onderhoud cv ketel

afbeelding van lizard

Geregistreerd 13-11-2007

9 berichten

onderhoud cv ketel

Hallo , zou iemand mij kunen vertellen hoe lang een gemiddeld onderhoud van een cv ketel duurt en wat de kostprijs hiervan is . Alvast bedankt .

16Reacties

afbeelding van Lugosi

Geregistreerd 09-06-2006

279 berichten

Re: onderhoud cv ketel

Bij mij, stookolieketel, jaarlijks onderhoud + reinigen schouw: duurt ongeveer anderhalf uur. Vaste prijs: 167 euro.

afbeelding van Pigion

Geregistreerd 03-12-2007

586 berichten

De kosten van een onderhoudsbeurt is sterk afhankelijk van het type ketel en brandstof.

- Een beurt voor een conventionele, niet condenserende gasketel stelt niet veel voor. Als je de verbranding kan zien en deze is mooi blauw en geen problemen met starten/bijkomen, zou ik helemaal niets doen!!! Als de vlam lichtgevend is of gele punten, dan moet de ketel een servicebeurt hebben. De brander wordt dan schoongemaakt, gasdruk gemeten en waakvlam/beveiliging gecontroleerd. Het werk kan in 1 uur worden gedaan. Ik heb 20 jaar onze oude Buderus (57 kW) ketel gedaan, nooit een cent aan uitgegeven, nooit probleem gehad. Brander elke 4 jaar getrokken, was nooit vuil. Na 20 jaar was de waakvlam-brander aan vervanging toe. Ketel deze herfst vervangen door gebruikte Nefit HR 45.

- Een condenserende gasketel moet ca. eens in de 2 jaar een contrôle hebben. Kijk door het contôleglaasje, vlam moet blauw zijn tijdens bedrijf. Ook wordt de drukval over de brander + wissellaar gemeten. Dat geeft een indicatie over de vervuiling. Daarna werking testen. Alles is in 1 uur te doen. Indien de drukval boven een door de fabriek opgegeven waarde komt, moet de warmtewisselaar aan de rookgaszijde worden schoongemaakt. Dat werk kan behoorlijk wat tijd vragen. De (zelf) geinstalleerde gebruikte ketel, 9 jaar oud, was sterk vervuild. Het heeft me 4 uur gekost de Nefit HR 45 schoon te maken, veel steken, krabben, peuren met kleine schroevendraaier en een dunne spaak van een fiets, daarna uitblazen met compressor. Een "vakman" zal het niet sneller doen, doch in zo'n geval adviseren de ketel te vervangen. De ketel werkt nu als een tierelier, rookgastemperatuur 63 C bij een watertemp 58 uit, 40 retour.

- Algemeen: In veel gevallen wordt voor de service van de ketel een contract afgesloten. In dat contract zit soms ook garantie van goede werking over het stookseizoen. Bij storing dan geen voorrijkosten en geen uren.

De kosten van deze contracten zijn € 70 tot € 130 , afhankelijk van type ketel, ww voorziening en garantie. Als je voor de eerste keer komt kan het veel duurder zijn, zeker als de warmtewisselaar moet worden schonngemaakt.

Pigion

afbeelding van gregg

Geregistreerd 24-02-2007

350 berichten

Pigion heeft het min of meer bij het rechte eind, al wil ik hier en daar toch wat bijsturen...

- een conventionele gasketel MOET gereinigd en gekuist worden vanaf 2010 door een gehabiliteerd technieker. De wetgeving hieromtrent is volledig veranderd en een bewijs van onderhoud zul je moeten voorleggen aan de verzekering

- alle gasketels moeten pas om de 2 jaar gecontroleerd worden, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de plaats waarin ze gemonteerd zijn.

- de prijzen voor het onderhoud en controle van eender welke ketel (gas, mazout, kolen, hout,...) liggen officieel vast (vervangstukken en reparaties niet inbegrepen).

- mazoutketels hebben een jaarlijks verplicht nazicht nodig qua kuising, onderhoud, afregeling,...

afbeelding van lizard

Geregistreerd 13-11-2007

9 berichten

Dus het onderhoud ,dat jaarlijks gebeurd , van een Hr+ ketel kan gerust in een half uur of minder gebeuren ? Of gaat het hier dan over een installateur die snel geld wil verdienen .

afbeelding van gregg

Geregistreerd 24-02-2007

350 berichten

in principe kan het idd binnen een half uur gebeuren.

Men controleert (en reinigt indien nodig) de verbrandingskamer, de ontsteking, controle van de elektronica, de circulatiepomp, de sensoren...

Als de verbrandingskamer natuurlijk heel vuil is, zal het reinigen er van heel wat langer duren.

afbeelding van incognito

Geregistreerd 20-07-2006

89 berichten

Wat onderhoud betreft van gas is er spijtig genoeg zoals vele zaken een grijze zone.Gas is niet wettelijk verplecht,maar ...In vele huurcontracten staat dat je ieder jaar je installatie moet laten nakijken.

Als je dit niet zou doen kan de verhuurder alle kosten op u nalaten.Kom hier regelmatig schrijnende situaties tegen.

In brandpolissen staat eveneens een clausule dat je jaarlijks je installatie moet laten nakijken.

Als je in een flatgebouw woont met individuele verwarming is de kans groot dat er in de blokpolis ook een vermelding wordt gemaakt betreffende het jaarlijks onderhoud.

Zoals reeds gezegd zal de wetgeving veranderen, doch een aanvulling ,gas zal onderverdeeld worden in volgende groepen,gasketels,wandtoestellen,aangeblazen gasbranders en als laatste de grote vermogens.Dit wordt dan G1,G2 en G3.We zullen voor elke groep opleidingen moeten volgen wil je aan alles mogen werken.

De wetgeving van 1978 voor gasolie wordt eveneens aangepast.

Een belangrijk detail,sinds twee jaar is het onderhoud fiscaal aftrekbaar.U krijgt van het bedrijf een attest dat bij de belastingsaangifte moet bijgevoegd worden.

mvg

afbeelding van Pigion

Geregistreerd 03-12-2007

586 berichten

Prachtig al die nieuwe regels. Nog even en de Gilden uit de Middeleeuwen zijn terug. Ik heb een zware technische achtergrond, verdiep mij altijd in de onderhoudsinstructies, voorschriften etc. en voel mij volledig competent alle voorkomende werkzaamheden rond en in het huis te doen, incl. gas en electra. Soms zie ik vragen op dit forum... en dan denk ik, mensen waar begin je aan als je nul,nul kennis hebt. Veel kennis is gewoon te vinden door zoeken en LEZEN.

Pigion

afbeelding van Anonymous
Anonymous (niet gecontroleerd)

Geregistreerd 01-01-1970

17934 berichten

gregg wrote:
Pigion heeft het min of meer bij het rechte eind, al wil ik hier en daar toch wat bijsturen...

- een conventionele gasketel MOET gereinigd en gekuist worden vanaf 2010 door een gehabiliteerd technieker. De wetgeving hieromtrent is volledig veranderd en een bewijs van onderhoud zul je moeten voorleggen aan de verzekering

- alle gasketels moeten pas om de 2 jaar gecontroleerd worden, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de plaats waarin ze gemonteerd zijn.

- de prijzen voor het onderhoud en controle van eender welke ketel (gas, mazout, kolen, hout,...) liggen officieel vast (vervangstukken en reparaties niet inbegrepen).

- mazoutketels hebben een jaarlijks verplicht nazicht nodig qua kuising, onderhoud, afregeling,...

Niet enkel mazoutketels en schouw dienen jaarlijks nazicht te ondergaan. Alle installaties met vaste en vloeibare brandstoffen dus ook propaan - butaan - hout - kolen - pellets - ...

Onderhoud gasketels is momenteel niet wettelijk verplicht, kan echter wel verplicht zijn via brandverzekering of huurcontract

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22942 berichten

Tommeke wrote:
gregg wrote:

Niet enkel mazoutketels en schouw dienen jaarlijks nazicht te ondergaan. Alle installaties met vaste en vloeibare brandstoffen dus ook propaan - butaan - hout - kolen - pellets - ...

Onderhoud gasketels is momenteel niet wettelijk verplicht, kan echter wel verplicht zijn via brandverzekering of huurcontract

onderhoud gasketels : VERPLICHT vanaf 2008, pas op

afbeelding van incognito

Geregistreerd 20-07-2006

89 berichten

Spijtig genoeg niet vanaf 2008,zou eigenlijk niets liever hebben; Sad

Ben onlangs voor de zesde keer mijn branderattest gaan vernieuwen

Daar heeft men vertelt wat ik reeds schreef over de indeling van de verschillende groepen.De wetteksten liggen reeds klaar van november 2006,maar zijn door de bevoegde minister nog niet ondertekend.

Zeker niet met de problemen van de regeringsvorming .De cursussen moeten nog samengesteld worden en zolang de wetteksten niet in het Belgisch staatsblad zijn verschenen is er spijtig genoeg geen wet die zegt dat gas jaarlijks moet gereinigd worden.Zou persoonlijk niets liever hebben dat die wet er komt Wink

Nog een kleine raad,bespaar niet op je onderhoud , goed en goedkoop bestaat niet, nogmaals het is fiscaal aftrekbaar :!:

mvg

Pagina's