• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

4 Simpele regels afvoer.

Lid geworden
1 jul 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Ik lees veel verwarrende info over waterafvoer, ik versta tot nu toe het volgende en gelieve me te corrigeren indien ik fout ben.

1. De diameter van de buis hangt af van toestel, maar groso modo 
- 40 -50 mm voor lavabo, bad, douche
- 90 - 110 mm voor een wc

Hoeveel voor een afwasmachine of wasmachine?
2. Elke afvoer dient voorzien te zijn van een sifon om geen kwalijke geuren te hebben.

3. Het is erg belangrijk om verluchting te voorzien en hoe doe je dat?
- Door ergens de verschillende afvoer-buizen te laten samenkomen in een dikke bv. Ø 110 mm, verticale buis die hoger komt als het hoogste waterpunt en die gewoon wordt open gelaten boven zodat er lucht in het systeem kan komen en die beneden afvoert naar de straat/riool.
- Je houdt best WC-afvoer en lavabo-/bad-/douche-afvoer gescheiden en past voor beide afvoeren de voorgenoemde verluchting toe.

Wat met afwasmachine/wasmachine?
Deze kunnen bij een van vorige verticale buizen bijgevoegd worden?
Ik veronderstel best deze van bad/douche/lavabo?
Correct?
Volledig?
Dank voor al jullie input, ik ben namelijk alles aan het uittekenen en start binnenkort onze renovatie.
Vriendelijke groeten,

Hans.
 
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze keukenfabrikant zei dat de afvoer van de vaatwasmachine gewoon bij op de afvoer van de spoelbak kan. Wordt niet veel tegelijk gebruikt, dus lijkt me ook niet echt een probleem.



dat van die verluchting heb ik hier ook al dikwijls gelezen, maar de reden waarom dat gedaan wordt, heb ik nog niet kunnen vinden.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Trek die verluchtingsbuis maar door naar boven... zolder of zelfs dak. Hoog genoeg in ieder geval. En daar plaats je er een snuiver op (zo'n ding dat alleen maar lucht doorlaat IN de buis en niet uit de buis, omwille van geurtjes.



En volle fles water giet heel moeilijk uit als je die volledig ondersteboven houdt. Dat gaat dan met hevig schokken en klutsen. Dit komt omdat de luchttoevoer niet kan volgen... dit gebeurt ook bij uw afvoer. Vandaar die luchttoevoer. (beter afvoer en geen verstopping)
 
Lid geworden
12 jan 2009
Berichten
821
Waarderingsscore
0
Punten
0
twee documentjes waarin heel veel (zoniet alle) informatie is terug te vinden (vond ik):

http://www.bk.tudelft.nl/users/cuperus/ ... lering.pdf (beknopt)

http://bestanden.stabu.org/bestektekste ... lering.pdf (uitgebreid)



als ik juist ben met de termen ivm 'verluchting'

- beluchting: zorgen dat er extra lucht in het afvoerstelsel kan zodat sifons niet worden leeggetrokken. Bvb wc op eerste en gelijkvloers op zelfde standleiding: wanneer op het verdiep wordt doorgespoeld kan dit een onderdruk veroorzaken op die van het gelijkvloers waardoor de sifon wordt leeggetrokken = geurhinder

- ontluchting: soms is er overdruk wegens gebruik van afvoeren of gewoon schommelingen vanuit openbaar riolering. Deze druk kan dan afgevoerd worden via de ontluchting (best door het dak uit vanwege geur uiteraard)

beluchten kan ook zonder een (dak)doorvoer te maken met soort terugslapklep opzetstuk (kom niet op de naam -> zoekfunctie) zodat de lucht niet het het afvoerstelsel kan (eventueel per verbruiker)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
rpili1313 wrote:
dit is nog eens een interessante link, thx



die laatste van Wavin, ik een hele goede, andere is ook nieuw voor mij
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
jeter wrote:
En volle fles water giet heel moeilijk uit als je die volledig ondersteboven houdt. Dat gaat dan met hevig schokken en klutsen. Dit komt omdat de luchttoevoer niet kan volgen... dit gebeurt ook bij uw afvoer. Vandaar die luchttoevoer. (beter afvoer en geen verstopping)



Over dat fles-principe gesproken, daar heb ik nog een vraag over:

ik ben het volledig met je eens dat dat zo is, maar is het een probleem wanneer ik mijn bad op een buis van 50 steek die verder in een buis van 110 uitkomt, zonder sniffer daarboven ? Het bad staat op het verdiep dus het water gaat in een recht stuk een 3-tal meter naar beneden (van 50) en komt dan in de 110 uit (gelijk met vloerplaat beneden).

Het grote verschil is hier wel dat een bad geen gesloten iets is (zoals een fles), en de lucht uit de ruimte van de badkamer kan genomen worden bij leeglopen. Dan komt daar nog eens bij op het moment dat het bad bijna leeggelopen is, dat de hoeveelheid water klein is om eventueel sifons leeg te trekken e.d. ?

(ik zou de buis kunnen doortrekken tot boven indien echt nodig maar dat is praktisch moeilijker uitvoerbaar)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
De sifon van dat bad wordt gegarandeerd leeggetrokken maar als je de gewoonte hebt om na het baden het bad uit te spoelen of te wassen is dat geen probleem.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
Een beetje fysica ... (yes, I luv it ;-))



het is niet IN het bad dat het probleem zich voordoet, maar in de (3 meter hoge) verticale buis van 50.



Op een heel bepaald specifiek ogenblik bij het laten leeglopen van je bad, is je bad leeg (dus geen water meer die "duwt"), maar is je sifon nog vol (zoals die ook moet zijn), en is die buis van 3 meter volledig vol.



Op dat moment gaat die 3 meter hoge waterkolom naar beneden willen (zwaartekracht). Dat zorgt voor een onderdruk ("zuigen", of een vacuum trekken) aan de bovenkant van die kolom, zijnde in je sifon. Resultaat: de sifon wordt leeggetrokken.



Oplossing beluchting: in plaats van een vacuum te creeeren, trekt die 3 meter hoge waterkolom gewoon lucht in de buis via de snuiver.



Andere oplossing: het hoogteverschil met een buis van 110 overbruggen ipv buis v 50. Dan zal die buis nooit helemaal vol zitten, dus zal er nog lucht in de buis blijven, waardoor de drukverschillen kunnen opgevangen worden.



Tot zover de theorie ... mss nog iemand iets toe te voegen over de praktijk ? ;-)
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Yep, zet die 2 oplossingen maar in de praktijk en het zal werken :)



Veiligste oplossing die altijd werkt en waarbij je niet moet nadenken of gokken, is gewoon die beluchting voorzien met zo'n snuiver. Dan wordt de sifon niet leeggetrokken.





En praktisch kan je normaal toch alle afvoeren in de badkamer laten samenkomen op 1 beluchtingsbuis?
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wastafel (Lavabo) : 0,5L/s minimum aansluitdiameter 50

bad: 0,8 L/s, minimum aansluiting 56

Wasmachine (max 6 Kg) 0,8L/s, minimum diameter 56

Wasmachine : (7 tot 12 kg) : 1,5L/s , minimum aansluiting 63

Vaatwasser : 0,8L/s dus minimum diameter 56

Douche : 0,65L/s dus 50

WC (6 tot 7,5 liter spoeling: 90

WC: (9 liter spoeling) : de eerste 70cm 90, daarna 110



Verluchten kan op verschillende manieren.

Gewoonlijk verzamel je alle afvoeren en ga je dus met 1 buis richting riool.

De verluchting dient dan te gebeuren aan het laatste toestel , met andere woorden , datgene wat het verste van de rioolaansluiting gelegen is.

En liefst dan nog net voor dat toestel.

Er bestaat wel zoiets als een knitser die op krappe ruimtes kan gebruikt worden maar die zijn berucht om na een paar jaar niet goed meer te werken.





Op 4) Indien je in het brusselse woont mag WC en vuilwater gecombineerd worden , ergens anders moet WC en sanitair afzonderlijk afgevoerd worden. Vaatwasser en wasmachine gaan inderdaad naar vuilwater.Ga in de gemeente ook na of ze volledig gescheiden riolering hebben of niet. Indien niet dan komt vuilwater samen met faecalien .
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Andy78 wrote:
Het grote verschil is hier wel dat een bad geen gesloten iets is (zoals een fles), en de lucht uit de ruimte van de badkamer kan genomen worden bij leeglopen.





bad is geen gesloten geheel, dat heb je juist



maar wij hebben het hier over BUIZEN, je buis, afvoer van bad is bovenaan afgesloten door het water in het bad !!!

dus als jij stop uittrekt krijg je een onderdruk in buizen en deze onderdruk blijft duren tot bad helemaal leeg is en zuigt op dat moment de sifon leeg



maar sommige mensen zullen dit nooit geloven ?

:shock: !
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
een bad zou pas echt problemen hebben mocht deze geen lucht kunnen aanzuigen.



Als een bad echt te traag afloopt, sorry, verkeerde diameter afvoer.





In woningen moet er voor de badkamer geen waarschijnlijkheidsdebiet berekend worden.



Wat wel van toepassing is is het aantal bochten.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Quote:
Op een heel bepaald specifiek ogenblik bij het laten leeglopen van je bad, is je bad leeg (dus geen water meer die "duwt"), maar is je sifon nog vol (zoals die ook moet zijn), en is die buis van 3 meter volledig vol.
Vol? uw afvoergaatje vh bad kan die onmogelijk volledig in 1 keer laten vollopen.

Quote:
Dat zorgt voor een onderdruk ("zuigen", of een vacuum trekken) aan de bovenkant van die kolom, zijnde in je sifon. Resultaat: de sifon wordt leeggetrokken
Inderdaad, sifon wordt even leeggetrokken en dit kan voor onplezante geuren zorgen (ook via het overloopgaatje vh bad). Naarmate uw bad bijna leeg is (maw weinig 'waterdruk' meer heeft), loopt alles gewoon weg, net alsof je je bad uitspoelt, doucht ofzo.. en vult de sifon zich terug met water. Dan zijn de geurtjes weg.

Tot u spreekt een ervaringsdeskundige. Spijtig genoeg.

Enigste remedie: badafsluitstop niet ineens volledig openzetten.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ok, got it :lol: Ik zal dus maar een snifferke voorzien nu het kan voor het bad.



Stelt hetzelfde probleem zich ook met een douche-afloop in dezelfde opstelling?
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
als wij douchen is er geen probleem, water loopt gewoon zachtjes weg. En bij ons ook verval van 3m loodrecht, zelfs maar buis van 40cm.
 

Filip123

Lid
Lid geworden
4 mei 2007
Berichten
896
Waarderingsscore
1
Punten
16
Sergei wrote:
Wastafel (Lavabo) : 0,5L/s minimum aansluitdiameter 50

bad: 0,8 L/s, minimum aansluiting 56

Wasmachine (max 6 Kg) 0,8L/s, minimum diameter 56

Wasmachine : (7 tot 12 kg) : 1,5L/s , minimum aansluiting 63

Vaatwasser : 0,8L/s dus minimum diameter 56

Douche : 0,65L/s dus 50

WC (6 tot 7,5 liter spoeling: 90

WC: (9 liter spoeling) : de eerste 70cm 90, daarna 110



Verluchten kan op verschillende manieren.

Gewoonlijk verzamel je alle afvoeren en ga je dus met 1 buis richting riool.

De verluchting dient dan te gebeuren aan het laatste toestel , met andere woorden , datgene wat het verste van de rioolaansluiting gelegen is.

En liefst dan nog net voor dat toestel.

Er bestaat wel zoiets als een knitser die op krappe ruimtes kan gebruikt worden maar die zijn berucht om na een paar jaar niet goed meer te werken.





Op 4) Indien je in het brusselse woont mag WC en vuilwater gecombineerd worden , ergens anders moet WC en sanitair afzonderlijk afgevoerd worden. Vaatwasser en wasmachine gaan inderdaad naar vuilwater.Ga in de gemeente ook na of ze volledig gescheiden riolering hebben of niet. Indien niet dan komt vuilwater samen met faecalien .





Bij ons is er nog geen dubbel rioleringsstelsel, maar we moeten wel al met 2 buizen naar de riool, en dit voor :



- enerzijds het regenwater

- anderzijds AL het andere water (sanitair, WC,...)



Heb nog nooit gehoord dat ze het vervuild water ook nog eens opsplitsen... Dan heb je al 3 buizen nodig?
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
In antwerpen moet regenwater gescheiden zijn maar inderdaad , nog bitter weinig plaatsen met volledig gescheiden riolering.





Vuilwater maakt pas bij het verlaten van de woning een verbinding met faecalïen. Dan moet er op de vuilwater afvoer wel een sifon staan voor evidente reden.



Ik zuig de diameters niet uit mijn duim, bij verdiepingen opletten voor vacuumopbouw. Het water kan wel weg maar sifons dreigen leeggezogen te worden.



Verlucting trouwens: gouden regel 2/3de van de diameter van de verzamelleiding.
 
Lid geworden
21 feb 2014
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het principé e.d. versta ik hier heel goed maar wat met nieuwbouw.

Ik ben momenteel aan het bouwen en bij ons is iedere afloop appart naar buiten hoe kan ik dit geheel ontluchten?



Iemand ervaring mee?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Verstraeten T;1912252 wrote:
Het principé e.d. versta ik hier heel goed maar wat met nieuwbouw.

Ik ben momenteel aan het bouwen en bij ons is iedere afloop appart naar buiten hoe kan ik dit geheel ontluchten?



Iemand ervaring mee?

Als dat allemaal op het gelijkvloers is en ze worden buiten op een hoofdafvoer van minimum 110 mm aangesloten dan zijn er zonder verluchting geen problemen te verwachten.

Dus een verluchting op de afvoerleidingen is in dat geval niet nodig.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan