Ik weet niet of bouwinfo hier ook voor geschikt is, maar ik wil toch eens proberen: Wij huren momenteel nog een (gelijkvloers) appartement. Onze persoonlijke kelder bevindt zich in een stuk van de kelder dat op het laatste ogenblik nog is "bijgemaakt". Jammer genoeg hebben ze dat stuk gemetst ipv gegoten in beton (zoals de rest van de kelder) en is dit niet waterdicht gemaakt... Hierdoor heeft deze altijd vol water gestaan voor het minste dat het weer buiten niet droog is.
Mijn probleem is nu dat we vanavond om 19u opeens melding kregen dat wij de kelder moesten ontruimen want morgen komen ze de muren wegkappen en beton gieten in de plaats... Ze gaan het wel stutten, dus is het niet gevaarlijk voor ons.
De vraag: kan dit wel? Ten eerste zo snel (aannemer is vorige donderdag komen kijken naar het probleem, dinsdag erna komt hij de werken uitvoeren) en ten tweede, is het allemaal veilig om in die omstandigheden in het appartement te blijven? We hebben 3 kinderen, de werken gebeuren recht onder onze slaapkamer... Ik mag niet denken dat er ergens een rekenfout is gebeurd of zo. Vooral dat de rest van het (nieuwbouw) gebouw in mijn opinie ook al de ene bouwfout na de andere is!
ma 08 feb 2010, 20:26
Tourne
Re: Plotse verbouwing
is toch tof dat ze het zo vlug kommen in orde brengen. en kan zeker geen kwaad want ze zullen wel slim genoeg zijn om eerst te stutten en dan te breken.
ma 08 feb 2010, 23:14
Tokke1976
Ze komen je probleem oplossen en het is weerom niet goed? Jouw verhuurder treedt op als een goede huisvader en jij vindt dat je te laat bent verwittigd. Je zou gelukkig moeten zijn dat de desbetreffende firma het zo snel komt aanpakken...
Waaruit concludeer je dat het de ene bouwfout naast de andere is en wat doet dat ter zake?
Enfin: ze trachten het probleem op te lossen en het lijkt weerom niet goed...tsss.
di 09 feb 2010, 07:32
JVH
Ik begrijp de argwaan wel, ik zou exact hetzelfde reageren. Maar je moet je wel realiseren dat het absoluut niet de bedoeling zal zijn van de aannemer om de boel te laten instorten.
Het is even vervelend natuurlijk, en misschien had het beter ingepland kunnen worden. Maar wetende dat aannemers meestal tot over hun oren in het werk zitten en genomen afspraken vaak niet nagekomen worden, mag je huisbaas blij zijn dat het zo vlot zal gaan.
di 09 feb 2010, 07:46
wadie
als je als bouwpromotor een aannemer aanneemt, die uw kelder gewoon metst maar niet behandelt tegen vocht, zijt ge voor mij niet iemand die uwe stiel kent... We zitten met serieus veel vocht in onze slaapkamer, schimmel,... in een 1 jaar oud gebouw. Zowel boven het raam ("oei, de aansluiting van de blauwe steen zal niet goed zijn") als aan de gezamelijke muur met de buren ("oei, daar zal het niet goed afgedicht zijn") Dat bovenop een kelder vol water omdat die gewoon een gemetst muurtje blijkt te zijn, lijkt me niet echt het kenmerk van een vakman.
Oh ja, de muur tussen onze slaapkamer en de badkamer, daar zit ook al vocht in! Klaarblijkelijk hebben ze gewone voegen gebruikt rond de badrand... Als er dus water opstaat, trekt die via de voeg in de muur
Ondertussen bijna ik er praktisch zeker van dat ze een bouwvergunning voor nodig hebben, als je iets doet met draagmuren. Ik wil niet het slachtoffer worden als er problemen zijn, dat aannemer, bouwpromotor en syndicus (en huisbaas) moeten vechten om aan te tonen wie in fout is bij ongeoorloofde verbouwingen. Heel leuk dat aannemers met dit weer tot over hun oren in het werk zitten met de crisis, maar een beetje deftige planning en communicatie naar de klant toe mag altijd!
Als de plannen van de werken mij sebiet niet aanstaan, kan de aannemer toch terugdraaien hoor
di 09 feb 2010, 08:32
Tokke1976
Waarom zouden ze voor die werken een bouwvergunning moeten hebben? Bijstand van een architect of ingenieur, dat zou ik begrijpen, maar de werken worden in een vergund gebouw uitgevoerd, en dit om de kwaliteit ervan te verbeteren.
Je spreekt jezelf ook bijna tegen: de kelder staat vol met water en je moet hem ontruimen
De werken gebeuren niet in jouw opdracht, maar in de opdracht van de bouwheer en dat ben jij niet als huurder. Je kan sowieso NOOIT zeggen dat die mannen niet mogen werken zonder vooraf de syndicus geraadpleegd te hebben. Heb je al je problemen al schriftelijk gemeld of denk je dat opkroppen van frustraties beter helpt tegen vocht?
di 09 feb 2010, 10:35
wadie
er is geen tijd voor schriftelijk melden he, als je maar 12u op voorhand ingelicht wordt... en ja, de hele buurt rond het stuk kelder dat ze gaan afbreken en opbouwen, moet ontruimd worden. Ook het stuk waar geen water staat (en ik dus mijn spullen moest zetten, aangezien mijn kelder onderstaat) Over het vocht in de kamer, heb ik al gemeld, schriftelijk en met foto's, daar zijn ze naar komen kijken ja... maar ja, de bouwpromotor zit met een rechtzaak tegen de aannemer en daar is al een jaar niks mee gebeurd en ja... expert dit en expert dat en die vorige expert was niet goed en... The usual talk als er problemen zijn he. Lets play the blame game!
Ik dacht dat er zoiets was als rechten hebben als huurder. Maar nee, zolang alles "in mijn voordeel" is, dan mogen ze dat zomaar doen? De syndicus is ook op de hoogte dat ik niet akkoord ben dat alles op 1-2-3 en zonder informatie gebeurd, maar die houdt er geen rekening mee...
Ik heb trouwens nog niemand gezien... Heb dus gisteren mijn avond verprutst aan verhuizen voor niks
di 09 feb 2010, 12:50
Kris&Evelien
Beste, Los van de polemiek of het al dan niet aangewezen is om dit te laten doorgaan of niet en of het in jou voor/nadeel is, heb je als huurder wel degelijk rechten.
Je moet de huisbaas ten alle tijden toegang (kunnen) verlenen tot het pand, maar de huisbaas moet dit minstens 24 uur (ik dacht zelf 48 uur) op voorhand vragen en je kan grondige redenen aanhalen om een andere datum, tijdstip af te spreken moest je belet zijn. Die datum, tijdstip moet dan wel binnen een redelijke termijn vallen. Je kan de eigenaar niet weerhouden om werken aan zijn huis uit te laten voeren, maar je kan hem wel toegang weigeren als hij niet kan aantonen dat hij de toegang tijdig aangevraagd heeft.
Nu even niet los van de polemiek. Ik denk dat het altijd in je eigen voordeel is dat je zaken niet zo op de spits drijft en probeert in overeenstemming met elkaar tot oplossingen te komen. Een goed hulpmiddel daarbij is open communicatie en u even proberen te plaatsen in de tegenpartij zodat u ook zijn standpunt beter zal begrijpen.
veel success,
_________________ it's nice to be a honey bee
di 09 feb 2010, 14:40
wadie
bon, vandaag maar eens zelf gebeld naar de aannemer, zodat die zelf de werken kon uitleggen. We zijn al veel meer gerustgesteld nu... Al die informatie was ook aan de syndicus en onze huisbaas gegeven, maar ik veronderstel dat deze niet technisch onderlegd genoeg zijn om het deftig door te vertellen aan iemand anders.
Het blijkt helemaal niet over steunmuren te gaan, en ook al niet over de muren onder ons appartement, maar onder ons terras.
Gelukkig maar...
wo 10 feb 2010, 14:09
gilbert
Ik begrijp sommige mensen toch niet zenne, eerst kabaal en miserie over vocht in de kelder en als ze het oplossen zitten dreigen met "als het mij niet aanstaat kunnen ze terugdraaien"....
Ik denk dat er zeker en vast beter kon gecomuniceerd worden maar dat je de last niet in verhouding ziet. De aannemer niet niet in je appartement zijn, enkel in je kelder die toch leeg staat omwille van het vocht. Zo een groot probleem kan da toch ni zijn...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen