Vraagje ivm waterkeuring en plan

Elektriciteit
13400 discussies 13400 berichten
afbeelding van lowspeeddriver

Geregistreerd 13-06-2007

48 berichten

Vraagje ivm waterkeuring en plan

Hey

Wij hebben al het sanitair in ons huis zelf gelegd, enkel de ketel en het gas laten we aansluiten.

Het water is wel al binnengetrokken. Dus nu zouden we binnen de 2 jaar een keuring voor het water moeten aanvragen. Heb je hiervoor ook een aansluitingsplan nodig zoals bij de electriciteit????

Zoja heeft er iemand een voorbeeldje voor mij??

Mag in viso zijn, aangezien ik mijn electriciteitsplan ook getekend heb met visio.

Heb ook gehoord dat wanneer je bijvoorbeeld een uitgietbak hebt en het koud water regenwater is en het warme van de ketel komt dat je geen mengkraan mag gebruiken, maar wel 2 afzonderlijke kranen????Klopt dit???

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

10Reacties

afbeelding van wdm

Geregistreerd 07-04-2006

808 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#01

Je mag absoluut geen mengkraan gebruiken waar regenwater met warm stadswater gecombineerd wordt. Zelfs niet als je een terugslagklep gebruikt.

Wij hebben nog een 10tal maanden de tijd om ons waterinstallatie te laten keuren.

Maar ik vermoed dat er niemand achter zal vragen...

(hoewel alles wel volgens de regels uitgevoerd is)

afbeelding van Finch

Geregistreerd 19-04-2006

22 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#02

Hier zijn ze gisteren komen keuren. Het uitvoeringsplan en de toestellenlijst heb ik gebaseerd op het voorbeeld dat beschikbaar is via de SVW site.

http://www.svw.be/files/news/32/060626% ... euring.pdf

Keuring was zonder problemen verlopen, keurder heeft gewoon gekeken of de kranen in realiteit overeenkwamen met wat ik aangaf op papier. Aangezien we enkel gekeurde kranen hebben gebruikt, aangevuld met enkele (onnodige) terugslagkleppen, was dat in een mum van tijd achter de rug. Onnodige terugslagkleppen omdat we bij de aanleg van de leidingen, we van sommige kranen niet zeker waren welk merk en type we gingen nemen, hadden we voor alle veiligheid bij de twijfelgevallen een terugslagklep voorzien.

afbeelding van wdm

Geregistreerd 07-04-2006

808 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#03

Bedoel je dat je kranen gekocht hebt met een terugslagklep erin ?

Voor een dubbeldienstkraan enzo, moet je een terugslagklep zetten (tenzij die in de kraan zit natuurlijk).

afbeelding van Finch

Geregistreerd 19-04-2006

22 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#0k

wdm wrote:
Bedoel je dat je kranen gekocht hebt met een terugslagklep erin ?

Voor een dubbeldienstkraan enzo, moet je een terugslagklep zetten (tenzij die in de kraan zit natuurlijk).

Wij hebben allemaal kranen van het merk Grohe en 1 buitenkraan van Oras. Deze zijn goedgekeurd en er zit inderdaad een terugslagklep in de kraan. Ook onze dubbeldienstkranen zijn Belgaqua goedgekeurd (maw ook een terugslagklep in de kraan), maar ik heb daar geen idee van het merk, bij onze leverancier sanitair zeiden ze gewoon dat deze goedgekeurd waren (prijs was ook hoger, maar voor die 10€ euro extra in kraanwerk ga ik niet klagen).

Volgens de leverancier van ons sanitair materiaal lopen er "sjarels" rond bij de keuring van het water. Klant bij hun had een terugslagklep geplaatst bij het vetrek van de collector naar zijn buitenkraan. Duidelijk vermeld bij de rondgang. Keurder keurt in eerste instantie af. Hij zag bij zijn rondgang buiten niet dat er binnen een terugslagklep stond. Pas na veel vijven en zessen en telefoons is zijn installatie toch goedgekeurd geworden (zonder herkeuring). Of die indianenverhalen kloppen weet ik niet, maar eerlijk gezegd verschiet ik er niet.

afbeelding van Kris77

Geregistreerd 15-06-2008

10756 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#04

als je binnenhuis een dubbeldienst kraan plaatst, voor wasmachine of vaatwas aan te sluiten, mag dit een standaard kogelkraan of dubbeldienstkraan zijn?

wanneer moet terugslagklep en wanneer niet? (nu heb ik enkel terugslag klep staan om de dubbeldienst kranen die buiten komen staan )

afbeelding van TimS

Geregistreerd 01-10-2009

8 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#05

Wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw die we binnen een 4-tal maanden gaan bewonen.

Op het moment dat we in ons huis trekken zal de badkamer nog niet afgewerkt zijn. Dit betekent dat er nog geen douche-, bad- en lavabokranen zullen geplaatst zijn.

Toch zouden we natuurlijk wel graag water hebben in de rest van het huis (er is nog een tweede douche hoor, we kunnen ons wassen).

Hoe kunnen we dit best aanpakken op gebied van waterkeuring? Want ik neem aan dat er, zolang er geen keuring is, geen aansluiting op de Pidpa-meter mag plaatsvinden?

Nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe hebben jullie het opgelost?

afbeelding van dennisschmitz

Geregistreerd 30-05-2008

1613 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#06

Wij wonen nu twee weken in ons nieuwe huis en de badkamer is ook nog niet klaar en niet overal zijn er kranen, toch is er al water hoor. Wat ik begrepen heb is dat je binnen twee jaar na het intrekken de keuring moet laten doen, dus dat kan wanneer je wel alles in orde hebt.

Maar dat is van horen zeggen...

afbeelding van BartDG

Geregistreerd 14-08-2008

1845 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#07

Dat is ook hetgeen ik begrepen heb. Wij wonen er nu 5 maanden maar hebben wel uiteraard al water. Keuring heb ik nog niet laten doen omdat wij voorlopig nog maar twee punten gebruiken: keukenaanrecht en de douchecel in de garage. Er is dus effectief ook nog geen badkamer dus acht ik het zinloos om nu al te laten keuren.

afbeelding van lowspeeddriver

Geregistreerd 13-06-2007

48 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#08

TimS wrote:
Wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw die we binnen een 4-tal maanden gaan bewonen.

Op het moment dat we in ons huis trekken zal de badkamer nog niet afgewerkt zijn. Dit betekent dat er nog geen douche-, bad- en lavabokranen zullen geplaatst zijn.

Toch zouden we natuurlijk wel graag water hebben in de rest van het huis (er is nog een tweede douche hoor, we kunnen ons wassen).

Hoe kunnen we dit best aanpakken op gebied van waterkeuring? Want ik neem aan dat er, zolang er geen keuring is, geen aansluiting op de Pidpa-meter mag plaatsvinden?

Je kan je water nu al laten binnentrekken hoor. er word dan een eentapskraan geplaatst aan de meter, en je hebt dan een voorlopige keuring enkel voor die eentapskraan. Als je installtie afgewerkt is verwijder je die kraan en sluit je je installatie aan. Je moet wel binnen de 2 jaar, gerekend vanaf aansluiting op het waternet een keuring laten uitvoeren.

afbeelding van Gregory

Geregistreerd 20-05-2006

738 berichten

Re: Vraagje ivm waterkeuring en plan#09

lowspeeddriver wrote:
TimS wrote:

Je kan je water nu al laten binnentrekken hoor. er word dan een eentapskraan geplaatst aan de meter, en je hebt dan een voorlopige keuring enkel voor die eentapskraan. Als je installtie afgewerkt is verwijder je die kraan en sluit je je installatie aan. Je moet wel binnen de 2 jaar, gerekend vanaf aansluiting op het waternet een keuring laten uitvoeren.

Dus alles mag dan ten volle aangesloten worden?

Wij hebben nu ook een kraantje op de teller staan waar ik nu water kan afnemen. Maar graag zou ik de hoodleiding vanaf de teller naar de ketel en collector stadswater leggen zodat ik verwarming heb. Heb gezien dat er op deze aansluiting een spanbandje zit, zou dit er dan afmogen. Dus alles aansluiten en na twee jaar laten keuren?

Pagina's