Aftekenen Potjes en sleuven??

Elektriciteit
13397 discussies 13397 berichten
afbeelding van gieleuh

Geregistreerd 18-10-2010

72 berichten

Aftekenen Potjes en sleuven??

Vandaag richting ruwbouw getrokken met de elektrische schema's. De bedoeling was om reeds alle sleuven en potjes te tekenen, toch is dit iets moeilijker uitgevallen dan ik dacht... Hieronder al mijn vragen dat ik ben tegengekomen..

- Hoe hoog zet je best een schakelaar?

- Hoe breed teken je een kabelgleuf tot de lichtschakelaar?

- Hoe krijg je alle schakelaars EVEN HOOG (zelfde afstand) uitgetekend op de muur? De ruwe chap ligt niet overal even gelijk, dus overal verschillende afstanden dan... Van waar meet je dan best? Plafond?

- Ik meen dat de volgende afmetingen toch correct zijn?

• Hoogte stopcontact min 15cm in gewone ruimte

• Hoogte stopcontact min 25cm in vochtige ruimtes

• Min. afstanden van de potjes van de muurhoeken 10cm

- Voor het zetten stopcontacten in een ruimte (Elke hoek een paar), mag je dan gewoon telkens terug over de vloer gaan met de kabels? Of een horizontale sleuf slijpen tot die plaats?

- Mag ik uitslijpen tot onder de zwarte folie? (Zie foto)

10Reacties

afbeelding van Jeroen VDP

Geregistreerd 27-10-2008

670 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#01

Als dit 2 potjes moeten voorstellen om 2 stopcontacten te plaatsen zou ik al beginnen met deze horizontaal te voorzien. Dus naast elkaar.

Als je reeds zoveel vragen hebt om nog maar af te tekenen hoop ik dat je alles correct voorziet. Eens bezetting en vloeren zijn geplaatst kan je niet meer terug.

Zelf elektriciteit leggen is niet zo moeilijk, maar een deftige uitleg (best op de werf) van envaren persoon kan veel ellende besparen.

afbeelding van danny62

Geregistreerd 17-05-2007

120 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#02

Als u zo weinig bouw ervaring hebt,neemt u toch best een elektricien die help met zelfplaatsing die gaat veel goedkoper zijn misschien

onherstelbare fouten te doen .

Waar komt u plan dan vandaan .

ds

afbeelding van Flow1

Geregistreerd 28-03-2010

12 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#03

gieleuh wrote:
Vandaag richting ruwbouw getrokken met de elektrische schema's. De bedoeling was om reeds alle sleuven en potjes te tekenen, toch is dit iets moeilijker uitgevallen dan ik dacht... Hieronder al mijn vragen dat ik ben tegengekomen..

-> Kun je zelf een beetje kiezen, ik zet de mijne op 110cm (is afstand afgewerkte vloer tot schakelaar), dus even uitrekenen hoeveel cm pur,.. er nog bij komt

- Hoe breed teken je een kabelgleuf tot de lichtschakelaar?

-> zo breed als nodig Smile hangt er een beetje af hoeveel kabels er door de sleuf moeten

- Hoe krijg je alle schakelaars EVEN HOOG (zelfde afstand) uitgetekend op de muur? De ruwe chap ligt niet overal even gelijk, dus overal verschillende afstanden dan... Van waar meet je dan best? Plafond?

-> pasdarm gebruiken :)

- Voor het zetten stopcontacten in een ruimte (Elke hoek een paar), mag je dan gewoon telkens terug over de vloer gaan met de kabels? Of een horizontale sleuf slijpen tot die plaats?

-> idd telkens over de vloer gaan en doorlussen

Tip: als je er echt zo weinig van kent, laat dan een vakman komen, want dit gaat echt niet goedkomen!

Ga je 't schema wel correct kunnen volgen? de juiste kabels gebruiken? 3G, 5G, 7G, kruis, wissel, touchdimmer, lichtpunten tot de juiste schakelaar laten komen..

Veel succes in ieder geval Wink

afbeelding van markreniers

Geregistreerd 29-10-2010

9 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#04

schakelaars even hoog, meten vanaf het plafond, tenzij dat 10cm uit de pas ligt :?

meest genomen hoogtes: schakelaars 120cm, stopcontacten 30cm

afbeelding van Jeroen VDP

Geregistreerd 27-10-2008

670 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#05

Om Heliapotjes te plaatsen heb je een opening van 10x10cm nodig. Wij plaatsen deze voor stopcontacten op onderkant 20cm - bovenkant 30cm (dus center 25cm) en voor schakelaars op onderkant 110cm en bovenkant 120cm (dus center op 115cm). Hoogte van schakelaars kan je natuurlijk naar eigen wens voorzien.

afbeelding van xbdt

Geregistreerd 24-09-2009

1575 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#06

Ook van belang is nu al het MERK weten van uw schakelaars etc... Indien Bticino, best de potjes gebruiken van het merk zelf.

afbeelding van gieleuh

Geregistreerd 18-10-2010

72 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#07

Ik heb geen problemen met elektriciteit zelf, wel heb ik het nog nooit moeten inslijpen ed. dit is compleet nieuw Smile

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22864 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#08

gieleuh wrote:

...

- Ik meen dat de volgende afmetingen toch correct zijn?

• Hoogte stopcontact min 15cm in gewone ruimte

• Hoogte stopcontact min 25cm in vochtige ruimtes

• Min. afstanden van de potjes van de muurhoeken 10cm

...

kijk eens rond in woning waar je woont, bij ouders, vrienden, ...

afbeelding van koenverdickt

Geregistreerd 25-05-2010

183 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#09

Voor de juiste hoogte:

Zoals reeds vermeld pasdarm, of met een laser (is iets minder tijdrovend).

afbeelding van macfall

Geregistreerd 13-12-2008

6440 berichten

Re: Aftekenen Potjes en sleuven??#0a

koenverdickt wrote:
Voor de juiste hoogte:

Zoals reeds vermeld pasdarm, of met een laser (is iets minder tijdrovend).

Met pasdarm en een slaglijn overal (waar nodig) de vloerpas +1m tekenen.

Lijkt me nog het minst tijdrovend want je laser zal niet elke kamer kunnen 'bekijken'.

Pagina's