• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwbouw, teleruptor, eltako

Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de elektrische installatie van een nieuwbouwwoning wilde ik gebruik maken van teleruptoren van het merk Eltako:



Ik heb op het forum reeds gezocht welke teleruptoren ik vermoedelijk nodig zal hebben.



Rolluiksturing:



- 13 rolluiken waarvan 4x2 rolluiken parallel geschakeld moeten worden



Ik wilde hiervoor Eltako EGS12Z2 gebruiken.

Voor elke rolluik zijn 2 druktoetsen voorzien (1x omhoog en 1x omlaag)

Is dit de juiste teleruptor hiervoor?

Kan je met deze teleruptor het rolluik ook halverwege laten stoppen?

Kan ik hiermee ook alle rolluiken samen dicht doen?



Verlichting dimmen:



5 lichtkringen



Ik wil hiervoor Eltako EUD12Z gebruiken.

Is dit de juiste teleruptor als ik ook een centrale aan/uit voorzie?



Verlichting:



32 lichtkringen



Hiervoor wil ik Eltako ESR12Z-4DX gebruiken.

Ook hier wil ik een centrale aan/uit voorzien.



Verder zal ook één of meerdere Siemens Logo BA07 geplaatst worden voor de sturing van ventilatie, enkele lichtkringen, centrale aan/uit en neerlaten of open doen van alle rolluiken samen.



Indien iemand een voorstel heeft voor andere teleruptors dan mag je dit ook altijd geven.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Dag nsymons



In jouw geval heb je geen enkele teleruptor nodig. Als je toch Logos hebt kan je de verlichting en rolluiken net zo goed op deze logos aansluiten. In een Logo kan je D-Flip-Flops programmeren wat het logica equivalent is van een Teleruptor.



Groeten H.
 
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zelf een combinatie van die drie modellen eltako modules en gebruik ook de lokale en centrale stuuringangen er van. Daarmee is perfect mogelijk wat je wil.



Een rolluik stoppen met de EGS12Z2 is zoals de meeste systemen:

een keer drukken rolluik begint te lopen

op de gewenste hoogte een tweede keer drukken om te stoppen



Op de centrale ingangen kun je eventueel gaan instellen om enkel te bewegen zolang je drukt.

Na een seconde duwen blijven ze dan weer vanzelf doorgaan maar dat is niet zo intuïtief.

(in het infoblad vermeld als aanvankelijk statisch, daarna dynamisch)



De centrale ingangen van alle modules kun je gebruiken om ze samen op of neer te doen. Dit kan door ze gewoon allemaal samen te verbinden naar knoppen of twee uitgangen van uw logo, of allemaal naar aparte uitgangen als je genoeg I/O voorziet en er nog meer dingen mee wilt doen.





De reden om de eltako modules te combineren met uw logo of gelijk welke sturing zit hem in die lokale en centrale ingangen.



Eerste voordeel is dat alle lichten en rolluiken dan meteen werken en altijd zullen werken zonder logo. Dus kan je later op uw gemak er de sturing bij installeren en programmeren als er weer tijd (en geld) voor is.



Tweede voordeel is dat je mogelijks op een aantal zaken toch geen speciale sturing gaat doen en zo redelijk wat I/O op uw logo kunt uitsparen.



Derde voordeel is dat dingen zoals schakelen in de nul doorgang misschien triviaal lijken maar een niet te onderschatten effect kunnen hebben op de levensduur van de relais.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
dinges;1742390 wrote:
Eerste voordeel is dat alle lichten en rolluiken dan meteen werken en altijd zullen werken zonder logo. Dus kan je later op uw gemak er de sturing bij installeren en programmeren als er weer tijd (en geld) voor is.
Is het niet een ietsie-pietsie overdreven om redundancy in te bouwen in een huisinstallatie? Een huis is geen vliegtuig naar mijn mening.



dinges;1742390 wrote:
Tweede voordeel is dat je mogelijks op een aantal zaken toch geen speciale sturing gaat doen en zo redelijk wat I/O op uw logo kunt uitsparen.
Hier ga je er vanuit dat extra I/O voor een Logo duurder zou uitkomen als al die teleruptors. Ik ben ook niet 100% zeker maar is dat wel het geval? Echt goedkoop zijn teleruptors nu ook weer niet.



dinges;1742390 wrote:
Derde voordeel is dat dingen zoals schakelen in de nul doorgang misschien triviaal lijken maar een niet te onderschatten effect kunnen hebben op de levensduur van de relais.
Daar heb je wel wat gelijk in. Niettegenstaande kan je dit ook oplossen met gewone solid state relais zonder latching. Veel prijsverschil zal er wel niet zijn tussen beide types maar het maakt de programmering in de Logo heel wat eenvoudiger.



Groeten H.
 
Lid geworden
7 mrt 2010
Berichten
93
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zelf een tijdje overwogen om met logo's of een s7 te werken.

Wat uiteindelijk doorslag gaf om de installatie eerst enkel met eltako modules uit te voeren is het feit dat met losse relais met centrale stuuringangen altijd alles mogelijk blijft.

Hang ik er later een logo of plc aan of een I/O kaartje verbonden met een of andere minipc/server of een EIB interface of whatever ze nog gaan uitvinden of wijdverspreid wordt, eender wat kan je er gewoon aan koppelen.



Redundancy overdreven? weet niet, stel je eens voor dat binnen 30 jaar uw sturing de geest geeft. Ga je op zoek naar een occasie logo of herbeginnen aan een nieuwe installatie terwijl moeder de vrouw in het donker staat?

Al eens rondgekeken of er nog plc's uit de jaren 80 te vinden zijn en of je de software nog kunt draaien om ze te programmeren?

Dan toch liever de mogelijkheid om gewoon weer zonder sturing verder werken of ten hoogste een eltako module door een universeel relais te moeten vervangen.



a paranoid is someone who knows a little of what's going on ;)
 

RDB

Lid geworden
3 jun 2012
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een ander alternatief is alles op een PLC zetten, en dat moet geen Siemens zijn hé, ik heb nu al een aantal jaren een VIPA Plc ( siemens S7 softw ) gestoken en ik schakel alles via Releco relais ( lichtkringen, stopkontakten, rolluiken, regenpomp, verwarmingskring badkamer( rest is vloerverw ) , enz... ) zeer kontent van. Nadeel van een PLC is dat je misschien binnen 20 jaar het probleem hebt van onderdelen maar in principe is er dan vrij makkelijk simpelweg een andere in te draaien. Ik zou wel nooit met een plc systeem werken met uitgangskaarten met relaisuitgangen, ik heb alles puur digitale I/O genomen en op releco relais gezet ( deels enkelpolige en deels dubbelpolige ) , het type releco's die ik heb genomen kan je ook manueel inschakelen mocht je plc platliggen in een noodgeval.

Enkele plaatjes nog in de bouwfase :

4j89zq.jpg




t9ciol.jpg




2qlqtub.jpg
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
RDB;1743355 wrote:



Welke afmeting heeft deze kast? het is om idee te krijgen voor mijn kast wat hier in zal passen. hoe breed zijn uw kabelgoten tussen de dinrails?
 

RDB

Lid geworden
3 jun 2012
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77;1743358 wrote:
RDB;1743355 wrote:



Welke afmeting heeft deze kast? het is om idee te krijgen voor mijn kast wat hier in zal passen. hoe breed zijn uw kabelgoten tussen de dinrails?



De kanalen vertikaal aan de zijkanten en de breedste horizontale zijn 100mm , er zitten er een paar van 80mm tussen en de vertikale tussen de aansluitklemmen onderaan zijn 60mm. Ik moet zeggen dat de meeste meer dan vol zitten, hier en daar was iets breder handiger geweest maar uiteindelijk is het wel gelukt. De aansluitklemmen onderaan nemen behoorlijk wat plaats in maar ik vond het een stuk makkelijker en properder. De kast is een indistruele rital van 1200 x 2000 x 400mm , een deel van de kabels die van boven komen heb ik achter de kast laten naar onder komen ( kast op 2 vertikale U profielen van 60mm hoog gemonteerd zodat ik 60mm spatie achter de kast had ) om zo alles beneden op de klemmen te brengen.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Dag RDB,



Ik moet eerlijk toegeven dat ik onder de indruk ben en begin zowat de indruk te krijgen dat ik ook niet meer van deze tijd ben als dat tegenwoordig de gemiddelde huisinstallatie is. Ben je echt zeker dat je de frequentieomvomers en PID regelaars niet vergeten bent :D.



Persoonlijk zou ik uit schrik mijn vrouw niet meer alleen thuis durven laten voor een nacht met zo'n kast. Zij krijgt die nooit meer opgestart bij uitval. Of heb je daar ook aan gedacht en kan je die via je iPad vanuit Spanje weer booten?



En nu serieus. Stoort het als wij gewone stervelingen mogen weten hoeveel dit alles gekost heeft inclusief bedieningen en kabel, zonder programmering welteverstaan gezien ik aanneem dat je dat zelf doet. Ik heb mijn offertes van mijn kast (Waarschijnlijk equivalent aan een van jouw aftakdozen) al binnen en had dit eens graag vergeleken.



Groeten H.
 
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor alle reacties.



De combinatie van teleruptors en logo hebben 2 redenen:



Prijs: 1 x logo en voor de rest teleruptors zal mij ongeveer 1100 euro exclusief btw kosten. 4 x logo is 1400 euro zonder de dimmers (beide zonder voeding).



Teleruptors is volgens mij een eenvoudiger en vermoedelijk betrouwbaarder systeem. In de woning is ook een zaak gelegen. Alle speciallekes kan ik dan met de logo sturen en eventueel later nog uitbreiden met een andere logo. Er is voldoende plaats voorzien in de kast. Heb hiervoor een aparte kast van 144 modules voorzien.



Systeem met Plc en relais zal nog veel duurder gaan zijn vermoed ik.
 
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb reeds mijn teleruptors (eltako) aangekocht via elektroundso. Enkele de dimmers Eltako EUD12Z zijn hier niet te krijgen.



Ze verkopen wel Eltako EUD12NPN-UC. Kan ik deze ook gebruiken?
 

mathias1

Lid
Lid geworden
4 mei 2009
Berichten
648
Waarderingsscore
4
Punten
18
nsymons;1753940 wrote:
Ik heb reeds mijn teleruptors (eltako) aangekocht via elektroundso. Enkele de dimmers Eltako EUD12Z zijn hier niet te krijgen.



Ze verkopen wel Eltako EUD12NPN-UC. Kan ik deze ook gebruiken?



Indien nog op tijd voor uw bestelling:



Als ik mij niet verigs is de NPN versie zonder centraal aan/uit



wat ze wel hebben, en ik was eveneens van plan daar te bestellen is de EUD12D. Deze is analoog aan de EUD12Z en heeft zelfs nog wat extras erbij.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ik kocht vorig jaar mijn Eltako's in D bij elektroundso.de

en vorige week (met hulp van een gekende BI-er) tot de vaststelling gekomen dat er ene defect is

gisteren, zondag een mailtje gestuurd naar hen ivm garantie, ... (in het Engels, mijn duits is maar niets ;-) )

deze morgen al bericht gekregen dat er een nieuwe onder weg is

via mail kreeg ik een "sticker" om op dezelfde doos te kleven om zo gratis de defecte te kunnen terugsturen ...



dat vind ik nu eens Service met een groet "S"



mag ook eens gezegd worden
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan