Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?

Ruwbouw
6082 discussies 6082 berichten
afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?

Tijdens onze grondige renovatie wordt er heeel wat bijgemetst en aangepast in het gevelwerk alsook komen er een achterbouw en een zijdelingse uitbreiding bij. Zij het wel bijna 9/10 met recup steen uit ons eigen huis of aangekochte recup machinesteen.

We waren altijd van plan om onze gevel te kaleien, dit zou perfect bij de stijl van het huis passen en is meteen mooi meegenomen om de nieuw gemetste gedeelten in het bestaande te laten opgaan.

Oorspronkelijk waren we van zin eerst een "renovatielaag" (naam van Tony Mertens, basicly = zand/cementpapje) te zetten om echt de voegen en dus overgang oud/nieuw te verdoezelen en erna te kaleien.

Nu heb ik hierbij nog enkele vragen ter voorbereiding van de werken:

1) Is dit "sauzen" (in aannemerstermen Biggrin ) nog wel nodig als je achteraf toch gaat kaleien of ga je dan toch nog de overgang oud/nieuw hard opmerken ? Ik lees namelijk dat die cement niet echt bevorderlijk is ivm ademen van de gevelsteen ..

2) De oude gevel is geschilderd (lelijke kleur) en vraag me nu af of zandstralen noodzakelijk is. Zonee, volstaat hoge druk ? Zoja, is dit eigenlijk zelf te doen en waar kan je dergelijk materiaal beste huren ? Eurorent en consoorten ? Wat heb je minimum nodig van apparatuur om de gevel te stralen ? Ik vraag me namelijk af of de kalei /cementpap (indien nodig) zullen pakken op de verf ? Onze eigen aannemer zei dat er grondeermiddelen bestaan à la deze voor bezetting maar dan voor buitengevels. What to do best ?? En welke kalei zetten we best ?

3) In verband met VV e.d. komen we redelijk omhoog met onze nieuwe vloerpas, op zich geen probleem buiten massa's werk Smile maar in de bestaande structuur zat er enkel roofing tussen de binnenmuren. Op sommige plaatsen zie je dan ook dat er vocht onderaan in de gevelsteen zit/heeft gezeten (=mos op sommige plaatsen op de voegen). De bedoeling is dat de resterende gevels (2,5 ongeveer Lol worden onderkapt en voorzien van nieuwe waterkering boven de nieuwe vloerpas. Wat kunnen we echter doen om te voorkomen dat de kalei op de gevelstenen tussen het maaiveld en de nieuwe waterkering niet loskomt ivm vocht ?

Vele vragen met hopelijk nog meer antwoorden ! :)

Alvast dank van een doe het zelver !

10Reacties

afbeelding van michielr_99

Geregistreerd 04-06-2007

563 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#01

Ga eens langs bij Ecomat in Zoersel (of bel). Zij kunnen zeker antwoorden op al jouw vragen.

Indien je met vocht zit, kies je volgens mij best voor een "echte" kalei (met veel kalk en geen/heel weinig cement) zodat het aanwezige vocht kan verdampen.

Breng de kalei zeker nat in nat aan, zo heb je geen kleurverschillen. Het is een werkje dat je gemakkelijk zelf kan doen.

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#02

Niemand anders ?

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#03

Ondertussen heb ik reeds begrepen dat:

1) het no go is om te kaleien over de verf en dat het dus zuivere baksteen moet zijn

2) dat onze aannemer zegt dat je goed moet oppassen met zandstralen en zelfs liever niet

Wat zijn alternatieven om de verf eraf te krijgen ? Die liefst zelf uit te voeren zijn.

De gevel vol decap smeren is ook geen optie vrees ik ..

Kan die verf eraf komen met waterdruk ?

afbeelding van tsjonker

Geregistreerd 04-02-2009

107 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#04

Met waterdruk kan je het proberen, maar zal waarschijnlijk niet goed gaan. Je kan wel een hogedrukreiniger gaan huren die zand opzuigt en zo dus een mengsel van water en zand onder hoge druk wegspuit.

Wat zijn de redenen van uw aannemer dat zandstralen niet goed is? Volgens mij gaat dat perfect. Je hebt wel een zandstraalmachine nodig, een compressor met een heel groot buffervat of zo'n groep en de nodige beschermkledij. En oordoppen, want dat maakt verschrikkelijk veel lawaai.

Het enige nadeel volgens mij is dat het traag gaat. Die hogedrukreiniger + zand gaat rapper normaal gezien.

afbeelding van janvanlandeghem

Geregistreerd 10-10-2008

10848 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#05

Verf moet er zowieso af. Je kan ook altijd afschuren met een stalen borstel op een boormachine natuurlijk. Zandstralen kan, maar niet te dicht bij uw steen komen. (zeker niet indien het oude steen is)/

Verder geen paniek: kalei komt niet snel los, zeker niet als het 'nat' staat. je kan over dien oude 'natte' zonen natuurlijk steeds een natuurstenen plint laten plaatsen.:

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#06

tsjonker wrote:
Met waterdruk kan je het proberen, maar zal waarschijnlijk niet goed gaan. Je kan wel een hogedrukreiniger gaan huren die zand opzuigt en zo dus een mengsel van water en zand onder hoge druk wegspuit. (Is dit dan niet gewoon het klassieke zandstralen ?)

Wat zijn de redenen van uw aannemer dat zandstralen niet goed is? Volgens mij gaat dat perfect. (Beschadiging van de steen) Je hebt wel een zandstraalmachine nodig, een compressor met een heel groot buffervat of zo'n groep en de nodige beschermkledij. En oordoppen, want dat maakt verschrikkelijk veel lawaai.

Het enige nadeel volgens mij is dat het traag gaat. Die hogedrukreiniger + zand gaat rapper normaal gezien. Is dit zelf doenbaar voor pakweg 2 grote zijgevels ? (Rest is bijna allemaal recup omwille van verbouwing). En waar kan je dit best/voordeligste huren ?

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#07

janvanlandeghem wrote:
Verf moet er zowieso af. Je kan ook altijd afschuren met een stalen borstel op een boormachine natuurlijk. (Heb ik ook al aant denken geweest, paar stenen ok, maar een paar gevels ? :s Kan je dan niet beter zoiets op de slijpmolen monteren ? Maar iets zegt me dat dit de steen nog harder zou beschadigen dan gewoon te stralen ? ) Zandstralen kan, maar niet te dicht bij uw steen komen. (zeker niet indien het oude steen is (dat is het :), recup machinesteen zei onze aannemer)/

Verder geen paniek: kalei komt niet snel los, zeker niet als het 'nat' staat. je kan over dien oude 'natte' zonen natuurlijk steeds een natuurstenen plint laten plaatsen. Geen paniek, eerder kwestie van op zo efficiënt mogelijke manier (budgettair als technisch) op te lossen. Vandaar m'n zoektocht hier op het forum Smile

afbeelding van tsjonker

Geregistreerd 04-02-2009

107 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#08

zandstralen is droog. Met een hogedruk heb je water en straalgrid.

Is het doenbaar? Verf moet er af, dus veel keus heb je niet hé.

Beschadiging van steen? Als je uw druk niet te hoog instelt en op gepaste afstand blijft zal dat wel meevallen. Het voordeel is, hoe verder je er af moet blijven, hoe groter het gestraalde oppervlak je hebt.

Waar te huren? Zelf eens in de streek uitzoeken waar ze machines verhuren. Die leveren dat wel.

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#09

tsjonker wrote:
zandstralen is droog. Met een hogedruk heb je water en straalgrid.

Is het zelf ! doenbaar? Verf moet er af, dus veel keus heb je niet hé.

Beschadiging van steen? Als je uw druk niet te hoog instelt en op gepaste afstand blijft zal dat wel meevallen. Het voordeel is, hoe verder je er af moet blijven, hoe groter het gestraalde oppervlak je hebt.

Waar te huren? Zelf eens in de streek uitzoeken waar ze machines verhuren. Die leveren dat wel. Heb ik uiteraard gedaan voor ik hier postte, maar vind er geen buiten Eurorent hier in de streek. Heb liever een zaak die nix anders doet en dus ook de nodige uitleg/aanwijzingen kan geven hierbij..

afbeelding van redbaron

Geregistreerd 24-03-2008

760 berichten

Re: Gevel zelf zandstralen ter voorbereiding van kaleien ?#0a

http://www.eurorent.be/productoverzicht.php?prdgr=5

Welke is dan best aan te raden van bovenstaande 2 ? Die van 24 of van 130l ?

Zou dit lukken voor een gevelopp. van +- 120m² op een dag ?

Ik las ook iets over hergebruik zand, heb geen idee hoeveel zakken dat verbruikt ?

Alvast bedankt voor de comments !

Pagina's