• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afloop waterverzachter, hoe zout is dat?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Onze waterverzachter zal een plaatsje krijgen in de kelder. De kelder ligt weliswaar een goed stuk onder niveau van de riolering. Oppompen van spoelwater is dus de boodschap.
- Leveranciers van waterverzachters leveren hiervoor pompen aan een aanzienlijk prijskaartje => zou een oplossing kunnen zijn (alleen jammer van de kostprijs).
- Zelf had ik gedacht om water in de pompput te laten terecht komen en dan de dompelpomp het werk laten doen (2 vliegen in 1 klap).

Bovendien kan ik op afzienbare tijd mijn pompput toch aansluiten op een riolering (aan de andere kant van onze grond, maar moet er wel een lange sleuf voor graven). Vanaf dat moment is de pomp overbodig.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar 2e optie, alleen staat er bij de Specs van de dompelpompen tot nader order overal: niet geschikt voor zout water.

Bedoelen ze hier zeewater mee?
Of is dat water van een waterverzachter ook al té zout (of is dat zelfs zouter?)
Zijn er mss mensen die al hetzelfde idee hebben gehad en uitgevoerd?
Wat zijn hun ervaringen naar de levensduur van de pomp?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
hoe hoog zit dichts bijzijnde riolering?



bij ons staat ontharder ook in kelder, afvoer aan plafond, 4 meter verder, hoogteverschil ruim een meter en de afvoer van ontharder haalt dit perfect op.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Afvoer zal zo ongeveer 2 meter boven de vloerplaat van de kelder het huis verlaten.



Een afloop kan toch nooit hoger liggen? Of zit daar standaard nog een pomp in? Of is dat met de waterdruk?
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik dacht dat ze bij de aankoop van onze Twintec erbij gezegd hadden dat hij tot 7 meter hoogte kon overbruggen. Ik denk dus niet dat dat van jou een probleem zou zijn.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
idd, onze Honeywell kan dat ook. 2m zou gn probleem zijn denk ik
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Hmm dan maak ik mij precies zorgen om niks...

Zal de specs nog is goed moeten navragen dan voor de aanschaf :)



Alvast bedankt.
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
Trouwens, ik laat het spoelwater gewoon naar de regenwaterput lopen (50l per 2,5 week, zout zal nie veel uitmaken zekers).

Dat was bij mij de gemakkelijkste uitweg.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Het water dat afgevoerd wordt tijdens een spoelbeurt (regeneratie) van een waterverzachter heeft dezelfde druk als wat er op het binnenkomend water staat. Meestal zo'n 3 à 5 bar. Deze afvoer heeft in normale omstandigheden geen bijkomende pompinstallatie nodig als de installatie in een kelder is geplaatst. In de regel kan men zonder problemen ongeveer 2 tot 2,5 meter omhoog met deze afvoer. Daarna kan men al naar gelang de helingsgraad zo'n 10 meter ver.

Daardoor kunnen 95 % van de installaties zonder pomp geplaatst worden.



:!: Opgepast: officieel moet er een onderbreking van 2cm zijn in de aansluiting van de afvoerleiding van het toestel en het riool, conform de norm E1717. De watermaatschappijen zijn hier vaak héél steng op. Om dit uit te voeren bestaan er diverse hulpmiddelen.



Welk type waterverzachter heb je aangekocht?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
We hebben nog niets gekocht :)



Ben aan 't informeren. Dat van die 2cm opening dat wist ik daarvoor heb je van die speciale sifons. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het een af-loop was en niet dat deze onder druk kon afgevoerd worden.



Maar als ik het goed begrijp dan hang ik deze sifon gewoon tegen mijn plafond in de kelder, en van daaruit riool.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Naast het spoelwater zit er op waterverzachters ook een overloop die niet onder druk staat . Wat doe je daarmee dan ?

Volgens mijn verdeler moet dat niet eens aangesloten worden, maar ik ben altijd kritisch als ze dat zeggen. Waarom zit het er dan op ?

Bij mijn verzachter zit zo een afvoerstukje met 2cm opening bijgeleverd voor de afvoer van het spoelwater.

Er staat ook bij dat de overloop (niet onder druk dus) niet met een Y stuk op dezelfde afvoer mag van het spoelwater. Vermoedelijk met als reden dat er dan geen onderbreking tussenzit. Ik zie geen andere ?



Dus het hoogteverschil is voor het spoelwater in dit geval geen probleem, je kan het darmpje omhoog brengen en daar waar het een bocht maakt om in de afvoer te gaan een onderbreking steken met opening.

Ook de sifon daarachter niet vergeten anders gaat het stinken. :cry:
 

pp1

Lid
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
145
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het drukloze afvoertje kan samen met deze onder druk verbonden worden als het water niet omhoog moet. ander vul je gewoon steeds je zoutbak tot deze overloopt.

Hierbij komen we tot het drukloze afvoertje. Deze dient om ervoor te zorgen als er door een probleem teveel water in de zoutbak zich opstapelt deze daarlangs wordt uitgelaten. Als dit echter gebeurd moet je de installateur of de fabrikant van je toestel laten komen daar er een defect is in je toestel. Bv een elektro klep die niet meer goed afsluit . Heel erg is het niet als deze niet is aangesloten echter als er dan iets fout kan loopt er water uit, waterschade tot gevolg.

Als je zoals hierboven in de vraag stelling de verzachter duwt het spoelwater wel hoog genoeg om in de gewonen afvoer te laten lopen. De drukloze afvoer gewoon op je dompelput aansluiten hier komt toch maar water uit in uitzonderlijke omstandigheden.
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Enk wrote:
We hebben nog niets gekocht :)



Ben aan 't informeren. Dat van die 2cm opening dat wist ik daarvoor heb je van die speciale sifons. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het een af-loop was en niet dat deze onder druk kon afgevoerd worden.



Maar als ik het goed begrijp dan hang ik deze sifon gewoon tegen mijn plafond in de kelder, en van daaruit riool.



Zo'n siphon heeft twee aansluituiteinden om enerzijds de afvoerdarm van de waterverzachter en anderzijds de overloop van de zoutbak op aan te sluiten, indien mogelijk natuurlijk. Deze kan dicht tegen het plafond geplaatst worden maar dan zal de overloop van het toestel niet aangesloten kunnen worden.

 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
Aquaman wrote:
Enk wrote:
We hebben nog niets gekocht :)



Ben aan 't informeren. Dat van die 2cm opening dat wist ik daarvoor heb je van die speciale sifons. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het een af-loop was en niet dat deze onder druk kon afgevoerd worden.



Maar als ik het goed begrijp dan hang ik deze sifon gewoon tegen mijn plafond in de kelder, en van daaruit riool.



Zo'n siphon heeft twee aansluituiteinden om enerzijds de afvoerdarm van de waterverzachter en anderzijds de overloop van de zoutbak op aan te sluiten, indien mogelijk natuurlijk. Deze kan dicht tegen het plafond geplaatst worden maar dan zal de overloop van het toestel niet aangesloten kunnen worden.






Bij mijne honeywell zat dit niet. Kun je misschien zeggen waar dergelijke sifon te krijgen is (misschien online)?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Gregory wrote:
Bij mijne honeywell zat dit niet. Kun je misschien zeggen waar dergelijke sifon te krijgen is (misschien online)?



Bij BWT in zaventem
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Als de afvoer NIET tegen het plafond is of er verder op de afvoerleiding een reukafsnijder (siphon) aanwezig is, kun je eventueel ook gebruik maken van onderstaand hulpstuk.



 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan