Aardingspin vraag

Elektriciteit
13398 discussies 13398 berichten
afbeelding van InneBe

Geregistreerd 18-03-2008

16 berichten

Aardingspin vraag

Hallo,

1.

mag je een aardingspin binnenshuis in de grond kloppen?

Of is het aangeraden dit buitenshuis te doen?

2.

Indien je 2 aardingspinnen klopt, verbind je deze dan serieel met elkaar of ga je parallel van elke pin met een kabel naar de aardingsonderbreker?

Alvast bedankt,

B&I.

10Reacties

afbeelding van herriejr

Geregistreerd 28-02-2007

394 berichten

Re: Aardingspin vraag#01

InneBe wrote:
Hallo,

1.

Ik dacht dat het aangeraden is om dit buitenshuis te doen.

InneBe wrote:

2.

Indien je 2 aardingspinnen klopt, verbind je deze dan serieel met elkaar of ga je parallel van elke pin met een kabel naar de aardingsonderbreker?

Alvast bedankt,

B&I.

Je gaat gewoon van pin tot pin en van de laatste pin/eerste pin ('t is maar vanwaar je begint te tellen) naar de aardingsonderbreker.

afbeelding van Joro

Geregistreerd 19-03-2008

1586 berichten

Re: Aardingspin vraag#02

InneBe wrote:

Volgens mij mag dit bij huishoudelijke installaties als je geen lus kan leggen onder je fundering. Aantal pinnen is afhankelijk van ondergrond. Als de weerstand niet laag genoeg is, zal je een pin moeten bijslaan. Dit zal veel gemakkelijker gaan indien je het buitenshuis kan doen.

InneBe wrote:

Gewoon in serie: van onderbreker naar pin1, van pin 1 naar pin 2, ...

afbeelding van willem_anneleen

Geregistreerd 15-11-2006

1770 berichten

Re: Aardingspin vraag#03

binnen mag, maar je zal buiten wellicht iets minder weerstand hebben (natter)

2pinnen met elkaar verbinden, maar als je ze naast elkaar zet: voldoende afstand tussen (anders heeft het geen zin), en maar 1 draad gebruiken !

afbeelding van icthelp

Geregistreerd 18-08-2008

96 berichten

Re: Aardingspin vraag#04

Wij hebbend e aardingspin in onze kelder zitten.

We hebben een oud huis en hebben de aardingspin in onze kelder de gront in geglopt. We hebben 1 pin geklopt van 3m (2 stukken van 1,5m gekoppeld)

Aarding moeten we nog laten nameten, dus kan zijn dat er een tweede moet bijgeklopt worden, maar dat is voor na de zware verbouwingen.

afbeelding van InneBe

Geregistreerd 18-03-2008

16 berichten

Re: Aardingspin vraag#05

Een duidelijk antwoord op mijn vragen Smile

We gaan het buitenshuis doen

Bedankt allemaal !

B&I

afbeelding van Beurt

Geregistreerd 08-12-2008

3212 berichten

Re: Aardingspin vraag#06

Je hoeft je pin trouwens niet te kloppen. Ik heb 2 pinnen gespoten met een koperen buis van 15 mm. Gewoon de buis aansluiten op de tuinslang, en spuiten maar totdat je diep genoeg zit. Dan de koper buis eruittrekken en de pin erin. Gaat heel vlot.

afbeelding van RiBa

Geregistreerd 26-08-2007

111 berichten

Re: Aardingspin vraag#07

Ik heb mijn pin binnenshuis in de kelder geslagen; mijn spreidingsweerstand was 9,6 ohm.

De kelder is superdroog.

afbeelding van pthomass

Geregistreerd 05-12-2007

1524 berichten

Re: Aardingspin vraag#08

Beurt wrote:
Je hoeft je pin trouwens niet te kloppen. Ik heb 2 pinnen gespoten met een koperen buis van 15 mm. Gewoon de buis aansluiten op de tuinslang, en spuiten maar totdat je diep genoeg zit. Dan de koper buis eruittrekken en de pin erin. Gaat heel vlot.

nog nooit van gehoord, en zo voorkom je dat je door weet ik veel welke buis aan het slaan bent. moet ik onthouden.

Wij hebben 1 pin steken. En die zie je letterlijk door het kelderraampje in de grond steken.

Aan het oude kookvuur lag ook een draad doorheen de muur (echt, gewoon draad doorheen de cement van het gebouw, van binnen naar buiten) en buiten verdwijnt die doorheen de terrastegels. Dat hele terras wordt binnen een paar jaren verwijderd, benieuwd of daar onder een pin zit of dat de draad gewoon in de grond ligt...

afbeelding van willem_anneleen

Geregistreerd 15-11-2006

1770 berichten

Re: Aardingspin vraag#09

Beurt wrote:

Die ga ik ook onthouden

w

afbeelding van dirk bruijns

Geregistreerd 08-08-2008

205 berichten

Re: Aardingspin vraag#0a

Zonder afbreuk te doen van de waterspuit, staat er niet ergens in het AREI dat de aardingspin "mechanisch gedreven" moet zijn ?

Men vertelde me vroeger dat men bij probleemgevallen de aardingspin terugtrok en veel opgelost zout in de vrijgekomen opening te spoelen, daarna terug te kloppen. Wordt dat nog gedaan, of broodje-aap-verhaal ?

Pagina's