• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

KLS - Knauf Leveling System - ervaring?

Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Sterk ... ik kende dit nog niet, maar wil het direct proberen.

Iemand enig idee van prijs?
Als je er bij een 60 x 60 cm al direct 2 per kant moet plaatsen. Hmmm, zou wel eens kostelijk kunnen worden.
En ik twijfel toch hoor.
Iemand die al eens een aangeklopte tegel uit de lijm heeft proberen lichten weet hoe hard die vast zit.

Om dit dan te lichten met zo'n kleine plastic klipjes?
En verder.?
Eens scheef, altijd scheef.
Ik bedoel, je mag dan wel aan 1 kant van de tegel met zo'n ding proberen te corrigeren, dan gaat daarbij de tegel typisch wat kantelen en de andere zijde weer scheef willen trekken.
Dus hoe je ook tegelt, pas werken in alle richtingen is en blijft nodig.

Dus of die clipsen dan daarbij zoveel kunnen helpen?
En dan is er nog de snelheid.
Ik weet hoelang ik werk aan een ruimte van pakweg 8 x 4 m en dat gaat ondertussen behoorlijk vlot.
Ik vrees dat dit me heel wat meer tijd gaat kosten.
Maar zoals ik zei, ik wil het direct proberen.
Ben echt benieuwd.
 
Lid geworden
26 aug 2007
Berichten
185
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onze vloer gelegd met Raimondi Leveling System, gelijkaardig aan dit systeem , ziet er bijna volledig hetzelfde uit.
Het systeem is eenvoudig in gebruik, maar in het begin zoals met alles een beetje de feeling krijgen dat je de wig niet te ver duwt in de clip, dan breekt die, maar ook wel degelijk ver genoeg om deze gelijk te trekken.
Het enige wat ambetant was, is dat het systeem niet goed werkt als je vloert over verschillende dagen. Ik bedoel hier mee dat als je 's avonds je laatste rij gelegd hebt en de dag erna daarop verder werkt, de lijm reeds te hard is om deze nog omhoog te kunnen trekken.
De clips verwijderen achteraf verloopt goed voor 95% van de clips, ik heb een rubberen hamer gebruikt, maar het kan ook met je voet.
Zo nu en dan breekt er eentje af boven de breuklijn en dan moet je soms wat prutsen voor het kleine stukje plastic dat nog uitsteekt te verwijderen.
Omdat foto's nog altijd ietske meer zeggen, heb ik er enkele toegevoegd :)

 

 

 
 

Bijlagen

  • IMG_1992 - Copy.JPG
    IMG_1992 - Copy.JPG
    51,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_1994 - Copy.JPG
    IMG_1994 - Copy.JPG
    67,8 KB · Weergaven: 6
Lid geworden
30 aug 2012
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gaat ge met dit systeem uw tegels nie terug omhoog trekken waardoor er lucht tussen uwe tegel en lijm komt?



Of gaat ge eerder uw tegels perfect gelijk krijgen omdat ze naar beneden worden geduwd?
 
Lid geworden
26 aug 2007
Berichten
185
Waarderingsscore
0
Punten
0
trancefreaker;1840715 wrote:
Gaat ge met dit systeem uw tegels nie terug omhoog trekken waardoor er lucht tussen uwe tegel en lijm komt?



Of gaat ge eerder uw tegels perfect gelijk krijgen omdat ze naar beneden worden geduwd?



Ik kan niet exact zeggen wat er nu precies gebeurt. Ik denk dat ene keer er een tegel iets omhoog wordt getrokken en een andere keer een tegel wat naar beneden geduwd.



Ik weet of het kleine beetje dat deze omhoog wordt geduwd veel impact gaat hebben. Je moet zowel de chape als de tegel insmeren met lijm. Er zit gecombineerd zoveel lijm op dat het kleine beetje dat je dit omhoog zou trekken niet veel gaat uitmaken volgens mij (daarom dat de lijm zo dik gesmeerd moet worden misschien).



We hebben wel de tegels geplaatst zoals ze voorschrijven, dus positioneren, zachtjes in de lijm leggen en aankloppen met een rubberen hamer. Dit zal misschien ook nog verschil maken, omdat de "te overbruggen hoogte" tot echt wel héél klein zijn.
 
Lid geworden
30 aug 2012
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij deze heb ik mij een setje van Raimondi besteld.



Laat nog wel eens weten of het de moeite waard is om te kopen of niet.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
En al nieuws ,



wij zouden kiezen voor een tegel uit het IRIS metal gamma (chrome white) ... deze zijn slechts 6 mm dik en zijn 75 x 75 cm ...

Ik ben dan ook eerder geneigd met zo een levelling systeem te werken ... ik vrees immers anders toch een aantal tegels stuk te slaan ...



Denk dat ik zo een 1000 clipsen nodig heb , en gechat ergens 250 spieen ...



Niemand die tang en spieen ter beschikking stelt / verkoopt ... na zijn vloerwerken ...

Anders overweeg ik dat wel zelf te doen ...



k.b.
 
Lid geworden
1 jan 2009
Berichten
455
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B.



hou je ons ook op de hoogte van het gemak van werken en resultaat? Ben benieuwd, zou dit ook wel eens willen proberen, maar ik leer liever eerst uit een ander zijn ervaringen :p
 
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
183
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook op punt gestaan dit te kopen.



Maar kwam voor mijn tegels uit op 5€/m² excl btw. En dat voor 170m² vond ik wat veel.



Ben er dan maar zo aan begonnen. Na vele dweilbeurten om de cementsluier weg te krijgen is mijn dweil toch nergens blijven haken :p



Achteraf bekeken eigenlijk maar goed, aangezien mijn chape zo slecht lag dat ik vaak lijm heb moeten weghalen of bijdoen. Ik vrees dat met dit systeem ik een zonk in de chape wel eens niet zou gemerkt hebben en de tegel "zwevend" hebben gelegd.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Jef Patat;1854473 wrote:
K.B.



hou je ons ook op de hoogte van het gemak van werken en resultaat? Ben benieuwd, zou dit ook wel eens willen proberen, maar ik leer liever eerst uit een ander zijn ervaringen :p





Dat zal ik zeker doen , al is het vloeren van de leefruimtes vermoedelijk toch wel ergens iets voor deze winter.

Nu de garage , met tegels van 30 x 30 heb ik uiteraard gewoon "klassiek" gedaan" ...

en aan de kelder ban ik bezig ...

Ik wijs er wel op dat de IRIS tegels van 75 x 75 slechts 6 mm dik zijn ... dus ik weet niet of je mijn resultaten zomaar kan "veralgemenen" ...

Je kan de tegels zelfs een beetje krom buigen als je wenst ...



Ik kom op volgende benodigde materialen.

1 tegel heeft oppervlak 0.75 x 0.75 = 0.56 m² (en hier heb ik 4 clipsen voor nodig-

140 m² zijn ongeveer 250 tegels ...



dus 1000 clipsen

250 spieën

en één tang ...

is ongeveer 210 euro of 1.5 euro /m² ....



k.b.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja, die irissen of ook dingen zoals kerlite... ik zou dit met de hand vloeren hoor. (en zeker niet met hamer op kloppen)



Maar ik ben benieuwd naar uw ervaringen K.B.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
jeter;1854669 wrote:
Ja, die irissen of ook dingen zoals kerlite... ik zou dit met de hand vloeren hoor. (en zeker niet met hamer op kloppen)



Maar ik ben benieuwd naar uw ervaringen K.B.



Dat is ook mijn visie ... mooi inlijmen ook aan achterzijde tegel.

Neerleggen en eens zachtjes aantikken (zodat je de lijmlagen wat aan elkaar duwt)

en dan met zo een levelling systeem ...



Ik heb gewoon schrik om anders tegels kapot te meppen ... ( de tegelhandels zeggen wel allemaal dat ze dat gewoon plaatsen en dat je niet snel een tegel doormidden slaat ... het is immers echte keramiek :D)

Maar ja ... die handelaars doen natuurlijk ook alsof ze dergelijke zaken "dagelijks" verkopen ...

En trouwens boezemt de "hakhoogte" van dat toonzaalpersoneel mij allerminst altijd vertrouwen in ...



En één tegel van 0.75 bij 0.75 kost toch ook al dik 50 euro



Bij traditioneel vloeren heb je enkel de mogelijkheid om je tegels dieper te slaan ( en dieper .. en dieper ...) ... bij zo een systeem zit er toch wel een minimale opwaardse mogelijkheid in ook ...



Voordeel is wel dat de tegels merkelijk lichter zijn om te plaatsen ...

Ik heb trouwens amper een idee dat je een tegel nog zou kunnen oplichten om bij te lijmen ... vermoedelijk moet je zelfs dan al heel voorzichtig zijn ...



k.b.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
K.B.;1854678 wrote:
jeter;1854669 wrote:
Ja, die irissen of ook dingen zoals kerlite... ik zou dit met de hand vloeren hoor. (en zeker niet met hamer op kloppen)



Maar ik ben benieuwd naar uw ervaringen K.B.



Dat is ook mijn visie ... mooi inlijmen ook aan achterzijde tegel.

Neerleggen en eens zachtjes aantikken (zodat je de lijmlagen wat aan elkaar duwt)

en dan met zo een levelling systeem ...

Normaal schuif je daar wat mee bij het leggen om de lijm goed contact te laten makken. Dus niet kloppen. Geen idee of het leveling systeem je leven dan makkelijker maakt of niet, want ik heb er nog niet mee gewerkt.
 
Lid geworden
24 okt 2011
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ik denk onze inkomhal, keuken en berging te tegelen met dit systeem, weet iemand waar ik dit kan kopen/bestellen?



Thanks!
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
K.B.;1854664 wrote:
Ik kom op volgende benodigde materialen.

1 tegel heeft oppervlak 0.75 x 0.75 = 0.56 m² (en hier heb ik 4 clipsen voor nodig-

140 m² zijn ongeveer 250 tegels ...



dus 1000 clipsen

250 spieën

en één tang ...

is ongeveer 210 euro of 1.5 euro /m² ....



Hebt ge niet per clip een spie nodig? Zo zie ik het toch op de foto's.



Volgens het schema op die pdf heb je bij tegels van 80x80 negen spies/m² nodig.

Voor tegels van 60x60 raden ze er elf aan.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
3ss;1860511 wrote:
K.B.;1854664 wrote:
Ik kom op volgende benodigde materialen.

1 tegel heeft oppervlak 0.75 x 0.75 = 0.56 m² (en hier heb ik 4 clipsen voor nodig-

140 m² zijn ongeveer 250 tegels ...



dus 1000 clipsen

250 spieën

en één tang ...

is ongeveer 210 euro of 1.5 euro /m² ....



Hebt ge niet per clip een spie nodig? Zo zie ik het toch op de foto's.



Volgens het schema op die pdf heb je bij tegels van 80x80 negen spies/m² nodig.

Voor tegels van 60x60 raden ze er elf aan.



Ze kunnen natuurlijk schrijven wat ze willen ... maar ik denk dat je "normaal" 2 clipsen en spieën zet per zijde van een "grotere tegel" ... dat zijn dus 8 per tegel .. En dit deel ik dus door 2 omdat de tegel ernaast dezelfde clipsen heeft ...

Dus 4 clipsen per oppervlakte van 0.64 m² ( 0.8 x 0.8 ) ...



De spieen kan je herbruiken ... zo kan ik ongeveer 40 a 60 m² vloeren met 250 spieën ...

Dat zal wel voldoende zijn als ik deze daarna herbenut ...



Die tabel is echt de grootste onzin ... alsof je dergelijk systeem zou gebruiken voor tegels van 10 x 10 cm ?

:D









k.b.
 
Lid geworden
24 okt 2011
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier een schema van hoeveel clips je nodig hebt ;).



Bekijk bijlage 8346



Thx voor de link voor het bestellen.
 

Bijlagen

  • RLS_Verbruiktabel-500x500-500x500.jpg
    RLS_Verbruiktabel-500x500-500x500.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 4
Lid geworden
30 mrt 2009
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu bezig met de knauf leveling set, tegels van 60 bij 60, 1 cm dikvoeg van 2 mm

Systeem werkt zeer goed, zoals eerder vermeld, tijdens verwijderen soms moeilijkheden, maar alle tegels liggen wel gelijk. Ik gebruik 4 stuks per tegel, dus eenvoudig uit te rekenen hoeveel nodig. Overal prijzen gecheckt en bij makro het goedkoopst gevonden.

68 voor de kit, 12 voor clips en 18 voor spieën. Wij leggen gemiddeld met 2 personen 15 vierkante meter per dag en daarvoor 200 spieën nodig.

Opletten voor lijmresten aan de clips want dat zijn de enige die moeilijk afbreken en je tijd doen verliezen.

Indien nog vragen wil ik best antwoorden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan