Isoleren hellend dak zonder onderdak

Dakwerken
3959 discussies 3959 berichten
afbeelding van w mels

Geregistreerd 23-11-2008

3 berichten

Isoleren hellend dak zonder onderdak

Ik zou het dak op zolder (gordingen) fatsoenlijk willen isoleren. de zolder wordt niet gebruikt en is alleen geïsoleerd met isomoplaten en er ligt geen onderdak op de kepers.

Welke isolatie kan ik gebruiken zonder onderdak? (rekening houden met prijs) Ik vertrouw niet te veel op de pannen om de isolatie volledig droog te houden, dus moet tegen water kunnen. Hoe zit het met subsidies enzo, is isolatiewaarde makkelijk te bereiken? voorwaarden?

10Reacties

afbeelding van janvanlandeghem

Geregistreerd 10-10-2008

10848 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#01

Isolatie kan tegen wat vocht. Maar een onderdak is broodnodig gezien dit ook je onderliggende balken droog houden...

afbeelding van Lugosi

Geregistreerd 09-06-2006

279 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#02

Ik heb ook geen onderdak, toch zijn mijn balken kurkdroog. Ik vraag me ook af welke isolatie in zo'n geval gebruikt wordt.

afbeelding van w mels

Geregistreerd 23-11-2008

3 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#03

om de zolder bewoonbaar te maken, moet er dus een onderdak op de kepers? dan gaan we het nog even zonder afgewerkte zolder doen denk ik :)

(balken zijn bij ons ook nog droog...)

afbeelding van Jorrege

Geregistreerd 04-11-2008

6 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#04

ik ga mijn dak dit jaar ook nog isoleren.

woning is van 1955.

balken zijn nog droog, pannen liggen nog altijd perfect,

maar heb ook gehoord dat onderdak echt noodzakelijk is?

klopt dat?

dus isoleren tussen de balken met dampscherm en houten platen ertegen is niet voldoende?

afbeelding van janvanlandeghem

Geregistreerd 10-10-2008

10848 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#05

is wel voldoende, maar als je dak ooit lekt, of er stuift sneeuw onder de pannen, dan komt dit door je isolatie, op je plafond.... en kun je jezelf op kosten jagen. Een onderdak helpt ook om je isolatie 'winddicht' te houden, dat verhoogt het rendement van je isolatie.

afbeelding van Jorrege

Geregistreerd 04-11-2008

6 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#06

dan ga ik eerst mijn zoldervloer isoleren denk ik

kader maken met isolatie tussen en OSB platen erover

voorlopig wordt de zolder toch enkel als opslag gebruikt

en dan isoleer ik later mijn dak (al die pannen eraf halen lijkt me meer een zomerwerkje Biggrin )

zowel zoldervloer als dak isoleren is zowiezo beter dan alleen het dak toch?

afbeelding van Mr. B

Geregistreerd 21-09-2007

1108 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#07

Jorrege wrote:
ik ga mijn dak dit jaar ook nog isoleren.

woning is van 1955.

balken zijn nog droog, pannen liggen nog altijd perfect,

maar heb ook gehoord dat onderdak echt noodzakelijk is?

klopt dat?

dus isoleren tussen de balken met dampscherm en houten platen ertegen is niet voldoende?

Sowieso geen zotte kosten doen vooraleer er een onderdak zit. Vorig jaar lagen mijn pannen in mijn ogen ook nog perfect. Alleen bij hevig stormweer kwamen er eens een paar druppels binnen. Maar nu, een jaar later zijn er door een paar windstoten hier en daar toch wat pannen wat verplaatst met sneller plasjes als gevolg. Is maar een voorbeeld.

Ik denk dat het belangrijkste is dat de "stilstaande" isolerende lucht in uw isolatie (indien minerale wol, uiteraard) zonder deftig onderdak niet meer stilstaat en dan isoleert het al heel wat minder.

Keuzes maken... Bij ons wordt volgende maand ineens heel het dak vervangen: pavatex onderdak, nieuwe pannen (wat er nu opligt is 50 jaar oud, dus ik vond het zot om ze dan niet te vervangen als ze er toch af zijn), kepers uitdikken en 24cm isolatie. Maar toegegeven: de kostprijs is er dan ook wel naar ten opzichte van gewoon 16-18cm standaardisolatie te voorzien.

afbeelding van Tom VP

Geregistreerd 28-04-2008

63 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#08

wat je volgens mij ook kan doen: voorlopig een onderdakfolie plaatsen langs de "binnenkant", dus rond de kepers. Op die manier zal uw isolatie droog blijven, uw hout kan nog wel nat worden (al heb ik soms mijn twijfels over de hoeveelheid water hier ooit zou aankomen...).

als je dan binnen x ja(a)r(en) tijd/geld/goesting/... hebt, dan haal je uw pannen van uw dak, leg je een onderdak en terug pannen erop. op die manier kan de isolatie en binnenafwerking perfect reeds geplaatst worden.

afbeelding van rokan

Geregistreerd 09-09-2009

3 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#09

Mr B wat gaat het zoal kosten? ik ben ook van plan om mijn hellend dak te renoveren Biggrin

afbeelding van Blackwidow

Geregistreerd 11-08-2009

124 berichten

Re: Isoleren hellend dak zonder onderdak#0r

Ik ben ook van plan om volgend jaar m'n zolder aan te pakken. Net een huis gekocht en er ligt ook nog geen onderdak. Ik hoop alvast 1 wintertje door te komen zonder enig probleem met dak ;)

Wat is jouw prijs dan Mr. B? De huidige eigenaars spreken van enkele offertes varierend van 5.000 tot 9.000€ (zijnde nieuwe pannen & onderdak) Ik denk dat ik de isolatie wel zelf aankan. Ben nu volop op zoek waarvoor je allemaal subsidie krijgt

Pagina's