4 dagen werkweek !

afbeelding van Anonymous
Anonymous (niet gecontroleerd)

Geregistreerd 01-01-1970

18188 berichten

4 dagen werkweek !

Jaja, 't zijn bekan CAO onderhandelingen, en de mannen van et ABVV komen direct me een schoon idee naar buiten ( al dan niet sarcastisch : kies zelf Smile ) : Demogelijkheid op een 4 dagenwerkweek van 38 uur.

Den artikel vind ge hiere : http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... quot.dhtml

En zegt nu ulle mening der eens over Smile

68Reacties

afbeelding van Icecoldkillahh

Geregistreerd 17-07-2006

8282 berichten

Re: 4 dagen werkweek !

ik vind dat allang een schone zaak, alleen bij ons doen ze dat niet. Ik weet dat luminus of infrax in limburg op die manier werkt. En er zullen zeker nog andere bedrijven zijn die het doen.

Op zich is er geen probleem, want iedereen presteert zijn uren zoals voorheen, maar heeft een dag verlof meer. Van mij mogen ze het doorvoeren, alleen ben ik er zeker van dat het NOOIT zal lukken. Praktisch is het ook moeilijk te regelen als plots iedereen 4/5 gaat werken.

afbeelding van Eske

Geregistreerd 23-11-2006

1285 berichten

Denk ook dat dit er nooit door zal komen. Ik ben eerder voorstander voor meer glijdende werktijden. Dat ik vb al half8 kan beginnen en half4 stoppen ofzo...

Geregistreerd 17-07-2006

8282 berichten

Eske wrote:
Denk ook dat dit er nooit door zal komen. Ik ben eerder voorstander voor meer glijdende werktijden. Dat ik vb al half8 kan beginnen en half4 stoppen ofzo...

In gans brussel is dat al zo... OF toch bijna gans brussel.

afbeelding van Marburg

Geregistreerd 13-03-2006

5544 berichten

En hoe organiseer ge zoiets in een ploegenstelsel, waar ge dan een deel mensen hebt die 8u per dag werken, en die wisselen om 6u, 14u en 22u

in combinatie met een deel mensen die ook pakweg beginnen om 6u, maar dan wisselen om 16u, om 02u, aansluitend de volgende ochtend om 12u 's middags, daarna terug om 22u 's avonds en zo verder naar 8u 's morgens etc etc (telkens 10u bijtellen).

Schat kunt gij de kinderen gaan afhalen? Nee ik sta vandaag met de op twee na vroegsten en morgen met dien derde na de middag.

:roll: :roll:

afbeelding van monalisa

Geregistreerd 27-03-2006

8195 berichten

Een vierdagenweek lijkt me niet slecht. Voor sommige jobs moet dat kunnen. Voor jobs die permanentie vereisen, of voor mensen die dagelijks contact hebben met veel andere collega's of bedrijven voor zaken die meteen moeten afgehandeld worden en geen dag kunnen wachten zal het iets moeilijker zijn...

Geregistreerd 17-07-2006

8282 berichten

Marburg wrote:
En hoe organiseer ge zoiets in een ploegenstelsel, waar ge dan een deel mensen hebt die 8u per dag werken, en die wisselen om 6u, 14u en 22u

in combinatie met een deel mensen die ook pakweg beginnen om 6u, maar dan wisselen om 16u, om 02u, aansluitend de volgende ochtend om 12u 's middags, daarna terug om 22u 's avonds en zo verder naar 8u 's morgens etc etc (telkens 10u bijtellen).

Schat kunt gij de kinderen gaan afhalen? Nee ik sta vandaag met de op twee na vroegsten en morgen met dien derde na de middag.

Een van de redenen dus waarom dit NOOIT zal doorkomen...

Praktisch is het quasi onmogelijk...

@mona lisa: je zegt voor sommige jobs. Daar heb je 100% gelijk in, maar ofwel voeren ze het door ofwel voeren ze het niet door... Iedereen gelijk zou ik zeggen

afbeelding van monalisa

Geregistreerd 27-03-2006

8195 berichten

Icecoldkillahh wrote:
Marburg wrote:

Een van de redenen dus waarom dit NOOIT zal doorkomen...

Praktisch is het quasi onmogelijk...

@mona lisa: je zegt voor sommige jobs. Daar heb je 100% gelijk in, maar ofwel voeren ze het door ofwel voeren ze het niet door... Iedereen gelijk zou ik zeggen

Nu zijn er toch ook al maatregelen waar niet iedereen van kan genieten. Vb. sommigen hebben inderdaad glijdende werkuren, sommigen mogen halftijds werken, in andere jobs is dit niet mogelijk (of vergis ik me?). Dus waarom zou je ook niet voor een deel van de werkende bevolking de vierdagenweek kunnen invoeren? Eventueel als gunst, en niet als een recht?

afbeelding van Pigjes

Geregistreerd 06-04-2007

3203 berichten

Als een job geen permanentie vereist, moet dat allemaal mogelijk zijn. Alles valt te regelen, het is maar hoe het aangepakt wordt.

afbeelding van hoow

Geregistreerd 23-01-2007

15967 berichten

waarom maken jullie dat zo moeilijk?

Ze willen dat de mogelijkheid bestaat om zo te werken.

Voor sommige jobs in sommige sectoren zal dit waarschijnlijk goed uit komen.

Eh voilla voor hen bestaat de mogelijkheid.

Voor wie in ploeg werkt int fabriek kun je ook geen glijdende uren invoeren eh. Dat hangt ook samen met de aard en regeling van het werk.

afbeelding van felix

Geregistreerd 10-03-2006

1719 berichten

Mijn werkgever zal eens hard lachen.

Ik denk dat heel veel mensen hier niet beseffen hoe 'weinig' ze moeten werken. Als 7,5 uur klopt, dan is zo'n systeem perfect mogelijk. Maar als je regelmatig 12 uur per dag werkt (en pas op, ik doe mijn werk graag, maar het is voor een stukje ook wel een opoffering, ik ben misschien té gedreven), dan is zo'n systeem gewoon niet mogelijk. Trouwens, ik klop twee weekends per maand.

Pagina's