• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

draflex

Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vandaag is mijn flex van De Meuter in heist op den berg aangekocht. Deze is van het merk draflex. Zijn er nog personen op het forum die hier hun elektriciteitsbedrading gekocht hebben. Is deze bedrading gelijkaardig aan preflex of is deze van mindere kwaliteit. Ik wil niet het risico nemen om minderwaardige bedrading in mijn bouw te gebruiken. Daarom deze vraag.
 
Lid geworden
1 aug 2009
Berichten
564
Waarderingsscore
0
Punten
0
nsymons;1700851 wrote:
Vandaag is mijn flex van De Meuter in heist op den berg aangekocht. Deze is van het merk draflex. Zijn er nog personen op het forum die hier hun elektriciteitsbedrading gekocht hebben. Is deze bedrading gelijkaardig aan preflex of is deze van mindere kwaliteit. Ik wil niet het risico nemen om minderwaardige bedrading in mijn bouw te gebruiken. Daarom deze vraag.



Ik heb oa hier ook preflex van het merk "draflex" gekocht, maar ook in de Hubo een rol van 50m van een ander merk (weet niet eens meer welk) omdat ik wat tekort had.

Zal wel niet veel verschil maken.
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik mij niet vergis zitten er tegenwoordig in die draflex ook draden van Nexans, dus dat zou in orde moeten zijn. De ribbelbuis zelf lijkt mij iets minder sterk te zijn dan Preflex, en misschien iets sneller te knikken, maar eigenlijk maakt dat voor de meeste toepassingen niet echt veel uit. Ik zou me dus geen zorgen maken.
 
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
0
Punten
0
nsymons;1700851 wrote:
Vandaag is mijn flex van De Meuter in heist op den berg aangekocht. Deze is van het merk draflex. Zijn er nog personen op het forum die hier hun elektriciteitsbedrading gekocht hebben.



Half België koopt zijn materiaal daar volgens mij, stap er maar eens op een zaterdag voormiddag binnen.



In elk geval ik heb er ook alles gekocht, inclusief de draflex en ik heb geen problemen ondervonden.
 
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor de snelle reacties.



Ik wil de draflex gebruiken voor de elektrische installatie van mijn nieuwbouwwoning. Ik zal hiervoor drukknoppen gebruiken, aangestuurd door een PLC-sturing. Het betreft een 30-tal lichtkringen en 15 rolluiken.



Is er nog iemand die draflex heeft gebruikt voor een dergelijke installatie?



Ondertussen heb ik nog een oude discussie op het forum gevonden over draflex.

http://bouwinfo.be/forum/threads/137342-Preflex-versus-Draflex



Hierbij kreeg ik toch de indruk dat draflex eerder minderwaardig materiaal was.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Geen idee welk merk mijn draad-in-buis-systeem van De Meuter was (wss ook Draflex).



In de technische ruimte annex washok heeft er 2 jaar geen chape gelegen. M'n vrouw liep dan ook dagelijks (meermaals) over de los liggende draflex en die hebben dat allemaal mooi overleeft hoor. Ik zou me geen zorgen maken.
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
878
Waarderingsscore
0
Punten
0
eerst materiaal goedkoop aankopen zonder nadenken en dan bij levering vragen beginnen stellen . Volgens mij een niet normale manier van werken .
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
keurte;1701313 wrote:
eerst materiaal goedkoop aankopen zonder nadenken en dan bij levering vragen beginnen stellen . Volgens mij een niet normale manier van werken .



Haha, gij zijt den eerste die dat niet alleen denkt maar ook durft zeggen. :cool:
 
Lid geworden
1 jul 2009
Berichten
200
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb me laten vertellen dat preflex een betere hittebestendigheid heeft (halogen free is nu ook nog iets dat uitgekomen is). De ribbelbuis is wel sterker , ik heb daar verscheidene malen opgestaan tijdens de werken en bleef intact. Was toch gemakkelijk maar kost 20€ de rol meer maar ik heb ook geen risico genomen...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Diene Draflex (straks toch eens nakijken) ging eveneens niet stuk door er op te lopen. Ook niet nadat de plakker geweest was (en die kijken naar niks, ook niet met hun stellingen)

En eens in de chape maakt dat allemaal geen hol meer uit.



Waarom zou de ribbelbuis hittebestendig moeten zijn?

'k denk dat er hier wat problemen aan't zoeken zijn die er niet zijn.
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
hier is het een mengeling van draflex en preflex geweest.

preflex leek in mijn ogen sterker, maar met draflex geen problemen gekend.

1 flex gevonden waar de plakker z'n spuitmachien had opgestaan, volledig plat, maar geen probleem met de aders binnenin.
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
E 34;1701361 wrote:
hier is het een mengeling van draflex en preflex geweest.

preflex leek in mijn ogen sterker, maar met draflex geen problemen gekend.

1 flex gevonden waar de plakker z'n spuitmachien had opgestaan, volledig plat, maar geen probleem met de aders binnenin.



Heb je de draden uitgemeten/getest? Het is niet omdat de isolatie niet kapot is, dat de ader niet gebroken kan zijn...
 
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het toch niet meer dan normaal dat ik in mijn bouw op zoek ga naar middelen om de kosten een beetje te drukken. Het is immers al duur genoeg.



Dankzij de nieuwe wetgeving ga ik al een heleboel premies mislopen, waar ik wel op gerekend had ( laag-energie woning, zonnepanelen, zonneboiler).



Het is niet omdat een product duurder is, dat dit ook beter is. Bij mijn isolatie stelden alle bouwhandelaren ook recticel voor, terwijl er een heleboel, even goede en goedkopere, merken zijn met dezelfde isolatiewaardes.



Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte was dat er diverse merken flex bestonden.



De materialen werden niet door mijzelf aangekocht en ik heb het merk ook naderhand pas gezien. Daarom heb ik deze vraag op dit forum gesteld. De flex zit nog niet in mijn muren dus kan deze nog altijd terug brengen en andere kopen.



Blijkbaar ben ik niet de enige dewelke zijn flex bij Dm Lights heeft gekocht. De personen die op dit forum dezelfde flex gebruikt hebben en een reactie hebben gegeven, hebben blijkbaar geen slechte ervaringen.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Net eens gaan kijken, 't is idd draflex die ik ook heb. CEBEC-gekeurd (idem als bij Preflex), CE-keurmerk, made in Belgium.

Drukweerstand 750N (idem als bij Preflex)

Schokweerstand 6J bij -5°C (idem als bij Preflex)

Niet-vlam verspreidend (idem als bij Preflex)



En nog wat certificiëringen...



Maar ge kunt niet geloven hoeveel problemen ik gehad heb met die Draflex.

- beetje te kort buigen -> gebroken

- hamer op buis laten vallen -> gebroken

- mijne kleine liep over een draflex -> gebroken

- in meer dan 50% van de draflex leidingen heb ik nieuwe draad moeten trekken want ofwel zaten er 1 of 2 draden gewoon niet in ofwel waren ze halfweg vergeten een isolatiemantel rond de draden te trekken -> kortsluiting

- als ge niet voorzichtig zijt met't strippen van de draden dan trekt ge de koperen kern mee over

- koperen kern is tenandere niks waard, beetje te veel stroom trekken en die smelt gewoon!

- en aan heel wat stopcontacten heb ik maar net 210V, dikke miserie zenne!



HAHA

Gene bal van waar van dat lijstje. Zonder deze topic had ik zelfs nooit geweten welk merk flex ik in m'n woning gebruikt heb. Ik heb alleszinds niks minderwaardig aan die Draflex (van bij de Meutter) gemerkt.

Laat uwe kop niet zot maken door merkjanetten die zweren bij Preflex.



En ja, die Preflex heeft die kunststof die halogeenvrij is (minder rookontwikkeling, minder zure rook,...).

Daar ga ik nu eens niet van wakker liggen. De moment dat mijn kot in brand staat en de ingemetste en overplakte elektriciteitsleidingen aan't roken zijn heb ik wel andere zorgen aan m'n hoofd dan dat ze al dan niet halogeenvrij zijn.



[edit]

Zoek eens naar "ICTA3422" (staat bij die certificiëringen bij draflex). Of wacht, ik zal't verklappen: "Eco-friendly: Low Smoke Zero Halogen" (zie hier)

Nog maar eens het bewijs dat "wie er meer lawaai en reclame rond maakt daarom niet een uniek product heeft".
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die halogen-free maakt idd niet veel uit, of je moest er van uit gaan dat uw huis gaat afbranden. Dit is in feite enkel van belang wanneer dit zo voorgeschreven is in het lastenboek (industriële installaties bvb).



Enigste verschil zit hem in de stevigheid van de mantel, de "goedkopere" merken zoals Draflex/Elflex zitten meestal een stap achter op bvb Preflex, maar aangezien zij ook mee evolueren is de kwaliteit van de flex de laatste tijd zeker niet slecht.



Beste is sowieso alle buizen nog eens te controleren voordat er gechapped wordt om te kijken als deze nergens platgedrukt is of zo.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik wil je gerust geloven dat een preflex steviger lijkt/voelt/is dan een ander (goedkoper merk). Zelf heb ik nog niet kunnen vergelijken. Maar als ik de technische fiches bekijk van beide materialen zie ik identiek dezelfde eigenschappen...



Nevermore;1701467 wrote:
Drukweerstand 750N (idem als bij Preflex)

Schokweerstand 6J bij -5°C (idem als bij Preflex)
 
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
787
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik heb al menig rolleke draflex verwerkt. Geen problemen mee gehad.

En d'r zijn er redelijk wat blijven liggen op de beton waar er veel op gelopen is.
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
878
Waarderingsscore
0
Punten
0
nsymons;1701461 wrote:
Ik vind het toch niet meer dan normaal dat ik in mijn bouw op zoek ga naar middelen om de kosten een beetje te drukken. Het is immers al duur genoeg.



Dankzij de nieuwe wetgeving ga ik al een heleboel premies mislopen, waar ik wel op gerekend had ( laag-energie woning, zonnepanelen, zonneboiler).



Het is niet omdat een product duurder is, dat dit ook beter is. Bij mijn isolatie stelden alle bouwhandelaren ook recticel voor, terwijl er een heleboel, even goede en goedkopere, merken zijn met dezelfde isolatiewaardes.



Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte was dat er diverse merken flex bestonden.



De materialen werden niet door mijzelf aangekocht en ik heb het merk ook naderhand pas gezien. Daarom heb ik deze vraag op dit forum gesteld. De flex zit nog niet in mijn muren dus kan deze nog altijd terug brengen en andere kopen.



Blijkbaar ben ik niet de enige dewelke zijn flex bij Dm Lights heeft gekocht. De personen die op dit forum dezelfde flex gebruikt hebben en een reactie hebben gegeven, hebben blijkbaar geen slechte ervaringen.





dat je manieren zoekt om de kosten te drukken is normaal , dat je daarbij pas nadenkt over de eventuele slechte kwaliteit van het goedkope materiaal na aankoop vind ik niet normaal .

Nog zo´n voorbeeld van typisch Belgische naïviteit is heel die premie heisa . De meeste van al die "energiebesparende maatregelen-premies" vervielen sowieso dit jaar , alleen ging de standaard stomme kloot van nen Belg er weer vanuit dat die allemaal wel ging verlengd worden zoals voordien .
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
TonyWony;1701391 wrote:
E 34;1701361 wrote:
hier is het een mengeling van draflex en preflex geweest.

preflex leek in mijn ogen sterker, maar met draflex geen problemen gekend.

1 flex gevonden waar de plakker z'n spuitmachien had opgestaan, volledig plat, maar geen probleem met de aders binnenin.



Heb je de draden uitgemeten/getest? Het is niet omdat de isolatie niet kapot is, dat de ader niet gebroken kan zijn...



We zijn 3 maand geleden verhuisd en alles werkt ;-)

Ik heb toen de mantel doorgesneden en de aders gecontroleerd, maar niet doorgemeten. Maar dat had eigenlijk nog een betere manier geweest ja.
 

400 volt

Actief Lid
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
180
Waarderingsscore
30
Punten
28
Ge koopt maar draflex als ik hem gratis krijg gaat hij de vulbak in .



Over een paar jaar kocht ik 15000 m draflex ;waar 1000 m mantel tewarm was gemaakt dus geen ribbel voor buigen .allee die heeft men vervangen

Maar dan afwerken werf 30 draad breuken in de buis deel kunnen nieuw trekken een deel niet nu ik kan u verzekeren die 15% dat draflex goedkoper is een beetje weinig was voor geleden schade .





DS
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan