• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vraagje ivm waterkeuring en plan

Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey



Wij hebben al het sanitair in ons huis zelf gelegd, enkel de ketel en het gas laten we aansluiten.

Het water is wel al binnengetrokken. Dus nu zouden we binnen de 2 jaar een keuring voor het water moeten aanvragen. Heb je hiervoor ook een aansluitingsplan nodig zoals bij de electriciteit????

Zoja heeft er iemand een voorbeeldje voor mij??

Mag in viso zijn, aangezien ik mijn electriciteitsplan ook getekend heb met visio.



Heb ook gehoord dat wanneer je bijvoorbeeld een uitgietbak hebt en het koud water regenwater is en het warme van de ketel komt dat je geen mengkraan mag gebruiken, maar wel 2 afzonderlijke kranen????Klopt dit???



Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Berichten
792
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je mag absoluut geen mengkraan gebruiken waar regenwater met warm stadswater gecombineerd wordt. Zelfs niet als je een terugslagklep gebruikt.



Wij hebben nog een 10tal maanden de tijd om ons waterinstallatie te laten keuren.

Maar ik vermoed dat er niemand achter zal vragen...

(hoewel alles wel volgens de regels uitgevoerd is)
 
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier zijn ze gisteren komen keuren. Het uitvoeringsplan en de toestellenlijst heb ik gebaseerd op het voorbeeld dat beschikbaar is via de SVW site.



http://www.svw.be/files/news/32/060626% ... euring.pdf



Keuring was zonder problemen verlopen, keurder heeft gewoon gekeken of de kranen in realiteit overeenkwamen met wat ik aangaf op papier. Aangezien we enkel gekeurde kranen hebben gebruikt, aangevuld met enkele (onnodige) terugslagkleppen, was dat in een mum van tijd achter de rug. Onnodige terugslagkleppen omdat we bij de aanleg van de leidingen, we van sommige kranen niet zeker waren welk merk en type we gingen nemen, hadden we voor alle veiligheid bij de twijfelgevallen een terugslagklep voorzien.
 

wdm

Lid geworden
7 apr 2006
Berichten
792
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bedoel je dat je kranen gekocht hebt met een terugslagklep erin ?

Voor een dubbeldienstkraan enzo, moet je een terugslagklep zetten (tenzij die in de kraan zit natuurlijk).
 
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
wdm wrote:
Bedoel je dat je kranen gekocht hebt met een terugslagklep erin ?

Voor een dubbeldienstkraan enzo, moet je een terugslagklep zetten (tenzij die in de kraan zit natuurlijk).



Wij hebben allemaal kranen van het merk Grohe en 1 buitenkraan van Oras. Deze zijn goedgekeurd en er zit inderdaad een terugslagklep in de kraan. Ook onze dubbeldienstkranen zijn Belgaqua goedgekeurd (maw ook een terugslagklep in de kraan), maar ik heb daar geen idee van het merk, bij onze leverancier sanitair zeiden ze gewoon dat deze goedgekeurd waren (prijs was ook hoger, maar voor die 10€ euro extra in kraanwerk ga ik niet klagen).



Volgens de leverancier van ons sanitair materiaal lopen er "sjarels" rond bij de keuring van het water. Klant bij hun had een terugslagklep geplaatst bij het vetrek van de collector naar zijn buitenkraan. Duidelijk vermeld bij de rondgang. Keurder keurt in eerste instantie af. Hij zag bij zijn rondgang buiten niet dat er binnen een terugslagklep stond. Pas na veel vijven en zessen en telefoons is zijn installatie toch goedgekeurd geworden (zonder herkeuring). Of die indianenverhalen kloppen weet ik niet, maar eerlijk gezegd verschiet ik er niet.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
als je binnenhuis een dubbeldienst kraan plaatst, voor wasmachine of vaatwas aan te sluiten, mag dit een standaard kogelkraan of dubbeldienstkraan zijn?



wanneer moet terugslagklep en wanneer niet? (nu heb ik enkel terugslag klep staan om de dubbeldienst kranen die buiten komen staan )
 
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw die we binnen een 4-tal maanden gaan bewonen.

Op het moment dat we in ons huis trekken zal de badkamer nog niet afgewerkt zijn. Dit betekent dat er nog geen douche-, bad- en lavabokranen zullen geplaatst zijn.

Toch zouden we natuurlijk wel graag water hebben in de rest van het huis (er is nog een tweede douche hoor, we kunnen ons wassen).



Hoe kunnen we dit best aanpakken op gebied van waterkeuring? Want ik neem aan dat er, zolang er geen keuring is, geen aansluiting op de Pidpa-meter mag plaatsvinden?



Nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie het opgelost?
 
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
1.561
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij wonen nu twee weken in ons nieuwe huis en de badkamer is ook nog niet klaar en niet overal zijn er kranen, toch is er al water hoor. Wat ik begrepen heb is dat je binnen twee jaar na het intrekken de keuring moet laten doen, dus dat kan wanneer je wel alles in orde hebt.



Maar dat is van horen zeggen...
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Dat is ook hetgeen ik begrepen heb. Wij wonen er nu 5 maanden maar hebben wel uiteraard al water. Keuring heb ik nog niet laten doen omdat wij voorlopig nog maar twee punten gebruiken: keukenaanrecht en de douchecel in de garage. Er is dus effectief ook nog geen badkamer dus acht ik het zinloos om nu al te laten keuren.
 
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
TimS wrote:
Wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw die we binnen een 4-tal maanden gaan bewonen.

Op het moment dat we in ons huis trekken zal de badkamer nog niet afgewerkt zijn. Dit betekent dat er nog geen douche-, bad- en lavabokranen zullen geplaatst zijn.

Toch zouden we natuurlijk wel graag water hebben in de rest van het huis (er is nog een tweede douche hoor, we kunnen ons wassen).



Hoe kunnen we dit best aanpakken op gebied van waterkeuring? Want ik neem aan dat er, zolang er geen keuring is, geen aansluiting op de Pidpa-meter mag plaatsvinden?



Nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie het opgelost?

Je kan je water nu al laten binnentrekken hoor. er word dan een eentapskraan geplaatst aan de meter, en je hebt dan een voorlopige keuring enkel voor die eentapskraan. Als je installtie afgewerkt is verwijder je die kraan en sluit je je installatie aan. Je moet wel binnen de 2 jaar, gerekend vanaf aansluiting op het waternet een keuring laten uitvoeren.
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
lowspeeddriver wrote:
TimS wrote:
Wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw die we binnen een 4-tal maanden gaan bewonen.

Op het moment dat we in ons huis trekken zal de badkamer nog niet afgewerkt zijn. Dit betekent dat er nog geen douche-, bad- en lavabokranen zullen geplaatst zijn.

Toch zouden we natuurlijk wel graag water hebben in de rest van het huis (er is nog een tweede douche hoor, we kunnen ons wassen).



Hoe kunnen we dit best aanpakken op gebied van waterkeuring? Want ik neem aan dat er, zolang er geen keuring is, geen aansluiting op de Pidpa-meter mag plaatsvinden?



Nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie het opgelost?

Je kan je water nu al laten binnentrekken hoor. er word dan een eentapskraan geplaatst aan de meter, en je hebt dan een voorlopige keuring enkel voor die eentapskraan. Als je installtie afgewerkt is verwijder je die kraan en sluit je je installatie aan. Je moet wel binnen de 2 jaar, gerekend vanaf aansluiting op het waternet een keuring laten uitvoeren.



Dus alles mag dan ten volle aangesloten worden?

Wij hebben nu ook een kraantje op de teller staan waar ik nu water kan afnemen. Maar graag zou ik de hoodleiding vanaf de teller naar de ketel en collector stadswater leggen zodat ik verwarming heb. Heb gezien dat er op deze aansluiting een spanbandje zit, zou dit er dan afmogen. Dus alles aansluiten en na twee jaar laten keuren?
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Er zitten na de meter normaalgezien 2 kranen boven elkaar die je elk afzonderlijk kan dichtdraaien. De onderste zal openstaan bij een voorlopige basisopstelling met 1 eentapskraan. Bovenste staat dicht.

Die 2 koperen delen kunnen met een steeksleutel uit elkaar, zie je hem komen :D .



'Voorlopige oplossing' : :oops:

bovenste koperen stuk losdraaien met steeksleutel , bovenste kraan vasthouden, bovenste koperstuk ronddraaien ipv kraan en 2 delen terug op elkaar draaien. Niets gezien ... zegel intact.

Volgens mij doen ze het ervoor :wink:



Zegels niet verbreken.
 

Mario2009

Lid
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
306
Waarderingsscore
4
Punten
18
en toch snap ik het nog niet goed :)



Momenteel zitten we in ruwbouw fase en hebben we nog geen voorlopige water aansluiting. We gebruiken water van de buren.

Ik dacht net voor het intrekken in de woning de wateraansluiting in orde te brengen. Maar we hebben dan bepaalde kranen nog niet geplaatst? Hoe los je dit dan op? Ze kunnen toch niet verwachten dat je huis volledig in orde als je er in trekt?



De definitieve wateraansluiting zetten ze toch pas open als je een positievekeuring hebt of ben ik mis?

Ik hoor hier vanalles over "tijdelijke" wateraansluitingen maar wat ben je daar mee als je maar 1 tappunt hebt bij de watermeter? Hoe ga je dan wassen / douchen / koken?



Enig idee?
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bij mij hadden ze de boel niet verzegeld, dus hebben we de leidingen gewoon aangesloten. Is nog steeds niet gekeurd, want voorlopig heeft dat ook geen zin. Er is alleen een douchecel en een kraan in de keuken, verder niets aangesloten.
 

renault

Lid
Lid geworden
26 apr 2006
Berichten
166
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mario2009 wrote:
en toch snap ik het nog niet goed :)



Momenteel zitten we in ruwbouw fase en hebben we nog geen voorlopige water aansluiting. We gebruiken water van de buren.

Ik dacht net voor het intrekken in de woning de wateraansluiting in orde te brengen. Maar we hebben dan bepaalde kranen nog niet geplaatst? Hoe los je dit dan op? Ze kunnen toch niet verwachten dat je huis volledig in orde als je er in trekt?



De definitieve wateraansluiting zetten ze toch pas open als je een positievekeuring hebt of ben ik mis?

Ik hoor hier vanalles over "tijdelijke" wateraansluitingen maar wat ben je daar mee als je maar 1 tappunt hebt bij de watermeter? Hoe ga je dan wassen / douchen / koken?



Enig idee?



beste,



na de waterteller staan twee grote(blauwe) kranen die je afzonderlijk kan dicht doen met daartussen eenkoper kraantje?

daarnaast staat bij ons een dienstkraan, dus op het einde van de

wateropstelling die men plaatst bij aanvraag water.het is op deze kraan dat wij de alpex hebben aangesloten en die dus naar de collectoren gaat, omdat die later (tweejaar) definitief wordt aangesloten.

enzo heeft je hele huis toch water, maar liefst overal shellkraantjes plaatsen en kan je al zien of er ergens lekken zijn bijde collectoren , inbouwdozen,..
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kris77 wrote:
als je binnenhuis een dubbeldienst kraan plaatst, voor wasmachine of vaatwas aan te sluiten, mag dit een standaard kogelkraan of dubbeldienstkraan zijn?



wanneer moet terugslagklep en wanneer niet? (nu heb ik enkel terugslag klep staan om de dubbeldienst kranen die buiten komen staan )



Dat zou ik nu ook wel eens willen weten.

Ik denk dat onze vaatwas met een gewone bolkraan op het waternet is aangesloten.



Mag je dit oplossen door er een terugslagklep voor te plaatsen en hoe zien die dingen er uit?
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Voor zover ik weet heeft een vaatwas een ingebouwde klep en moet er bijgevolg geen extra gestoken worden.



De hoofdregel is vooral: kranen waar je een slag kan op aansluiten zoals de dubbele dienstkraantjes, die moeten een klep hebben (best ingebouwd).

Bij dat laatste heb ik zelf ook een vraag :

de mijne komen uit een DHZ. God weet welk merk/type dat is.

Hoe moet dat op die lijst ?
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
Andy78 wrote:
Voor zover ik weet heeft een vaatwas een ingebouwde klep en moet er bijgevolg geen extra gestoken worden.



De hoofdregel is vooral: kranen waar je een slag kan op aansluiten zoals de dubbele dienstkraantjes, die moeten een klep hebben (best ingebouwd).

Bij dat laatste heb ik zelf ook een vraag :

de mijne komen uit een DHZ. God weet welk merk/type dat is.

Hoe moet dat op die lijst ?



Moeten die dubbeldienstkranen ook goedgekeurd zijn of is het voldoende dat je aan de verdikking kunt zien dat er een terugslagklep in zit?
 
Lid geworden
31 aug 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren zijn ze bij ons de keuring komen doen, en voor de dubbeldienst kranen had ik ook geen merk en referentienr.

Keuring is zonder probleem verlopen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan