• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Houten tuinpoort zelf maken

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Hallo iedereen,

Ik zou graag een houten tuinpoort zelf maken zoals structuur op de foto in bijlage, maar dan met nog een derde horizontale lat in het midden( dus één boven, één in het midden, één onder).

poort_structuur.jpg

Ik ga één vleugel van 2m maken en één vleugel van 1 m maken (totale breedte 3 m). Beide zijn ze 2 m hoog.
Iemand hier ervaring mee in welke hout ik het frame best maak en in welke dikte en breedte ik de latten best neem om toch stabiel te zijn over die lengte?
De afwerking doe ik dan met horizontale latten van misschien Thermowoo of planchetten, of ... (nog te bepalen). :)
Bedankt alvast,
 

Bijlagen

  • poort_structuur.jpg
    poort_structuur.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 7

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
De houtsoort  en de ditke en breedte hiervan hebben weinig te maken met de stabiliteit van een poort. Belangrijkste element om die poort niet te laten doorhangen over die lengte is die Z- vorm . Deze verhindert het doorhangen en brengt de krachten over naar de scharnierpunten. 

Wil je 3 horizontale latten ? Dan zal je elke horizontale met een diagonaal moeten overbrengen naar de volgende horizontale.

Hier poorten in green, padouk, ipe, in verschillende secties van latten en balken. MAAR steeds is de poort uit één en dezelfde  houtsoort gemaakt. Nooit gemixed met verschillende soorten want dat kan problemen geven in verschillende uitzettingscooefficienten.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Bedankt voor de feedback.

Is het van belang om gewoon de horizontale delen te verbinden met elkaar? Of is het ook van belang hoe dit gebeurt? Ik bedoel mag dit van rechtsboven naar links onder, of ook van links boven naar rechts onder?
Bedankt.

Mvg,
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Zeer belangrijk is de juiste Z te plaatsen ! 

Om het doorhangen te vermijden moet de diagonaal lopen van het bovenste hoekpunt naar het onderste punt. Het onderste punt van de diagonaal MOET ALTIJD staan tegen de kant waar de scharnieren komen !

Dus bij een Z staan de scharnieren (II ) links ... dus  IIZ    
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Bedankt voor de info.

Dus wat ik wil maken (één vleugel 2 m en één vleugel 1 m) zal er als volgt uitzien zoals in bijlage? Is dit correct? Denkt u dat de middenste horizontale nodig is of laat ik deze even goed achterwegen?

Bedankt voor de feedback.

 

mvg,
 

Bijlagen

  • capturep.png
    capturep.png
    10,2 KB · Weergaven: 0

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
correct 10 op 10

misschien wel rechte balkjes nemen !? 
biggrin.gif
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Gewoon, uit gezonde interesse,

 

Is er eigenlijk een reden waarom de diagonale balk beneden aan de scharnier moet vertrekken? Ik zou denken dat hout meer onderhevig is aan vervorming bij duwkrachten dan bij trekkrachten, dus de diagonale zou onder het gewicht van de poort een paar mm kunnen vervormen, waarbij hij onder trekkracht (als hij van boven vanaf de scharnier vertrekt) niet zou vervormen, en het kader dus stijver zou blijven, maar ik zie duidelijk iets veel belangrijkers over het hoofd, en ben dus eigenlijk gewoon benieuwd wat de achterliggende reden is waarom de diagonale beneden aan de scharnier moet vertrekken.

 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Keigezond 

Je gaat uit van duw - en trekkrachten die uitgevoerd worden in het horizontale vlak ( open en dicht van de poort) 

Je moet de krachten eigen aan de poort gaan counteren. Hangend aan de scharnieren heb je dus duidelijk de neerwaartse verticale kracht die inwerkt op de poort. ( zwaartekracht eigenlijk) 

De zwaartekracht werkt aan de scharnieren het minste in , aja daar is die vastgemaakt aan de paal/huis en wordt de zwaartekracht overgedragen op die paal door de scharnieren. Maar op het einde van die poortvleugel is die zwaartekracht P het grootse van allemaal en duwt/trekt die het hardst aan die vleugel zodat die vleugel scheef wil zakken. Met daar een diagonaal te steken ga je de kracht P verplaatsen naar het einde van die diagonaal en krijg je dus dat de P wordt omgezet naar een diagonale kracht D en D wordt opgevangen door het scharnier dat daar hangt en dan zo terug naar de paal.

Kort dus . Hopelijk volg je nog want ik ben fysicus. 

Vergelijk het met steunberen aan kerken of oude muren. 
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Bedankt voor de toelichting, en de bijhorende fysica :)

 

mvg,

 

Jonas
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Marburg zei:
Is er eigenlijk een reden waarom de diagonale balk beneden aan de scharnier moet vertrekken? Ik zou denken dat hout meer onderhevig is aan vervorming bij duwkrachten dan bij trekkrachten, dus de diagonale zou onder het gewicht van de poort een paar mm kunnen vervormen, waarbij hij onder trekkracht (als hij van boven vanaf de scharnier vertrekt) niet zou vervormen

Hout kan eigenlijk beter tegen duwkrachten dan tegen trekkrachten.
... en ben dus eigenlijk gewoon benieuwd wat de achterliggende reden is waarom de diagonale beneden aan de scharnier moet vertrekken.

Ander voordeel van zoveel mogelijk op druk te laten werken, is dat bepaalde verbindingen zich gaan "dichtdrukken" waardoor alles wat beter/langer haaks blijft in de loop der jaren.
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Nog een bijkomende vraag: hoe dik neem ik de palen best voor een poort met één vleugel van 2 m en één vleugel van 1 m?

En welk materiaal best?

Is padouk van 10 x 10 cm voldoende? Of niet echt?

 

Bedankt,

 

mvg,
 
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
336
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ik heb nog 2 padoeke palen van 15 op 15 in aanbieding.....

Staan wel in grond maar nooit de poort aangehangen. Was voorzien voor een poort van een 3m breed en 2 hoog. 

Maar nooit geplaatst enkel de palen

Ben van het leuvense moest je interesse hebben in de palen ofzo. Moeten niet de hoofdprijs kosten. 

 

 

Ellenenbram
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Welke prijs had je in gedachten?
 

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
9
Punten
18
Jonas 12 zei:
Nog een bijkomende vraag: hoe dik neem ik de palen best voor een poort met één vleugel van 2 m en één vleugel van 1 m?

En welk materiaal best?

Is padouk van 10 x 10 cm voldoende? Of niet echt?

 

Bedankt,

 

mvg,

 

Nog iemand die hierover zijn ervaring kan en wil delen? Binnen enkele dagen wens ik de palen te bestellen, maar ben er nog niet uit wat voldoende is qua dikte.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan