rendement.
Tip nr4: bent u verzekerd als u bij het installeren van het dak valt?? :-)
Tip nr5: meer een waarschuwing :-) als er op een van uw (bv) 20 panelen een stuk schouw over valt dan bent u uw rendement kwijt van uw hele installatie!!!!!! namelijk de pv panelen staan allemaal in serie en door dat er een deeltje minder straling krijgt dan kan de stroom er "moeilijker" door.
Tip nr6: lees de labo testen voor u ja zegt tegen uw installateur :-)
Tip nr7: als uw dak niet tussen oost-zuid - zuid - zuid-west staat vergeet het dan :-) veel minder rendement :-)
tip nr8:
enz :-) ik denk dat je dit deel van je installatie toch maar door een ervaren instalateur laat doen.

ps.: een elektricien mag geen zonne panelen op het dak leggen (alleen als hij de nodig attesten voor heeft) anders moet een dak werker het doen :-)))

en als afsluiting een linkje met een pdf waar ze een jaar een 7 tal merken hebben getest op hun rendement enz. Trek je besluit zelf. (vooral over de overbekende en veel geinstalleerde sharp zonne cellen :-)))

Lijst van labo testen

ps: voor sommige mensen die het niet goed weten je hebt zonnepanelen op water die warm water op wekken en je hebt zonnepanelen voor elektriciteit want ik heb al tegen gekomen dat ze het verschil niet weten en dus ook de verkeerde prijzen vergelijken :-)

do 04 okt 2007, 23:02
Profiel WWW

Bericht 
@ X-phantom

Als je moet beginnen rekening houden met murphy in alles wat je doet ben je beter dat je in uw kist gaat liggen . ojaa , daar kunnen de giftige pieren u bijten :shock: [/quote]

vr 05 okt 2007, 01:09
Profiel

Bericht 
neen wat mijn bedoeling was = als je toch geld wilt uit geven aan pv panelen kan je beter kijken dat je een deftig systeem neemt. het ligt er tenslotte voor min 25 jaar :-)

vr 05 okt 2007, 07:13
Profiel WWW

Bericht 
archiklusser schreef:
jandc schreef:
Allez mensen, leer ne keer es rekenen.

Conclusie: wees voorzichtig met het terecht wijzen van anderen. Voor je het weet verwijt de pot de ketel. :mrgreen:

inderdaad :D

Mag ik nog effe ter verdediging aanhalen dat ik enkel 'maar' een grootordefout gemaakt heb en dat dat niet zo erg is als 'PV panelen" panelen vergelijken met "PV panelen" waarbij de ene 3000 eur kosten en de andere 20.000 eur en dan nie weten hoe dat komt?

En om effe on topic te gaan: ja, uiteraard ga je eerst geld steken in isolatie alvoor je nog maar denkt aan zonnepanelen (water of PV). Maar in een renovatie zijn er grenzen aan de mogelijkheden (zowel technisch als financieel). En dan kom je op een punt waar zonnepanelen rendabeler zijn dan extra isoleren...

vr 05 okt 2007, 07:41
Profiel

Bericht 
jandc schreef:
Mag ik nog effe ter verdediging aanhalen dat ik enkel 'maar' een grootordefout gemaakt heb en dat dat niet zo erg is als 'PV panelen" panelen vergelijken met "PV panelen" waarbij de ene 3000 eur kosten en de andere 20.000 eur en dan nie weten hoe dat komt?
...

Tja, de één zit er een factor 7 naast, de ander een factor 1000. 8)

vr 05 okt 2007, 17:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2