| Auteur |
Bericht |
|
SvenVD
Moderator
|
Bouwer66 schreef: jandc schreef: Steek er maar gerust het dubbele in van isolatie. De meerkost die dat nu zou hebben is de moeite niet om te twijfelen. Bij ons komt 15cm PUR te zitten omdat er niet meer dan 15cm mogelijk is. Ik denk persoonlijk dat 15cm pur overkill is voor een plat dak: Ervan uitgaande dat 20cm rotswol in een hellend dak wordt aangeraden Rotswol heeft lambda 0.035 na uitmiddeling met lambda hout voor de balken eerder iets in de trend van 0.056 heb je R=3.571 + .125(Rsi)+.125(Rse)=3.821. Bij een plat dak heb je minder overgangsweerstand dus moet isolatieweerstand gelijk zijn aan 3.821-0.125(Rsi)-0.043=3.653 Maar bij een plat dak in PUR zijn de platen niet onderbroken door houten latjes. Dus voor lambda .023 van pur kom je uit op 3.653*0.023=0.084m Dus 8,4 cm pur in een plat dak is evenwaardig met 20cm rotswol in een schuin dak. Of zit er een fout in mijn redenering ?
Of hoe je appelen en peren blijkbaar perfect kan vergelijken. Je kan dezelfde berekening maken om aan te tonen dat 3cm PUR voldoende is als dakisolatie, rekening houdend met het feit dat 1.1 glas ook voldoende isoleert...
Theoretisch heb je misschien wel een punt als je enkel 1 deel van een buitenschil gaat vergelijken (zadeldak en plat dak), maar wat je dan wel over het hoofd ziet is dat je in geval van een plat dak 2 extra buitenmuren hebt.
|
| wo 20 sep 2006, 15:42 |
|
 |
|
Bouwer66
|
SvenVD schreef: Of hoe je appelen en peren blijkbaar perfect kan vergelijken. Je kan dezelfde berekening maken om aan te tonen dat 3cm PUR voldoende is als dakisolatie, rekening houdend met het feit dat 1.1 glas ook voldoende isoleert...
Glas is nu net de uitzondering, iedereen weet dat je altijd procentueel tot de oppervlakte massa's meer warmte verliest door glas dan door muren en daken. Je kan hoogstens concluderen dat 3cm pur evenwaardig is met 1.1 glas. Mijn appel peer vergelijking vertrok wel van de hier gangbare statement "minstens 20cm rotswol equivalent in het dak". Citaat: Theoretisch heb je misschien wel een punt als je enkel 1 deel van een buitenschil gaat vergelijken (zadeldak en plat dak), maar wat je dan wel over het hoofd ziet is dat je in geval van een plat dak 2 extra buitenmuren hebt.
Dat volg ik niet, een plat dak is toch meestal zonder zolder, of bedoel je voor buitenmuren bij een zadeldak ?
Ik heb deze oefening gewoon gemaakt omdat wij 2 schuine daken en 1 plat dak hebben, en ik dak per dak de optimale isolatie heb berekend (terugverdientijd en technisch haalbaar). Daaruit kwam die conclusie en de aangehaalde diktes zijn ook effectief degenen die wij gaan steken: 8pur voor platdak en 20rotswol voor schuindak.
15pur in het platdak verdienen wij bijna niet terug en het risico op overbelasting door het groendak was er teveel aan.
|
| wo 20 sep 2006, 16:41 |
|
 |
|
SvenVD
Moderator
|
Bouwer66 schreef: Dat volg ik niet, een plat dak is toch meestal zonder zolder, of bedoel je voor buitenmuren bij een zadeldak ?
De ruimtes gelegen binnen het geïsoleerd volume en onder een zadeldak hebben 4 buitenwanden: 2 dakvlakken en 2 puntgevels. In het geval van een plat dak heb je 4 volwaardige buitenmuren en een dakvlak.
|
| wo 20 sep 2006, 16:55 |
|
 |
|
Bouwer66
|
SvenVD schreef: De ruimtes gelegen binnen het geïsoleerd volume en onder een zadeldak hebben 4 buitenwanden: 2 dakvlakken en 2 puntgevels. In het geval van een plat dak heb je 4 volwaardige buitenmuren en een dakvlak.
Ik snap niet waarom je de gevels onder de kroonlijst van een schuindak mee opneemt in de vergelijking. Dat heeft er op zich toch niks mee te maken ? Bij ons ligt het plat dak rechtstreeks op een deel van de woonkamer. Als we daar nu een zadeldak op hadden gezet, dan verandert er toch niks aan de warmtetransmissie van dat stuk van die muren ? Er komt een stuk muur bij, maar ook volume...
Niet elk schuin dak is een zadeldak trouwens. Bij ons geen van beide schuine daken zelfs.
|
| wo 20 sep 2006, 17:06 |
|
 |
|
SvenVD
Moderator
|
Bouwer66 schreef: SvenVD schreef: De ruimtes gelegen binnen het geïsoleerd volume en onder een zadeldak hebben 4 buitenwanden: 2 dakvlakken en 2 puntgevels. In het geval van een plat dak heb je 4 volwaardige buitenmuren en een dakvlak. Ik snap niet waarom je de gevels onder de kroonlijst van een schuindak mee opneemt in de vergelijking. Dat heeft er op zich toch niks mee te maken ? Bij ons ligt het plat dak rechtstreeks op een deel van de woonkamer. Als we daar nu een zadeldak op hadden gezet, dan verandert er toch niks aan de warmtetransmissie van dat stuk van die muren ? Er komt een stuk muur bij, maar ook volume... Niet elk schuin dak is een zadeldak trouwens. Bij ons geen van beide schuine daken zelfs.
Omdat deze deel uitmaken van je buitenschil. Elke bouw is anders en je moet steeds de volledige constructie bekijken in plaats van bepaalde onderdelen te vergelijken.
In dit specifiek voorbeeld was het de bedoeling de buitenschil van het verdiep te vergelijken. Dit kan je niet door enkel de dakconstructie te vergelijken. Vandaar dat voor een plat dak extra isolatie nodig is, wat meestal overeenkomt door dezelfde isolatiedikte te nemen als een spantendak (waar je best minstens 20cm rotswol equivalent steekt tussen de spanten).
|
| zo 15 okt 2006, 13:42 |
|
 |
|
japyjap
|
Ik heb 2 uitsteken van het 1e verdiep. Ze zijn ongeveer een 60 cm breed. Deze wil ik dit weekend afwerken met EPDM. De hellingschape ligt er al.
Ik dacht hetvolgende te doen:
Een dampscherm over de chape leggen. Wat kan ik hier best voor gebruiken?
Isolatieplaten (4 cm) vastmaken op de chape met pluggen. Maar dan doorboor ik men dampscherm, dus dat is ook niet echt ideaal.
Hierop de EPDM verlijmen.
Wat kan ik het beste als dampscherm gebruiken, en hoe kan ik het probleem van de pluggen oplossen? Verlijmen?
|
| do 19 maart 2009, 09:44 |
|
 |
|
macfall
|
 Re: Goede opbouw platdak? Isolatie?
Aanvankelijk dachten we 10cm PUR te steken op plat dak, dat was nadien aangepast naar 12cm (EPB) en afgelopen weekend hebben we zelfs doorgegeven om 14cm te steken, dat was geen probleem doch, nu blijkt dat de hoogte van de opkant in gevaar komt en we aldus maar 10cm kunnen steken.
Mijn vraag:
Het dak is uitgechapped aan 2cm de lopende meter. De kant waar het oploopt komt in een uitereste hoek van 90° uit op de dakrand in de ene hoek en muur (met lood) in de andere hoek. Hoeveel cm moet er onder die hoek van de rand van het dak of onder het lood gebleven worden?
|
| wo 10 maart 2010, 11:09 |
|
 |
|
w.g.b.
|
Macfall. Ten eerste zou ik in die zone een noodoverloop laten plaatsen. Ben je altijd zeker dat er in een heftige situatie het water van je dak kan tot op een paar cm na. Bovenkant dakbedekking, grind of tegels zou ik zeker op 15 cm houden. Ik denk dat er een bouw voorschrift ligt die zeker 20 cm wil zien. Dus bovenkant van het lood zit op die afstand. Het lood hangt een paar cm boven de dakbedekking of afwerklaag.
|
| wo 10 maart 2010, 22:41 |
|
 |
|
w.g.b.
|
japyjap. 4 cm isolatie dan wordt er niet geisoleerd volgens mij. Zit er onder die overstek een woonruimte. Als je mechanisch gaat bevestigen kan dat maar je moet de pluggen in de beton vastzetten. Chape is niet daar niet geschikt voor. PE kan je als damprem gebruiken. De EPDM kan je op het isolatiemateriaal lijmen. Let op dat het isolatie materiaal niet door de lijm wordt aangetast. Je kan ook op de chape een primer aanbrengen en dan warm of koud een bitumen damprem aanbrengen. De isolatie zou je ook koud kunnen aanbrengen maar dan moet je even uitzoeken welke lijm de isolatie fabrikant voorschrijft. Ook hier opletten dat de lijm van de EPDM en het isolatie materiaal elkaar niet bijten.
|
| wo 10 maart 2010, 22:55 |
|
 |
|
macfall
|
w.g.b. schreef: Macfall. Ten eerste zou ik in die zone een noodoverloop laten plaatsen. Ben je altijd zeker dat er in een heftige situatie het water van je dak kan tot op een paar cm na. Bovenkant dakbedekking, grind of tegels zou ik zeker op 15 cm houden. Ik denk dat er een bouw voorschrift ligt die zeker 20 cm wil zien. Dus bovenkant van het lood zit op die afstand. Het lood hangt een paar cm boven de dakbedekking of afwerklaag. Bedankt voor het antwoord. Het is bij 10cm isolatie gebleven. Ik ben er niet tevreden mee maar das een andere discussie.
|
| do 11 maart 2010, 10:25 |
|
 |
|
Kris77
|
Keuze dampscherm voor platdak : pe-folie klasse E2 voldoende? of beter roofing branden? (duurder, maar nuttig ?)
|
| za 20 maart 2010, 15:06 |
|
 |
|
w.g.b.
|
Als je de vraag zo stelt kan ik daar geen antwoord op geven. Het is niet een kwestie van beter of duurder maar uiteindelijk moet er een dakbedekkingsconstructie komen te liggen die functioneerd. 
|
| za 20 maart 2010, 18:48 |
|
 |
|
Kris77
|
w.g.b. schreef: Als je de vraag zo stelt kan ik daar geen antwoord op geven. Het is niet een kwestie van beter of duurder maar uiteindelijk moet er een dakbedekkingsconstructie komen te liggen die functioneerd.  euhm de vraag is toch duidelijk, waarom gebruiken er veel roofing gebrand als dampscherm; als het ook eenvoudig weg gaat met een geschikte PE folie ? (werkt sneller en is goedkoper toch) beide oplossingen even duurzaam?
|
| za 20 maart 2010, 18:53 |
|
 |
|
w.g.b.
|
Aan een PE folie kan je niets verkleven. 
|
| za 20 maart 2010, 20:05 |
|
 |
|
Kris77
|
w.g.b. schreef: Aan een PE folie kan je niets verkleven.  daar moet in feite toch ook niets aan verkleefd worden 
|
| za 20 maart 2010, 20:46 |
|
 |
|