Gashaard

Wand en Plafond
14599 discussies 14599 berichten
afbeelding van tweevier

Geregistreerd 13-03-2006

12 berichten

Gashaard

Heeft er iemand onlangs een gashaard laten installeren (gesloten systeem, met van die witte steentjes, 116 cm breed)?

Wij hebben een offerte ontvangen voor 6000 € btw incl. Deze bevat de haard, inbouw en afwerking met gyproc.

Had graag geweten of deze prijs een beetje normaal is.

Bedankt

10Reacties

afbeelding van Funky

Geregistreerd 27-08-2006

1277 berichten

Re: Gashaard#01

Is dat dan een haard die voldoende verwarming geeft om als bijverwarming te functioneren bij bv een vloerverwarming of is het enkel esthetisch ?

afbeelding van felix

Geregistreerd 10-03-2006

1719 berichten

Re: Gashaard#02

Zo'n gashaard interesseert mij ook wel. Maar inderdaad: wat is het rendement van zo'n ding? Het ziet er wel gezellig uit maar is het dat ook in warmte.

Bovendien wil ik mijn stookkosten niet fenomenaal zien stijgen natuurlijk. Het is nu al duur genoeg.

De gasleiding ligt er momenteel, maar het zou me niet verwonderen als ik uiteindelijk toch niet voor de gashaard opteer. Een goede houtkachel interesseert me namelijk ook wel: is goedkoper in aankoop. Alleen: wel wat meer vuil in huis. En bovendien: wij beschikken niet over een schoorsteen. Bij een gashaard: no problem, je maakt gewoon een doorgang door je gevel. Bij de houtkachel moet ik een buis laten bevestigen die tot boven mijn huis uitkomt, en dat is natuurlijk alweer een pak minder esthetisch...

afbeelding van Raf Van Laere

Geregistreerd 12-03-2006

1431 berichten

Re: Gashaard#03

Heb er ooit ook naar geïnformeerd. De open kachels zijn puur esthetisch, geeft bijna geen warmte af.

De gesloten types geven wel af maar esthetisch weer minder...

afbeelding van Funky

Geregistreerd 27-08-2006

1277 berichten

Re: Gashaard#04

felix wrote:
De gasleiding ligt er momenteel, maar het zou me niet verwonderen als ik uiteindelijk toch niet voor de gashaard opteer. Een goede houtkachel interesseert me namelijk ook wel: is goedkoper in aankoop. Alleen: wel wat meer vuil in huis. En bovendien: wij beschikken niet over een schoorsteen. Bij een gashaard: no problem, je maakt gewoon een doorgang door je gevel. Bij de houtkachel moet ik een buis laten bevestigen die tot boven mijn huis uitkomt, en dat is natuurlijk alweer een pak minder esthetisch...

De schoorsteen is één zaak. Het stof en vuil dat je binnenhaalt een tweede, maar voor mij is het voornaamste dat me zou laten kiezen voor een gashaard (gesloten weliswaar) toch wel het gemak. Mezelf kennende zie ik me eerder de verwarming wat langer laten draaien 's avonds ipv een open haard aan te steken en uit mijn zetel te moeten om een blok hout op te leggen...doe ik enkel om een pintje te gaan halen uit de frigo.

Langs de andere kant : mijn zus heeft zo'n houthaard, en dat geeft gigantisch veel warmte, en qua gezelligheid kan een gashaard er niet aan tippen.

afbeelding van tweevier

Geregistreerd 13-03-2006

12 berichten

Re: Gashaard#05

Funky wrote:
Is dat dan een haard die voldoende verwarming geeft om als bijverwarming te functioneren bij bv een vloerverwarming of is het enkel esthetisch ?

Deze zou een goed rendement moeten hebben. Alleszins groot genoeg voor een woonkamer (alles hangt natuurlijk af van hoe groot je hem neemt).

Maar niemand een idee wat de prijs betreft?

afbeelding van Simber

Geregistreerd 12-07-2006

209 berichten

Re: Gashaard#06

Zo 'n ding geeft totaal geen warmte en is zeker niet zuinig. Je kan beter een TV met een videotje van een kachel laten spelen. Deze geeft waarschijlijk nog meer warmte.

afbeelding van Carreau-Line

Geregistreerd 12-03-2006

2197 berichten

Re: Gashaard#07

Als zelfplaatser kom je op een bedrag van ongeveer 5000 euro indien je een degelijke gesloten gashaard (145 cm breed met steentjes) neemt.

Een goed merk is Bodart & Gonay type Cosmos. Bestaat in 100cm en 145cm breedte. De glasplaat die de haard afsluit zit op een veersysteem zodat eventuele druk in de haard kan opgevangen worden. Het rendement van dit type ligt op ongeveer 75% wat nog vrij aanvaardbaar is. Zeker als bijverwarming om de eerste kille ochtenden en avonden op te vangen. Ik ben alvast een voorstander, als het een gesloten model is tenminste.

foto: http://www.b-g.be/home/nl/foyers/catalo ... 45-nl.html

afbeelding van EIB-FORUM

Geregistreerd 23-03-2006

94 berichten

Re: Gashaard#08

Wij hebben hier ook zo'n gesloten haard op gas (DRU +/- 120cm; laag model). Onze living/salon is vrij groot: 12 x 8 meter.

Als we de haard gedurende 1 uur op vol vermogen zetten moeten wij die op avonden zoals deze af zetten omdat we het anders te warm krijgen.

Hij is pas geïnstalleerd in mei. hebben dus nog geen winter gehad; maar wij hebben hem gekocht om in de tussenseizoenen te kunnen verwarmen en in de winter als bijverwarming en natuurlijk ook voor de gezelligheid. Is zeer makkelijk: met de afstandsbediening vanuit je luie zetel de hoogte van de vlammen regelen. Nu nog iemand vinden die mijn pintje uit de frigo wil gaan halen Lol

afbeelding van Funky

Geregistreerd 27-08-2006

1277 berichten

Re: Gashaard#09

LOL !

Van het verbruik heb je dan wss nog geen idee.

Is het een model met ventilator of niet ?

afbeelding van EIB-FORUM

Geregistreerd 23-03-2006

94 berichten

Re: Gashaard#0a

Funky wrote:
LOL !

Van het verbruik heb je dan wss nog geen idee.

Is het een model met ventilator of niet ?

Van verbruik heb ik inderdaad nog geen idee. Maar als je hem op vol vermogen zet zal hij waarschijnlijk wel veel verbruiken. Ik wou hiermee de bewering van enkele vorige posts ontkrachten dat deze dingen geen warmte geven. Voor mij is het de ideale hoofdverwarming in tussenseizoenen.

Het is een model zonder ventilator maar heeft aan de voorzijde openingen waarlangs koude lucht wordt aangezogen. Via roosters in de schouw en natuurlijk via de glasplaat wordt de warme lucht naar buiten gebracht.

Pagina's