slijpen in beton

Ruwbouw
6083 discussies 6083 berichten
afbeelding van Vivet

Geregistreerd 05-08-2013

1 berichten

slijpen in beton

Hey iedereen,

Mag ik slijpen in betonweefsels tussen mijn verdieping?

deze voor mijn leidingen van elektriciteit in te vverwerken. Wel nadien terug toesmeren let chape.

Let me know

Tnx

4Reacties

afbeelding van Maartenn

Geregistreerd 29-12-2011

2294 berichten

Re: slijpen in beton#01

Vivet;1856741 wrote:
Hey iedereen,

Mag ik slijpen in betonweefsels tussen mijn verdieping?

deze voor mijn leidingen van elektriciteit in te vverwerken. Wel nadien terug toesmeren let chape.

Let me know

Tnx

Best altijd even de architect raadplegen. Maar normaal is er geen enkel probleem zolang je geen overdreven grote gaten maakt.

In oude woningen zou ik zeker geen te grote gaten maken. Vroeger waren de veiligheidsmarges veel kleiner (of onbestaande)

afbeelding van Gery

Geregistreerd 12-03-2006

9138 berichten

Re: slijpen in beton#02

Gaten tot daar toe, maar voor sleuven, zoals de TS wil doen, zou ik toch wel opletten.

afbeelding van tjay

Geregistreerd 21-06-2011

6689 berichten

Re: slijpen in beton#03

Mag je slijpen? Tuurlijk.

Gaat het een impact hebben op de stabiliteit? Dat hangt af van hoeveel, hoe diep, hoe breed en in welke richting je slijpt.

Mijn persoonlijke vuistregel: niet slijpen in welfsels, gat boren mag, maar dan zo kort mogelijk tegen een steunpunt van het welfsel, en zo veel mogelijk op de rand van het welfsel (dus niet knal in't midden, als het kan langs de zijkant). Zo vermijd je het meest de gebieden waar veel spanning op staat.

Tenslotte: waarom slijpen als je er achteraf chappe overkapt? Standaard manier van werken voor elektriciteit te leggen is:

• Leg leidingen
  • Toesmeren met cementmortel (bv. metsmortel) -- zo vermijd je bij uitbreken chappe dat je in leidingen gaat piqueren.
  • Chappe erover
afbeelding van E 34

Geregistreerd 15-10-2009

743 berichten

Re: slijpen in beton#04

Toesmeren leidingen wordt volgens mij niet meer gedaan. Meeste chape zal tegenwoordig ook vvw bevatten denk ik..