• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

5G4 monofase aangesloten, welke automaat?

Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een 5G4 genomen voor mijn vuur en telkens 2 draden samen genomen (behalve de aarding natuurlijk), mag ik deze nu afzekeren met 32A of max 25A?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Draden samenvoegen mag niet en is zelfs gevaarlijk: als er eentje losschiet, kan het kermis zijn. Daarom: losmaken & afzekeren op 4 mm2 = 25A automaat. Daarmee ga je je vermogen beperken tot (kort door den bocht) 25A x 230 V = 5,7 kW ... genoeg voor je fornuis?
 

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
967
Waarderingsscore
2
Punten
16
Lees dat document inderdaad maar heel goed, want het gaat daar over een fornuis (dus kookplaat en oven in één geheel).

Voor bvb een vitrokeramische of inductiekookplaat waaraan geen oven vastzit mag het dus nog steeds niet.



Misschien dat er over te discussiëren valt met de controleur, maar...



Er staat ook niet bij dat je dan meer dan 25A mag afzekeren !





Als uw kookplaat meer dan ongeveer 5000 W is (en dat zit er dik in) dan zou ik u aanraden om 2 keer een zekering van 25A te zetten (of nog beter ene van 4x25A), elk volledig bekabeld met telkens de fase en de neutre, en daar telkens de helft van de kookplaat mee aan te sluiten als deze dat toelaat.

Bij de meeste kookplaten (en fornuizen) is er een mogelijkheid om op 2 fasen aan te sluiten (Nederland & Duitsland, en zelfs België voor 3x230V netten zonder neutre). Kwestie van een beetje uit te zoeken hoe het spel in mekaar zit. Dat staat meestal op de achterkant/onderkant van de plaat.





Als je een meerfase net hebt, al dan niet met neutre, dan kan je nog altijd op de 'gewone' manier tweefasig aansluiten.
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
DieterVH wrote:
Lees dat document inderdaad maar heel goed, want het gaat daar over een fornuis (dus kookplaat en oven in één geheel).

Voor bvb een vitrokeramische of inductiekookplaat waaraan geen oven vastzit mag het dus nog steeds niet.
En waar vind je deze definitie?DieterVH wrote:
Er staat ook niet bij dat je dan meer dan 25A mag afzekeren !
Klopt! Daarom dat het recente arei-artikel waarop deze uitzondering gebaseerd is, zeer interessant zou zijn (maar ik heb enkel een oud exemplaar)...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
binnenkort wrote:
tjay wrote:
Draden samenvoegen mag niet en is zelfs gevaarlijk:
Lees eens de zesde toegelaten afwijking op installatie van ná 01/10/1982 op pagina 21 van dit documentje...



Straf! Ok, het is blijkbaar als uitzondering toegelaten, aanraden zou ik toch niet doen :). Kans dat het foutloopt is toch reeel...
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
Bijkomend...DieterVH wrote:
Er staat ook niet bij dat je dan meer dan 25A mag afzekeren !
Als je die 2x4mm² parallel met slechts 25A zou mogen afzekeren, snap ik totaal niet waarom ze er een uitzonderingsregel voor zouden maken (dan gebruik je toch gewoon maar drie van de vrijf draden).



Aanraden... Misschien niet direct, maar het opent wel de mogelijkheid om in een monofase aansluiting meteen een 5G4 te leggen naar je kookplaat, die je later meerfasig kan gekruiken bij verandering van je aansluiting... (zo wordt de bekabeling onafhankelijk van de aansluiting)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
binnenkort wrote:
Aanraden... Misschien niet direct, maar het opent wel de mogelijkheid om in een monofase aansluiting meteen een 5G4 te leggen naar je kookplaat, die je later meerfasig kan gekruiken bij verandering van je aansluiting... (zo wordt de bekabeling onafhankelijk van de aansluiting)



Ok, maar daarvoor kan je dan beter meteen een 5G6 kabel leggen, dan heb je (op de propere manier) ook een 6 mm2 kabel voor monofase aansluiting, helaas wel iets duurder natuurlijk :).
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
Of je legt je kabels met een meerfasige aansluiting in het achterhoofd, en als de vloer er ligt, beslis je om een enkelfasig net te nemen...



Een draad loskomen bij een vast aangesloten toestel lijkt me trouwens niet zo heel reëel (als je ten minste een schroevendraaier deftig kunt gebruiken)...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
binnenkort wrote:
Een draad loskomen bij een vast aangesloten toestel lijkt me trouwens niet zo heel reëel (als je ten minste een schroevendraaier deftig kunt gebruiken)...



Ik daag u uit om is in huis rond te gaan in al uw stopcontacten/elek.kast/... en te zien hoeveel schroeven een jaar na installatie terug zijn los(ser) gekomen



zo'n ogen => :shock: trek je
 

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
967
Waarderingsscore
2
Punten
16
binnenkort wrote:
En waar vind je deze definitie?

Je vindt die definitie gewoon in het woordenboek:



for·nuis: het; o -nuizen: kooktoestel met oven



En het is ook gemeenzaam bekend in electromiddens dat dit ook de interpretatie is die er in het AREI aan gegeven wordt (en dus ook door de controleurs).



Daarom ook mag een kookplaat eigenlijk monofase met 5G2,5 aangesloten worden op een 4x20A automaat, dubbel bedraad en 'tweefasig' op de kookplaat aangesloten. Dat lukt tot ongeveer 8000W wat voor de meeste platen voldoende is.

Geen zinnig mens die dat zo doet, maar strikt genomen mag het wel.

Voor kookplaten zijn er namelijk geen specifieke vereisten in het AREI.

Al zal je dat heel goed moeten argumenteren bij de controleur want die zal dat nog niet veel tegengekomen zijn.



Voor apparaten vanaf 10kW gelden er echter wel specifieke regels. Maar dan zit je op industrieel niveau.
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
DieterVH wrote:
Je vindt die definitie gewoon in het woordenboek:
Mijne van dale geeft toch iets anders...

Quote:
fornuis

1·stookinrichting die niet of niet in de eerste plaats dient om een woonruimte te verwarmen, maar bv. voor een stoomketel, smids- of smeltvuur

2·de verbrandingsruimte in een raffinaderij

3·een soort van vierkante kachel met gaspitten of elektrische platen om op te koken, gewoonlijk met een oven
Dus zeker niet altijd. Maar swat, we zijn aan het zeveren... :wink:



Mijn enigste punt was, dat er momenteel een uitzonderingsregel blijkt te bestaan. En ik kan me moeilijk inbeelden dat ze zoiets zonder reden bedenken...



Dus: Iemand recent arei met dat uitzonderingsregeltje erin? (volledige tekst is toch altijd interessanter dan een samenvattingske)



@ Enk: Je vergelijking met schakelaars/stopcontacten gaat niet op: daar wiebel je continue aan en daar komt idd wel eens iets losser. De kasten die ik tot nu toe onder handen heb gekregen, trok ik meestal net zo'n ogen in mijn poging om de schroeven te lossen...
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die "uitzondering" is een ministerieel besluit uit 1981, en daar staat niks in omtrent de beveiliging/afzekering hiervan. Die uitzondering is er enkel omdat volgens het AREI een fornuis (wat voor het AREI dus enkel een toestel is dat kookplaat en oven combineert) dat monofasig is aangesloten minstens met een 6mm² moet gevoed worden. Als je dus zonder deze uitzondering een fornuis monofasig zou aansluiten op een 3G4 die afgezekerd is met een aut van 20A zou dit sowieso afgekeurd worden.



Aangezien de beschermingsgeleider maar 4mm² is ga je sowieso maar mogen afzekeren met een aut van 25A.
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
artikel 5 van het ministerieel besluit van 27 juli 1981 waarbij verschillende normen bindend worden verklaard, de toelaatbare stroom in de elektrische leidingen wordt bepaald en de te volgen regels voor de keuze van de elektrische leidingen wordt vastgesteld in uitvoering van de artikelen 11, 117 en 198 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties voor de huishoudelijke installaties en sommige lijnen van transport en verdeling van elektrische energie, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 10 maart 1981:



1)

stroombanen die slechts 2 actieve geleiders omvatten met een doorsnede van 2,5 mm2 in dienst te laten voor de voeding van een wasmachine op voorwaarde dat deze doorsnede aangepast is aan het vermogen van het toestel;

2)

een elektrisch fornuis te voeden met tweemaal twee actieve geleiders in parallel van 4 mm2 en een beschermingsgeleider van 4 mm2 om aan de verplichting te voldoen van twee actieve geleiders van 6 mm2 minimum voor de voeding ervan;
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
Merci, Dappe...



eindconclusie voor TS:

als het enkel een kookplaat is: slechts drie draden gebruiken en afzekeren met automaat van 25A.

Als het fornuis is met een oven: draden parallel aansluiten en ook afzekeren met automaat van 25A...
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Huh? Wat is dan het nut van de uitzondering, als je in beide gevallen maar tot 25A mag zekeren? Enkel en alleen om voor de show 6 mm2 te verkrijgen omdat dat voor een monofasig fornuis elders zo gedefinieerd staat? Meer vermogen heb je dan toch niet? Heb ik nu iets compleet gemist?
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
tjay wrote:
Enkel en alleen om voor de show 6 mm2 te verkrijgen
je hebt het wel volledig...



Vraag me dan af of je officieel een vierpolige automaat mag gebruiken en je kookplaat tweefasig (wel twee keer dezelfde fase) mag aansluiten om meer power te hebben...
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
binnenkort wrote:
@ Enk: Je vergelijking met schakelaars/stopcontacten gaat niet op: daar wiebel je continue aan en daar komt idd wel eens iets losser. De kasten die ik tot nu toe onder handen heb gekregen, trok ik meestal net zo'n ogen in mijn poging om de schroeven te lossen...

@Binnenkort

De draden komen niet zozeer losser door "eraan te wiebelen" wel door opwarming afkoeling.

Heb dit al meerdere keren tegengekomen. Is vooral leuk op 3x400+N waar ineens de N losschiet => bye bye toestellen (of je moet veel geluk hebben)
 
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het gaat over een inductievuur (zonder oven dus). Als ik die eens bekijk dan zit je al snel aan 7000W of meer. De oplossing is dus 4x25A, maar is dit dan wel toegelaten?
 
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren keuring gehad en het was geen probleem met 4 x 25A.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan