• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

betonkelder zelf doen?

Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Zijn er hier mensen die al zelf hun betonkelder hebben gegoten?

Wij zijn van plan dit zelf te doen maar had graag de ervaringen van

andere mensen hieromtrent geweten.

We zouden de panelen en dergelijke huren bij Becona. Zij zouden dan ook uitleg geven over de plaatsing en dergelijke.



mvg,



Kevin
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Toch wel iets wat je een beetje moet kunnen hoor. En heb je een kraan ter beschikking voor het plaatsen van de panelen?



- eerst vloerplaat gieten met kimplaat tpv. de wanden

- buitenste panelen plaatsen (wand)

- wapening plaatsen

- binnenste panelen plaatsen

- volstorten met beton en aantrillen



(eenvoudig uitgelegd)
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Yep, zwaar werk (zonder kraan toch) maar je kan er een mooi centje mee verdienen :wink:

Het is zeker te doen als je een 'beetje' handig bent, gebruik de zoekfunctie maar eens er is al veelover geschreven hier !!
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
wij gaan ook alle grond/funderingswerken zelf doen, het zal inderdaad een heel avontuur worden
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
als ik zie met hoeveel man (5 :shock: ) ze daar aan bezig waren en welke problemen (inkalving grond, extra pompen nodig etc...) we zijn tegen gekomen, ben ik blij dat ik mij niet in dat avontuur heb gestort ;-)
 
Lid geworden
30 sep 2006
Berichten
615
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bestaan ook bekistingspanelen met aluminium kader , dan heb je geen kraan nodig om ze te plaatsen en terug te ontkisten .
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
benki wrote:
Bestaan ook bekistingspanelen met aluminium kader , dan heb je geen kraan nodig om ze te plaatsen en terug te ontkisten .



Ja, die bestaan zeker !





Ik heb stalen panelen gebruikt van 40 50 & 65 breedt die kan met twee man wel baas, maar 'savonds voel je je armpjes wel,



vooral het uit de bouwput halen is een zwaar werkje dat niet te onderschatten is ! maak evt de bouwput ruim genoeg zodat je er gemakkelijk rond kan en er een plaatsje voorzien is voor de stapelbokken te zetten (voor de buitenste panelen)zodat de vrachtwagen die de alles komt halen deze recht uit de put kan pakken, de binneste panelen kan je natuurlijk stapelen op je keldervloer...



Ik zou het gelijk terug zelf doen, als je nog vragen hebt vuur maar af



SUC6
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
stefaanh wrote:
als ik zie met hoeveel man (5 :shock: ) ze daar aan bezig waren en welke problemen (inkalving grond, extra pompen nodig etc...) we zijn tegen gekomen, ben ik blij dat ik mij niet in dat avontuur heb gestort ;-)



Als ik zie wat het mij zal besparen, weegt het wel op tegen de moeite ;-)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
macfall wrote:
Als ik zie wat het mij zal besparen, weegt het wel op tegen de moeite ;-)



Gelijk heb je, maar zorg dan wel dat je de nodige kennis opdoet zodat je later niet met scheuren + waterinsijpeling zit.
 
Lid geworden
10 jan 2009
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
Toch wel iets wat je een beetje moet kunnen hoor. En heb je een kraan ter beschikking voor het plaatsen van de panelen?



- eerst vloerplaat gieten met kimplaat tpv. de wanden

- buitenste panelen plaatsen (wand)

- wapening plaatsen

- binnenste panelen plaatsen

- volstorten met beton en aantrillen



(eenvoudig uitgelegd)





Ik zou eerst de binnenkist plaatsen, dan wapening en dan de buitenkist.

Je binnenkist kan je vastschoren in je betonvloer met bekistingsstutten.

Op die manier ben je zeker dat je kist stevig vast staan en dat ze niet omhoog komt tijdens het storten! Alé zo doen wij het toch op het werk en wij doen niks anders....
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
gilbert wrote:
Nevermore wrote:
Toch wel iets wat je een beetje moet kunnen hoor. En heb je een kraan ter beschikking voor het plaatsen van de panelen?



- eerst vloerplaat gieten met kimplaat tpv. de wanden

- buitenste panelen plaatsen (wand)

- wapening plaatsen

- binnenste panelen plaatsen

- volstorten met beton en aantrillen



(eenvoudig uitgelegd)





Ik zou eerst de binnenkist plaatsen, dan wapening en dan de buitenkist.

Je binnenkist kan je vastschoren in je betonvloer met bekistingsstutten.

Op die manier ben je zeker dat je kist stevig vast staan en dat ze niet omhoog komt tijdens het storten! Alé zo doen wij het toch op het werk en wij doen niks anders....



eerst buitenkant wordt veel gedaan omdat VC anders moeilijk gaat doen, extra afscherming van talud vraagt als je werkt tussen wapening en grond



buitenkant zet je dan te beginnen op hoek, staat dus altijd stabiel als je aan beide zijden van hoek ongeveer evenveel panelen plaatst bij het starten



wapening plaatsen langs binnenzijde is ook makkelijker, je kan werken op de keldervloer met kniptang of slijpschijf anders sta je meestal in de modder boven en moet wapening dan nog langs talud naar beneden = vuil aan wapening



bij levering wapening : door vrachtwagen direct op keldervloer laten leveren, veel minder gesleur



als je dan binnenpanelen zet en deze vastzet op vloer kan je met ankerstaven door de muur de buitenpanelen op hun definitieve plaats trekken



...
 
Lid geworden
10 jan 2009
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja das wel waar als je alles met de hand moet doen. Bij ons worden de panelen en wapening met de torenkraan geplaatst en dan kan je beter je binnenkist eerst zetten.... Maar uiteraard heeft niet iedere bouwer een kraan op de werf staan....
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
het is hoe je het gewoon bent

iedere aannemer werkt op zijn mannier

Wij zetten ook eerst de buitenkant



voor je eraan begint vraag toch voor genoeg informatie

zo aan beginnen NIET doen
 
Lid geworden
6 mrt 2009
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Interessant topic. Ik zal ook zelf mijn kelder gieten, maar dan met iemand die vroeger nog bekister geweest is. Een paar vraagjes voor de mensen die er wat ervaring mee hebben:



- Verankeren op/in vloerplaat: boor je dan gaten in je vloerplaat? Die mogen dan toch niet te diep zijn om te vermijden dat je vloerplaat niet meer waterdicht is?

- Hoe zet je de buitenste panelen vast? Gewoon met balken schoren tegen wand van de put? Dat kan toch niet stevig genoeg zijn want die balk wordt toch in de aarde gedrukt bij veel kracht?

- Hoe zorgt men ervoor dat de bovenkant van de muren netjes waterpas is? Gewoon tot bovenkant van de panelen gieten en achteraf mss nog wat mortel op strijken?

- Worden die plastiek buisjes voor draad stangen achteraf uit de wand gehaald? Ik vermoed van wel want anders is dat toch niet waterdicht? Hoe doe je dit, door bekistingsolie aan te smeren?

- Dienen die buisjes tegelijk voor het op afstand houden van binnen- en buitenpaneel?

- Hoeveel kost het huren van panelen en toebehoren ongeveer? (stel: afmetingen 14 x 10m, gieten in 2 fasen, moet wel kunnen op 2 weken).



Alvast bedankt voor de input![/list]
 
Lid geworden
10 jan 2009
Berichten
414
Waarderingsscore
0
Punten
0
- bij gieten van de vloerplaat wachtwapening en waterkeerplaat aanbrengen en half mee instorten. Nadien het ijzer van de wanden op deze wachtwapening vlechten. let op voldoende dekking van de wapening, 3cm is goed Muren staan dus op de plaat vast aan de wapening die reeds mee ingestort is met de vloer.



- Eerst binnen bekisting plaatsen en afschoren met trek- en duwschoren.

Deze schoren kan je samen met je bekisting huren. Bekisting in olieén voor je ze plaatst. Let erop dat de wapening niet in contact komt met de ontkistingsolie.



- dan wapening van de muren plaatsen, hoogte kan je op het plan vinden.

eventueel na uitzetten van de hoogte op de binnenkist een klein hoeklatje horizontaal op je hoogte ( afgewerkte hoogte ) timmeren, dit is de hoogte die je met beton moet gieten.



- de plastieken buisjes dienen inderdaad om de dikte van de wand te krijgen/behouden, deze plaats je als de muurwapening geplaatst is en voor je de buitenbekisting ertegen zet. na het plaatsen van de muurwapening plaats je de buitenbekisting. door de binnenkist, buisjes en buitenkist steek je dikke draadstangen met aan elke kant een grote moer, die klop je vast aan. nu dient het buisje als afstandhouder. De draadstangen en moeren zitten bij je bekisting.



Bekisting na 2 dagen verwijderen zodat de beton vlugger en beter uit kan harden.

Na uitharding van de beton de gatten van de buisjes opvullen met de betonblokjes en vastzetten met 2 componenten spul ( ook weer te krijgen met de verhuurder van je bekisting) wand is dan waterdicht.



Maar als uwe maat bekister geweest is moet hij dat wel weten!!
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier eerst vloer plaat met uitstekende wapening & waterkering gegoten, 0,5m breder dan de keldermuren komen.



*dan buitenste bekistingspanelen geplaatst in gespoten met olie, begin te plaatsen op een hoek dan blijft alles vanzelf staan.



*dan buitenste netten vlechten, zwelstrip plakken, binnenste netten



*dan afstandhouders



*dan binnenste panelen geolied plaatsen, trekstangen tegen draaien



*Alles nameten, dan keeper rondom de buitenste panelen vast geboord in de vloerplaat (tegen het verschuiven van de kisting, boorgaten vallen later buiten de kelder !!)



*dan binnenin alles opschoren met trek en duw schoren van wand naar wand (eerst een juffer op de vloer leggen van wand naar wand en daar de schoren op vastzetten--> geen boorgaten in de keldervloer!)



*voor de hoogte van de wanden pas uitzetten op de hoeken en een lijntje trekken met een knetskoord, dan om de 0,5m een nageltje inslaan (schuin omhoog, als er wat te veel beton zit, je de nageltjes ook nog ziet)



*de eerste beton uit de mixer door de pomp terug in de pompbak laten pompen, is meestal veel kiezel slecht gemengd met de 'cementpap' met een groote kans tot grindnest als gevolg en dit net op en cruciale plaats (aansluiting wanden --> vloer)



*de bekisting vullen in lagen van +/- 50cm ondertussen goed aantrillen



*kist verwijderen na 2 dagen....



*je kan buisjes 'afstandhouders' ook opvullen met kunststof stoppen en tek 7/ fix all



IEDER heeft zijn eigen manier van werken, maar zet nooit oogkleppen op, je bent nooit te oud om te leren & leren doe je liefst niet uit fouten maar uit ...



SUC6
 
Lid geworden
6 mrt 2009
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Bedankt voor de tips. De bekister waarmee ik ga samenwerken zal dat idd wel allemaal weten, maar dat is iemand die ik niet zo heel dikwijls zie, dus wou ik mij op voorhand informeren.



Nu, toch nog paar vraagjes:



Mijn kelder zal 14x10 zijn, dus ik zie nog niet helemaal in hoe ik die schuine stutten voor binnenste bekisting kan vast zetten (want kelder zal in 2x gegoten worden). Ik vrees dat die zullen wegschuiven. Ik zou eventueel al een aanzet van binnenmuurtjes kunnen metsen en daar tegen schoren, maar dit zal niet zo handig zijn vermoed ik.



De afstandhouders/buisjes blijven dus zitten. Zal er tussen beton en buitenzijde van die buisjes geen kans op water insijpeling zijn? Ik dacht dat beton niet zo goed pakte op PVC. Of smeer je deze buisjes in met iets? Ook rondom mijn energieblok maak ik mij zorgen dat dit een bron van waterinsijpeling kan zijn.



Ik heb al verschillende keren op het forum gelezen dat de aansluiting tussen muren en betonplaat erboven van cruciaal belang is. Nu, je kan toch niet meer doen dan daar een 2 of driedubbele waterkeerplaat insteken en eventueel aan buitenzijde de overgang naar snelbouw (die nog onder grond zit) cementeren...



Alvast bedankt voor jullie input!
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
556
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vocht kan niet tss de afstandsstukjes komen, das geen probleem.

Dopjes die in gaten komen worden met tec 7 vastgemaakt/gelijmd.

Waar hier niemand over praat is ook BOVENAAN na het gieten een kimplaat in te steken (zoals onderaan), zodat er later geen vocht tss plafond kelder en muur komt.

De kostprijs van deze plaat is te verwaarlozen.

Dit wordt weinig gedaan, enkel door goede aannemers; maar dit geeft je een zorg minder.

Mijn gebuur heeft dit niet gedaan en heeft die zich dat al beklaagd ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan