Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr 03 sep 2010, 11:07

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 welke tegellijm voor wandtegels badkamer? 
Auteur Bericht

Bericht welke tegellijm voor wandtegels badkamer?
Is een gewone tegellijm ok, of beter een flex? Of zijn de gebruiksklare pasta's handiger? We gaan immers 30*60 tegen de muur hangen, en we hebben een beetje schrik dat we met gewone tegellijm alles weer op de grond gaan zien vallen...

wo 16 aug 2006, 20:06
Profiel

Bericht 
Ik neem zowiezo altijd een goede flex tegellijm van een goed merk (d.w.z. geen g***a).
Bij ons hangen er in de badkamer ook tegels van 33x50cm tegen de muur, en ze hebben althans de eerste maanden overleeft :wink:

do 17 aug 2006, 08:46
Profiel

Bericht 
Wat is trouwens het verschil tussen flex en gewone lijm? Dat vind ik precies nergens terug...

do 17 aug 2006, 09:23
Profiel

Bericht 
Gewone lijm is op cementbasis, en flexlijm bevat ook nog harsen. Die harsen zorgen ervoor dat de lijm een beetje flexibel blijft. Dit is belangrijk om de zettingen van de bouw op te vangen, en dus scheuren te vermijden. Ook daarom moet je er voor zorgen dat ondermeer bovenaan tussen de tegels en het plafond een flexibele voeg moet plaatsen (= silicone).
Een bijkomend voordeel van een 'betere lijm' is ook dan je ze langer te verwerken is...
Met fermaplus lijm van Weber kan ik gemakkelijk 3 a 4 uur voort...
Succes,
Wouter.

do 17 aug 2006, 10:08
Profiel

Bericht 
Ik heb een vraag in verband met het invoegen ... (sorry voor de off topic, maar het kan wel gecombineerd worden met de intiële vraag)

Ik heb vernomen dat epoxy een optie kan zijn in de badkamer - voor het voegen van de tegels. Het zou vééél minder snel vuil worden. Het zou waterafstotend zijn.
Blijkbaar wordt het nooit voorgesteld door de professionelen omdat het minder eenvoudig is om toe te passen.

Heeft iemand hiermee ervaring? Iemand een idee over de kost?

vr 18 aug 2006, 08:59
Profiel

Bericht 
Is de flexlijm van NEOFIL goed? die wordt me namelijk door mijn tegelleverancier aangeraden.

vr 18 aug 2006, 11:39
Profiel

Bericht 
Toen ik eens bij Verhaert was (de mannen van de glastegels) hadden die voegsel van MAPEI liggen (ook in alle kleuren te krijgen)

Dit zou waterafstotend and anti-bacterieel werken dus ideaal voor douches etc.

Was ook niet echt duur hoor...ik had er nog niet van gehoord.

Jan

vr 18 aug 2006, 13:33
Profiel

Bericht 
Grootformaten best plaatsen met superflexibele tegellijm in dikke lijmlaag of dubbel verlijmen met 2 lijmlagen, getrokken met een lijmkam van 8mm. Taneren met kleinere kam kan ook. De lijm steeds verticaal kammen.
Plaatsing met pasta kan zeker : dat zal een fortuin kosten voor grootformaten.
Gewone tegellijm is niet geschikt voor grootformaten en nog minder om wandtegels te plaatsen. Het zou me niet verwonderen dat de wandtegels haarscheurbarstjes zullen vertonen.
Het verschil tussen cementlijm en flexibele lijmen staat in de technische fiches op de site van de fabrikanten (soms oppervlakkig, onvolledig of beveiligd). Een superflex zal je niet vinden onder 25.00 euro plus btw / zak 25kg.

Er bestaat flex en flex. Als ik me niet vergis kan je zelfs flex kopen aan 7.00 euro plus btw / zak 25kg. Voor die prijs koop je goede cement, maar geen tegellijm, nietwaar.

jp

ma 04 sep 2006, 23:12
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]