• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aluminiumfolieachtige sticker op plafond en wand => bedoeling?

Lid geworden
1 aug 2013
Berichten
174
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste

Bij het verwijderen van behang ben ik op een aantal plaatsen een soort aluminiumfolie tegengekomen.

Als ik goed kan lezen staat daar "Solumid" op.

Weet iemand wat daarvan de bedoeling is?

 

Eigenlijk heb ik die op 2 soorten plaatsen gevonden.

- in 1 slaapkamer een klein vel (+/- 40 x 40 cm) links en rechts van het raam net onder de rolluikbak. Ik vermoed dat dit mogelijks iets te maken heeft met condens en een koudebrug, maar ben dat niet zeker. Heb dit echter niet in de andere slaapkamers gezien.

- in andere slaapkamer en hal overloop een groot vel op het plafond (+/- 100 x 200 cm). In de slaapkamer hangt dit net voor de plaats waar de schouw in de zit (zijn schouwpotten die buiten de muur niet zichtbaar zijn).

 

Het is echt klote (excuses voor het taalgebruik) om die folie te verwijderen. Kleeft hard vast op oud pleisterwerk (dunne gipsaag op leem). Bijgevolg trek je in de helft van de keren de gips mee of vaak blijft ook een niet verwijderbare lijmlaag achter die je zelf niet met een behangafsteker los krijgt.

Laten hangen was geen optie, want bij het losmaken van het behangpapier zijn verschillende stukken folie mee losgescheurd.

Ik vraag mij af of ik dit dus opnieuw moet kleven.

 

Bedankt voor tips en inzichten.

 

Groetjes

Tom
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
prehistorische humablock?
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Ik denk dat het diende om vocht tegen te houden of vochtige plekken te isoleren

zodat ze niet door het behang tekenen

laat het zitten

vlak het uit met aguaplast universol pro en dan met sheetrock

dan kan je verder schilderen en/of herbehangen met effen vlies
 
Lid geworden
1 aug 2013
Berichten
174
Waarderingsscore
0
Punten
16
humablock ken ik niet. Dat is een pleistermembraam dat waterdicht is?

 

Ik twijfel nog steeds of dat dit iets te maken heeft met vocht die van uit de muur komt. (in tegenstelling tot condens.)

De muren bestaan zijn immers bepleisterd met oud pleisterwerk. Er zit dus onderaan een soort leemlaag.  Zou bij vochtproblemen die laag niet verzand moeten zijn en maw volledig los moeten komen?

In ieder geval kan ik het niet meer laten zitten, gezien het beschadigd werd bij het verwijderen van het behang.

Maar ik vraag mij dus af of ik iets nieuws in de plaats moet steken.

Aguaplast universal pro gebruik ik sowieso voor plaatsen waar ik de dunne gipslaag heb losgetrokken te vullen en muren uit te plameren :)

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan