Galva buis op koper buis aansluiten

Elektriciteit
13400 discussies 13400 berichten
afbeelding van Dieter Kneuvels

Geregistreerd 29-12-2011

11 berichten

Galva buis op koper buis aansluiten

Hallo,

Deze zomer wordt er een gascondensatieketel op onze zolder geinstalleerd.

Nu is in ons huis alles van de radiator leidingen nog in galvanisebuizen van 3/4". Alles vertrekt van een hoofdleiding 3/4" en verloopt dan per radiator naar 1/2". Nu zou ik graag op de hoofdleiding van 3/4" koperen buizen erop aankoppelen van 22mm omdat ik dan deze buizen veel mooier kan afwerken en plooien(anders zit ik met veel teveel tussenstukken als ik dit in galvanise zou doen). Nu is mijn vraag of ik dit mag doen, koperen leidingen op galvanisebuizen aansluiten. Heb al gezien dat er wel koppelingen voor bestaan.

Nog een vraagje, er was mij verteld dat ik een koperen buis mag gebruiken voor mijn toevoer van gas naar de ketel(is zo'n 7 meter tot op zolder) van 22mm. En er de gekeurde gastec koppelingen voor gebruiken. Nu had ik al dit materiaal al gekocht, maar vorige week zei een andere installateur dat ik dit niet mag doen! Hij zei dat ik galva buizen moet gebruiken voor gas. Nu weet ik niet goed meer wat ik moet denken!

Graag jullie antwoord...

Groeten,

Dieter

10Reacties

afbeelding van bullseye

Geregistreerd 03-02-2010

216 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#01

Je mag van galva naar koper gaan voor gas ,zolang je maar gebruik maakt van de juiste koppelingen.:D

afbeelding van kidcool

Geregistreerd 11-03-2006

7898 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#0v

[h=3]lees eerst volgende eens!

2.3. Corrosie door de vorming van een galvanisch koppel[/h]

Afb. 2 Aanbevolen plaatsing bij gebruik van koperen en gegalvaniseerde leidingen in eenzelfde sanitaire installatie.

Er kan ook corrosie ontstaan door de aanwezigheid van koperen elementen in een installatie met verzinkte leidingen. Daarom dient men er bij de uitvoering van gemengde sanitaire installaties (uit verzinkt staal en koper) over te waken dat het koper altijd stroomafwaarts van het verzinkte staal wordt geplaatst. De kans op corrosie door de vorming van een ‘galvanisch koppel’ is immers enkel reëel wanneer het water vanuit een leiding uit een edel materiaal (koper) in een leiding uit een minder edel materiaal (verzinkt staal) terechtkomt. Dit betekent dat het gebruik van koperen leidingstukken in een gesloten circuit met een retourleiding uitgesloten is.

In deze context willen we er tevens op wijzen dat het een misvatting is te denken dat de plaatsing van een isolatiemof tussen het verzinkte staal en het koper voornoemde galvanische corrosie zou verhelpen.

Het voorzien van een dergelijk isolerend tussenstuk wordt enkel aangeraden om contactcorrosie te vermijden op de plaats waar beide metalen met elkaar in verbinding staan. In sanitaire installaties waarbij er koperen leidingen aanwezig zijn vóór de verzinkte leidingen, zal deze isolatiemof daarentegen geen enkele invloed hebben op de galvanische corrosie van het staal.

afbeelding van kidcool

Geregistreerd 11-03-2006

7898 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#02

en bv. in mijn grondwater zit redelijk wat opgelost koper en dat vreet binnen 10 jaar een een gegalvaniseerd stuk compleet weg.

afbeelding van paul siemons

Geregistreerd 01-04-2007

806 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#03

Is dat niet allemaal een beetje "overroepen"...hoeveel 10.000-den ijzer/koperverbindingen zouden er zich in België alleen al zijn? (ik tel er bij mij een 8-tal waarvan er een paar +/- 40 jaar zitten)

Als dat echt zo een probleem moest zijn waarom worden er dan nog steeds ijzer/koperverbindingen verkocht? (dan zouden daar bv de verzekeringen al op ingesprongen zijn)

Mvg,

P.Siemons

afbeelding van jeter

Geregistreerd 31-03-2008

5067 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#04

paul siemons;1716025 wrote:
Is dat niet allemaal een beetje "overroepen"...hoeveel 10.000-den ijzer/koperverbindingen zouden er zich in België alleen al zijn? (ik tel er bij mij een 8-tal waarvan er een paar +/- 40 jaar zitten)

Als dat echt zo een probleem moest zijn waarom worden er dan nog steeds ijzer/koperverbindingen verkocht? (dan zouden daar bv de verzekeringen al op ingesprongen zijn)

Mvg,

P.Siemons

Tja, overroepen of niet... je doet ermee wat je wil.

Maar het is niet volgens de regels van de kunst en als er dan nadien problemen zijn van corrosie en lekkage, dan moet je niet komen klagen.

Nu, in geval van gas weet ik het niet helemaal zeker. En wat gebeurd er bij de keuring van de gasinstallatie als je dergelijke koppeling maakt?

Iemand een idee?

afbeelding van jeter

Geregistreerd 31-03-2008

5067 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#05

paul siemons;1716025 wrote:

Mvg,

P.Siemons

Tja, overroepen of niet... je doet ermee wat je wil.

Maar het is niet volgens de regels van de kunst en als er dan nadien problemen zijn van corrosie en lekkage, dan moet je niet komen klagen.

Nu, in geval van gas weet ik het niet helemaal zeker. En wat gebeurd er bij de keuring van de gasinstallatie als je dergelijke koppeling maakt?

Iemand een idee?

afbeelding van kidcool

Geregistreerd 11-03-2006

7898 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#06

en ter info: die uitleg komt van uit een document van het WTCB

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact&pag=Contact14&art=212

afbeelding van kidcool

Geregistreerd 11-03-2006

7898 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#07

en ter info: die uitleg komt van uit een document van het WTCB

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact&pag=Contact14&art=212

Geregistreerd 01-04-2007

806 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#08

Jeter schreef: Nu, in geval van gas weet ik het niet helemaal zeker. En wat gebeurd er bij de keuring van de gasinstallatie als je dergelijke koppeling maakt?

Iemand een idee?

Geen enkel probleem gaat ge daar mee hebben!

Mvg,

P.Siemons

Geregistreerd 01-04-2007

806 berichten

Re: Galva buis op koper buis aansluiten#09

Jeter schreef: Nu, in geval van gas weet ik het niet helemaal zeker. En wat gebeurd er bij de keuring van de gasinstallatie als je dergelijke koppeling maakt?

Iemand een idee?

Geen enkel probleem gaat ge daar mee hebben!

Mvg,

P.Siemons

Pagina's