Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast

Elektriciteit
13399 discussies 13399 berichten
afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast

Hallo,

Wij zijn hier vollop aan het renoveren en zijn bij de installatie van een nieuwe zekeringkast toegekomen. Ik heb zelf een beetje verstand van elektriciteit, en we proberen zoveel mogelijk zelf te klussen.

Zo kochten wij een voorbekabelde kast, zoals jullie op bijgaande foto's kunnen zien.

Nu had ik enkele vraagjes, waar ik wat moet aansluiten van verlichting etc weet ik wel, enkel vroeg ik mij af of die c25 zekering

onderaan niet te klein is voor het elektrisch kookvuur? Of dient deze zekering normaalgezien voor iets anders?

Dan, de kabel die van de teller komt naar de bestaande zekeringskast is wat te kort, mag je deze verlengen? Zoja met wat doe je dit best? Ik krijg 3x230v binnen, N normaal niet. Toch zie ik in de bestaande zekeringskast 4 kabels op de verliesstroomschakelaar toekomen,

3 fasen en een blauwe. Zou dit dan toch een N zijn? Het huis dateert van bwjr 73, de Conteur is normaal jaren 90 vervangen geweest, nog enkelvoudig tarief.

10Reacties

afbeelding van Fluppe284

Geregistreerd 02-11-2011

18 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#01

Kabel tussen meter-kast :Volgens mij is het best die kabel in 1 stuk te laten, en een nieuwe langere steken. Maar dan ga je de zegels van de meter moeten vebreken dus heb je infrax/eandis nodig, en ik zou ni weten wat die gasten daarvoor vragen.

Misschien ook een oplossing al weet ik niet of de keuring die graag gaat zien: Aftakdoosje zetten met klemmen geschikt voor de sectie van die kabel en stroomsterkte. Als uwe meter afgezekerd is met 40A is 6mm² in principe voldoende. Maar met oog op verzwaring meter later/ of ooit zonnepanelen kan je ook ineens 10mm² steken (63A). Die klemmen moeten ook kortsluitvast genoeg zijn enz... informeren bij de plaatselijke elektriciteitshandelaar.

Toch een neuter Bij nen maat van mij in berlaar (ook oude 3X220) kwam er ook neuter mee binnen. Meet eens tussen neuter/fase (=fasespanning) of je 127 volt AC hebt (=220/de vierkantigewortel van 3)..dan is dat volgens mij wel degelijk een neuter (waar ge voor de rest niets mee bent :p).

Wat ze toen ook deden was de zekeringen verdelen over de 3 lijnpanningen (L1/L2, L2/L3, L1/L3enz ) . Men zegt wel om nieuwe installaties voor te bereiden op 3X380 .. (blauwe kleur consequent gebruiken zodat het achteraf zonder veel veranderingen neuter kan worden als elektriciteitsmaatschappij ooit 380 zou leggen)

c25 zekering

Klopt bij 25A moet 4mm2 gebruiken voor je kookvuur en 3fasig aansluiten (documentatie van kookvuur nalezen hoe je dat op 3X220 moet aansluiten)

Monofasig moet je 6² hebben (en mag je dus nen zwaardere automaat steken )

afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#02

Thx voor de reply!

Heb even nagemeten: tussen eendert welke fase en de N meet ik 0, helemaal niets.

dus mag ik dan eigelijk gewoon zoals alles nu aangesloten staat de nieuwe kast aansluiten?

dwz in de nieuwe verliesstroomschakelaar de 3 fasen op L1 L2 en L3 zetten en die blauwe kabel

die nu in de N steekt ook gewoon opnieuw in de N stoppen?

Feit is dat ik 100% zeker wil zijn voor ik de kast vernieuw, stel dat er iets fout is en ik moet mij

toch nog beroepen op een stielman zou dit nefast zijn voor mijn zeeaquarium dat niet zo heel lang

zonder elektriciteit kan!

afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#02

Thx voor de reply!

Heb even nagemeten: tussen eendert welke fase en de N meet ik 0, helemaal niets.

dus mag ik dan eigelijk gewoon zoals alles nu aangesloten staat de nieuwe kast aansluiten?

dwz in de nieuwe verliesstroomschakelaar de 3 fasen op L1 L2 en L3 zetten en die blauwe kabel

die nu in de N steekt ook gewoon opnieuw in de N stoppen?

Feit is dat ik 100% zeker wil zijn voor ik de kast vernieuw, stel dat er iets fout is en ik moet mij

toch nog beroepen op een stielman zou dit nefast zijn voor mijn zeeaquarium dat niet zo heel lang

zonder elektriciteit kan!

afbeelding van janus wago

Geregistreerd 05-12-2009

9490 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#03

Als je zekerheid wil voor je zeeaquarium hou dan een verlengkabel bij de hand om bij de buren stroom te lenen. Wink

Je moet ook opletten dat je verliesstroomschakelaar wel werkt zonder de N

Geregistreerd 05-12-2009

9490 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#04

Als je zekerheid wil voor je zeeaquarium hou dan een verlengkabel bij de hand om bij de buren stroom te lenen. Wink

Je moet ook opletten dat je verliesstroomschakelaar wel werkt zonder de N

afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#05

En hoe weet je dan of hij werkt?

Als ik bovenaan de 3fasen in L1 L2 en L3 plaats, onderaan blijft de 1ste ingang vrij,

2de en 3de geven door en de N ook... werkt ie dan?

Grt, Angelo

afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#05

En hoe weet je dan of hij werkt?

Als ik bovenaan de 3fasen in L1 L2 en L3 plaats, onderaan blijft de 1ste ingang vrij,

2de en 3de geven door en de N ook... werkt ie dan?

Grt, Angelo

Geregistreerd 05-12-2009

9490 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#06

Dat hangt wat van het merk af, de testknop verbind 1 fase met de N, maar als je geen N hebt werkt dat dus niet.

Ik dacht dat je dan 1 fase op de N moet aansluiten ipv op de L...

Geregistreerd 05-12-2009

9490 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#06

Dat hangt wat van het merk af, de testknop verbind 1 fase met de N, maar als je geen N hebt werkt dat dus niet.

Ik dacht dat je dan 1 fase op de N moet aansluiten ipv op de L...

afbeelding van Loken

Geregistreerd 04-12-2011

13 berichten

Re: Beetje hulp bij aansluiten zekeringenkast#07

De zekeringen zijn van teconex... maar vind er niets van terug van aansluitschema...

Pagina's