houten poort zelf maken?

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

houten poort zelf maken?

vermits ik blijkbaar nergens een geschikte poort vind om mijn carport dicht te maken denk ik er aan om deze zelf te maken. (moet 2m hoog zijn 2m80 breed en naar buiten opendraaien).

iemand tip en trics voor hier aan te beginnen?

zelf had ik gedacht om te werken met van die massiefplanken (145mmx28mm) met tand en groef. planken rechtstaand gebruiken en dan langs de achterkant te verstevigen.

vraagjes:

1. moet ik houtlijm gebruiken tussen de tand en groef? of net niet? (kwestie van werking van het hout en zo met de jaren)

2. als ik kijk naar foto's van poorten dan zie ik dat er aan de achterkant voor de versteving van de poorten meestal gewerkt wordt met een houten 'Z', dus 1 plank boven, 1 onder en 1 schuin tussen de twee. waarom deze werkwijze? vermits ik zou werken met 3 hengen per poortdeel van elk 100cm breed zou ik eerder geneigd zijn te werken met 3 gewone planken aan de achterzijde (boven, midden, onder) en dit telkens ter hoogte van de heng. of heeft die schuine plan een bijzondere meerwaarde? moet je rekening houden met een bepaalde dikte en breedte van plank voor deze planken? (zelf dacht ik aan planken van 35x145mm).

3. Sluiting van de poort zou ik doen met zo'n oplegslot met cilinder, maar kan je met zo'n slot de poort zowel langs binnen als langs buiten openen?

hartelijk dank!

8Reacties

afbeelding van Saurus

Geregistreerd 14-08-2007

964 berichten

Re: houten poort zelf maken?#01

Je moet sowieso driehoeken vormen, want een rechthoek is niet vormvast: je poort zal al gauw gaan afhangen.

Dus ofwel een schuine plank achteraan, ofwel een volle plaat, ofwel trekkabels.

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: houten poort zelf maken?#02

ok, thanks. dus zeker met een schuine plank werken achteraan.

iemand enig idee voor de andere vragen?

bijkomende vraag:

stel dat ik nu exact 2m80 vrije ruimte heb tussen mijn 2 palen, hoe groot moet mijn poort dan juist zijn? (max, hoeveel mm speling moet ik voorzien tussen de paal en de poort langs beide kanten, en hoeveel mm speling moet er zijn in het midden van de poort, dus tussen de 2 poortdelen).

afbeelding van Juppiter

Geregistreerd 13-03-2006

3149 berichten

Re: houten poort zelf maken?#03

ik heb een zware gesloten poort gemaakt van 1m60 ongeveer

in een opening van 1m80 (tussen 2 muren)

2 bankirai palen in de muur gevezen (9cm)

poort is 1m56 geworden (ik kon toch met de palen spelen en de muur staat niet volledig loodrecht)

balken van 6*18 in rechthoek gemaakt (hoeken uitzagen, vijzen en lijmen - haaksheid controleren)

tussenin 3 balkjes van 3*18 (horizontaal) - uitzagen en uitbeitelen in het hoofdkader zodat de balkjes er niet uitsteken

schuine balk van 3*18 van ene hoek (scharnierhoek = benedenkant) naar andere hoek (slotkant = bovenkant)

b-clad plaat langs beide kanten (9mm dik) - 1 kant zetten (scharnierkant - andere kant na plaatsing poort)

poort is nog geen mm bewogen

werkt met gewoon slot/klink (uitfrezen/boren) - controleer lengte van de pen van de klink + sleutellengte

poort is 6c m 2 * 9mm dik

breedte 1m56

hoogte 2m40 (weet niet zeker meer)

grtz

Olaf

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: houten poort zelf maken?#04

Juppiter wrote:

poort is 1m56 geworden (ik kon toch met de palen spelen en de muur staat niet volledig loodrecht)

balken van 6*18 in rechthoek gemaakt (hoeken uitzagen, vijzen en lijmen - haaksheid controleren)

tussenin 3 balkjes van 3*18 (horizontaal) - uitzagen en uitbeitelen in het hoofdkader zodat de balkjes er niet uitsteken

schuine balk van 3*18 van ene hoek (scharnierhoek = benedenkant) naar andere hoek (slotkant = bovenkant)

b-clad plaat langs beide kanten (9mm dik) - 1 kant zetten (scharnierkant - andere kant na plaatsing poort)

werkt met gewoon slot/klink (uitfrezen/boren) - controleer lengte van de pen van de klink + sleutellengte

breedte 1m56

grtz

Olaf

toevallig geen foto's van?

afbeelding van Juppiter

Geregistreerd 13-03-2006

3149 berichten

Re: houten poort zelf maken?#05

zal zien dat dit na het weekend lukt (vertrek op wknd vanavond)

foto's van tijdens het maken denk ik niet dat ik heb :-s

b-clad info

http://www.intplywood.nl/uploads/media/B-Clad.pdf

PS wou de poort eerst bekleden met eternit - maar dit had gewoonweg te zwaar geweest

de poort vang wel heel veel wind, maar dat zal je met alle volle poorten hebben natuurlijk ...

grtz

Olaf

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: houten poort zelf maken?#06

ok, geen probleem.

alvast bedankt !

afbeelding van Juppiter

Geregistreerd 13-03-2006

3149 berichten

Re: houten poort zelf maken?#07

foto vlug 's morgens genomen met de gsm

hopelijk voldoet het een beetje

ik denk dat ik binnenkort wel beetje zal moeten bijregelen

want ik merk dat ze toch iets gezakt is

(de palen staan met hoekijzers in de poutrel vast - die bouten terug wat aandraaien)

als je de constructie lichter kan maken, dan zou ik het zeker aanraden

kijk ook even na hoe je kan vermijden dat de poort kan doorzwaaien (stoplijst), bij ons is dit door 2 metalen plaatjes op de balk langs de slotkant

grtz

Olaf

afbeelding van fuzzface

Geregistreerd 22-03-2009

188 berichten

Re: houten poort zelf maken?#08

Juppiter wrote:

breedte 1m56

grtz

Olaf

Sorry dat ik me effe moei, maar die B-Clad platen zouden mij misschien ook van pas kunnen komen bij het maken van mn tuinpoort -en deur. Ik vind op het net nergens prijzen, kan jij me misschien een idee geven?

Merci!