Warm water en regenwater

afbeelding van reeva

Geregistreerd 05-06-2007

169 berichten

Warm water en regenwater

Hellow,

Ik heb een vraag ivm de warm water voorziening voor onze nieuwbouw woning. Eventjes de situatie:

- We hebben 2 regenwater putten van 10000L zitten, en zouden dit regenwater graag zo optimaal mogelijk gebruiken..

- We zullen een verwarmingsketel hebben (vloerverwarming) met een intern warm water vat..

Hoe voorzien we best alles van warm-water, en waar mag wat gebruikt worden?

Mogen we regenwater gebruiken voor bv de douche en bad, en dit dus via het warm water vat van de verwarmingsketel? En voorzien we dan in de keuken een extra boiler om warm water te voorzien?

Of gebruiken we enkel regenwater voor de buitenkraantjes, de wachmachine e.d?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Thx!

13Reacties

afbeelding van betonmolen

Geregistreerd 12-11-2007

1058 berichten

Re: Warm water en regenwater

Officieel is het verboden om regenwater te gebruiken om warm sanitair water mee te maken.

Maar er zijn vele mensen die het doen.

Geen slecht idee. Met de hoge stijging van de belastingen op water de laatste, begint water toch wel duur te worden.

En als je het water verwarmt tot boven 60 graden en je zorgt eventueel voor een UV-behandling. (UV lamp die water bestraalt) , lijken mij de risicos beperkt

afbeelding van tk.

Geregistreerd 30-01-2009

596 berichten

Kan hier enkel aan toevoegen dat wij het regenwater zullen gebruiken voor alle toiletten behalve 1, en verder aan de wasmachines zowel leiding- als regenwater voorzien. Ook 2 buitenkraantjes op regenwater.

Douche, bad, vaatwas etc zou ik persoonlijk niet doen al is dit enkel gebaseerd op het 'gevoel'.

Houdt wel zeker ook rekening met de situatie waarin je regenwater 'op' is... en zie dat je dan nog steeds kan douche etc he!

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22945 berichten

reeva wrote:
Hellow,

Ik heb een vraag ivm de warm water voorziening voor onze nieuwbouw woning. Eventjes de situatie:

- We hebben 2 regenwater putten van 10000L zitten, en zouden dit regenwater graag zo optimaal mogelijk gebruiken..

- We zullen een verwarmingsketel hebben (vloerverwarming) met een intern warm water vat..

Hoe voorzien we best alles van warm-water, en waar mag wat gebruikt worden?

Mogen we regenwater gebruiken voor bv de douche en bad, en dit dus via het warm water vat van de verwarmingsketel? En voorzien we dan in de keuken een extra boiler om warm water te voorzien?

Of gebruiken we enkel regenwater voor de buitenkraantjes, de wachmachine e.d?

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Thx!

heb jij dan een dak van 400 m²? of hoe ga je de regenwaterputten vullen?

afbeelding van tumpke

Geregistreerd 20-05-2008

2077 berichten

Bij gebruik van regenwater moet er een juiste boiler gemonteerd worden , zoniet zal deze vlugger defect gaan .

De boilerfabrikant geeft geen garantie op gebruik van regenwater tenzij hij daarvoor geschikt is ...

Bij standaard combi-ketels is dit NIET het geval , dus sterk af te raden ...

afbeelding van Geut

Geregistreerd 11-03-2006

327 berichten

tumpke wrote:
Bij gebruik van regenwater moet er een juiste boiler gemonteerd worden , zoniet zal deze vlugger defect gaan .

De boilerfabrikant geeft geen garantie op gebruik van regenwater tenzij hij daarvoor geschikt is ...

Bij standaard combi-ketels is dit NIET het geval , dus sterk af te raden ...

Is het niet zo dat de garantie vervalt ifv. de hardheid ?

Regenwater is nogal zacht, wanneer goed gefilterd verwacht ik niet direct problemen.

Of zijn er nog andere factoren die de levensduur van een boiler beinvloeden ?

Wij zullen de voorziening maken om later de douche en het bad over te schakelen op regenwater, maar zolang de kindjes klein zijn blijft het pidpa.

Dieter

afbeelding van tumpke

Geregistreerd 20-05-2008

2077 berichten

Wanneer blijkt dat er regenwater gebruikt wordt zonder toestemming van de fabrikant zal ALTIJD de garantie vervallen ...

afbeelding van Geut

Geregistreerd 11-03-2006

327 berichten

tumpke wrote:
Wanneer blijkt dat er regenwater gebruikt wordt zonder toestemming van de fabrikant zal ALTIJD de garantie vervallen ...

Zou kunnen.

Maar hoe zie je dan dat er regenwater gebruikt is ?

Wat is er anders aan regenwater ? behalve dat het zachter is dan.

Uiteraard voldoende goed gefilterd.

Dieter

afbeelding van jandc

Geregistreerd 11-03-2006

8110 berichten

Geut wrote:
tumpke wrote:

Zou kunnen.

Maar hoe zie je dan dat er regenwater gebruikt is ?

Wat is er anders aan regenwater ? behalve dat het zachter is dan.

Uiteraard voldoende goed gefilterd.

Dieter

regenwater is zuurder

afbeelding van tumpke

Geregistreerd 20-05-2008

2077 berichten

Hoe zie je dat er regenwater gebruyikt wordt ???

Simpel , als technieker binnenkomt en hij de situatie bekijkt zal hij dit meteen doorhebben als hij de hoofdkraan van het water wil dichtdraaien ...

afbeelding van Geut

Geregistreerd 11-03-2006

327 berichten

Zuurder kan problemen geven bij geemaileerde (ofzo) boilers en alu. warmtewisselaars, daar kan ik inkomen.

Bij de RVS exemplaren zie ik dan weer geen probleem, zeker niet bij de 316 modellen.

Tja, dat die technieker dan langskomt, daar had ik dan weer niet aan gedacht :oops:

Dan zullen ze het wel snel doorhebben ja Lol

Ik zal toch het risico nemen, maar dan wel als de kinderen groter zijn.

Nu zitten ze nog iets te dikwijls met hun mondje door het water te ploegen.

Dieter

Pagina's