aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

Isolatie
22 discussies 22 berichten
afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!

dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:

- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm

is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?

10Reacties

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#01

Volgens mij zal je niet eens aan de nieuwe isolatienorm voldoen.

afbeelding van Thierry

Geregistreerd 10-03-2006

889 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#02

SvenVD wrote:

't Is idd weinig maar alla, de duivel vertelt er niet bij wat soort huis het is. Indien rijwoning en 4 kleine vensters met 1.1 glas kan het nog net :?

Soit, beste Andy, je vloerisolatie moet worden uitgeklaard. PUR is idd een zéér goede isolator. Vergeet enkel isolatiechappe. 4 cm polystyreen in een verluchte spouw is niet meer van deze tijd. 15 cm glaswol zou ik ook optrekken. En laat je niet van je stuk brengen : de kost van je isolatiemateriaal is peanuts in vergelijking met de rest van je bouwkost. Je kan echter achteraf er niets meer aan veranderen. Think twice !

Thierry

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#03

Thierry wrote:
SvenVD wrote:

't Is idd weinig maar alla, de duivel vertelt er niet bij wat soort huis het is. Indien rijwoning en 4 kleine vensters met 1.1 glas kan het nog net :?

Soit, beste Andy, je vloerisolatie moet worden uitgeklaard. PUR is idd een zéér goede isolator. Vergeet enkel isolatiechappe. 4 cm polystyreen in een verluchte spouw is niet meer van deze tijd. 15 cm glaswol zou ik ook optrekken. En laat je niet van je stuk brengen : de kost van je isolatiemateriaal is peanuts in vergelijking met de rest van je bouwkost. Je kan echter achteraf er niets meer aan veranderen. Think twice !

Thierry

Bedoeling is om een soort pastorijwoning te bouwen, dus met een volwaardig verdiep, maar dan moet ik eerst een verkavelingswijziging aanvragen want voorlopig is de KLH bepaalt op 3m.

Het zou gaan om een half open bebouwing waarin ik met veel open ruimtes wil werken beneden dus een goede isolatie is echt wel belangrijk!

daarom dat ik hier ook de post heb geplaatst zodat ik maandag exact weet wat ik moet vragen aan de SOD!

dus ik onthou al:

- PUR isolatie vragen. aan te raden dikte??? 8cm of meer?

- muurisolatie: gewoon van 4cm naar 8 cm gaan in hetzelfde materiaal of iets helemaal anders nemen?

- dakisolatie? 15cm optrekken naar 20cm toe of nog meer gaan?

glas wordt sowieso 1.1 glas (of meer indien de experts hier denken dat dat nodig is). In het lastenboek is gewoon sprake van super-polyglass met isolatie die 50% hoger is dan gewoon isolatie glas maar dat is niet duidelijk genoeg voor mij!

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#04

Probeer hetvolgende te respecteren:

- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing

Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)

Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.

afbeelding van xinix

Geregistreerd 11-03-2006

70 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#05

SvenVD wrote:

- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing

Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.

Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.

- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing

zou kunnen volstaan.

afbeelding van pluppie

Geregistreerd 10-03-2006

2216 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#06

DigitalOverdose wrote:

Uiteindelijk wordt het dit en zal de K-waarde nog wel ietsje lager liggen:

- 0.7K glas

- 12cm rotswol muurisolatie

- 20cm isofloc of vlas onder het dak (mischien ook wel 25cm)

- 4cm PUR onder de vloerchappe

- 6cm rotswol tussen gelijkvloers en verdiep

- 6cm rotswol tussen verdiep en zolder

Waarom steek je rotswol tussen je gelijkvloers en verdiep, en tussen verdiep en zolder? Ga je dit in een vals plafond steken? Waarom ga je niet hoger met je PUR in de vloer?

Die rotswol tussen gelijkvloers, verdiep en zolder (indien gebruikt) zou ik sparen en me daar een paar extra cm PUR voor nemen.

Gebruik je ook vloerverwarming?

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#07

@ digitaloverdose

Hoeveel was de meerprijs om van 1.1K glas naar 0.7K glas te gaan?

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22866 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#08

xinix wrote:
SvenVD wrote:

- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing

Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.

- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing

zou kunnen volstaan.

net voldoen voor huidige wetgeving = veel stookkosten

afbeelding van Sunshine

Geregistreerd 11-03-2006

344 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#09

andy666 wrote:
Bedoeling is om een soort pastorijwoning te bouwen, dus met een volwaardig verdiep, maar dan moet ik eerst een verkavelingswijziging aanvragen want voorlopig is de KLH bepaalt op 3m.

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk

afbeelding van andy666

Geregistreerd 12-03-2006

2707 berichten

Re: aan te raden isolatie in nieuwbouw woning#0a

Sunshine wrote:
andy666 wrote:

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk

Waarom?

de rest van de straat is gebouwd met volwaardige verdiepen en de gemeente maakt er alvast geen probleem van. Ik moet sowieso een verkavelingswijziging aanvragen omdat ik van 1 OB naar 2 HOB wil gaan. De architect gaat alles uittekenen, foto's nemen van de omgeving en dan het geheel opsturen om aan te tonen dat geheel past in de omgeving.

Pagina's