• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Volgens mij zal je niet eens aan de nieuwe isolatienorm voldoen.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
SvenVD wrote:
Volgens mij zal je niet eens aan de nieuwe isolatienorm voldoen.

't Is idd weinig maar alla, de duivel vertelt er niet bij wat soort huis het is. Indien rijwoning en 4 kleine vensters met 1.1 glas kan het nog net :?

Soit, beste Andy, je vloerisolatie moet worden uitgeklaard. PUR is idd een zéér goede isolator. Vergeet enkel isolatiechappe. 4 cm polystyreen in een verluchte spouw is niet meer van deze tijd. 15 cm glaswol zou ik ook optrekken. En laat je niet van je stuk brengen : de kost van je isolatiemateriaal is peanuts in vergelijking met de rest van je bouwkost. Je kan echter achteraf er niets meer aan veranderen. Think twice !



Thierry
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Thierry wrote:
SvenVD wrote:
Volgens mij zal je niet eens aan de nieuwe isolatienorm voldoen.

't Is idd weinig maar alla, de duivel vertelt er niet bij wat soort huis het is. Indien rijwoning en 4 kleine vensters met 1.1 glas kan het nog net :?

Soit, beste Andy, je vloerisolatie moet worden uitgeklaard. PUR is idd een zéér goede isolator. Vergeet enkel isolatiechappe. 4 cm polystyreen in een verluchte spouw is niet meer van deze tijd. 15 cm glaswol zou ik ook optrekken. En laat je niet van je stuk brengen : de kost van je isolatiemateriaal is peanuts in vergelijking met de rest van je bouwkost. Je kan echter achteraf er niets meer aan veranderen. Think twice !



Thierry



Bedoeling is om een soort pastorijwoning te bouwen, dus met een volwaardig verdiep, maar dan moet ik eerst een verkavelingswijziging aanvragen want voorlopig is de KLH bepaalt op 3m.

Het zou gaan om een half open bebouwing waarin ik met veel open ruimtes wil werken beneden dus een goede isolatie is echt wel belangrijk!

daarom dat ik hier ook de post heb geplaatst zodat ik maandag exact weet wat ik moet vragen aan de SOD!



dus ik onthou al:



- PUR isolatie vragen. aan te raden dikte??? 8cm of meer?

- muurisolatie: gewoon van 4cm naar 8 cm gaan in hetzelfde materiaal of iets helemaal anders nemen?

- dakisolatie? 15cm optrekken naar 20cm toe of nog meer gaan?



glas wordt sowieso 1.1 glas (of meer indien de experts hier denken dat dat nodig is). In het lastenboek is gewoon sprake van super-polyglass met isolatie die 50% hoger is dan gewoon isolatie glas maar dat is niet duidelijk genoeg voor mij!
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.



Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.



- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing



zou kunnen volstaan.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
2.209
Waarderingsscore
0
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
Uiteindelijk wordt het dit en zal de K-waarde nog wel ietsje lager liggen:

- 0.7K glas

- 12cm rotswol muurisolatie

- 20cm isofloc of vlas onder het dak (mischien ook wel 25cm)

- 4cm PUR onder de vloerchappe

- 6cm rotswol tussen gelijkvloers en verdiep

- 6cm rotswol tussen verdiep en zolder



Waarom steek je rotswol tussen je gelijkvloers en verdiep, en tussen verdiep en zolder? Ga je dit in een vals plafond steken? Waarom ga je niet hoger met je PUR in de vloer?

Die rotswol tussen gelijkvloers, verdiep en zolder (indien gebruikt) zou ik sparen en me daar een paar extra cm PUR voor nemen.

Gebruik je ook vloerverwarming?
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
@ digitaloverdose



Hoeveel was de meerprijs om van 1.1K glas naar 0.7K glas te gaan?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
xinix wrote:
SvenVD wrote:
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.



Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.



- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing



zou kunnen volstaan.



net voldoen voor huidige wetgeving = veel stookkosten
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
325
Waarderingsscore
0
Punten
0
andy666 wrote:
Bedoeling is om een soort pastorijwoning te bouwen, dus met een volwaardig verdiep, maar dan moet ik eerst een verkavelingswijziging aanvragen want voorlopig is de KLH bepaalt op 3m.

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Sunshine wrote:
andy666 wrote:
Bedoeling is om een soort pastorijwoning te bouwen, dus met een volwaardig verdiep, maar dan moet ik eerst een verkavelingswijziging aanvragen want voorlopig is de KLH bepaalt op 3m.

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk



Waarom?

de rest van de straat is gebouwd met volwaardige verdiepen en de gemeente maakt er alvast geen probleem van. Ik moet sowieso een verkavelingswijziging aanvragen omdat ik van 1 OB naar 2 HOB wil gaan. De architect gaat alles uittekenen, foto's nemen van de omgeving en dan het geheel opsturen om aan te tonen dat geheel past in de omgeving.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Svenvd wrote:
- 10cm Vloerisolatie

&

DigitalOverdose wrote:
- 4cm PUR onder de vloerchappe



Dit zijn grote verschillen... Svenvd, welke vloerisolatie gebruik jij? En kan er iemand uitleggen wat het verschil is tussen "gewone" vloerisolatie & PUR ?



[edit]

Ondertussen al een beetje opgezocht, snap al iets beter het verschil tss de 2 :)

[/edit]
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
88
Waarderingsscore
0
Punten
0
isoleren al goed en wel maar 15 cm spouwisolatie als standaard?

Al eens uitgerekend hoeveel oppervlakte je daarmee verliest?



Wij houden het op 6 cm mupan facade een 20 cm dakisolatie en een 6 cm pur volgens mij is dit voldoende.



mvg
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
fourke wrote:
isoleren al goed en wel maar 15 cm spouwisolatie als standaard?

Al eens uitgerekend hoeveel oppervlakte je daarmee verliest?



Wij houden het op 6 cm mupan facade een 20 cm dakisolatie en een 6 cm pur volgens mij is dit voldoende.



mvg



op een huis van 10 op 10 wordt je huis 10,18 op 10,18. Dus ipv 100m² 103,63m² ...



3,63m² is het antwoord op de vraag :).
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
@ cOOkie : Eigenlijk dien je het anders te berekenen. De buitenmuren blijven staan dus je huis wordt kleiner van binnen en niet groter langs buiten. Volgens volgende muuropbouwen wordt dit dus :

(gevelsteen/spouw/isolatiedikte/binnenparementsteen)

9/0/6/15 -> 88,36 m²

9/2/6/15 -> 87,60 m² (omdat ik vermoed dat onze vriend fourke een luchtspouw heeft)

9/0/15/15 -> 85 m²

9/0/15/9 -> 87,24 m² (= mijn muuropbouw)

Maw, op een vloerprint van 10 x 10 is er een verschil in oppervlakte van 0.34 m² tussen 6 cm mupan en 15 cm rotswol. Slik, waar moet ik alles nu gaan stockeren ? :roll:

Rd tussen 6 cm mupan en 15 cm rotswol -> 1.85 vs 4.10 ! Nogal geen klein verschil naar thermisch comfort als je het mij vraagt. Correct me if i'm wrong.



Thierry
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ok, maar als je in de ontwerpfase van je huis zit, kan je toch evengoed je buitenmuur een beetje opschuiven? (wij hebben nu wel voldoende ruimte om ons huis te zetten, dus een beetje opschuiven is geen probleem...)



Dat laatste zinnetje begrijp ik niet helemaal Thierry...

Quote:
Rd tussen 6 cm mupan en 15 cm rotswol -> 1.85 vs 4.10 ! Nogal geen klein verschil naar thermisch comfort als je het mij vraagt.



Bedoel je daarmee dat die 6cm mupan veel beter isoleert dan die 15cm rotswol? of hoe moet ik dat zien?
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thierry,



Je hebt inderdaad gelijk met je berekeningen. Toch zou ik 15cm binnnenmuur behouden al is hier in een andere threat al een discussie over geweest.

Fourke,

Ik veronderstel dat je bij die 6cm wel een luchtspouw voorziet, bij 15cm is dit niet nodig volgens verschillende architecten hier op het forum (zelfs minder dik is dit niet nodig), dus daar win je ook weer enkele cm.



Ik denk dat je voor de prijs van 6 cm Mupan al bijna 10cm rotswol rockwool 431adapt kan steken endeze is geschikt voor volle spouwvulling, dus voor een kleine meerprijs 15cm (als je zo ver wil gaan).



groeten,

frank
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je idd niet teveel aan je plan wil veranderen zou ik ook naar 10cm vollespouw met rockwool gaan..



Zat met het hetzelfde, en ben toen overgestapt naar 2x6 cm volle spouw.



Als je nog aan't ontwerpen zijt.. ga voor die 15cm rockwool. Als je de isolatie niet zelf steekt, zou ik ook zeker voor een volle spouw gaan. Veel minder risico dat de platen verkeerd geplaatst -> niet perfect aansluiten tegen binnenspouwblad, worden. (van't weekend zo nog een bouw gezien :( )



Greetz.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
c00kie wrote:
Bedoel je daarmee dat die 6cm mupan veel beter isoleert dan die 15cm rotswol? of hoe moet ik dat zien?



Nope, omgekeerde redenering volgen : 15 cm rotswol isoleert 2.2 maal beter dan 6 cm mupan. Een woordje uitleg :

Het getal onder de noemer Rc-waarde geeft de warmteweerstand aan. Hoeveel warmte houdt een plat dak of spouwmuur tegen? Hoe hoger de waarde, hoe beter de warmte wordt vastgehouden. Naast de Rc-waarde bestaat er ook een Rd-waarde. De Rd-waarde geeft het isolerend

vermogen van het isolatiemateriaal weer. Om de Rd-waarde te berekenen, dien je de dikte van het isolatiemateriaal te delen door de

zogenoemde Lambdawaarde. Deze geeft de warmtegeleidende eigenschappen van het desbetreffende isolatiemateriaal aan. De Lambda-waarde staat altijd op de verpakking aangegeven. Hoe hoger de Rd-waarde, hoe beter het isolatiemateriaal is.

Voor wat betreft het verschuiven van je buitenmuren : meestal zit men al op het maximum (bouwvoorschriften). En om de advocaat van de duivel te spelen :twisted: : indien je de buitenmuur verschuift ga je nog duurder uitkomen want je gebruikt meer stenen ... Indien je je binnenmuur verschuift : goedkoper :p



@ frank : idd was al een issue in een andere topic. Echter is er niks fout mee met een muur van 9 cm. Is een kwestie van hiermee rekening te houden van in de ontwerpfase. Noch ik, noch architect, noch aannemer, noch stabiliteitsingenieur hebben hierover opmerkingen ...



Thierry
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Punten
0
Argyle wrote:
Als je nog aan't ontwerpen zijt.. ga voor die 15cm rockwool. Als je de isolatie niet zelf steekt, zou ik ook zeker voor een volle spouw gaan. Veel minder risico dat de platen verkeerd geplaatst -> niet perfect aansluiten tegen binnenspouwblad, worden. (van't weekend zo nog een bouw gezien :( )



Greetz.



Oei, ik hoop dat je dan niet bij onze bouw bent gaan kijken... :?



We hebben in onze spouw 10cm rotswol, volle spouwvulling steken. We zijn blij dat we niet de standaard 6cm ofzo plaatsen en hopen later de lekkere warmte en lagere energiefactuur te voelen.



frank
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan