5G4 monofase aangesloten, welke automaat?

afbeelding van Chr1st0f

Geregistreerd 06-03-2008

420 berichten

5G4 monofase aangesloten, welke automaat?

Ik heb een 5G4 genomen voor mijn vuur en telkens 2 draden samen genomen (behalve de aarding natuurlijk), mag ik deze nu afzekeren met 32A of max 25A?

36Reacties

afbeelding van tjay

Geregistreerd 21-06-2011

6952 berichten

Re: 5G4 monofase aangesloten, welke automaat?

Draden samenvoegen mag niet en is zelfs gevaarlijk: als er eentje losschiet, kan het kermis zijn. Daarom: losmaken & afzekeren op 4 mm2 = 25A automaat. Daarmee ga je je vermogen beperken tot (kort door den bocht) 25A x 230 V = 5,7 kW ... genoeg voor je fornuis?

afbeelding van binnenkort

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

tjay wrote:
Draden samenvoegen mag niet en is zelfs gevaarlijk:

Lees eens de zesde toegelaten afwijking op installatie van ná 01/10/1982 op pagina 21 van dit documentje...

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

tjay wrote:

Lees eens de zesde toegelaten afwijking op installatie van ná 01/10/1982 op pagina 21 van dit documentje...

afbeelding van DieterVH

Geregistreerd 05-07-2010

1366 berichten

Lees dat document inderdaad maar heel goed, want het gaat daar over een fornuis (dus kookplaat en oven in één geheel).

Voor bvb een vitrokeramische of inductiekookplaat waaraan geen oven vastzit mag het dus nog steeds niet.

Misschien dat er over te discussiëren valt met de controleur, maar...

Er staat ook niet bij dat je dan meer dan 25A mag afzekeren !

Als uw kookplaat meer dan ongeveer 5000 W is (en dat zit er dik in) dan zou ik u aanraden om 2 keer een zekering van 25A te zetten (of nog beter ene van 4x25A), elk volledig bekabeld met telkens de fase en de neutre, en daar telkens de helft van de kookplaat mee aan te sluiten als deze dat toelaat.

Bij de meeste kookplaten (en fornuizen) is er een mogelijkheid om op 2 fasen aan te sluiten (Nederland & Duitsland, en zelfs België voor 3x230V netten zonder neutre). Kwestie van een beetje uit te zoeken hoe het spel in mekaar zit. Dat staat meestal op de achterkant/onderkant van de plaat.

Als je een meerfase net hebt, al dan niet met neutre, dan kan je nog altijd op de 'gewone' manier tweefasig aansluiten.

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

DieterVH wrote:
Lees dat document inderdaad maar heel goed, want het gaat daar over een fornuis (dus kookplaat en oven in één geheel).

Voor bvb een vitrokeramische of inductiekookplaat waaraan geen oven vastzit mag het dus nog steeds niet.

En waar vind je deze definitie?

DieterVH wrote:

Klopt! Daarom dat het recente arei-artikel waarop deze uitzondering gebaseerd is, zeer interessant zou zijn (maar ik heb enkel een oud exemplaar)...

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

DieterVH wrote:

En waar vind je deze definitie?

DieterVH wrote:

Klopt! Daarom dat het recente arei-artikel waarop deze uitzondering gebaseerd is, zeer interessant zou zijn (maar ik heb enkel een oud exemplaar)...

afbeelding van tjay

Geregistreerd 21-06-2011

6952 berichten

binnenkort wrote:
tjay wrote:

Straf! Ok, het is blijkbaar als uitzondering toegelaten, aanraden zou ik toch niet doen :). Kans dat het foutloopt is toch reeel...

afbeelding van tjay

Geregistreerd 21-06-2011

6952 berichten

binnenkort wrote:
tjay wrote:

Straf! Ok, het is blijkbaar als uitzondering toegelaten, aanraden zou ik toch niet doen :). Kans dat het foutloopt is toch reeel...

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

Bijkomend...

DieterVH wrote:

Als je die 2x4mm² parallel met slechts 25A zou mogen afzekeren, snap ik totaal niet waarom ze er een uitzonderingsregel voor zouden maken (dan gebruik je toch gewoon maar drie van de vrijf draden).

Aanraden... Misschien niet direct, maar het opent wel de mogelijkheid om in een monofase aansluiting meteen een 5G4 te leggen naar je kookplaat, die je later meerfasig kan gekruiken bij verandering van je aansluiting... (zo wordt de bekabeling onafhankelijk van de aansluiting)

Geregistreerd 21-09-2009

2951 berichten

Bijkomend...

DieterVH wrote:

Als je die 2x4mm² parallel met slechts 25A zou mogen afzekeren, snap ik totaal niet waarom ze er een uitzonderingsregel voor zouden maken (dan gebruik je toch gewoon maar drie van de vrijf draden).

Aanraden... Misschien niet direct, maar het opent wel de mogelijkheid om in een monofase aansluiting meteen een 5G4 te leggen naar je kookplaat, die je later meerfasig kan gekruiken bij verandering van je aansluiting... (zo wordt de bekabeling onafhankelijk van de aansluiting)

Pagina's