• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Isolatie plafond kelder houten plankenvloer

Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Ik zou graag dus zoals in de omschrijving beschreven, de plafond (houten plankenvloer) willen isoleren.

Ik dacht eerst aan rockwool isolatiedekens er tussen te plaatsen en dan met gyproc afwerken? Goed idee?



Zijn er mensen die bv dit doen met dampscherm? Is het dan zo dat je eerst rockwool isolatiedekens tussen de balken zet en dan dampscherm erover trekt?



groeten,
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Dampscherm moet aan de 'warme' kant van je isolatie zitten (dus tegen je vloer van't gelijkvloers). Best werk je met isolatie en een apart dampscherm. Flensdekens= prutsdekens.



Ik vermoedt dat je de vloer o'pt gelijkvloers niet gaat openbreken? Dus breng je het dampscherm eerst tegen en tussen de balken aan (gewoon 'golving' van balkenlaag volgen). Je kan het een paar keer vastnieten (nietjes nadien afkleven met dampschermtape) en uiteindelijk vastlijmen tegen de keldermuur (geschikte lijm).

Daarna vul je de holtes op met bv rotswol. Afwerken met gyporc kan bv, mits je kelder droog genoeg is. Je plaatst dan ev best eerst nog houten latten dwars op je balken zodat de trillingen (=scheurvorming in de gyproc) vermeden worden. Op die latten vijs je dan je gyproc. Of je werkt met zgn 'Gigant' platen, die naden blijven open.

Of je werkt af met iets anders geschikt.
 
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem;1783037 wrote:
Dampscherm moet aan de 'warme' kant van je isolatie zitten (dus tegen je vloer van't gelijkvloers). Best werk je met isolatie en een apart dampscherm. Flensdekens= prutsdekens.



Ik vermoedt dat je de vloer o'pt gelijkvloers niet gaat openbreken? Dus breng je het dampscherm eerst tegen en tussen de balken aan (gewoon 'golving' van balkenlaag volgen). Je kan het een paar keer vastnieten (nietjes nadien afkleven met dampschermtape) en uiteindelijk vastlijmen tegen de keldermuur (geschikte lijm).

Daarna vul je de holtes op met bv rotswol. Afwerken met gyporc kan bv, mits je kelder droog genoeg is. Je plaatst dan ev best eerst nog houten latten dwars op je balken zodat de trillingen (=scheurvorming in de gyproc) vermeden worden. Op die latten vijs je dan je gyproc. Of je werkt met zgn 'Gigant' platen, die naden blijven open.

Of je werkt af met iets anders geschikt.





Beste,



Je hebt alles klaar en duidelijk uitgelegd waarvoor dank. Ik ben van plan om zelfs zonder gyproc te werken dus dampscherm erin en rotswol en thats it. Hebt u ervaring met manuele nietmachine? Zou ik er 1 huren of kopen. Wel onthouden dat ik niet meer ga isoleren int huis...



Mvg,
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Je moet niet overdrijven met nieten hé, alles wat je niet moet je afkleven. Je zou ook ev kunnen overwegen om het dampscherm tijdelijk met enkele punaises vast te zetten in de balken (ik zeg maar iets, maar't zou wel kunnen werken).

Geen idee welke rotswol je gaat gebruiken, maar voorzie toch best iets stevigere rotswol (type bouwplaten, deltaplaat, rockfit enz). Slappe rotswol (bv rockflex) zou er op termijn kunnen uitvallen. Je kan dit vermijden door er onderaan wat latjes tegen te vijzen of gaasdraad ofzo.
 
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem;1783072 wrote:
Je moet niet overdrijven met nieten hé, alles wat je niet moet je afkleven. Je zou ook ev kunnen overwegen om het dampscherm tijdelijk met enkele punaises vast te zetten in de balken (ik zeg maar iets, maar't zou wel kunnen werken).

Geen idee welke rotswol je gaat gebruiken, maar voorzie toch best iets stevigere rotswol (type bouwplaten, deltaplaat, rockfit enz). Slappe rotswol (bv rockflex) zou er op termijn kunnen uitvallen. Je kan dit vermijden door er onderaan wat latjes tegen te vijzen of gaasdraad ofzo.



Beste,



Ik heb de volgende opties:



1) rockwol tussen de houten balk ZONDER dampscherm en daarna gyproc of usb plaat?

2) Isolatieplaten ertegen en thats it





Ter info: Voor mij moet het niet perfect geisoleerd zijn.



Ik wil maar zeggen er komt nog een kelder in de raam dat de wind en koude een beetje tegenhoudt.





De grootse vraag is wanneer ik dus rockwol zonder dampscherm gebruik en meteen afwerk met gyprocplaten ga ik dan last hebben van condensatie (slecht voor hout, huiszwam etc...)



Mvg,
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
De enige correcte optie is die MET dampscherm, uitgevoerd zoals hierboven beschreven. Eventuele condensproblemen (met houtrot tot gevolg) is voor uw rekening, niet de mijne:)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan