aansluiten regenwaterpomp

Elektriciteit
13400 discussies 13400 berichten
afbeelding van teizman

Geregistreerd 16-03-2006

1366 berichten

aansluiten regenwaterpomp

Hoi,

ik zou mijn regenwaterpomp zelf willen aansluiten: iemand zin om mij wat op weg te helpen?

Ik zou een socarex darm moeten verbinden met de pomp: hoe doe ik dit?

Idem voor de aansluiting pomp --> sanitair leding die naar een collector gaat van waaruit alle regenwater leidingen vertrekken naar de wc's, machines,....

met andere woorden: kunnen jullie mij kort uitleggen hoe ik dergelike darmen moet aansluiten aan koppelstukken......

thx

teizman

10Reacties

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22869 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#01

teizman wrote:
Hoi,

ik zou mijn regenwaterpomp zelf willen aansluiten: iemand zin om mij wat op weg te helpen?

Ik zou een socarex darm moeten verbinden met de pomp: hoe doe ik dit?

Idem voor de aansluiting pomp --> sanitair leding die naar een collector gaat van waaruit alle regenwater leidingen vertrekken naar de wc's, machines,....

met andere woorden: kunnen jullie mij kort uitleggen hoe ik dergelike darmen moet aansluiten aan koppelstukken......

thx

teizman

bij sanitair groothandel (eventueel betere DHZ) bestaan er klemmen die over socarex gaan en aan andere zijde schroefdraad om galva buizen aan te sluiten

tussen pomp en collector : galvabuizen en kopelstukken ?

afbeelding van wittedef

Geregistreerd 30-03-2007

21 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#02

wegens budgetaire verplichtingen hebben wij gewoon een wilo pomp gekocht in de plaats van zo'n compleet systeem.

vanaf de socarex darm hebben wij gewerkt met koperen buizen tot vlak aan de pomp en op het laatste flexibels.

van de pomp naar de collector, eerst vertrokken met flexibele darm en dan met alpex buis... tussen pomp en collector best een kraan zetten zodat je de leiding kan afsluiten als je ooit de pomp moet vervangen.

ik kan anders wel een paar foto's trekken als je wil.

afbeelding van Gregory

Geregistreerd 20-05-2006

738 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#03

Ik zou naar de regenwaterputten een wachtbuis van 110 in PVC leggen. Ik zou daar alle leidingen willen insteken:

- voeding voor pomp in put

- kabel voor vlotter

- persleiding van pomp in versterkte PE 1''

- vulleiding regenwaterput

Welk type darm zou ik het best voorzien als vulleiding en welke elektriciteitskabel (VFVB...)?

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22869 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#04

Gregory wrote:
Ik zou naar de regenwaterputten een wachtbuis van 110 in PVC leggen. Ik zou daar alle leidingen willen insteken:

- voeding voor pomp in put

- kabel voor vlotter

- persleiding van pomp in versterkte PE 1''

- vulleiding regenwaterput

Welk type darm zou ik het best voorzien als vulleiding en welke elektriciteitskabel (VFVB...)?

vulleiding : PE 1"

kabel : XVB 3G 2,5 mm²

afbeelding van ivan de natuursteenman

Geregistreerd 11-03-2006

1792 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#05

wittedef wrote:
wegens budgetaire verplichtingen hebben wij gewoon een wilo pomp gekocht in de plaats van zo'n compleet systeem.

vanaf de socarex darm hebben wij gewerkt met koperen buizen tot vlak aan de pomp en op het laatste flexibels.

van de pomp naar de collector, eerst vertrokken met flexibele darm en dan met alpex buis... tussen pomp en collector best een kraan zetten zodat je de leiding kan afsluiten als je ooit de pomp moet vervangen.

ik kan anders wel een paar foto's trekken als je wil.

voor regenwater mag je geen koperen of galvabuizen gebruiken

afbeelding van Gregory

Geregistreerd 20-05-2006

738 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#06

Why?

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22869 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#07

Gregory wrote:
Why?

sommige mensen beweren dat regenwater agressief is voor metaal

ik weet, zelf ondervonden : bij ons was alles in galva : 7 jaar terug uitgevoerd en nu meer dan een jaar alle leidingwaterbuizen vervangen door kunststof en regenwaterleidingen daar is nog niets aan

in die 25 meter leiding die ik vervangen heb zatten er 10 - 12 gaten binnen de 5 jaar na installatie !!! gaten in buizen, niet in koppelstukken of overgang

afbeelding van Gregory

Geregistreerd 20-05-2006

738 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#08

Dus geen probleem dus voor de collectoren en koppelstukken omdat die uit messing zijn. De rest is alpex, dus dat zit ook wel goed. T ' is t' eerste dat ik ervan hoor.

afbeelding van Johan23

Geregistreerd 27-02-2007

602 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#09

Is zo een PE1 redelijk flexibel? Wij moeten 3 bochten maken van 90°.

Greetz

afbeelding van W@lter

Geregistreerd 08-06-2008

163 berichten

Re: aansluiten regenwaterpomp#0a

Pe darm is niet echt flexibel. Ik heb 1 bocht moeten maken en in totale afstand had ik toch een meter voor nodig om aan mijn 90° te geraken. Je moet er niet op rekenen om die darm op korte afstand te kunnen plooien.

Voor de rest is de pe darm met koperen socarex koppeling aangesloten op de pomp en vertrekt er aan de andere kant een alpex 20 naar de collector. Ik heb er ook nog 2 filters tussen zitten. Kraantje zetten aan de alpex kant is een aanrader.

Pagina's