• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Cementeren van kelderwand langs binnen

Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
202
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



onder mijn oude huis, heb ik , uiteraard ook, een stokoude kelder liggen met bakstenen muren. Wanneer het erg net is, zoals nu, kom er een beetje water doorheen de muren waardoor er zich op de vloer soms een laagje water vormt van +- 1 cm hoog. Ik zou dit graag willen aanpakken, echter het moet wat kostbesparend blijven, aangezien het een erg klein keldertje is voor wat drank en voedingswaren. Daarom dacht ik een volleig nieuwe cementering aan te brengen, de oude is op zeer veel plekken gebarsten of zelfs losgekomen. Op deze cementering zou ik dan een coating aanbrengen om de waterdichtheid te verbeteren.



Mijn vraag : Wat kan ik het beste gebruiken als cementering? Zelfs maken, en zoja, wat zijn de verhoudingen? Of beter een kant en klaar product zoals bv Cement'in? Nog een klein bijvraagje : bestaat er een primer of dergelijke die ik aanbreng op de muur om de hechting met de cementeringslaag te verbeteren?



Bedankt!
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Klussertjen, eigenlijk begrijp ik heel veel verschillende dingen uit je vraag.



Je wil een nieuwe cementering aanbrengen, maar blijkbaar is er ook nog een oude?

Wil je dan de oude afkappen en nieuw zetten, de nieuwe over de oude zetten of de oude herstellen?



Als je zoiets wil doen altijd met zand en cement in diverse lagen over elkaar met de juiste overlappingen en de nodige toeslagstoffen voor verwerking en waterdichting, nooit met voorgemengde cementmortels als cementin of up (deze laatsten zijn niet waterdicht)

Een hechtingslaag voor cement maak je zelf met grof zand en cement en de nodige toeslagstoffen.



Langs de binnenkant een coating aanbrengen op een dergelijke cementering lijkt me nutteloos en contraproduktief.



Zijn het enkel de muren of ook de vloer waardoor er water komt? Is het de bedoeling om een volledige bekuiping te maken?



Informeer je grondig over het juiste gebruik en verhouding tussen de toeslagstoffen, het soort van zand en het soort van cement.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Je gebruikt best eens de zoekfunctie daar is dit al uitgebreid aan bod gekomen.



Persoonlijk zou ik nooit een nieuwe cementering boven een oude zetten. Cementeren moet op een goede ondergrond gebeuren, dus eerst de oude erafhalen, en dan de nieuwe plaatsen.
 
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als het een kleine kelder betreft,waarom niet volledig betegelen met goede harde geglazuurde vloer-en wandtegels.Alle ondergrond moet wel ontdaan zijn van oude en losse delen en het is aan te bevelen om met een cementpap (1c:4zand) met een borstel de ondergrond met een borstel in te strijken en dat een week te laten verharden voordat je met tegelen begint.

Na het tegelen goed dicht invoegen met voegen van 3-4 mm.

Mooi karweitje voor een hete zomer;ik deed dat met een kelder van 12 m2 met goed en waterdicht resultaat.
 
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
202
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de snelle reacties!



Voor alle duidelijkheid : ik heb dus reeds die oude bezettingslaag helemaal verwijderd, dus ik begin nu terug op de "blote" steen. Ook heb ik reeds alles grondig afgespoten met de hogedruk zodat alle vuil van de muren ook weg is. Zo ver zit ik nu.



Uit de reacties begrijp ik dat opnieuw cementeren en er nadien een coating opzetten afgeraden wordt? Als je dit toch doet, ben je dan niet zekerder van een waterdichter resultaat?

De vloer is redelijk waterdicht, hiermee bedoel ik dat er geen water uitstroomt, wel wordt de vloer op sommige plekken wat donkerder tijdens de natte dagen.



Voor het antwoord van Oktagon voel ik ook wel wat, echter de muren zijn enorm scheef, dus rechtstreeks op tegen na een cementpap te hebben aangebracht is uit den boze vrees is. Misschien na de cementering dan? Helpt een geglazuurde vloertegel op de bestaande vloer ook als betere dichting voor de vloer?



PS : om een grote-orde te geven : de kelder is 1.7 op 4 met een hoogte van 1.70 meter, trap inclusief! mini mini dus, maar wel handig voor drank en etenswaren in te stockeren!



Alvast bedankt.
 
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kunt na het met de kwast instrijken van wanden en vloer met cement/specie de te bezetten wanden en vloer uitvlakken met een specielaag van een 15 mm;vlakken met een lange reilat zoals een stucadoor dat doet,weer laten uitharden en bezetten met tegels.:D
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
oktagon;1728377 wrote:
...vlakken met een lange reilat zoals een stucadoor dat doet...

:confused: cement (the real stuff, niet het voorgemengde zakgoed) vlak zetten met een reilat ??

In dergelijke bestaande moeilijke situaties zou ik dan eerder kiezen om tegels te zetten in mortel op de traditionele manier.
 
Lid geworden
16 apr 2012
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tegels "verlijmen"is veel eenvoudiger op een uitgevlakte ondergrond dan traditioneel tegelen met een dikkere hoeveelheid zetspecie op de tegel op een ruwere ondergrond.Uitvlakken met een reilat van 100-150 cm lengte is ook niet moeilijk nadat je met een grote spaan reeds grofweg de specie hebt aangebracht.



Alles hangt af in hoeverre er hobbijisten dan wel vaklui met deze klus aan de gang gaan.
 
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bestaat er geen gevaar dat het water hoger in de muur zal worden gestuwd en uiteindelijk zal leiden tot opstijgend vocht op de bovenverdieping?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ruben88;1729638 wrote:
Bestaat er geen gevaar dat het water hoger in de muur zal worden gestuwd en uiteindelijk zal leiden tot opstijgend vocht op de bovenverdieping?



Daarvoor dient je waterkering. Indien deze afwezig is, dan aanbrengen via injectie. Soms moet bekuiping van kelders en injectie gecombineerd worden om o.a. bovenvermeld probleem te vermijden.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik lees hier cementeren ofwel met tegels.



Merk op, een keder waterdicht maken of bekuipen doe je in eerste instantie door het uitstrijken van een speciale coatingsin combinatie met cementering in al dan niet verschillende lagen, volgens de strikte voorschriften van de fabrikant, en niet door het plaatsen van tegels.



Nadien kan je in principe afwerken zoals je wil, maar ook daar navragen.
 
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1729649 wrote:
Ruben88;1729638 wrote:
Bestaat er geen gevaar dat het water hoger in de muur zal worden gestuwd en uiteindelijk zal leiden tot opstijgend vocht op de bovenverdieping?



Daarvoor dient je waterkering. Indien deze afwezig is, dan aanbrengen via injectie. Soms moet bekuiping van kelders en injectie gecombineerd worden om o.a. bovenvermeld probleem te vermijden.



Inderdaad, maar aangezien de vraagsteller in een oude woning woont zal deze waarschijnlijk ontbreken. Is gedeeltelijk cementeren hier een oplossing? Bvb slechts 1m hoog zodat enkel de onderste bakstenen ingecementeerd zijn.
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ruben88;1729665 wrote:
VVS;1729649 wrote:
Ruben88;1729638 wrote:
Bestaat er geen gevaar dat het water hoger in de muur zal worden gestuwd en uiteindelijk zal leiden tot opstijgend vocht op de bovenverdieping?



Daarvoor dient je waterkering. Indien deze afwezig is, dan aanbrengen via injectie. Soms moet bekuiping van kelders en injectie gecombineerd worden om o.a. bovenvermeld probleem te vermijden.



Inderdaad, maar aangezien de vraagsteller in een oude woning woont zal deze waarschijnlijk ontbreken. Is gedeeltelijk cementeren hier een oplossing? Bvb slechts 1m hoog zodat enkel de onderste bakstenen ingecementeerd zijn.



Stijgend vocht hou je alleen tegen met een verticale barrière (in geval van oude woning injectie of strook per strook onderkappen en diba plaatsen), bij cementering (is enkel een horizontale barrière) kan het vocht nog altijd omhoog en zich vrij in de steen bewegen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan