Glazen deur

Wand en Plafond
14598 discussies 14598 berichten
afbeelding van |JEF|

Geregistreerd 23-04-2010

407 berichten

Glazen deur

Goeiemiddag allemaal!

Wij spelen met het idee om tussen inkomhal en woonkamer met een glazen deur te werken. Nu ben ik zo eens aan het rondkijken (lees: surfen) geweest, en als ik het goed heb zijn er vooral twee systemen waarmee wordt gewerkt: gewoon twee scharnieren aan de zijkant (zoals bij een gewone deur) of door bevestiging aan plafond en vloer (als ik me niet vergis wordt dit een 'voetveer' of 'vloerpomp' genoemd?).

Nu heb ik een vraagje... Zijn er voor- en/of nadelen aan dit laatste systeem, buiten het feit dat de deur automatisch dichtvalt en dat de deur een vast rustpunt heeft op 0° en op 90°? Ik heb de indruk dat zo'n 'voetveer/vloerpomp' duurder is. Maar het lijkt mij onhandig vb. later als je poetst. Er kan water in komen en van die dingen. Er kan vuil/stof in blijven hangen, Enz...

Jullie mening?

Bedankt alvast!

10Reacties

afbeelding van TitaTovenaar

Geregistreerd 20-08-2007

1250 berichten

Re: Glazen deur#01

ik heb hier thuis zo een glazen deur met 2 scharnieren

http://www.tropical-recreatie.nl/images ... 20deur.jpg

Nooit meer!

Waarom? rustpunt is nooit juist

deur al 2 keer gezakt uit die scharnieren

Maar dit is persoonlijk

afbeelding van marnix van glassmetal

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Glazen deur#02

De foto die lukt niet tita tovenaar maar als je steeds maar een probleem het met het nulpunt dan is er eerder wel een technisch probleem.

als je wekt met een vloerpomp dan heeft "een defitige" vloerpomp of vloer veer ook in zijn "gesloten toestand" een nulpunt waar geen druk zit en dan moet de deur netjes in rust komen op nul. Het kan ook zijn en dit mag dan raar klinken dat e rnietvoldoende splee tis tussen de muur en het deurblad zelf. Bij het sluiten van de deur ga je een grote kubus/balk lucht verplaatsen die de deur moet wegduwen. Als op dat laatste moment tussen 0 en 15° de lucht niet voldoende weg kan blijft ze sputeren en heeft ze niet genoeg kracht om ziichzelf tot dat nulpunt te brengen. Kan ook zijn dat z eeigenlijk niet goed is afgeregeld.

dit is voor wat bertreft een vloerveer met een scharnier boven en onder vastgemaakt plafond/vloer. We noemen dat ook taatsdeuren

De twee andere systemen om een deur te laten plaatsen maar dan met scharnieren aan de zijkant zijn

de zelfverende mechanische scharnier: bvb een 8610 van Colcom of de biloba ook van Colcom

Deze scharnieren hebben een mechanisch veer systeem en zijn eerder bedoelt voor de kleinere deuren. Deze scharnieren hebben een constante sluitsnelheid integenstelling tot een vloer veer en kunnen dus iets moeilijker worden afgeregeld. Maar het blijft een "schoon scharnierke"

de zelfverende oleo pneumatisch scharnier bvb de triloba

dit type is ongeveer een jaar of twee geleden geintroduceerd door colcom gezien zij de uitvinder waren. Deze scharnier vervangt volledig de vloerveer binnen zijn mogelijkheden. Voordeel is geen opening te maken in de vloer gezien deze scharnier een intern olievatje en omp heeft die een afregeling aan kan bijna gelijk aan de vloerveer. Maar vooral feit dat je geen opening moet maken in de vloer is zijn grote voordeel.

De triloba is ook een taatsscharnier dus de bevestiging gebeurt onder en boven in vloer en plafond. Triloba kan ook grotere deuren aan.

voor de TS is er dus een keuze te maken

zelfverende mechanische scharnier: goedkoop weinig afregeling kleinere deuren

oleo pneumatische scharnieren: goede afregeling grotere deuren geen grote opening in de vloer

vloerveer met taatsscharnier: grote afregelingsmogelijkheden, grote deuren maar opening in de vloer te maken van 30 x 12 cm vijf cm diep + altijd zichtbare inox afdekplaat. over vocht en vuil moet ge u niet teveel zorgen maken. Het systeem bestaat uit een zinken bakje dat vast zit in de vloer en beschermd is tegen corrosie. De vloerveer zelf is een volledig gesloten cylindrisch huis

bovendien als je dat wil kan je de afdekplaat altijd losschroeven met 3/4 schroefjes moest moeder

devrouw of jij als nieuwe man beslissen om een emmer water uit te kappen om te schuren.

naar kostprijs toe is de oleopneumatische scharnier het duurst maar als je een opening in de vloe rmoet maken dan kan deprijs van een vloerveer serieus ook oplopen met kans op beschadiging van de vloer

bvb breuk tegel

het gewone biloba scharniertje is de goedkoopste van de 3

Maar als de deur maar één kant moe tuitdraaien en je ze zelf open en dicht doet zit je nog goedkoper met bvb een luxit scharnier.

de totaal ander kant zijn de super design pivot scharnieren met altijd de vloer veer. van die pivotscharnieren zijn er verschillende leveranciers

je kan de link vinden via onze website (voila se eens tegen mijn gewoonte reklaam gemaakt voor mijzelf)

titatovenaar: je zou de vloerveer es moeten nakijken

(lap vent en sebiet krijg ik hier een bericht dat het een deur van mij is Blum 3 :oops: :?

afbeelding van Annie_Johnny

Geregistreerd 16-05-2010

232 berichten

Re: Glazen deur#03

wij hebben een glazen deur in verzuurd glas met zo'n pomp. En wij moeten toegeven: "nooit meer" om verschillende redenen:

1) verzuurd glas wordt heel lelijk met drie kleine kinderen in huis, vettige handafdrukjes krijg je gewoon niet meer weg (dit is op te lossen door een deur te nemen waarbij de tekening langs binnen zit

2) totaal geen geluidsisolatie

3) heel veel tocht

4) niet echt veilig met kleine kinderen: de oudste krijgt de deur zonder problemen open maar als hij loslaat wanneer kleine broer achter hem komt, komt de kleinste klem te zitten

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Glazen deur#04

heb u kinderen of bent u van plan er kortelings te hebben.

Dat is één van de eerste vragen die ik stel bij grotere glasdeuren

uw vier opgenoemde punten zijn éénvoudig op te lossen als je bovenstaand weet

stel een gehrade gelaagde deur voor met een coolwhite film of zo

gelaagde geharde deuren hebben bijna de zelfde isolatie waarde als een gewone schilderdeur

voorzien tocht strips in glashelder acrylaat of als het geen echte nood is om de

deuren aan 2 kanten te laten draaien een kadertje te voorzien met aanslag van 15x 8 mm

stel de deurpomp tussen90 en 75 ° af op een andere manier dan gaat ze zachtjes dicht

en hebben kleinere kinderen er geen last van. Ze krijgen ze dan ok moeiliijker open.

je hebt verkopers en je hebt raadgevers .......

de leersten zijn in deze maatschappij aan de winnende hand iedereen klaagt maar weinigen luisteren

afbeelding van |JEF|

Geregistreerd 23-04-2010

407 berichten

Re: Glazen deur#05

marnix van glassmetal wrote:
heb u kinderen of bent u van plan er kortelings te hebben.

Dat is één van de eerste vragen die ik stel bij grotere glasdeuren

uw vier opgenoemde punten zijn éénvoudig op te lossen als je bovenstaand weet

stel een gehrade gelaagde deur voor met een coolwhite film of zo

gelaagde geharde deuren hebben bijna de zelfde isolatie waarde als een gewone schilderdeur

voorzien tocht strips in glashelder acrylaat of als het geen echte nood is om de

deuren aan 2 kanten te laten draaien een kadertje te voorzien met aanslag van 15x 8 mm

stel de deurpomp tussen90 en 75 ° af op een andere manier dan gaat ze zachtjes dicht

en hebben kleinere kinderen er geen last van. Ze krijgen ze dan ok moeiliijker open.

je hebt verkopers en je hebt raadgevers .......

de leersten zijn in deze maatschappij aan de winnende hand iedereen klaagt maar weinigen luisteren

Hey Marnix, eerst en vooral bedankt voor de informatie! Super!

Ik had wel gemengde gevoelens bij de 2de post (als antwoord op ons Annie en de Johnny).

Oké, we kunnen kiezen voor een geharde deur met coolwhite film en tochtstrips in glashelder acrylaat... maar tis wel niet de bedoeling de die ene deur meer gaat kosten dan m'n hele huis, bij wijze van spreken.

Over welk prijskaartje spreken we dan, ongeveer...?

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Glazen deur#06

gemende gevoelesn in de zin van .....

ik kan alleen een opsomming maken van de mogelijkheden die er zijn.

Eerlijkheidshalve stel ik vast dat ik nog nooit op een deur ze alle vier tegelijk

heb moeten toepassen.

Kijk een deur is nooit 100 % veilig noch voor volwassene noch voor kinderen

wat je er ook aan doet. We leven nu éénmaal in een wereld die fysisch en tastelijk

is.

wie veilig wil zijn moet zich opsluiten in zijn kamer om ..... te struikelen over de stoelpoot en dan met uw oogkas op de piloon van het bed te stuiken met eenschedelbreuk als gevolg en een KO je bloed daar dood want je niet wordt teruggevonden omdat het een stalen inbraakwerende deur is

want je was bang van inbrekers ...... ik bedoel maar Biggrin :D

afbeelding van Koen02

Geregistreerd 12-02-2008

2950 berichten

Re: Glazen deur#07

@ marnix, in de foto van tita staat een clarit (zo noemen wij dat toch) scharniertje. Iets zoals de "marine" van stremler of bf132 van dorma. Dat is niet bepaald geschikt om nulpunt te houden, is een zeer goedkoop alternatief maar eigenlijk niet geschikt voor bv een livingdeur, eerder voor een goedkoop niet zwaar douchedeurtje

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Glazen deur#08

Koen02 wrote:
@ marnix, in de foto van tita staat een clarit (zo noemen wij dat toch) scharniertje. Iets zoals de "marine" van stremler of bf132 van dorma. Dat is niet bepaald geschikt om nulpunt te houden, is een zeer goedkoop alternatief maar eigenlijk niet geschikt voor bv een livingdeur, eerder voor een goedkoop niet zwaar douchedeurtje

tja koen ik vind dat ook maar ........ maar als klant altijd koning wil zijn dan laten we dat hé :wink:

Zelf zal ik dat nooit nie voorstellen maar als ze het willen kunnen ze het krijgen.

Daarna moeten ze niet komen klagen als ik hen de minpunten heb uitgelegd.

Is het de moeite ? neen als je iets defitigs wilt en ge gaat besparen op zowat het blelangrijkste van een deur. .......

maar ja de half geharde standaard deurkes in 8 mm met paar van kriekemak scharnietjes zijn aan d eoverhand maar die kunt ge bij mij nie krijgen ga daarvoor maar naar uw dhz marktje of budgetverkoper

afbeelding van TitaTovenaar

Geregistreerd 20-08-2007

1250 berichten

Re: Glazen deur#09

Bij mij was het toen idd het geval van 'goedkoop'

maar de vloer lag er ook al in en dan werd zo een pomp moeilijk

T.

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Glazen deur#0a

TitaTovenaar wrote:
Bij mij was het toen idd het geval van 'goedkoop'

maar de vloer lag er ook al in en dan werd zo een pomp moeilijk

T.

in je vorige reactie schreef je: "Maar dit is persoonlijk"

nu ik deze reactie lees en ook het fotootje had herbekeken kom ik tot de conclusie dat je gewoon weg slecht geadviseerd bent geweest. Uitzakken van de scharnieren ligt alleen aan feit dat de deur waarschijnlijk te zwaar isof dat de betrokken installateur niet eens over een momentsleutel beschikt. Dergelijke scharnieren moeten worden aangedraaid tot 20/25 Nm. Hard genoeg om te spannen net niet hard genoeg om glas te doen barsten Nulpunt nooit niet juist ? Die dinges hebben nie eens een nulpunt.

Let op ik geef geen kritiek op jou of een vingerwijzing. Ik constateer alleen maar dat diegenen die zo goed mogelijk hun vak vertegenwoordigen (ik maak ook fouten) het onderspit moeten delven voor zij die alleen gaan voor verkoop en winst.

Het enige wat nog zou helpen bij jou is de scharnieren inkleven met secondenlijm en op de deur omlijsting zelf een alu blokje zetten als stopper en daarnaast een klikker. Je kan de deur dan altijd vast zetten door over de klikker te duwen. Voor het openen hoef je gewoon te trekken.

Groeten Marnix

Pagina's