Te lenen bedrag 220000€ Quotiteit: 85% Periode 25j
VAST 4,10% (mensualiteit 1167€) VARIABEL 1/1/1 2,3% (mensualiteit worst case 1201€)
Verschil na aflossing totaal betaalde interesten is 7000€ in het voordeel vast tov worst case variabel.
Nu weet ik goed dat de referte A historisch laag staat en als je het gemiddelde van de laatste 5 jaar neemt stond die referte A rond de 3%, dus dat is worst case. Als de referte A op 2.5% staat is dat gelijk aan de vaste rentevoet.
Wat zouden jullie nemen? Voordeel variabel is dat je natuurlijk makkelijk kan veranderen (tov vast = vast dus bij verandering herbeleggingskosten). Toekomst kijken maar het verschil is niet zo hoog (7000€= 23,3€ per maand) tussen beiden om het risico niet te nemen?
Ik weet het niet goed.
Beste,
Dit is echt een lage rente ... bij welke bank heeft u deze bekomen ? Ik heb momenteel een voorstel van immotheker & Dexia aan 4,5% (155.000 euro 70% quotiteit, 25 jaar) ....
Moet zeker beter kunnen, wij kregen vorige week 4.1% vast 25 jaar quotiteit 100% voor 165000 bij ING. Zie enkele posts hoger
ma 08 maart 2010, 20:31
beester
Re: ! Uw rentevoet! : Deel II
DC2 schreef:
leovinci81 schreef:
beester schreef:
Wat zouden jullie doen:
ING voorstel:
Te lenen bedrag 220000€ Quotiteit: 85% Periode 25j
VAST 4,10% (mensualiteit 1167€) VARIABEL 1/1/1 2,3% (mensualiteit worst case 1201€)
Verschil na aflossing totaal betaalde interesten is 7000€ in het voordeel vast tov worst case variabel.
Nu weet ik goed dat de referte A historisch laag staat en als je het gemiddelde van de laatste 5 jaar neemt stond die referte A rond de 3%, dus dat is worst case. Als de referte A op 2.5% staat is dat gelijk aan de vaste rentevoet.
Wat zouden jullie nemen? Voordeel variabel is dat je natuurlijk makkelijk kan veranderen (tov vast = vast dus bij verandering herbeleggingskosten). Toekomst kijken maar het verschil is niet zo hoog (7000€= 23,3€ per maand) tussen beiden om het risico niet te nemen?
Ik weet het niet goed.
Beste,
Dit is echt een lage rente ... bij welke bank heeft u deze bekomen ? Ik heb momenteel een voorstel van immotheker & Dexia aan 4,5% (155.000 euro 70% quotiteit, 25 jaar) ....
Moet zeker beter kunnen, wij kregen vorige week 4.1% vast 25 jaar quotiteit 100% voor 165000 bij ING. Zie enkele posts hoger
Idd. We zijn trouwens met ons ING voorstel naar mijn thuisbank terug gegaan (die ook duidelijk hadden aangegeven dat ze zich als bank defensief opstelden en dus altijd graag een tegenvoorstel doen).
Dexia voorstel:
220000€ Q85% 25J Vast 4,19% (mensualiteit 1174€)
Op eerste zicht niet zo goed als het voorstel ING... maar de SSV is stukken goedkoper (schilt 3700€), geen brandverzekering te nemen bij de bank en ze laten de dossierkosten (300€) vallen. Samen komt dit op het einde van de rit 4000€ goedkoper uit dan ING ook al is de rentevoet iets hoger.
Morgen terug naar ING.
ma 08 maart 2010, 22:31
bman
via kennis te weten gekomen dat ing tot 4.05 max kan dalen
-op vaste rentevoet
di 09 maart 2010, 18:39
earphone
op 25 jaar dan?
di 09 maart 2010, 18:49
leovinci81
amai !! dit moet zeker omlaag Bedankt voor jullie feedback !!
Heb nog eens een vraagje, stel dat je met enkele mensen samen naar een bank zou stappen, zouden ze dan nog lager kunnen gaan ...?
Mocht iemand interesse hebben om dit te proberen en uit de regio Limburg / Vlaams brabant is ... laat maar weten ...
ik zou volgende willen lenen:
155.000 euro (quotiteit 70%) 25 jaar Vaste rente
di 09 maart 2010, 19:37
erq
bman schreef:
-op vaste rentevoet
vorige week telefoon gehad van ING met de aanbieding voor 3.90% vast op 20j...
wo 10 maart 2010, 08:48
DC2
erq schreef:
bman schreef:
-op vaste rentevoet
vorige week telefoon gehad van ING met de aanbieding voor 3.90% vast op 20j...
hangt ook van quotiteit af. Fortis geeft ons nu ook 4.1 vast (100%quo/25j), maar bij ING was de SSV bijna 4duizend euro duurder. Die van mij en mijn vriendin opgeteld.
wo 10 maart 2010, 12:33
lisafraters
Amai en ikke maar denken dat ik goed bezig was..
Wat ik momenteel heb bij Fintro: Lening €155000 (Quot 90%) Jaarlijkse variabele 2.51% (maximaal verdubbelen) SSV 100% €1766.59 (eenmalige premie) Brandverz €123.76 (jaarlijkse premie) Geen dossierkosten
Wat vinden jullie hiervan? Ik zeg het, ik wou bijna gaan tekenen denk ik, tot iemand sprak over dit forum. Als ik jullie allemaal bezig hoor over 2.30% en een vaste van 4.1% of zelfs 3.9% begin ik toch te twijfelen..
En echt waar.. Wat is nu eigenlijk het beste?? vast of variabel??? Ik word bij stiepelzot!!!
wo 10 maart 2010, 15:31
VVS
Ik zou al eens langsgaan bij ING, die zullen u een mooie vast geven, want zij doen hun best momenteel (althans voorlopig toch, kan plots gedaan zijn).
Mijn voorkeur gaat uit naar een vaste die zo dicht mogelijk bij de 4% ligt. Variabele formules aan de rentevoeten die ik hier zie passeren kunnen hier niet aan tippen, want te duur.
lisafraters schreef:
Amai en ikke maar denken dat ik goed bezig was..
Wat ik momenteel heb bij Fintro: Lening €155000 (Quot 90%) Jaarlijkse variabele 2.51% (maximaal verdubbelen) SSV 100% €1766.59 (eenmalige premie) Brandverz €123.76 (jaarlijkse premie) Geen dossierkosten
Wat vinden jullie hiervan? Ik zeg het, ik wou bijna gaan tekenen denk ik, tot iemand sprak over dit forum. Als ik jullie allemaal bezig hoor over 2.30% en een vaste van 4.1% of zelfs 3.9% begin ik toch te twijfelen..
En echt waar.. Wat is nu eigenlijk het beste?? vast of variabel??? Ik word bij stiepelzot!!!
wo 10 maart 2010, 15:34
Emu
ING doet zeker zijn best ALS je met een 2 verdienenrskoppel bent (waarvan minstens 1 persoon jonger dan 30 jaar) en ALS je samen meer dan 3.000 euro netto inkomen hebt per maand. Toen ik daar kwam als aleenstaande, kreeg ik variabel 3.20% op 20 jaar. Terwijl ik meer dan de totale kostprijs + belastingen van mijn appartement als spaargeld had.
Wie heeft nu het minste risico, een 2 verdienerskoppel, of iemand die al het geld al heeft maar puur gaat lenen omwille van de belastingsaftrek. Er is namelijk geen risico dat de lening niet kan worden betaald, geen risico dat koppel uit elkaar gaat, en ga zo maar door...
Ik vond dat echt te bizar voor woorden, maarja, als ze niet makkelijk geld willen verdienen, aan mijn vrijwel risicoloze lening, dan laten ze het maar! Een andere bank zal er blij mee zijn, want op zo een lening wordt echt wel veel verdient, wat men ook mogen beweren. De bank heeft gemiddeld een brutomarge van 25-30% als ze u een "bodemtarief" aanbieden momenteel. Het nemen van bijkomende verzekeringen en openen van rekening enzo geeft enkel nog maar meer winst...
Ik zou willen dat ik zelf leningen kon afsluiten, ik was rijk binnen no-time. Vooral nu zijn het gouden jaren voor banken om dat gebied. Let op mijn woorden, binnenkort als de rentevoeten wat hoger staan en iedereen zijn variabele omhoog ziet schieten, gaan de banken weer een paar gouden jaren tegemoed. Ik raad zoiezo iedereen aan zeker geen variabele te nemen als de rentevoet hoger ligt dan 2.5%.
wo 10 maart 2010, 16:33
DC2
Vast of variabel moet je voor jezelf uit maken. Als mijn variabele van 2.3 naar zijn worst case gaat, ben ik 30 euro per maand meer aan het betalen dan de vaste van 4.1. Ik kies dus voor de variabele, zonder twijfelen.
wo 10 maart 2010, 21:10
bossie195
dag allerbeste mensen ikzelf zit met een dillema'tje. en mss dat jullie mij wel raad kunnen geven. Op fortis ging ik een hyp krediet vragen: 30j : 5.05% na belofte van heel scherp tarief te maken aangezien mijn moeder 'dikke' klant is bij deze bank Op LBK ging ik dag erna ook vragen: 30j : 4.44% schuldsaldo helft goedkoper als Fortis!!!!!!!!!! Hiermee naar mijn eigen bank geweest: 30j : 4.49% schuldsaldo ongeveer idem lbk Nu stelde mijn bankdirecteur mij voor 1/1/1 met een beginnende rentevoet van 2.45% dus zou max kunnen stijgen naar 4.90% dit wil zeggen: - het eerste jaar betaal ik zowiezo 160.25 euro per maand minder dan de vaste rentevoet van 4.44% = 1923 Euro voor t eerste jaar - als de rentevoet t tweede jaar met 1% omhoog gaat. T maximum dus,betaal ik nog 82.71 per maand minder. 992 euro voor t tweede jaar - als in t slechtste geval de rentevoet weer stijgt met de het max. van 1% betaal ik nog 2 euro minder dus nog slecht 24 euro - dus als t echt hopeloos word en de rentevoet erna nog 0.45 stijgt voor mezelf ( want ik begin aan 2.45 en kan dus max ook 2.45 stijgen) betaal ik dus 30 euro per maand meer
ik zou dus 8 jaar en 2 maanden op t max van die rentevoet moeten blijven staan en dus die 30 euro per maand moeten meer betalen. en dan sta ik terug op nul. Dus met ander woorden vanaf dan zou ik terug verlies beginnen te maken. In de veronderstelling dus da ik echt wel het allerslechtste scenario heb en de rentevoet nu omhoog gaat en nooit meer onder die 4.90% zou komen erna.
een hele boterham ik weet t maar suggesties? ervaringen?
thanks
wo 10 maart 2010, 22:38
pthomass
bossie195 schreef:
dag allerbeste mensen ikzelf zit met een dillema'tje. en mss dat jullie mij wel raad kunnen geven. Op fortis ging ik een hyp krediet vragen: 30j : 5.05% na belofte van heel scherp tarief te maken aangezien mijn moeder 'dikke' klant is bij deze bank Op LBK ging ik dag erna ook vragen: 30j : 4.44% schuldsaldo helft goedkoper als Fortis!!!!!!!!!! Hiermee naar mijn eigen bank geweest: 30j : 4.49% schuldsaldo ongeveer idem lbk Nu stelde mijn bankdirecteur mij voor 1/1/1 met een beginnende rentevoet van 2.45% dus zou max kunnen stijgen naar 4.90% dit wil zeggen: - het eerste jaar betaal ik zowiezo 160.25 euro per maand minder dan de vaste rentevoet van 4.44% = 1923 Euro voor t eerste jaar - als de rentevoet t tweede jaar met 1% omhoog gaat. T maximum dus,betaal ik nog 82.71 per maand minder. 992 euro voor t tweede jaar - als in t slechtste geval de rentevoet weer stijgt met de het max. van 1% betaal ik nog 2 euro minder dus nog slecht 24 euro - dus als t echt hopeloos word en de rentevoet erna nog 0.45 stijgt voor mezelf ( want ik begin aan 2.45 en kan dus max ook 2.45 stijgen) betaal ik dus 30 euro per maand meer
ik zou dus 8 jaar en 2 maanden op t max van die rentevoet moeten blijven staan en dus die 30 euro per maand moeten meer betalen. en dan sta ik terug op nul. Dus met ander woorden vanaf dan zou ik terug verlies beginnen te maken. In de veronderstelling dus da ik echt wel het allerslechtste scenario heb en de rentevoet nu omhoog gaat en nooit meer onder die 4.90% zou komen erna.
thanks
het is inderdaad een hele boterham, maar je hebt wel een analyse gemaakt die maar weinig mensen maken.
Je zegt dat je bij LBK bent gegaan en die gingen naar 4,44%. Je eigen bank (Fortis) komt dan tegemoet tot 4,49%. Uit de vorige paar posts kan je afleiden dat ING momenteel ook goed biedt. Probeer daar ook eens langs te gaan voor de vaste. Vraag ineens ook de 1/1/1. Dan pas kan je beter gaan vergelijken.
Succes en geef je bevindingen hier weer
_________________ LEF is het enkelvoud van leven
wo 10 maart 2010, 23:10
duvelke
Wanneer je de vergelijking maakt tussen Fortis en Landbouwkrediet is voor mij de keuze snel gemaakt : Ik was vroeger ook bij Fortis (nu nog voor een klein lopend kredietje), maar wanneer je volgende zaken bekijkt, dan merk je dadelijk het verschil 1. kostprijs van de rekening : bij Landbouwkrediet betaal ik 0 euro per jaar (wel intekenen op Fidelio), bij Fortis is dit 52€ per jaar voor een zichtrekening 2. de service die mijn kantoor van Landbouwkrediet mij biedt is optimaal : hij is bijna constant bereikbaar via zijn groene GSM, ja ook 's avonds tot 20 uur! 3. Wat voor jou de jaarlijks aanpasbare betreft : Landbouwkrediet biedt deze ook aan, zij het slechts op 25 jaar en niet op 30 jaar. 4. Heb je al eens nagedacht over de formule 3/3/3 -2/+2. Je leest het goed : de stijging is maximum 2% ipv een verdubbeling. Ook de tarieven zijn zeer concurrentieel.
Toch eens navragen, zou ik denken
Duvelke
pthomass schreef:
bossie195 schreef:
dag allerbeste Op fortis ging ik een hyp krediet vragen: 30j : 5.05% na belofte van heel scherp tarief te maken aangezien mijn moeder 'dikke' klant is bij deze bank Op LBK ging ik dag erna ook vragen: 30j : 4.44% schuldsaldo helft goedkoper als Fortis!!!!!!!!!! Hiermee naar mijn eigen bank geweest: 30j : 4.49% schuldsaldo ongeveer idem lbk Nu stelde mijn bankdirecteur mij voor 1/1/1 met een beginnende rentevoet van 2.45% dus zou max kunnen stijgen naar 4.90% dit wil zeggen: - het eerste jaar betaal ik zowiezo 160.25 euro per maand minder dan de vaste rentevoet van 4.44% = 1923 Euro voor t eerste jaar - als de rentevoet t tweede jaar met 1% omhoog gaat. T maximum dus,betaal ik nog 82.71 per maand minder. 992 euro voor t tweede jaar - als in t slechtste geval de rentevoet weer stijgt met de het max. van 1% betaal ik nog 2 euro minder dus nog slecht 24 euro - dus als t echt hopeloos word en de rentevoet erna nog 0.45 stijgt voor mezelf ( want ik begin aan 2.45 en kan dus max ook 2.45 stijgen) betaal ik dus 30 euro per maand meer
thanks
het is inderdaad een hele boterham, maar je hebt wel een analyse gemaakt die maar weinig mensen maken.
Je zegt dat je bij LBK bent gegaan en die gingen naar 4,44%. Je eigen bank (Fortis) komt dan tegemoet tot 4,49%. Uit de vorige paar posts kan je afleiden dat ING momenteel ook goed biedt. Probeer daar ook eens langs te gaan voor de vaste. Vraag ineens ook de 1/1/1. Dan pas kan je beter gaan vergelijken.
Succes en geef je bevindingen hier weer
do 11 maart 2010, 09:39
vekemansg
Beste forumleden,
Hierbij het resultaat van mijn rondje bankshoppen. Te lenen bedrag: € 250.000 Quotiteit: 100% Looptijd: 30 jaar
Eerst bij KBC langsgeweest (onze thuisbank), volgend voorstel gekregen: variabel 1/1/1 +3/-3: 2,80% vast: 5,52 % Ik vies gezind want dit vond ik toch maar heel magertjes
Daarna ING: vast 4,45% variabel: 2,65
Fortis: vast: 4,65 variable 2,61 Ook een zeer interessante accordeonformule gehoord!
De voorstellen van ING en Fortis leken er al wat meer op! Ik ben de volgende dag terug naar KBC geweest en ze hen voorgelegd. Resultaat: Bij KBC zakken ze meer dan 1% op hun vast tarief! Concreet: vast: 4,40% variabel: 2,29% !!!
Ik blij Heb vandaag dan ook getekend voor de variabele rentevoet van 2,29!
Gebruikers op dit forum: Basmeg, svendc en 13 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen