Regenwater filter van Wavin altijd verstopt

Funderingen en kelders
5178 discussies 5178 berichten
afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Regenwater filter van Wavin altijd verstopt

Wel, ik heb een wavin filter, VRW125, waar hij er, volgens de bouwhandelaar, een honderd per jaar verkoopt en geen problemen mee zijn.

Je raadt het al, bij mij is hij is nu al verschillende keren verstopt geweest bij regenval. De filter is volgens mij te fijnmazig waardoor het vuil in de gaatjes blijft liggen en zo een filmlaag vormt waarover het water steeds maar dichter naar de afvoer glijdt. Resultaat vandaag na 15 min begint de overloop actief te worden en verdwijnt 50% in het riool.

Het principe is volgens mij goed, maar de uitvoering niet.

Kunnen we nu zo een filter niet zelf maken. Ik had gedacht om een put te metselen daar een ijzeren maas in te plaatsen tot 50% van de hoogte en daarachter nog eentje. Als het vuil nu blijft hangen kan het water ten minste nog verder lopen.

Het zelfreinigend effect is dan wel weg.

Wie heeft deze filter in gebruik en heeft dezelfde problemen en bij wie functioneerd hij goed?

Kan mijn zelfgemaakte filter beter functioneren?

10Reacties

afbeelding van laborantje

Geregistreerd 11-03-2006

26 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#01

Wij hebben ook zo'n filter en hebben ook dat probleem :!:

Mijn bouwhandelaar zegt dat er geen problemen zijn met deze filter :?:

Ik ben dan ook vol verwachting op mogelijke oplossingen.

Uw mogelijke oplossing, dat weet ik niet zo goed, moet dat nog eens goed bekijken.

Forum bezoekers geef ons tips,...

afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#02

Maandag of dinsdag komt hun vertegenwoordiger kijken, ik ben benieuwd. Ik had al gedacht dat er meer moeten zijn met dit probleem.

afbeelding van laborantje

Geregistreerd 11-03-2006

26 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#03

Wat is nu het antwoord?

afbeelding van Benarty

Geregistreerd 19-09-2006

1239 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#04

Het wavin principe is verre van optimaal.

Vraagt regelmatig.............onderhoud.

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#05

Hebben dezelfde filter, alleen is het systeem nog niet in gebruik. We hebben ondertussen de regenput eens grondig uitgekuist, aangezien ze volgende week het dak afwerken. De filter is inderdaad heel fijn.

afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#06

De vertegenwoordiger is langsgekomen en ik mag dus mijne filter terugbrengen en krijg mijn geld terug. Ik ga dus zelf eentje metselen.

afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#07

Benarty wrote:
Het wavin principe is verre van optimaal.

Vraagt regelmatig.............onderhoud.

Regelmatig is een understatement ...... na 15 minuten regenval begint de riolering water te slikken ...... dus tijdens de regenbui naar buiten. Lol

afbeelding van Benarty

Geregistreerd 19-09-2006

1239 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#08

Dan lijkt me de wavin toch niet correct te zijn geïnstalleerd hoor.

Of is het opvang circuit niet juist geconfigureerd.

Voor daken groter dan 40m² die voorzien zijn van hoogrendements afvoeren zoals bvb Geberit Pluvia of Wavin Quickstream opletten, dit vraagt een speciale opstelling en dient berekent te worden door de firma zelf.

afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#09

Benarty wrote:
Dan lijkt me de wavin toch niet correct te zijn geïnstalleerd hoor.

Of is het opvang circuit niet juist geconfigureerd.

Voor daken groter dan 40m² die voorzien zijn van hoogrendements afvoeren zoals bvb Geberit Pluvia of Wavin Quickstream opletten, dit vraagt een speciale opstelling en dient berekent te worden door de firma zelf.

Wel de vertegenwoordiger van Wavin is langsgeweest ....

het dak is 60 m2 plat dak en 200 m2 hellend dak en dit alles komt via normale regenpijpen via normale afvoerbuizen naar de filter. Waar deze een tijdje goed werkt totdat er een 4 cm brede vuile baan in de filter ligt en alles naar de riolering spoelt.

Hunne vertegenwoordiger is dus komen kijken en alles was correct geinstalleerd. Dus hij wilde eerste een andere filter geven (een identieke als nu maar dan eentje die in het mangat komt), ik kan je nu al zeggen dat dit hetzelfde resultaat zal geven.

Dus hij neemt de filter terug.

PS. Wat zijn hoogredementsafvoeren?????? :?:

afbeelding van Koen Hermans

Geregistreerd 20-03-2006

1137 berichten

Re: Regenwater filter van Wavin altijd verstopt#0a

almelain wrote:

Hunne vertegenwoordiger is dus komen kijken en alles was correct geinstalleerd. Dus hij wilde eerste een andere filter geven (een identieke als nu maar dan eentje die in het mangat komt), ik kan je nu al zeggen dat dit hetzelfde resultaat zal geven.

Wij hebben een filter van Wavin (de DEVA-filter), werkt zonder verval, en zit in het mangat. Na de lange droogte-periode van april heb ik die ook wel een paar keren mogen uitkuisen, door het zand en ander vuil wat van de daken werd meegespoeld. Is nu toch al een week of 3 geleden dat ik de filter nog eens gekuisd heb, en hij werkt nog altijd nu. Er zit wel al een klein beetje vuil terug in, maar dat verhindert de goede werking niet.

In ieder geval, je moet volgens mij toch ca. 1 keer per maand de filter eens uitspuiten met de tuinslang.

almelain wrote:

PS. Wat zijn hoogredementsafvoeren?????? :?:

Zoals reeds gezegd, vb. "Geberit pluvia". Dit is een afvoersysteem dat met kleine buisdiameters werkt. Voor een gebouw waar ik onlangs geweest ben (industriebouw), gebeurt de afvoer van alle regenwater, oppervlakte van ca. 50 x 20 m via 1 buisje van 90 mm (er zijn wel meerdere dakkolken, maar het einde van de verzamelleiding is 90 mm).

Bij begin van de regen, of lichte regenval, werkt dit "normaal" dwz het water loopt er gewoon door, zoals bij een gewone afvoer. Als de buis verzadigd geraakt met water (volledig gevuld), dan begint het systeem te werken op basis van onderdruk in het vervolg van de leiding, waardoor het water wordt aangezogen en met een veel hogere snelheid dan normaal wordt afgevoerd.

Voordelen : veel kleinere buisdiameters, dus gemakkelijker te plaatsen en goedkoper.

Nadelen : er moet een studie gebeuren door geberit; in materiaal vergeleken met andere materialen misschien duurder, maar door kleinere diameters, weer goedkoper.

Is mijns inziens niet geschikt voor gewone woningen.

Pagina's