Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)

Dakwerken
3959 discussies 3959 berichten
afbeelding van Ravefiend

Geregistreerd 01-12-2008

23 berichten

Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)

Mijn zoektocht naar het juiste bedrijf voor het maken van een plat dak in EPDM is niet bepaald evident gezien de verschillende soorten die er bestaan. Een korte opsomming van wat ik tot dusver ben tegen gekomen:

Van de website van IRS haalde ik het volgende overzicht van de verschillende soorten EPDM, met toevoeging van Resitrix en Firestone:

• Carlisle: Carlisle Sure Seal EPDM, grote folies tot 15,25m breed en tot 61m lang.[/*:m:3gkswlns]
  • Tridex: toepassinggebruik als dakdichting en waterdichte afwerking van daken, balkons, dakterrassen, goten, …[/*:m:3gkswlns]
  • Mastersystems: EPDM-rubber membraan met dampdrukverdelende polyester onderlaag die het uiterst geschikt maakt voor de renovatie van oude bestaande roofing daken (ook nieuwbouw).[/*:m:3gkswlns]
  • Tiplon (Volkern EPDM): intern gewapende, dikke volkern EPDM-rubber die door zijn eigen gewicht een bijzonder strak dak realiseert na plaatsing. (nieuwbouw/renovatie)[/*:m:3gkswlns]
  • Evalastic: thermisch aflasbare EPDM-rubber, die een 100% homogene, in elkaar gesmolten naadverbinding mogelijk maakt. Llichte kleur = de zonnestralen worden extra weerkaatst[/*:m:3gkswlns]
  • Securitan: polyester gewapende EPDM-rubber (nieuwbouw/renovatie), grote dimensionele stabiliteit vh membraan = geen nood aan mechanische kimfixatie[/*:m:3gkswlns]
  • Hertalan: nieuwbouw als renovatie, van alle daksystemen behoort het losliggend geballaste Hertalan dakdichtingssysteem tot één van de snelst verwerkbare.[/*:m:3gkswlns]
  • Resitrix: gewapend (?)[/*:m:3gkswlns]
  • Firestone: ongewapend rubber[/*:m:3gkswlns]

Interessante weetjes:

• Carlisle-Syntec (en zijn afgeleiden Mastersystems en Tiplon) (ref)[/*:m:3gkswlns]

Bedrijven die het ook daadwerkelijk leggen:

[]

• Mawipex:
    • BossCover EPDM: homogene EPDM 1,14mm en 1,52mm dik (2,3mm op bestelling)[/*:m:3gkswlns]
    • BossCover Reinforced: met polyesternet versterkte EPDM.[/*:m:3gkswlns]
    • BossCover LSFR: Naar brandreactie verbeterde versie van de homogene EPDM. (Low Slope Fire Rated)[/*:m:3gkswlns]

[/*:m:3gkswlns]

• Dakrubbercentrale: Firestone EPDM type LFSR (1,15mm of 1.52mm met kimfixatie)[/*:m:3gkswlns]
  • AWS Waterdicht: Firestone type LFSR (1,15mm) / Carlisle[/*:m:3gkswlns]
  • Euro Bel Dak: Firestone en Tiplon[/*:m:3gkswlns]
  • [*]Dak en Isolatie: Tiplon, Tridex en Sure Seal[/*:m:3gkswlns][/:u:3gkswlns]

Welke bedrijven gebruiken wat, en meer in het bijzonder wie gebruikt er nog Tiplon, Resitrix en Mastersystems? Dan zal ik deze lijst ook verder aanvullen wat voor iedereen erg handig is.

[/]

10Reacties

afbeelding van steviewonder

Geregistreerd 30-03-2009

7 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#01

Ik zou Mastersystems voorstellen. Dit is een EPDM die 100 % regenwater kan recupereren. Even een mailtje naar IRS en zij raden je enkele dakdekkers aan.

afbeelding van Ravefiend

Geregistreerd 01-12-2008

23 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#02

Bedankt voor de tip steviewonder!

Bijkomend bedrijf:

• Polydak III: Mastersystems EPDM bestaande uit 2 lagen (1,14mm EPDM + 1,0mm polyestercachering (ref) [/*:m:1wn1vts7]

Wat te doen met de keuze tussen Mastersystems EPDM (1,14mm + 1,0mm polyester) en Firestone EPDM 1,52mm?

afbeelding van Kris77

Geregistreerd 15-06-2008

10756 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#03

Dakrubbershop.be, voor doe het zelf

zij leveren Firestone of Bosscover epdm soorten, in 2 diktes mogelijk.

bij mij heb ik 1.52mm genomen.

afbeelding van steviewonder

Geregistreerd 30-03-2009

7 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#04

ik verkies de mastersystem omwille van de feuter die onderaan er aanhangt. Firestone is een naakte epdm. Er moet steeds gewerkt worden met een kimfixatie. Steeds meer werk.

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22866 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#05

Ravefiend wrote:
    ...

[*]Resitrix: gewapend (?)...

ja, Resitrix is gewoon beste van 2 werelden (maar duur en ook nog een gekleurd regenwater)

- bovenlaag is EPDM = rubber = lange levensduur

- onderlaag = bitumen met ingewerkte wapening SBS

afbeelding van Ravefiend

Geregistreerd 01-12-2008

23 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#06

stefan wrote:
    Ravefiend wrote:
    ...
  • Resitrix: gewapend (?)...
  • ja, Resitrix is gewoon beste van 2 werelden (maar duur en ook nog een gekleurd regenwater)

Het beste en dat komt dan ook met een overeenstemmend prijskaartje neem ik aan. Qua kwaliteit lijkt mij dus het volgende overzicht van toepassing:

1. Resitrix / Trocal (?)[/*:m:33ymr5k4]
    2. Mastersystems[/*:m:33ymr5k4]
    3. Firestone / BossCover[/*:m:33ymr5k4]

steviewonder wrote:
    ik verkies de mastersystem omwille van de feuter die onderaan er aanhangt. Firestone is een naakte epdm. Er moet steeds gewerkt worden met een kimfixatie. Steeds meer werk.

Je kan je daarbij nog de vraag stellen of Firestone 1,52mm naakte EPDM daadwerkelijk minder qualiteit zou zijn in vergelijking met Mastersystems 2,14mm, waarvan 'maar' 1,14mm EPDM, de extra werkkost even buiten beschouwing gelaten.

afbeelding van suzuki

Geregistreerd 24-04-2008

75 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#07

Wij hebben Tiplon geplaatst, komt van dezelfde fabrikant als mastersystems, maar epdm is dikker en zwaarder (volgens mij ook sterker). Werkwijze is identiek aan master systems.

afbeelding van Kris77

Geregistreerd 15-06-2008

10756 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#08

Ravefiend wrote:
    stefan wrote:
    Ravefiend wrote:
    ...
  • Resitrix: gewapend (?)...
  • ja, Resitrix is gewoon beste van 2 werelden (maar duur en ook nog een gekleurd regenwater)

Het beste en dat komt dan ook met een overeenstemmend prijskaartje neem ik aan. Qua kwaliteit lijkt mij dus het volgende overzicht van toepassing:

1. Resitrix / Trocal (?)[/*:m:2pqpxoui]
    2. Mastersystems[/*:m:2pqpxoui]
    3. Firestone / BossCover[/*:m:2pqpxoui]

steviewonder wrote:

Je kan je daarbij nog de vraag stellen of Firestone 1,52mm naakte EPDM daadwerkelijk minder qualiteit zou zijn in vergelijking met Mastersystems 2,14mm, waarvan 'maar' 1,14mm EPDM, de extra werkkost even buiten beschouwing gelaten.

Resitrix is onbruikbaar want geeft bruin regenwater!

komt bij mij dus onderaan de lijst te staan. (straffe is veel dakdekkers probeerden me nog te overtuigen dat dit geen probleem is)

afbeelding van egidius

Geregistreerd 31-08-2010

195 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#09

ik heb net opdracht gegeven tot offerte met resitrix,

hoe komt het dat het regenwater daarmee bruin kleurt en met gewone asfalt blijkbaar niet?

afbeelding van droomhuisje

Geregistreerd 07-10-2008

386 berichten

Re: Plat dak in EPDM (Firestone, Tiplon, Resitrix, ...)#0a

T'gaat weer beginnen , de voor en tegenstanders van resitrix Lol :lol:

Hier resitrix met alulon erop en geen bruinwater :shock: .

Maar idd zonder alulon of voorgeschreven filter heb je bruin water :oops:

Pagina's