Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do 09 sep 2010, 20:08

Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 airco koppelen aan BV unit? 
Auteur Bericht

Bericht airco koppelen aan BV unit?
Hallo

Is het mogelijk een airco te koppelen aan een balansventilatiesysteem? Het is dus de bedoeling om in de zomer de lucht eerst via een AIRCO unit te laten gaan zodat die een paar graden afkoelt voordat de BV unit de lucht het huis inblaast.

Het is niet de bedoeling om het effect van een volwaardig airco systeem te bekomen, maar een paar graadjes afkoeling in de zomer zou toch mooi zijn. Ik weet dat je ook koeling kan bekomen door een BWW of AWW, maar ik ben niet helemaal overtuigd door deze systemen(gelieve deze dus buiten beschouwing te laten)

Is dit mogelijk?

mvg

Thomas

zo 07 feb 2010, 09:52
Profiel
Moderator

Bericht Re: airco koppelen aan BV unit?
Hangt ervan af wanneer de unit in by-pass schakelt...

zo 07 feb 2010, 12:08
Profiel WWW

Stella52 schreef:
Hallo

Is het mogelijk een airco te koppelen aan een balansventilatiesysteem? Het is dus de bedoeling om in de zomer de lucht eerst via een AIRCO unit te laten gaan zodat die een paar graden afkoelt voordat de BV unit de lucht het huis inblaast.

Het is niet de bedoeling om het effect van een volwaardig airco systeem te bekomen, maar een paar graadjes afkoeling in de zomer zou toch mooi zijn. Ik weet dat je ook koeling kan bekomen door een BWW of AWW, maar ik ben niet helemaal overtuigd door deze systemen(gelieve deze dus buiten beschouwing te laten)

Is dit mogelijk?

mvg

Stork heeft dit zelfs als optie op hun ventilatie unit. verwacht wel geen wonderen hiervan, slechts enkele kw koelvermogen.

zo 07 feb 2010, 20:26
Profiel

de reden hiervoor is dat BV maar een heel klein debiet heeft

maar waarom AIRCO nodig in een deftig gebouwd huis MET BV ???

ma 08 feb 2010, 12:04
Profiel WWW

stefan schreef:

In een goed tot uitzonderlijk goed geïsoleerde woning kan je het inderdaad heel goed koel houden binnen in de zomer, ook tijdens een hittegolf.

In de praktijk staat de schuifdeur dan meer open dan dicht, hetzelfde met deuren/poorten die hier en daar meer open staan dan dicht.

Meestal heb je dan ook van die te warme nachten en eenmaal de warmte binnen in zo een overdreven geïsoleerde woning maakt de zaak alleen nog erger.

PS. Ik heb dit probleem niet wegens juist gepast voldoen aan actuele verplichte normen + veel beton + dakoversteek.

Waarschijnlijk is K40/E80 in uw ogen niet deftig?

ma 08 feb 2010, 12:40
Profiel

stefan schreef:

ja normaal gaan we het niet nodig hebben (we gaan ook rolluiken zetten dus het zou toch vrij koel moeten blijven in de zomer) Maar ik ga voor de redenering 'better safe then sorry' Ik ga waarschijnlijk een gewone BV unit van stork installeren en dan kan er achteraf eventueel nog een airco opgehangen worden als de temperatuur in de woning toch te hoog wordt in de zomer.

Thomas

ma 08 feb 2010, 13:10
Profiel

Hou de 2 systemen gescheiden zou ik zeggen...

ma 08 feb 2010, 22:31
Profiel

Akkerstraat3 schreef:

is hier een reden voor? Ik zie niet echt het nut in van 2 volledige buizenstelsels in m'n huis te hangen als het met 1 ook gaat...

Thomas

di 09 feb 2010, 08:22
Profiel

Stella52 schreef:
Akkerstraat3 schreef:

is hier een reden voor? Ik zie niet echt het nut in van 2 volledige buizenstelsels in m'n huis te hangen als het met 1 ook gaat...

voor een airco installatie gebruik je normaal geen dikke buizen zoals ventilatie, maar plaats je binnen units in de ruimtes waar airco nodig is; en die zijn met dunne buizen verbonden met een buiten unit.

zoals eerder gezegd, zijn de ventilatie debieten veel te laag om koelvermogen van echt airco te verwachten...(bijna nutteloos dus)

di 09 feb 2010, 09:19
Profiel

mmm

dus een balansventilatie plaatsen is ook nutteloos, want het warmt eigenlijk de binnenkomende lucht op
maar ook eigenlijk niet veel en het debiet is toch laag ...

ik zou het nooit al met voorbedachte rade kopen, maar als ik zou merken dat het moeilijk is om mijn
LEW verbouwing koel te houden, dan zou ik het wel overwegen als die nood naar boven komt

bij mijn systeem gaat dit nu niet echt lukken, maar je zou de koeling alleen kunnen laten plaats vinden in de pulsie buizen die naar de slaapkamers vertrekken

in elk geval mag de koeling van de lucht zeker niet te sterk zijn, omdat je dan met condensatieproblemen gaat zitten

tenzij de koeling gebeurt voor het toestel, dan kan de afvoer van het toestel dat wel aan

grtz
Olaf

di 09 feb 2010, 09:48
Profiel WWW

Kris77 schreef:
voor een airco installatie gebruik je normaal geen dikke buizen zoals ventilatie, maar plaats je binnen units in de ruimtes waar airco nodig is; en die zijn met dunne buizen verbonden met een buiten unit.

zoals eerder gezegd, zijn de ventilatie debieten veel te laag om koelvermogen van echt airco te verwachten...(bijna nutteloos dus)

Je spreekt dan over een split unit per ruimte, maar als je een volledig gebouw wil koelen gebruik je toch zeker wel je ventilatiebuizen. Voor de rest een koelgroep aangesloten op een koelbatterij in de luchtgroep.

Alleen, als je die buizen gedimensioneerd hebt op je hygienische ventilatie, is je koelcapaciteit vrij klein. Als je enkel topkoeling van een paar graden verschil nodig hebt, zou het misschien nog wel lukken.
Valt wel te berekenen.

Geert

di 09 feb 2010, 10:16
Profiel WWW

stonebiker schreef:
stefan schreef:

...

Waarschijnlijk is K40/E80 in uw ogen niet deftig?

je weet toch zelf ook dat dit net "met de hakken over de sloot is" volgens de meest recente wetgeving ?

di 09 feb 2010, 13:29
Profiel WWW

Stella52 schreef:
Akkerstraat3 schreef:

Omdat die toestellenniet gemaakt zijn om op buitencondities te werken.

Natuurlijk gaat het, maar het zal de levensduur aanzienlijk verminderen.

Als je de systemen gescheiden houdt, dan zet je als het buiten warmer is dan binnen, de ventilatie af. Dan moet er airco een klein verschil aan warmte winst wegkoelen, nl. de warmte winsten.

Als jij het binnen te warm hebt wanneer de systemen aan alkaar gekoppeld zijn, dan gaat je airco altijd warme buitenlucht aanzuigen en moet die dus van +- 30°C naar 20°C gaan ---> dat gaat u een heel pak meer aan electriciteit kosten + de slijtage aan uw systeem (zeer veel op vollast draaien)

Bovendien moeten de systemen altijd gelijktijdig werken, anders werken ze elkaar tegen (als de ventilatie op staat, en de airco af, dan moet de ventilatie veel meer druk leveren (risico dat je uw debieten niet gaat halen)

Bovendien zijn de debieten van een airco vele malen groter dan die van woningventilatie,
(bvb woningventilatie 300m³/h
bvb airco 2000m³/h (of veel meer) indien het gaat om 1 grote binnenunit (als je het toch centraal wil houden))
waardoor uw ventilatieverliezen ook gaan toenemen (je ventileert namelijk 2000m³/h ipv 300m³

je zou de airco kunnen aftoeren, maar dan is het debiet te klein voor het gevraagde koelvermogen.

just my 2 cents

di 09 feb 2010, 19:35
Profiel

maar is het niet de bedoeling dat een BV toestel altijd aanstaat? want als je het in de zomer moet afzetten zit je toch ongezonde lucht in te ademen?

en hoe komt het eigenlijk dat een BV met warmtewisselaar alleen in de 'positieve' richting werkt. Het kan dus alleen de aangezogen buitenlucht opwarmen met de warmere lucht die uitgeblazen wordt. Waarom kan hij de aangezogen lucht niet afkoelen als het binnen kouder is dan buiten?

Thomas

di 09 feb 2010, 21:34
Profiel

Juppiter schreef:
mmm

dus een balansventilatie plaatsen is ook nutteloos, want het warmt eigenlijk de binnenkomende lucht op
maar ook eigenlijk niet veel en het debiet is toch laag ...

neen: is het buiten warmer dan binnen, dan zal de BV de lucht die ingeblazen wordt koelen.
BV heeft als effect dat temperatuur inkomende lucht altijd in de richting van de binnentemperatuur gaat.

Walter

di 09 feb 2010, 21:41
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende