• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

wie heeft KURK liggen in keuken- eetkamer- living?

Lid geworden
13 nov 2010
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben zwaar aan het nadenken om in men keuken en living en eetkamer kurk te leggen.



nu is dit aan te raden of niet?



ik wil geen parket of geen laminaat.



als het geen kurk word dan een gewone tegel maar ik wou vooral de nadelen eens weten van kurk want van tegels weet ik die al.



is er trouwens iemand die dit beneden heeft liggen? en zou ik eventuweel eens mogen komen kijken hoe en wat ?
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden het in een vorig huis op de hele bovenverdieping liggen en zelfs voor de bovenverdieping was ik daar niet tevreden over. Ik zou het dus nooit in druk belopen plaatsen leggen.
 
Lid geworden
13 nov 2010
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
en over wat juist was je dan niet tevreden?

ik heb voor boven klikkurk van santana (kunnen kopen -50%) en ben daar wel content van.

welke heb jij dan?
 
Lid geworden
10 dec 2010
Berichten
259
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden in ons vorige huis ook heel de bovenverdieping in verlijmde kurk en zou het ook niet meer terug opnieuw doen. Het enige voordeel is dat het zacht is om op te lopen met blote voeten, maar een groot nadeel vind ik dat het zo poreus is. Ik zou het dus ook niet gebruiken in druk belopen plaatsen. Ook moesten we onder het bed, kastjes enzo plaatjes kurk leggen om zo het indrukken te voorkomen.

We hebben nu terug een verbouwing achter de rug en hebben boven voor novilon gekozen, de living parket en de keuken vloer.
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze kurk kwam toen van een bedrijfje in Hasselt. Alles ook laten leggen (verlijmen) en de prijs was ook hoog genoeg om kwaliteit te mogen verwachten.



Problemen waar wij op stootten: in tegenstelling tot wat was gezegd, bleek onze kurkvloer absoluut niet bestand tegen de nagels van onze kat, een beestje dat nochtans niet met opzet krabde, nooit gedaan ook in heel de woning niet - niet bestand tegen dingen die uit je handen op die vloer durfden te vallen: gaten in de vloer dus - niet bestand tegen verkleuring - dit was nog het meest irritante nadeel: eens wat we op die vloer plaatsten: het zorgde voor verkleuringen, vooral plastic en rubber (wieltjes onder meubels) deden het 'm. Maar ook meubels die een tijdlang niet worden verplaatst gaven kleurverschil op de vloeren (zonlicht). Op de duur hadden wij dus overal viltjes onder staan, durfden we geen plastic boxen meer op de vloer te zetten etc.



Enfin, na een 5-tal jaar zag die strontdure kurkvloer er al niet meer om aan te zien uit. Overal putjes en verkleuringen. Wij hadden wel een lichte kleur, dus dat zal ook wel niet hebben geholpen. Maar toch, ik vind de kostprijs te hoog liggen om een vloer te hebben die ei zo na nergens tegen kan. Zoals merriejane ook zegt: voor mij is het enige voordeel er nog aan dat het zo warm aanvoelt. Een daar houdt het dan ook op. Op een gelijkvloers wil ik zo'n vloer na een paar jaar ook niet zien: ik kan me de krassen van verschoven meubels zo voor de geest halen, net als alle andere putjes en co.
 
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
674
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn ouders ligt het in de slaapkamers, ook wij zelf gaan dit nemen voor in de slaapkamers.

De verlijmde tegels dan.



Zelf heb ik een 2 jaar in de kurksector gewerkt.

Kurk is inderdaad een poreus materiaal maar mits een goede afwerking kan dit toch wel wat verdragen.

Je hebt tegenwoordig zelfs uv-bestendige lak om het verkleuren te rekken (wat verkleurd er niet??)

In de gehele winkel lag en ligt er nog steeds, verlijmde kurk vloer, deze werd maar 1x per jaar behandeld, en ook hier liep een kat rond. (ja, raar, maar in de winkel liepen haar katten rond)

Achter, toen mijn, bureau lag zelfs geen vloerbeschermer, en dit met een bureautstoel met wieltjes.



Ja, waar zware meubels staan zal na verloop van tijd een "deuk" te zien zijn, maar kurk is flexibel en zal zichzelf na een tijdje terug egaal maken. Op linolium/novilon zie je die "deuken" even goed.



Wij adviseerde toen voor een slaapkamer 3 vernis/laklagen te zetten. Een woonkamer/keuken mag er toch al snel 4à5 krijgen.



Laat je gewoon op verschillende plaatsen informeren en referenties vragen.





kurco.be = waar ik werkte, haar eigen huis is ook volledig gedaan met kurk en is vlak aan de winkel, als je het vraagt mag je misschien wel even mee gaan kijken.

Bij haar lopen thuis de katten ook binnen, buiten alsook de hond.
 
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
232
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn schoonouders hebben verlijmde kurk van Santana in de living en open keuken. De enige beschadiging is een klein gaatje naast de kachel door een vonk, voor de rest ziet alles er na 10 jaar nog goed uit.

Ik zou het zelf wel nooit kiezen voor beneden omdat ik het nogal rustiek vind. Voor de slaapkamers hebben wij nog getwijfeld maar voor de prijs van de kurk, samen met het leggen, kan je al een dure vloer kopen en die zal toch wel langer meegaan denk ik.
 
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
674
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indien je kurk goed onderhoud gaat deze levenslang mee (bij Kurco hadden we toen al vloeren liggen van bijna 30 jaar)



En als je wat handig bent is het nog makkelijk zelf te plaatsen (flexibele tegels, wegen niets tegenover steentegels,...)
 

dhaezeken

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2010
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben 13 jaar geleden verlijmde Santana kurk gelegd in 3 slaapkamers en gang.

Moesten we opnieuw beginnen dan zou ik zeker niet meer kiezen voor kurk.

Op de plaatsen waar de kasten staan krijg je indrukken in de kurk.



Zolang de kasten op hun plaats blijven staan zie je dit niet maar als je ander meubilair koopt of of een andere plaats zet zit je wel met die indruk.

Dat kurk zich herstelt van een indruk is zuiver verkooppraat, het herstelt zich inderdaad als het een klein tijdspanne wordt ingedrukt ( vb naaldhak )maar niet ingeval van een kast op langere termijn.

Op en duur staken we overschotjes kurk tussen kurk en kast om geen indrukken te hebben.

Ook bij het verplaatsen van ons bed kwam de verflaag los van de kurk omdat door het gewicht het bed aan de kurk was geplakt.(was nochtans 3x vernist)



Ook na een paar jaar moet men de toplaag hervernissen en ontruim je best de kamer zoveel mogelijk zodat je toch zoveel mogelijk oppervlakte vernissen. Miniumum een 2 tal lagen (slaapkamer) maar je moet telkens lang genoeg wachten totdat het droog is.



Ook als je een schaar, mes ,schroevendraaier laat vallen heb je vlug een sneetje of putje in de kurk.l Wij hadden gekleurde kurk alsook witte en dan valt zo een putje of sneetje wel op omdat je dan het bruine ziet van de kurk.





Zolang je gewone kurk neemt, ik bedoel de traditionele bruine kleur vallen putjes en verkleuringen niet op.



Je kan met kurk héél mooie resultaten bereiken maar de nadelen hebben ons doen besluiten om geen kurk meer te nemen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan